Maar ga je nu beweren dat als Israël hen morgen een staat geeft en zegt "ok, nu zijn we vrienden", dat Hamas de wapens zal neerleggen en dat die bevolking die generaties opgevoed is om Israël te haten (oa.
via UNRWA scholen) dan vriendelijk gaan zijn in de toekomst?
Terwijl Hamas daar aan de macht blijft, en hun kernstandpunt is dat Israël geen bestaanrecht heeft?
Die discussie hebben we al gevoerd.
Geef een concrete oplossing die voor beide volkeren werkbaar is aub.
Neen, dat beweer ik niet. Wat ik beweer is dat hetzelfde doen als wat ze al 80 jaar aan het doen zijn, een veel grotere kans heeft om het conflict nog eens 80 jaar te laten duren, dan dat het magischerwijze nu wel tot een duurzame vrede zal leiden. Geef jij eens een concrete argumentatie waarom je denkt dat het dit keer wél zal lukken?
Kijk, ik wil je gerust tegemoetkomen en effectief over duurzame, humane oplossingen praten, maar kom niet af dat ze een utopie zijn. Op dit moment is elke duurzame, humane oplossing immers een utopie. Als er een simpele oplossing was die voor beide volkeren werkbaar was, dan hadden we niet al 80 jaar dit conflict gehad. Maar het is niet omdat die er niet is, dat we het streven naar zo'n duurzame, humane oplossing zomaar moeten opgeven. Dat we zoals jou dan maar kant moeten kiezen, en de facto carte blanche geven aan één partij om de andere met geweld te verdrijven en te vernietigen.
Idealiter komt er zo snel mogelijk een vredesmacht die de gevechten een halt toeroept, en gaat heel Israël en Palestina terug op de tekentafel. Die regio is 1 grote designfout, en ze zijn er al 80 jaar niet in geslaagd om zelfstandig en onder elkaar tot een oplossing te komen. Een tabula rasa is misschien wel aan de orde, alleen heeft zo'n extern ingrijpen er 80 jaar geleden natuurlijk net voor gezorgd dat ze daar nu zo in de shit zitten, dus dat voelt ook niet echt goed. Dan ga je naar een opheffing van de huidige staat Israël, en ga je over tot een nieuwe democratische staat over het hele grondgebied van Palestina en Israël met een nieuwe grondwet, naam, ... waar Palestijnen en Israëliërs gelijke rechten en plichten krijgen, waarbij zwaar wordt geïnvesteerd in de wederopbouw en welvaart van de verwoeste gebieden, terwijl er gedurende zolang het nodig is een internationale vredesmacht de orde bewaart. Ofwel ga je toch over tot een tweestatenoplossing, maar dan wel eentje die voor beide partijen tot duurzame staten kunnen leiden. Het idee van een tweestatenoplossing waarbij de Palestijnen in gefragmenteerde, niet-aaneengesloten eilandjes binnen de Israëlische grenzen een duurzame staat moeten opbouwen, is niet serieus te nemen. Zowel Israël als Palestina heeft een aangesloten gebied nodig dat gebruik kan maken van zowel zee als rivier, met toegang tot water, landbouwgebied, grondstoffen, ... én vrije, veilige toegang tot Jeruzalem. En dan werk je best met een soort gedemilitariseerde zone tussen de grenzen, opnieuw door een internationale vredesmacht. En dan gaan heel wat Palestijnen onder Israël vallen, en heel wat Israëliërs onder Palestina. In beide gevallen moet er dan alles aan gedaan worden om hun rechten en hun veiligheid te vrijwaren en om een vreedzame samenleving uit te bouwen.
Goed, 't is allemaal een utopie. De bereidheid tot dit soort drastische, edoch humane oplossingen is nihil. Maar ik blijf er liever naar streven dan het steunen van terrorisme enerzijds en oorlogsmisdaden, apartheid en etnische zuivering anderzijds.
Ahja, en nog over dat linkje dat je daar post. Hoewel jij super neutraal bent - ik begin hier een beetje Trump vibes van je te krijgen eerlijk gezegd - ga je wel een onderzoek dat een stuk genuanceerdere conclusies trekt samenvatten als "de bevolking wordt opgevoed om Israël te haten". In plaats van een link naar een parlementaire vraag (alsof dat iets bewijst?), had je ook kunnen linken naar het onderzoek zelf:
https://www.gei.de/fileadmin/gei.de...Palestinian_Textbooks_-_Executive_Summary.pdf
Zij mogen dat zeker. Maar men moet er zich vanuit de armchair Westerse activistische stoel dan van bewust zijn dat de normale oorlogsregels die opgesteld zijn voor een georganiseerd conflict tussen 2 staten, hier niet van tel zullen zijn.
En stoppen met continu "oorlogsmisdaad" te roepen.
Beide kanten doen dit, beiden omdat het niet anders kan. De situatie is na 80 jaar uitzichtloos.
Ik zal er mee stoppen met de oorlogsmisdaden van Israël als dusdanig te benoemen, van zodra zij stoppen ze uit te voeren. En zeker wanneer mensen zoals jij blijven propaganderen dat Israël niets verkeerd doet of geen andere opties heeft.