Heel veel debat met nuanceringen en vergelijkingen waar ik héél stevige vraagtekens bij plaats, sommige zijn op 't randje en andere gewoon los erover in mijn mening, maar goed...
Beargumenteer dat dan eens.
Blijkbaar hebben Hamas en Hezbollah géén alternatief voor asymmetrische oorlogsvoering, maar Israël wél wanneer het aankomt op zich hiertegen te verdedigen?
Ja. Israël heeft technologisch, militair, financieel, internationaal, ... meer mogelijkheden om tot oplossingen te komen die niet neerkomen op apartheid, kolonialisme, etnische zuiveringen, oorlogsmisdaden en officiële in verdenkingstelling van genocide.
Nu Israël is (pun intended) zeker niet vrij van zonde, maar stel je eens de volgende vraag:
Zou je liever een Palestijn of inwoner van Zuid-Libanon zijn wanneer Hamas en Hezbollah de witte vlag zwaaien?
Of liever een Israëli en specifieker een Israëlische jood wanneer Israël (miraculeus) zou moeten capituleren?
In beide gevallen kijkt de internationale gemeenschap mee, maar grijpt ze niet in... in welke situatie zou je je het liefst bevinden?
Dit is géén vals dilemma, maar één van de ideologische kernen van dit confict.
Als Palestijn zou ik noch Hamas noch Israël wensen, maar hoewel dat onmogelijk van hieruit te oordelen is, zou ik dan toch eerder Hamas boven Israël verkiezen: gezien het Israëlische apartheidsregime jegens de Arabische en islamitische bevolking, gezien de talloze Palestijnen die zonder proces opgesloten dan wel geëxecuteerd worden, gezien de politiek van collectieve bestraffing in Gaza, gezien het koloniale beleid in de Westbank, gezien de Israëlische politiek bewust een duurzame Palestijnse staat tegenwerkt.
Of je als Israëlische inwoner liever Hamas of Likoed hebt, is wel degelijk een vals dilemma. Want niemand hoopt hier voor een overwinning van Hamas op Israël, niemand pleit hier voor een Hamas dat de plak zwaait in Israël. Dat is niet waar de discussie over gaat, dat is ook niet waar het voor de meerderheid van de Palestijnen over gaat. Zij willen in de eerste plaats veiligheid, vrijheid en een toekomst voor hun kinderen. En als je de Israëliërs na 7 oktober het niet kwalijk kan nemen dat velen onder hen momenteel uit zijn op bloed, dan kan je dat de Palestijnen ook niet kwalijk nemen. Maar net zoals we niet de gehele Israëlische bevolking gaan verengen tot de radicale nutjobs die in de Westelijke Jordaan onschuldige
kinderen neerknallen, of die nachtelijke cruisetochtjes langs Gaza organiseren om te genieten van de show zoals eerder in dit topic iemand toonde, kan je de Palestijnen ook niet verengen tot de horrors die 7 oktober mogelijk maakten. Ik stel voor dat je daar dan ook mee stopt, in plaats van excuses te blijven bedenken waarom Palestijnse levens minder waard zouden zijn dan Israëlische, en de Israëlische oorlogsmisdaden op die manier probeert goed te praten.
Op dit moment zien we al wat er gebeurt wanneer Israël relatief zijn gang mag gaan van de internationale gemeenschap. Geen hypothetische denkoefening nodig, wel een verder kijken dan de propaganda van Israël. Ik denk dat je op dit moment liever niet in de Westelijke Jordaan, Zuid-Libanon, laat staan Gaza woont. Dat het nog altijd erger kan is geen argument, dan is Poetin in feite ook wel nog een goedzak, want hij had ook al gewoon een nuke op Kiev kunnen laten vallen.