@Milanello
Het IDF strijdt tegen een entiteit die een genocidale oorlog ontketende tegen Israël en die nog steeds Israël's burgers gegijzeld houdt. Een entiteit die bekend staat om de totale minachting voor de levens van haar eigen bevolking, in één van de meest dichtbevolkte, verstedelijkte gebieden ter wereld. Je gaat mij er niet van overtuigen dat de verantwoordelijkheid voor die slachtoffers geheel bij Israël ligt.
Maar ik heb ook geen probleem met erkennen dat het IDF oorlogsmisdaden pleegt zonder daar al te veel kanttekeningen bij te maken. Vooral op vlak van proportionaliteit, maar ook oorlogsmisdaden van andere aard, die onder de mat worden geveegd en ontkent.
En zelfs als het IDF dat allemaal niet zou doen, en geheel binnen de lijntjes van Genève zou kleuren, ben ik nog geneigd om Israël te verwijten dat ze een hogere morele wet verbreken. Het is mijn plaats niet om dat te doen, maar ik denk het wel. En mocht ik een Israëli zijn zou ik een enorme verantwoordelijkheid voelen na wat er gebeurd is, om er alles aan te doen om de bevolking van Gaza te verzekeren van een toekomst.
Is mijn mening enigszins gekleurd ten voordele van Israël, waarschijnlijk wel. En ik denk te weinig vanuit het Palestijnse perspectief. Maar ik kan het wel nog rijmen dat beide kanten fundamenteel in de fout gaan.
Bij jou lijkt alles echter een zwart wit verhaal. Als Palestijnen een terroristische aanslag plegen ga je dat wel afkeuren, dat is dan ook het minste (en zelfs dan gebruik je woorden die wikken en wegen). Maar je zal nooit het perspectief van Israël overwegen omdat je hen toch reduceert tot een koloniale, genocidale entiteit die daar in essentie, niet hoort te bestaan. Elke tegenreactie vanuit Israël is bij voorbaat een misdaad omdat wat jou betreft al hun belangen - inclusief de veiligheid garanderen van hun bevolking - illegitiem zijn.
Ben je nu aan het trollen of wat? Gaza is met de grond gelijk gemaakt. Als Israël nu ophoudt is de kans reël dat ze 200.000 mensen gedood zullen hebben. Zo goed als heel de infrastructuur (ziekenhuizen, universiteiten, wegen, ...) is door Israël met de grond gelijk gemaakt. Honderdduizenden mensen zijn vluchteling, zonder een thuis gemaakt. Duizenden kinderen zijn gedood en duizenden wees gemaakt. Om maar over de psychologische gevolgen voor heel de bevolking te zwijgen. En noem maar op en noem maar op. En in heel deze context is Israël degene die onder een genocidale oorlog lijdt?
En enkel Israëlische gijzelaars tellen? Terwijl Israel een veelvoud Palestijnse gijzelaars vasthoudt, in wat je als concentratiekampen kunt beschrijven. En ben ik degene die zwart-wit denkt?
Ik weet zelfs niet waarom ik op je posts nog reageer. Ik had al door dat je weinig vanuit Palestijns perspectief denkt. Maar volgens mij gaat het veel verder en zie jij hen gewoon als untermenschen. Dat of je bent een troll.
Verder moet je aub geen woorden en conclusies die niet kloppen in mijn mond leggen. Er is een quote button, je hoeft geen zaken die ik nooit beweerd heb te verzinnen.