Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Toch "knap" dat Israël doodleuk in godbetert Teheran zo'n operatie uitvoert. In omgekeerde richting zie ik Iran geen moordmissies uitvoeren op Netanyahu of een andere topfiguur in Israël, laat staan tegen een Amerikaanse topgeneraal.

Is er al duidelijkheid hoe dit is gebeurd? Was het een dronestrike of hebben ze effectief mensen op de grond?

We mogen niet vergeten dat Israël dit niet op eigen houtje kan. Hier is zonder twijfel een helpende hand van de Amerikanen

Is er al duidelijkheid hoe dit is gebeurd? Was het een dronestrike of hebben ze effectief mensen op de grond?

We mogen niet vergeten dat Israël dit niet op eigen houtje kan. Hier is zonder twijfel een helpende hand van de Amerikanen
Blijkbaar vanuit de lucht dus bom of dronestrike.
Ongelofelijk feitelijk dat Iran dit gaat laten passeren.

Blijkbaar vanuit de lucht dus bom of dronestrike.
Ongelofelijk feitelijk dat Iran dit gaat laten passeren.
Khamenei wil zijn dood wreken, maar ik vermoed opnieuw een reactie "met de handrem" zoals enkele maanden geleden met die ongeziene droneaanval uit Yemen.

Zegt ook veel over de vredesintentie van Israël, als je de kopman van de andere partij kaltstellt.

Ik denk niet dat Israel Hamas ook ziet als een legitieme andere partij. De enige optie voor Israël is de onvoorwaardelijke overgave.

Beetje info over het doelwit: Ismail Haniyah was ooit de premier van de Palestijnse Autoriteit. Daarna werd hij leider van Hamas in Gaza tot 2017. Haniyeh wordt door Israël gezien als een van de architecten van de aanvallen van Hamas op Israël op 7 oktober 2023.

Zijn zusters hebben Israëlisch burgerschap en leven daar in het geheim.

Sinds oktober 2023 zijn er 31 familieleden van hem omgekomen in Gaza waaronder 3 zonen en 4 kleinkinderen.

Ik denk niet dat Israel Hamas ook ziet als een legitieme andere partij. De enige optie voor Israël is de onvoorwaardelijke overgave.
Ik denk dat de enige optie voor Israël is dat alle volkeren uit de regio van de aarde worden weggeveegd, dat zou de ideale wereld zijn voor hen. De enige partij die ze als legitiem zouden zien is eentje die onderdanig is en alles doet wat Israël (de VS) wilt.

Khamenei wil zijn dood wreken, maar ik vermoed opnieuw een reactie "met de handrem" zoals enkele maanden geleden met die ongeziene droneaanval uit Yemen.
Nog lager kan de reputatie van Iran niet gaan, ze zijn machteloos tegenover de VS en Israël. Ze gaan helemaal niets kunnen wreken, het is ongelofelijk hoe hun eigen burgers daar nog in geloven. Hun reactie is zelfs geen reactie “met de handrem”, het is een reactie in “R” modus, waar ze steeds meer op achteruit gaan. 1 stap vooruit, 2 stappen achteruit.

Nog lager kan de reputatie van Iran niet gaan, ze zijn machteloos tegenover de VS en Israël. Ze gaan helemaal niets kunnen wreken, het is ongelofelijk hoe hun eigen burgers daar nog in geloven.
Tegen Israël gaat Iran geen conventioneel conflict beginnen, want die liggen te ver uit elkaar. Israël kan ook enkel maar luchtaanvallen uitvoeren en that's about it. De VS kan wel "complementair" zijn en ook massaal luchtaanvallen uitvoeren op Iran maar die gaan geen gigantisch land van 88 miljoen mensen bezetten. Irak en Afghanistan zijn twee mislukkingen geweest, daar gaan ze geen derde mislukking aan toevoegen en zeker niet in een verkiezingsjaar. Als respons op mogelijke aanvallen zal Iran op een asymetrische wijze een antwoord bieden, waarbij de regio zal ontbranden en de olieprijs enorm in de lucht zal schieten. En dat is in het belang van niemand.

Iran zal wel wreken "via proxy" met de handrem op, zodat Israël zich niet genoodzaakt voelt om daar weer op te gaan reageren.

Toch "knap" dat Israël doodleuk in godbetert Teheran zo'n operatie uitvoert. In omgekeerde richting zie ik Iran geen moordmissies uitvoeren op Netanyahu of een andere topfiguur in Israël, laat staan tegen een Amerikaanse topgeneraal.
Zij het hier vanochtend ook aan tafel "amaai wel waanzinnig hoe ge in het land van uwe grootste vijand onopgemerkt iemand kunt vermoorden. Ge moet dan echt wel een goed leger hebben".

Dat jij of de rest van de wereld dat illegaal vind is nu eens van geen enkel belang.

Ik weet ondertussen dat Zionisten en hun supporters zich niets aantrekken van de rest van de wereld en de internationale regels, maar die zijn er nu eenmaal. En het is je recht om deze te negeren, maar dat verandert niets aan het feit dat Israel de Golan hoogte illegaal bezet.

1. Israel geeft ze de optie tot burgerschap

2. Netanyahu belooft ze te beschermen zonder enige ambiguiteit en verklaart "These children are our children. They are the children of us all,"

3. Het idee dat jij hebt over de Druzen is incorrect. Een groot aantal koos voor Israëli burgerschap en de Druzen in Israel stemmen over het algemeen voor pro-Zionistische partijen, niet voor anti-Zionistische blokken.
Dit is hoe diezelfde Druzen de Israëlische delegatie verwelkomen:

Straks ga je me nog vertellen dat het anti-Zionisme gedeeld wordt over de etnische en religieuze verschillen heen in het Midden Oosten.

Het Zionisme, net als het nazisme, is een kanker. Dat andere volkeren in het beste geval via apartheid uitsluit en in het slechtste ethnisch zuivert, in concentratiekampen steekt, uitmoord, ... Uiteraard zijn daar buiten het Westen, dat verantwoordelijk is voor het bestaan deze kolonisator, weinig fans voor.

Ondertussen blijft Israël journalisten vermoorden.

According to preliminary figures by the Committee to Protect Journalists (CPJ), at least 111 journalists and media workers are among those killed since the start of the war on October 7. The Gaza government media office has put the figure at 165 Palestinian journalists killed since the war began.

En mishandelt het 10 000 Palestijnse gijzelaars.

Het gaat voornamelijk over mannen, maar Israël houdt ook vrouwen en tieners vast. Er zijn geen aanklachten tegen hen en ze hebben ook geen toegang tot advocaten.

Sommigen verklaarden dat ze in een soort van kooien werden vastgehouden, lange tijd naakt waren en luiers moesten dragen. Ze kregen geen voedsel en water en mochten niet slapen. Ze kregen elektrische schokken, brandwonden door sigaretten en werden het slachtoffer van seksueel geweld.

Laatst bewerkt:
Geen idee wat ik er moet van vinden van wat Israël gedaan heeft. Anderzijds is het toch best straffe kost (denk ik) dat Israël de leider van Hamas kan uitschakelen in een stad met meer dan 8,5 miljoen inwoners en dat ze die raket hem blijkbaar rechtstreeks zou geraakt hebben. Ik ken niet zoveel van moderne oorlogsvoering maar ok.

Geen idee wat ik er moet van vinden van wat Israël gedaan heeft. Anderzijds is het toch best straffe kost (denk ik) dat Israël de leider van Hamas kan uitschakelen in een stad met meer dan 8,5 miljoen inwoners en dat ze die raket hem blijkbaar rechtstreeks zou geraakt hebben. Ik ken niet zoveel van moderne oorlogsvoering maar ok.

Ik ga niet treuren om een Hamas leider minder. Maar dit was geen operationele maar de politieke leider, degene waarmee je gaat onderhandelen. Het legt de intenties van Israël bloot.

Maar ik ben ook heel benieuwd hoe ze het gedaan hebben. Ze zijn in staat om zo ver weg zo precies te zijn, maar Gaza maken ze helemaal met de grond gelijk.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk gewoon eskadron f-35 met laser geleide bommen.

Iran heeft nu ook geen state of the art radar systeem.

Het Zionisme, net als het nazisme, is een kanker. Dat andere volkeren in het beste geval via apartheid uitsluit en in het slechtste ethnisch zuivert, in concentratiekampen steekt, uitmoord, ... Uiteraard zijn daar buiten het Westen, dat verantwoordelijk is voor het bestaan deze kolonisator, weinig fans voor.

Zionisme zonder meer gelijkstellen met Nazisme of kanker is discrimatie.

Verder stemmen Druzen in Israel al lang en bloc Zionistisch.

Ik ga niet treuren om een Hamas leider minder. Maar dit was geen operationele maar de politieke leider, degene waarmee je gaat onderhandelen. Het legt de intenties van Israël bloot.
Je gaat toch ook niet met Hitler of Himmler onderhandelen. Met de intentie van Israël, Hamas vernietigen, is niets mis. De manier waarop is het probleem.

Ondertussen blijft Israël journalisten vermoorden.
Tip: killed in het Nederlands is doden, niet vermoorden,

Laatst bewerkt:
Zionisme zonder meer gelijkstellen met Nazisme of kanker is discrimatie.

Neen. Zionisme is een ideologie waar je voor kiest. Net zoals Hamas een terroristische beweging noemen geen discriminatie is.

Je gaat toch ook niet met Hitler of Himmler onderhandelen.

Of Netanyahu. Maar het zal wel moeten als we vrede willen.

Tip: killed in het Nederlands is doden, niet vermoorden,

Tip: stop met tips te geven.

Neen. Zionisme is een ideologie waar je voor kiest. Net zoals Hamas een terroristische beweging noemen geen discriminatie is.
Buiten dat je Joods nationalisme specifiek gelijk stelt met Nazisme/kanker maar dat niet doet met andere vormen van nationalisme. Toeval?

Of Netanyahu. Maar het zal wel moeten als we vrede willen.
De geschiedenis spreekt jou tegen. We kennen in West-Europa al 80 jaar vrede na een onvoorwaardelijke overwinning op de Nazis.

Buiten dat je Joods nationalisme specifiek gelijk stelt met Nazisme/kanker maar dat niet doet met andere vormen van nationalisme. Toeval?
Omdat het Zionisme hier toe doet. Moet ik over het Chinees ultra nationalisme spreken in dit topic?
En hoe gek het ook is, zijn er tussen het Zionisme en het Nazisme veel draagvlakken. Het superieur voelen tegenover anderen, apartheid, ethnische zuiveringen, concentratiekampen, een genocide,...

Deze vergelijking wordt zelfs door veel Joden gemaakt:

De geschiedenis spreekt jou tegen. We kennen in West-Europa al 80 jaar vrede na een onvoorwaardelijke overwinning op de Nazis.

Dus de enige weg naar vrede is als het Zionisme overwonnen wordt?

Het IDF beweert dat Mohammed Deif, militair commandant van Hamas, vorige maand gedood werd bij een aanval in Gaza.

Dat zou betekenen dat van het top echelon enkel Yahya Sinwar nog in leven is.

Recent artikel op VRT NWS over het leiderschap van Hamas:

Zot fragment over een moordpoging op een van de oprichters van Hamas:

Mashal overleefde een moordpoging in 1997. Agenten van de Israëlische geheime dienst Mossad konden hem gif inspuiten op straat in Jordanië, waar hij toen woonde. De Jordaanse koning was woedend over de aanslag, en eiste dat Israël voor een tegengif zou zorgen. Onder druk van de Amerikanen gaf (toen ook al) premier Netanyahu toe.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan