Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

@JanusDR Nee jij vindt ze gebiased omdat men experts met palestijnse achtergrond aan het woord durft laten ipv het gebruikelijke israelische narratief.
Het niet vermelden dat ze een Palestijnse achtergrond hebben en sommigen effectief Palestijnse activisten zijn, vind ik problematisch voor een kwaliteitskrant als je zo'n artikel brengt met getuigenissen van "amerikaanse dokters".

Dat is iets wat bv. WSJ en FT (en doorgaans NYTimes trouwens, al laten die soms een steek vallen, maar véél minder dan andere kranten) quasi altijd doen.
Als er een cijfer van het Gaza health ministery komt, dan zet WSJ daar bv. consequent bij "which is controlled by Hamas, and does not distinguish between civilians and combatants".
Zoals het hoort.

Ok, vanaf nu dan enkel WSJ en FT?
Of welke media zijn het meest betrouwbaar in dit conflict?
Beter om verschillende media te lezen voor verschillende perspectieven. Ik vind Haaretz interessant om meer inzicht te krijgen in de interne situatie in Israël. Al Jazeera heeft dan weer journalisten die lokaal vanuit Gaza verslag kunnen uitbrengen, iets wat totaal ontbreekt in Amerikaanse media. Die laatste zijn dan wel weer interessant om het Amerikaanse perspectief op de situatie te krijgen. Als je je enkel beperkt tot een van de drie dan mis je gewoon een groot deel van het conflict. Zeker als je denkt dat zij de absolute waarheid in pacht hebben zonder enige vorm van bias.

Het niet vermelden dat ze een Palestijnse achtergrond hebben en sommigen effectief Palestijnse activisten zijn, vind ik problematisch voor een kwaliteitskrant als je zo'n artikel brengt met getuigenissen van "amerikaanse dokters".

Dat is iets wat bv. WSJ en FT (en doorgaans NYTimes trouwens, al laten die soms een steek vallen, maar véél minder dan andere kranten) quasi altijd doen.
Als er een cijfer van het Gaza health ministery komt, dan zet WSJ daar bv. consequent bij "which is controlled by Hamas, and does not distinguish between civilians and combatants".
Zoals het hoort.
En diezelfde WSJ pakte in januari uit met een explosief artikel over de links tussen UNRWA en Hamas op basis waarvan heel wat landen hun funding aan UNRWA stop zetten. Die claims zijn nog altijd niet bevestigd en heel wat landen hebben ondertussen hun financiële steun weer hervat.

Intern bij de WSJ gaf de editor ook toe dat de krant niet wist of de allegaties, afkomstig van Israël, klopten of niet.
But months later, the paper’s top editor overseeing standards privately made an admission: The paper didn’t know — and still doesn’t know —whether the allegation, based on Israeli intelligence reports, was true.

“The fact that the Israeli claims haven’t been backed up by solid evidence doesn’t mean our reporting was inaccurate or misleading, that we have walked it back or that there is a correctable error here,” Elena Cherney, the chief news editor, wrote in an email earlier this year seen by Semafor.
That one of the paper’s biggest and most impactful stories about the war was based on information it could not verify is a startling acknowledgement, and calls into question the validity of the claims as reported in the Journal. The piece had major reverberations internally and raised serious concerns among some staff. According to three people familiar with the situation, since the story was published earlier this year, reporters have tried and failed to corroborate the 10% claim at the center of the story. Journalists working on the Middle East coverage for the Journal have also since raised concerns about elements of the paper’s coverage of the war more broadly that some feel tip too heavily toward Israel.

Analoog voor het verhaal van de WSJ dat Iran mee achter de aanval zat.
At various points since Oct. 7, there have been internal tensions and friction within the Journal over the paper’s coverage of the conflict in Gaza. Semafor reported last year that before the Journal published a story that Iran “helped plan” last week’s attack by Hamas, veteran staffers on the national security team at the paper raised concerns about the story, saying that they wanted more time to directly confirm the string of allegations reported by several of the paper’s correspondents based in the Middle East. The story was published over those objections, and remains unconfirmed by other major American media outlets.

Dan kan je je afvragen waarom hier geen serieuze kritische noot werd bij gesteld? Of waarom dit artikel zelfs gepubliceerd werd zonder onafhankelijke verificatie van de allegaties? Waarom worden journalistieke standaarden verlaagd voor het publiceren van nieuws dat Israël goed uitkomt? Zou het kunnen omdat er een significante pro-Israëlische bias ingebakken zit bij de WSJ?

Ik ben zeer neutraal

citation needed. 😅
Ik moet parabellum hier toch bijstaan in dat je betreffende dit conflict een heel zwart-witte kijk hebt op de zaak en vrij duidelijk kant kiest voor israel terwijl dit conflict zo grijs is als wat. Door in grote aantallen journalisten te doden en het internet in gaza af te snijden en zelf constant nieuws en fake nieuws naar buiten te brengen weet israel het media terrein grotendeels te shapen zoals ze wil. De WSJ en FT bieden een amerikaanse kijk op het conflict maar ze brengen ook maar wat ons over dat door israel vorm gegeven toneel weet te bereiken. Het zijn kwaliteitsvolle kranten maar geen enkele bron is volledig neutraal en zeker in deze kwestie is het belangrijk om naast de israelische en amerikaanse stemmen ook te luisteren naar de palestijnen zelf.

Ik vrees dat het hopeloos wordt als je de WSJ hier op een 'gotcha' meent te betrappen.
Je leest alles veel te oppervlakkig, en uw mening staat al op voorhand vast.

En diezelfde WSJ pakte in januari uit met een explosief artikel over de links tussen UNRWA en Hamas op basis waarvan heel wat landen hun funding aan UNRWA stop zetten. Die claims zijn nog altijd niet bevestigd en heel wat landen hebben ondertussen hun financiële steun weer hervat.
In dat artikel staat: 12 UNRWA leden rechtstreeks betrokken bij 7 oktober inval. Dat is bewezen.

En verder beweert de WSJ zelf helemaal niets.
Het vermeldt duidelijk dat de gegevens komen van Israëlische intelligence reports die aan de US gegeven werden:

The information in the intelligence reports—based on what an official described as very sensitive signals intelligence as well as cellphone tracking data, interrogations of captured Hamas fighters and documents recovered from dead militants, among other things—were part of a briefing given by Israel to U.S. officials that led Washington and others to suspend aid to Unrwa.

Analoog voor het verhaal van de WSJ dat Iran mee achter de aanval zat.
Kan je dat artikel helemaal lezen? Want dat staat daar helemaal niet?
Ze geven gewoon aan wat verschillende bronnen zeggen, en trekken het zelfs zelf in twijfel:

"Iranian security officials helped plan Hamas’s Saturday surprise attack on Israel and gave the green light for the assault at a meeting in Beirut last Monday, according to senior members of Hamas and Hezbollah, another Iran-backed militant group.
U.S. officials say they haven’t seen evidence of Tehran’s involvement.
A European official and an adviser to the Syrian government, however, gave the same account of Iran’s involvement in the lead-up to the attack as the senior Hamas and Hezbollah members.
Asked about the meetings, Mahmoud Mirdawi, a senior Hamas official, said the group planned the attacks on its own. “This is a Palestinian and Hamas decision,” he said.

Integendeel, dat is dus journalistiek.
Duidelijk vermelden vanwaar de bronnen komen, vermelden of het gecheckt werd of niet, ofdat het gewoon statements zijn van 1 van de partijen.

Het is enkel haalbaar met staalharde garanties voor Israël, bv. intrede in Nato.

Want omringd door terroristische groeperingen zoals Hezbollah en Hamas, geallieerd met Iran (dat Israël niet erkent by the way), is een tweestaten oplossing een existentieel gevaar voor Israël in de toekomst.

Dat is de verkeerde redenering natuurlijk. In welke mate is Israel nu niet blootgesteld aan een existentieel gevaar, in welke mate zou een tweestatenoplossing dat gevaar verhogen, en welke andere oplossingen zouden dat gevaar kunnen verminderen?
De partij die momenteel het meest onderhevig is aan existentieel gevaar, lijkt mij trouwens de Palestijnen/Palestina te zijn.

Ik denk het niet. Ik ben zeer neutraal (zoals al gezegd, in se interesseert het mij niet), heb geen enkele band met Israël of Palestina, geen enkele band met linkse of rechtse politiek.

Yeah...tijd voor wat introspectie Janus.

Ik denk het niet. Ik ben zeer neutraal (zoals al gezegd, in se interesseert het mij niet), heb geen enkele band met Israël of Palestina, geen enkele band met linkse of rechtse politiek.
Je kunt misschien in jouw ogen neutraal zijn, maar ik ontwaar duidelijk een verschillend denkkader. Het grote verschil tussen mensen die in grote termen over dit conflict discussiëren is volgens mij niet dat de ene fans van Israel zijn en de andere van de Palestijnen. Het denkkader is gewoon volledig anders.

Sommige mensen (ik zet jou in dit kamp) zien dit conflict als een clash tussen verschillende volkeren, culturen, civilisaties, met de Israelis aan de ene kant en midden-oosterse moslims aan de andere kant.

De personen waarmee je discussieert zien echter een ander conflict: Dat van machthebbers die hun bevolking manipuleren en misbruiken om persoonlijke doelstellingen of idealen te bereiken, met burgers als voornaamste slachtoffer. Zolang je er niet uit bent of dit conflict eerder een cultuurstrijd of een klassieke machtsstrijd is kun je hier gerust nog 200 pagina's naast elkaar zitten praten, veel levert het niet op.

Dat is de verkeerde redenering natuurlijk. In welke mate is Israel nu niet blootgesteld aan een existentieel gevaar, in welke mate zou een tweestatenoplossing dat gevaar verhogen
Dat ligt toch voor de hand?
Een staat = eigen defensie. Dus geen militaire controle meer over het gebied indien nodig, geen controle meer van grensovergangen, geen air superiority, enzovoort.
Wordt leuk als Iran een nucleair wapen heeft, met een directe bondgenoot op 50km van Tel Aviv.

Yeah...tijd voor wat introspectie Janus.
Quasi iedereen in dit zogenaamde grijze topic is radicaal pro Palestina. Lees het topic van in het begin.
Ik vond het vreemd dat een afslachting door sommigen zelfs niet veroordeeld werd maar direct genuanceerd werd met "ja maar context" "het is verzet", idem sommige media en ngo's.
Vandaar mijn deelname hier.

Maar kijk, september 2024, bijna een jaar na die 7 oktober: Hezbollah militanten worden geviseerd via een specifiek communicatiemiddel speciaal aangekocht voor hen, maar in dit topic is er alsnog onmiddellijk outrage en beschuldigt men Israël op basis van die daad alleen al van terrorisme.

Vertel me dus vooral meer over dit 'grijze niet-zwart/witte conflict' en mijn vooringenomenheid.

Ik vrees dat het hopeloos wordt als je de WSJ hier op een 'gotcha' meent te betrappen.
Je leest alles veel te oppervlakkig, en uw mening staat al op voorhand vast.

In dat artikel staat: 12 UNRWA leden rechtstreeks betrokken bij 7 oktober inval. Dat is bewezen.

En verder beweert de WSJ zelf helemaal niets.
Het vermeldt duidelijk dat de gegevens komen van Israëlische intelligence reports die aan de US gegeven werden:

The information in the intelligence reports—based on what an official described as very sensitive signals intelligence as well as cellphone tracking data, interrogations of captured Hamas fighters and documents recovered from dead militants, among other things—were part of a briefing given by Israel to U.S. officials that led Washington and others to suspend aid to Unrwa.
Noch de headline van het artikel, noch de introductie, maakt melding van de onbetrouwbaarheid of bias van de verkregen informatie. De WSJ meldt zelfs uitdrukkelijk dat zij de informatie ingekeken en reviewed hebben om extra legitimiteit aan de informatie te geven.

En ja, heel veel mensen hebben dat geïnterpreteerd als staalhard bewijs. Ik kan het weten want wij hebben nog gediscussieerd over dit exacte topic.

uDuX3s6.png

o3crnqC.png

Tot op vandaag, nog altijd niet gecheckt of bewezen.

Ter info: de auteur van het WSJ artikel, Carrie Keller-Lynn, is een ex-soldaat van het IDF die werkte voor de propaganda afdeling van het leger.

Laatst bewerkt:
Quasi iedereen in dit zogenaamde grijze topic is radicaal pro Palestina. Lees het topic van in het begin.
Ik vond het vreemd dat een afslachting door sommigen zelfs niet veroordeeld werd maar direct genuanceerd werd met "ja maar context" "het is verzet", idem sommige media en ngo's.

Niemand hier is radicaal pro palestina net zoals iedereen hier de aanval op 7 oktober wel degelijk veroordeelde. Je leest elke kritiek op israel als pro palestijns net omdat je niet neutraal bent en enkel de misdaden en terreur van Hamas en Hesbollah ziet terwijl je blind bent voor de misdaden en terreur van Israel. Beiden gedragen zich al decennia als two wrongs en daaruit kunnen we geen right krijgen. In tegendeel ze trachten elkaar te overtreffen in wrongness. 7 oktober was daar zo een barbaarse uiting van, maar deze niets of niemand ontziende alsmaar escalerende oorlog van Netanyahu even goed.

Noch de headline van het artikel, noch de introductie, maakt melding van de onbetrouwbaarheid of bias van de verkregen informatie.
De WSJ meldt zelfs uitdrukkelijk dat zij de informatie ingekeken en reviewed hebben om extra legitimiteit aan de informatie te geven.
Het artikel zegt letterlijk dat de informatie van documenten van de Israël intelligence komt, geshared met de US intelligence.
En dat ze de documenten zelf gezien hebben.
Er staat niet dat ze de info over gsm-tracking kunnen verifiëren hebben.

En ja, heel veel mensen hebben dat geïnterpreteerd als staalhard bewijs. Ik kan het weten want wij hebben nog gediscussieerd over dit exacte topic.
Tot op vandaag, nog altijd niet gecheckt of bewezen.
Voor de 12 die persoonlijk op foto of video stonden tijdens 7 oktober was er wel degelijk staalhard bewijs.
Het was ook de eerste keer dat men die kon filmen van buiten Gaza, 'right in the act' uiteraard. Dan is er geen ontkennen meer aan.

Die onrechtstreekse zijn inderdaad op basis van intelligence data van Israël.
Dat is geen staalhard bewijs.
En zoals ik toen zei, dat kan er ook bijna niet komen, want dan zou je moeten classified informatie gathering prijsgeven óf ergens kunnen bewijzen dat het niet gefabriceerd is.
Maar ik mocht inderdaad niet insinueren dat er staalhard bewijs was voor die 10% Hamas onder UNRWA, hoogstens verschillend circumstantieel bewijs.

Over die NGO's in Gaza kunnen we anders wel nog een boompje opzetten van een pagina of 10 zoals in oktober, maar hier gaat het nu over de betrouwbaarheid van kranten zoals NYTimes, WSJ en FT.
En die staat nog altijd als een huis.

Je wil jouw biased kranten zoals The Guardian op hetzelfde niveau zetten, en dat is geenszins het geval.

VERMOEIEND MENSEN
Inderdaad, stel je voor dat je een discussie houdt over de kern van de zaak ipv platitudes en outrage. Zo vermoeiend.

P&A houdt zich altijd voor om 'diepe discussies op niveau' te houden, maar vanaf er eens doorgediscussieerd wordt over essentiële punten (zijn de cijfers betrouwbaar en in welke mate; welke media zijn in dit conflict betrouwbaar?), wordt men ambetant.

Geen probleem, u vraagt wij draaien :)

/janusout

Maar ga je nu beweren dat als Israël hen morgen een staat geeft en zegt "ok, nu zijn we vrienden", dat Hamas de wapens zal neerleggen en dat die bevolking die generaties opgevoed is om Israël te haten (oa. via UNRWA scholen) dan vriendelijk gaan zijn in de toekomst?
Terwijl Hamas daar aan de macht blijft, en hun kernstandpunt is dat Israël geen bestaanrecht heeft?

Die discussie hebben we al gevoerd.
Geef een concrete oplossing die voor beide volkeren werkbaar is aub.
Neen, dat beweer ik niet. Wat ik beweer is dat hetzelfde doen als wat ze al 80 jaar aan het doen zijn, een veel grotere kans heeft om het conflict nog eens 80 jaar te laten duren, dan dat het magischerwijze nu wel tot een duurzame vrede zal leiden. Geef jij eens een concrete argumentatie waarom je denkt dat het dit keer wél zal lukken?

Kijk, ik wil je gerust tegemoetkomen en effectief over duurzame, humane oplossingen praten, maar kom niet af dat ze een utopie zijn. Op dit moment is elke duurzame, humane oplossing immers een utopie. Als er een simpele oplossing was die voor beide volkeren werkbaar was, dan hadden we niet al 80 jaar dit conflict gehad. Maar het is niet omdat die er niet is, dat we het streven naar zo'n duurzame, humane oplossing zomaar moeten opgeven. Dat we zoals jou dan maar kant moeten kiezen, en de facto carte blanche geven aan één partij om de andere met geweld te verdrijven en te vernietigen.

Idealiter komt er zo snel mogelijk een vredesmacht die de gevechten een halt toeroept, en gaat heel Israël en Palestina terug op de tekentafel. Die regio is 1 grote designfout, en ze zijn er al 80 jaar niet in geslaagd om zelfstandig en onder elkaar tot een oplossing te komen. Een tabula rasa is misschien wel aan de orde, alleen heeft zo'n extern ingrijpen er 80 jaar geleden natuurlijk net voor gezorgd dat ze daar nu zo in de shit zitten, dus dat voelt ook niet echt goed. Dan ga je naar een opheffing van de huidige staat Israël, en ga je over tot een nieuwe democratische staat over het hele grondgebied van Palestina en Israël met een nieuwe grondwet, naam, ... waar Palestijnen en Israëliërs gelijke rechten en plichten krijgen, waarbij zwaar wordt geïnvesteerd in de wederopbouw en welvaart van de verwoeste gebieden, terwijl er gedurende zolang het nodig is een internationale vredesmacht de orde bewaart. Ofwel ga je toch over tot een tweestatenoplossing, maar dan wel eentje die voor beide partijen tot duurzame staten kunnen leiden. Het idee van een tweestatenoplossing waarbij de Palestijnen in gefragmenteerde, niet-aaneengesloten eilandjes binnen de Israëlische grenzen een duurzame staat moeten opbouwen, is niet serieus te nemen. Zowel Israël als Palestina heeft een aangesloten gebied nodig dat gebruik kan maken van zowel zee als rivier, met toegang tot water, landbouwgebied, grondstoffen, ... én vrije, veilige toegang tot Jeruzalem. En dan werk je best met een soort gedemilitariseerde zone tussen de grenzen, opnieuw door een internationale vredesmacht. En dan gaan heel wat Palestijnen onder Israël vallen, en heel wat Israëliërs onder Palestina. In beide gevallen moet er dan alles aan gedaan worden om hun rechten en hun veiligheid te vrijwaren en om een vreedzame samenleving uit te bouwen.

Goed, 't is allemaal een utopie. De bereidheid tot dit soort drastische, edoch humane oplossingen is nihil. Maar ik blijf er liever naar streven dan het steunen van terrorisme enerzijds en oorlogsmisdaden, apartheid en etnische zuivering anderzijds.

Ahja, en nog over dat linkje dat je daar post. Hoewel jij super neutraal bent - ik begin hier een beetje Trump vibes van je te krijgen eerlijk gezegd - ga je wel een onderzoek dat een stuk genuanceerdere conclusies trekt samenvatten als "de bevolking wordt opgevoed om Israël te haten". In plaats van een link naar een parlementaire vraag (alsof dat iets bewijst?), had je ook kunnen linken naar het onderzoek zelf: https://www.gei.de/fileadmin/gei.de...Palestinian_Textbooks_-_Executive_Summary.pdf

Zij mogen dat zeker. Maar men moet er zich vanuit de armchair Westerse activistische stoel dan van bewust zijn dat de normale oorlogsregels die opgesteld zijn voor een georganiseerd conflict tussen 2 staten, hier niet van tel zullen zijn.
En stoppen met continu "oorlogsmisdaad" te roepen.
Beide kanten doen dit, beiden omdat het niet anders kan. De situatie is na 80 jaar uitzichtloos.
Ik zal er mee stoppen met de oorlogsmisdaden van Israël als dusdanig te benoemen, van zodra zij stoppen ze uit te voeren. En zeker wanneer mensen zoals jij blijven propaganderen dat Israël niets verkeerd doet of geen andere opties heeft.

Laatst bewerkt:
Idealiter komt er zo snel mogelijk een vredesmacht die de gevechten een halt toeroept, en gaat heel Israël en Palestina terug op de tekentafel. Die regio is 1 grote designfout, en ze zijn er al 80 jaar niet in geslaagd om zelfstandig en onder elkaar tot een oplossing te komen. Een tabula rasa is misschien wel aan de orde, alleen heeft zo'n extern ingrijpen er 80 jaar geleden natuurlijk net voor gezorgd dat ze daar nu zo in de shit zitten, dus dat voelt ook niet echt goed. Dan ga je naar een opheffing van de huidige staat Israël, en ga je over tot een nieuwe democratische staat over het hele grondgebied van Palestina en Israël met een nieuwe grondwet, naam, ... waar Palestijnen en Israëliërs gelijke rechten en plichten krijgen, waarbij zwaar wordt geïnvesteerd in de wederopbouw en welvaart van de verwoeste gebieden, terwijl er gedurende zolang het nodig is een internationale vredesmacht de orde bewaart. Ofwel ga je toch over tot een tweestatenoplossing, maar dan wel eentje die voor beide partijen tot duurzame staten kunnen leiden. Het idee van een tweestatenoplossing waarbij de Palestijnen in gefragmenteerde, niet-aaneengesloten eilandjes binnen de Israëlische grenzen een duurzame staat moeten opbouwen, is niet serieus te nemen. Zowel Israël als Palestina heeft een aangesloten gebied nodig dat gebruik kan maken van zowel zee als rivier, met toegang tot water, landbouwgebied, grondstoffen, ... én vrije, veilige toegang tot Jeruzalem. En dan werk je best met een soort gedemilitariseerde zone tussen de grenzen, opnieuw door een internationale vredesmacht. En dan gaan heel wat Palestijnen onder Israël vallen, en heel wat Israëliërs onder Palestina. In beide gevallen moet er dan alles aan gedaan worden om hun rechten en hun veiligheid te vrijwaren en om een vreedzame samenleving uit te bouwen.

Goed, 't is allemaal een utopie. De bereidheid tot dit soort drastische, edoch humane oplossingen is nihil. Maar ik blijf er liever naar streven dan het steunen van terrorisme enerzijds en oorlogsmisdaden, apartheid en etnische zuivering anderzijds.
Dat is de ideale wereld en als je realistisch bent wéét je dat Israël en de Palestijnen hier niet toe bereid zullen zijn. Zeker Israël niet dat een hele staat heeft uitgebouwd en een onderdrukkingsapparaat (leger, politie, inlichtingendiensten, ...) heeft dat een verbluffende staat van dienst heeft juist omdat het al bijna 80 jaar een existentiële strijd voert. Er gaat nog héél wat water door de rivier moeten vloeien vooraleer de gematigde bruggenbouwers in beide gemeenschappen bereid zijn om dit confict op een vreedzame manier op te lossen.

Het kan trouwens goed zijn dat Hamas door op dit moment murw geslagen is en nog maar weinig tanden kan laten zien. Misschien is de militaire bedreiging nog maar een schim van wat het in oktober was. Maar biedt dit een vreedzaam toekomstperspectief aan voor de regio? Mocht het al tot een staakt het vuren komen omdat Hamas geneutraliseerd is, lijkt dit toch geen vrede te garanderen waarvoor Israël de Nobelprijs voor Vrede in de wacht kan slepen omdat het conflict eindelijk opgelost is.

Deze week zullen we zien hoe het openlijke conflict met Hezbollah zal evolueren.

Neen, dat is niet bewezen.

Er werden 19 (van de meer dan 40.000) werknemers door Israël beschuldigd van deelname aan 7 oktober. Daarvan is er 1 vrijgepleit, 9 beschuldigingen konden niet hardgemaakt worden. Bij de andere 9 leek er wel afdoende bewijs te zijn om te vermoeden dat die effectief geholpen hebben. https://www.unrwa.org/newsroom/offi...legations-unrwa-staff-participation-7-october

Dat is de ideale wereld en als je realistisch bent wéét je dat Israël en de Palestijnen hier niet toe bereid zullen zijn. Zeker Israël niet dat een hele staat heeft uitgebouwd en een onderdrukkingsapparaat (leger, politie, inlichtingendiensten, ...) heeft dat een verbluffende staat van dienst heeft juist omdat het al bijna 80 jaar een existentiële strijd voert. Er gaat nog héél wat water door de rivier moeten vloeien vooraleer de gematigde bruggenbouwers in beide gemeenschappen bereid zijn om dit confict op een vreedzame manier op te lossen.

Het kan trouwens goed zijn dat Hamas door op dit moment murw geslagen is en nog maar weinig tanden kan laten zien. Misschien is de militaire bedreiging nog maar een schim van wat het in oktober was. Maar biedt dit een vreedzaam toekomstperspectief aan voor de regio? Mocht het al tot een staakt het vuren komen omdat Hamas geneutraliseerd is, lijkt dit toch geen vrede te garanderen waarvoor Israël de Nobelprijs voor Vrede in de wacht kan slepen omdat het conflict eindelijk opgelost is.

Deze week zullen we zien hoe het openlijke conflict met Hezbollah zal evolueren.
Zeker op dit moment niet, nu dansen de haviken. Maar ik vrees dat het nooit een realistische piste zal worden. Het water is te diep, de belangen te groot. Zeker Israël heeft door haar militaire superioriteit eigenlijk bijna meer te verliezen dan te winnen met zo'n duurzame, vredevolle oplossing. Dat zag je ook de afgelopen jaren, waarbij zelfs de veiligheid van de eigen Israëlische bevolking ondergeschikt werd geacht ten voordele van de expansiedrang in de Westelijke Jordaan. Laat staan dat ze dan bereid zouden zijn om grondgebied af te staan om de Palestijnen een aangesloten gebied te gunnen, waar een leefbare, duurzame staat kan ontstaan. Of dat ze hun macht zouden moeten delen met de Palestijnen in een eengemaakte regio.

Het conflict zal op een bepaald moment wel weer afkoelen, maar zeker als Israël vervolgens op dezelfde manier te werk gaat in de behandeling van de Palestijnen, dan is het gewoon wachten tot de volgende generatie strijders klaar en bewapend is. En zijn we weer vertrokken met onze cirkel.

Het artikel zegt letterlijk dat de informatie van documenten van de Israël intelligence komt, geshared met de US intelligence.
En dat ze de documenten zelf gezien hebben.
Er staat niet dat ze de info over gsm-tracking kunnen verifiëren hebben.

Voor de 12 die persoonlijk op foto of video stonden tijdens 7 oktober was er wel degelijk staalhard bewijs.
Het was ook de eerste keer dat men die kon filmen van buiten Gaza, 'right in the act' uiteraard. Dan is er geen ontkennen meer aan.

Die onrechtstreekse zijn inderdaad op basis van intelligence data van Israël.
Dat is geen staalhard bewijs.
En zoals ik toen zei, dat kan er ook bijna niet komen, want dan zou je moeten classified informatie gathering prijsgeven óf ergens kunnen bewijzen dat het niet gefabriceerd is.
Maar ik mocht inderdaad niet insinueren dat er staalhard bewijs was voor die 10% Hamas onder UNRWA, hoogstens verschillend circumstantieel bewijs.

Over die NGO's in Gaza kunnen we anders wel nog een boompje opzetten van een pagina of 10 zoals in oktober, maar hier gaat het nu over de betrouwbaarheid van kranten zoals NYTimes, WSJ en FT.
En die staat nog altijd als een huis.

Je wil jouw biased kranten zoals The Guardian op hetzelfde niveau zetten, en dat is geenszins het geval.
Vorig jaar is er nog een artikel uitgekomen waar men met AI 33.000 artikels geanalyseerd heeft in de New York Times over de eerste (1987-1993) en tweede (2000-2005) intifada.

Using state-of-the-art natural language processing toolkits as well as a regression model with over 90 percent accuracy based on a carefully validated word bank, the author analyzes over 33,000 NYT articles for (1) their use of active/passive voice, and (2) the objectivity, tone, and violent sentiment of the language used. She follows up her quantitative analysis with a qualitative validation step, analyzing biased articles in each period. In conjunction with historical context, the article shows that anti-Palestinian bias persisted disproportionately in the NYT during both periods and, in fact, worsened from the First Intifada to the Second.
Jackson’s findings revealed a significant disparity, with more than 90% of articles focusing on Israelis compared with less than 50% covering Palestinians. Additionally, the articles used negative language and the passive voice to refer to Palestinians twice as often as Israelis. For example, she reveals that the passive construction “killed” is used in “Palestinian killed as clashes erupt with troops” to avoid specifying the perpetrators of the violence, contrasting with the active “slay” in “Palestinians slay 2 Israeli hikers,” used to emphasize the perpetrators.

Dus ja, als je enkel (in dit geval) de New York Times leest, dan consumeer je media met een pro-Israëlische bias. Zowel in de inhoud als in het taalgebruik. Dat betekent niet dat het een waardeloze krant is, wel dat je ietwat kritisch moet kijken naar de editoriale lijn van verschillende kranten.

Ik zou alvast van mijn stoel vallen als Israël een full-scale invasion zou doen van Libanon, of zelfs enkel van het zuidelijk deel.

Je hebt daar inderdaad Hezbollah, die omwille van de situatie in Gaza meer steun winnen onder de eigen bevolking. Maar Libanon is meer dan enkel Hezbollah. De VS pompen al jarenlang geld (incl. militaire steun) in dat land, zie https://www.state.gov/u-s-security-cooperation-with-lebanon/
Bij een echte invasie komen we dan toch in een vreemde situatie terecht. Dat is ook een escalatie waarvan ik zou denken dat de buurlanden in de regio er uiteindelijk toch bij betrokken zouden raken.

Ik zou alvast van mijn stoel vallen als Israël een full-scale invasion zou doen van Libanon, of zelfs enkel van het zuidelijk deel.

Je hebt daar inderdaad Hezbollah, die omwille van de situatie in Gaza meer steun winnen onder de eigen bevolking. Maar Libanon is meer dan enkel Hezbollah. De VS pompen al jarenlang geld (incl. militaire steun) in dat land, zie https://www.state.gov/u-s-security-cooperation-with-lebanon/
Bij een echte invasie komen we dan toch in een vreemde situatie terecht. Dat is ook een escalatie waarvan ik zou denken dat de buurlanden in de regio er uiteindelijk toch bij betrokken zouden raken.
Als Netanyahu Hezbollah echt pijn wil doen, moet hij Zuid-Libanon wel binnenvallen. Maar dat kan het IDF ook duur komen te staan. In dat geval ben ik ook benieuwd hoe de VS zal reageren.

Heel veel debat met nuanceringen en vergelijkingen waar ik héél stevige vraagtekens bij plaats, sommige zijn op 't randje en andere gewoon los erover in mijn mening, maar goed...

Blijkbaar hebben Hamas en Hezbollah géén alternatief voor asymmetrische oorlogsvoering, maar Israël wél wanneer het aankomt op zich hiertegen te verdedigen? Nu Israël is (pun intended) zeker niet vrij van zonde, maar stel je eens de volgende vraag:

Zou je liever een Palestijn of inwoner van Zuid-Libanon zijn wanneer Hamas en Hezbollah de witte vlag zwaaien?
Of liever een Israëli en specifieker een Israëlische jood wanneer Israël (miraculeus) zou moeten capituleren?
In beide gevallen kijkt de internationale gemeenschap mee, maar grijpt ze niet in... in welke situatie zou je je het liefst bevinden?
Dit is géén vals dilemma, maar één van de ideologische kernen van dit confict.

Terug
Bovenaan