Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Dus theoretisch zouden de Chinezen hetzelfde kunnen doen met de wagens ?
Ik denk idd dat we het einde van apparatuur die zichzelf in brand zet nog Niet hebben gezien...

Moet maar eens voelen aan verschillende elektrische apparaten, die dingen worden warm, en dan de heat check omzeilen en bingo.

Dit is echt een vreemd verhaal vind ik ze

eens meer dan 2800 mensen verwonden en men spreekt van een meesterzet :sarcastic: . Gezien je nooit kan weten waar die biepers terecht komen lijkt me het gevaar van collateral damage toch erg groot.
Als je nog denkt dat Israël inzit met collateral damage, dan heb je de laatste weken niet opgelet.

Het gaat niet om het aantal gewonden, maar op de boodschap dat je overal geraakt kan worden

Dit voelt aan als iets uit een of andere dystopische film, onwaarschijnlijk. Grootschalige terroristische aanval met hulp van een Amerikaanse multinational.

eens meer dan 2800 mensen verwonden en men spreekt van een meesterzet :sarcastic: . Gezien je nooit kan weten waar die biepers terecht komen lijkt me het gevaar van collateral damage toch erg groot.

Zelfs los van de collateral vind ik het vreemd om dit een meesterzet te noemen.

2750 gewonden en 8 doden volgens VRT. Dat zijn 2750 militanten die eens hersteld 100% uit zullen zijn op wraak tegen Israël (indien ze er achter zitten, en die kans is best groot lijkt me).

Ik post hier al even niet meer, maar dit toont voor mij nogmaals aan dat er geen 'goede' kant is in dit conflict. Alle partijen zijn volledig van het pad af.

Dit voelt aan als iets uit een of andere dystopische film, onwaarschijnlijk. Grootschalige terroristische aanval met hulp van een Amerikaanse multinational.
Wat ik me dus afvraag, met dat die mannen allemaal met zulke beeper rondlopen, is of je de exacte locatie kan achterhalen, net als bij een gsm?

If so is dit toch een signaal dat ze geen tech meer moeten gebruiken, want alles kan zo worden opgevolgd, ongeacht wie er achter zit is dit toch een beetje de moraal van het verhaal, niet?

Ik denk idd dat we het einde van apparatuur die zichzelf in brand zet nog Niet hebben gezien...

Moet maar eens voelen aan verschillende elektrische apparaten, die dingen worden warm, en dan de heat check omzeilen en bingo.

Dit is echt een vreemd verhaal vind ik ze
Die beepers hadden blijkbaar ingebouwde explosieven. Dat heeft niks te maken met wat jij zegt.

Is dat al bevestigd dan?
Nee, maat experten geven wel aan dat die explosieve krachten simpelweg niet kan door een oververhitte batterij.
Een batterij oververhit trouwens ook niet bij gebruik maar bij het opladen. Je zou dan al een weerstand moeten inbouwen om hitte te genereren en dan kan je evengoed gewoon explosieven inbouwen...

Nee, maat experten geven wel aan dat die explosieve krachten simpelweg niet kan door een oververhitte batterij.
Een batterij oververhit trouwens ook niet bij gebruik maar bij het opladen. Je zou dan al een weerstand moeten inbouwen om hitte te genereren en dan kan je evengoed gewoon explosieven inbouwen...
Zal moeten blijken, er zal toch ergens eentje liggen waar de batterij is uitgehaald, om dit verhaal te bevestigen?

If so is dit wel huge.

Langs de andere kant, Hezbollah kan bewijzen aanbrengen zoveel ze willen, wie zegt er of dat dan overeenkomt met wat er in die specifieke toestellen zat?

Wat ik me dus afvraag, met dat die mannen allemaal met zulke beeper rondlopen, is of je de exacte locatie kan achterhalen, net als bij een gsm?

If so is dit toch een signaal dat ze geen tech meer moeten gebruiken, want alles kan zo worden opgevolgd, ongeacht wie er achter zit is dit toch een beetje de moraal van het verhaal, niet?

Beepers ontvangen alleen maar signalen. Zenden niks uit. Tenzij mee gefoefeld.

2750 gewonden en 8 doden volgens VRT. Dat zijn 2750 militanten die eens hersteld 100% uit zullen zijn op wraak tegen Israël (indien ze er achter zitten, en die kans is best groot lijkt me).
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, ze zijn (zwaar)gewond geraakt omdat ze die beepers moesten dragen van hun militaire beleidsvoerders (omdat een GSM te gevaarlijk was voor spionage). Dat doen ze en vervolgens ontploft het toestel, omdat hun vijand mogelijks tot in de productiefaciliteiten geïnfiltreerd is. Ik persoonlijk zou niet meer erg hard staan springen om opnieuw bevelen aan te nemen onder die beleidsvoerders.

Als ik kijk naar Hacker News (een nieuwswebsite voor techies), waar men focust op het technische aspect van de aanslag, dan denkt men daar dat het gaat om een verzending van pagers die onderschept werd en ingeplant met explosieven. Al kan men op dit moment niet veel meer doen dan speculeren.
Israël heeft dit reeds eerder gedaan om een bekende bommenmaker te doden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yahya_Ayyash#Assassination
In October 1995, Kamil Hamad met with Shin Bet operatives, demanding money and Israeli identity cards for himself and his wives. After they threatened to inform on him, he agreed to cooperate. Shin Bet agents gave him a cell phone and told him it was bugged so they could listen in on his conversations. They did not tell him that it also contained 15 grams of RDX explosive. Hamad gave the phone to his nephew Osama, knowing that Ayyash regularly used Osama's phones.

At 08:00 on 5 January 1996, Ayyash's father called him and Ayyash answered. Overhead, an Israeli plane picked up their conversation and relayed it to an Israeli command post. When it was confirmed that it was Ayyash on the phone, Shin Bet remotely detonated it, killing him instantly. He was in Beit Lahia at the time.

Laatst bewerkt:
Mij lijkt het toch ook direct duidelijk dat dit alleen kan met ingebouwde explosieven. We hebben allemaal wel eens beelden gezien van de batterij van een GSM e.d. die in brand vliegen, maar daar is toch nooit sprake van een explosie die dit soort balans zou teweeg kunnen brengen.
Ook schijnen alle explosies simultaan gebeurd te zijn, wat volgens mij toch ook zeer moeilijk is via een ongecontroleerd proces in een batterij te doen.
Volgens mij zijn al die beepers afgegaan, zodat iedereen die een droeg hem effectief in zijn hand / voor zijn gezicht hield, waarna in allemaal de explosieven zijn afgegaan. Wel compleet ongezien natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar Hacker News (een nieuwswebsite voor techies), waar men focust op het technische aspect van de aanslag, dan denkt men daar dat het gaat om een verzending van pagers die onderschept werd en ingeplant met explosieven. Al kan men op dit moment niet veel meer doen dan speculeren.
Israël heeft dit reeds eerder gedaan om een bekende bommenmaker te doden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yahya_Ayyash#Assassination

Zonder het een of het ander te willen beweren vind ik het alweer interessant om het woordgebruik te bestuderen.

Jij spreekt over een "aanslag". De vrt over een "incident". Op de BBC lees ik dan toch "attack".

Ik post hier al even niet meer, maar dit toont voor mij nogmaals aan dat er geen 'goede' kant is in dit conflict. Alle partijen zijn volledig van het pad af.

Het is niet alsof Hezbollah militanten voorheen verdeeld waren in kampen pro- en anti-Israël. Wat is het verschil na deze aanval?
Cynisch bekeken: de slachtoffers van deze bieper aanval gaan alvast ook minder capabel zijn om Israël nog te verwonden, wie weet zitten tussen die gewonden mensen die een hand kwijt zijn, nooit meer fatsoenlijk gaan kunnen lopen... een ontploffing vlakbij je broekzak, ik zou het niet graag meemaken.

Het is vanuit een standpunt om een vijand waarmee je op voet van oorlog leeft, wel degelijk een goede strategie om die zonder gevaar voor je eigen troepen, stevige schade te berokkenen. Jammer dat er een kind bij betrokken is geraakt, maar wat alle andere (dus niet dat kind) doden en gewonden betreft: Hezbollah is een terroristische beweging (bron) en ik heb geen medelijden met terroristen die bekampt worden, zonder collateral damage is dit gewoon een meesterzet (maar again³: kinderen die sterven als bijproduct laat altijd een wrange smaak achter...).

Bovendien ook strategisch technisch een goede zet: Israël beheerst duidelijk de moderne technologie, en zijn vijanden kunnen zelfs niet op "oude" tech als beepers betrouwen: terug naar pen, papier, postduiven en koeriers dan maar voor Hezbollah...

Als het allemaal militanten van Hezbollah zijn willen die sowieso al dat Israël stopt met bestaan, extra wraak willen nemen of niet maakt niet meer uit als je al lid bent van Hezbollah. "De enige goede Jood is een dode Jood" is dan sowieso al de kern van je bestaan. Het enige dat ze eraan gaan overhouden is nog meer incompetente woede, in de mate dat dat nog mogelijk is. Met die piepers die ontploft zijn moet je er ook niet van uitgaan dat iedereen daar 100% van gaat herstellen, als je een hand verliest of verminkt kan je al maar half meer met een geweer schieten, laat staan als er iets moet geamputeerd worden, je een paar darmen kwijt bent, je een oog of een oor verloren bent... Volgens mij was dit wel degelijk een zeer effectieve aanval: veel gewonden (die dan ook weer extra resources vragen om te verzorgen maar die niet noodzakelijk ooit terug in de strijd gaan kunnen), weinig collateral damage (want die piepers hebben ze vast op hun lichaam, er bestaat geen nog lokalere explosie dan dat) en een sterker angstbeeld van de vijanden voor Israël (oftewel het idee dat Israël je overal kan vinden en pakken met technologische middelen die voor de gemiddelde jihadist/terrorist science fiction zijn)

Terug
Bovenaan