Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Neen, ik excuseer NIETS.

Ik zeg dat ik dat kan snappen waarom ze zo reageren gezien de CONTEXT en geschiedenis van Israel-Palestina.
Als je niet wilt overkomen als iemand die een massamoord excuseert, dan moet je niet uitroepen dat je 'zaait wat je oogst' in de context van een massamoord. Dat zou kunnen overkomen als excuseren.

En uiteindelijk kan je zo ver terug gaan in de geschiedenis als je wil, zoveel context bieden als je wil, het gaat altijd tekort schieten om een massamoord te snappen. Dat geldt voor mij ook voor Israeli die gevangenissen bestormen om mensen verdacht van verkrachting vrij te laten.

Als je niet wilt overkomen als iemand die een massamoord excuseert, dan moet je niet uitroepen dat je 'zaait wat je oogst' in de context van een massamoord. Dat zou kunnen overkomen als excuseren.
Dat ging overduidelijk over het feit dat je de samenleving in Gaza tot in haar kern rot noemt.
De Israëlische samenleving ziek noemen is allemaal goed en wel, maar dan is de samenleving in Gaza tot in haar kern rot. En dan moet je dat ook eens eerlijk onder ogen zien in plaats van het te negeren of te excuseren.

Laatst bewerkt:
Dan heb ik jou daar misbegrepen. Het was niet volledig duidelijk waar je naar verwees met 'zo reageren', maar jouw uitleg lijkt achteraf gezien wel logischer.

Ik vind het echter nog steeds excuseren. Het blijft een onaanvaardbare reactie, los van enige context of geschiedenis.

Het is ook eenzijdig. Israel werd het slachtoffer van een massamoord en haar burgers worden nog steeds gegijzeld. Er is dus context en geschiedenis genoeg om te snappen en te verklaren waarom een deel Israeli terugvalt op een tribale mindset en tegen alle redelijkheid in protesteert tegen het gevangen nemen van IDF soldaten. Maar dat argument zal hier nooit vallen.

Iedereen gaat er ook vlot van uit dat de Palestijnse haat het resultaat is van onderdrukking en kolonisatie. Dat is wat voor ons steek lijkt te houden en dus kan het niet anders dat de onderdrukking en kolonisatie van extreme orde is. Maar dat maakt het nog niet waar. Het lijkt mij vooral een zeer Westerse visie op de mindset van de gemiddelde Arabier in het Midden Oosten.

Laatst bewerkt:
Volgens de eerste berichten zou Israël de 2de of 3de man in rangorde van Hezbollah hebben uitgeschakeld. Er zouden ook vrouwen en kinderen zijn gedood. Israël wilt duidelijk een escalatie.

En neen Israël geeft echt geen f om die gedode Druzen, waar Hezbollah nog steeds ontkent iets mee te maken te hebben.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk gaan die zo'n major fuck up ontkennen.

En of ze er om geven doet er niet toe, Israël zal haar burgers beschermen of wreken ongeacht hun komaf.

Tuurlijk gaan die zo'n major fuck up ontkennen.

En of ze er om geven doet er niet toe, Israël zal haar burgers beschermen of wreken ongeacht hun komaf.
Dat zijn niet eens haar burgers. Ze worden illegaal bezet tegen hun wil. Israël is hen liever kwijt dan rijk.

Hamas leider Haniyeh zou ook gedood zijn in Teheran.

Dat zijn niet eens haar burgers. Ze worden illegaal bezet tegen hun wil. Israël is hen liever kwijt dan rijk.

Hamas leider Haniyeh zou ook gedood zijn in Teheran.

En na de moord op Hamas leider Haniyeh op Iraans grondgebied wat zal de reactie zijn van Iran zelf? Laten ze dit zomaar belopen?...

Reactie Hezbollah zal wel met de handrem zijn. Te grote schade of slachtoffers zal een spiraal van geweld ontketenen dat niet meer af te remmen valt.

Afschuwelijk hoe de VS na elke oorlogsmisdaad van Israël een persconferentie geven waarin ze zeggen dat als Israël wordt aangevallen ze hen zullen helpen verdedigen. De VS (en sommige EU-landen) hebben geen enkel moraal en zijn enkel uit op hun imperialistisch agenda…wat had je anders verwacht van landen die hun rijkdom en macht hebben gebouwd met het bloed van onschuldigen.

…wat had je anders verwacht van landen die hun rijkdom en macht hebben gebouwd met het bloed van onschuldigen.

Dat is een beetje een dooddoener hé. Heel veel landen doen of hebben verwerpelijke dingen gedaan.

Heb jij geen Turkse roots? Misschien een keertje interessant om de geschiedenis van het Ottomaanse Rijk te bestuderen. Of recenter, de Turkse militaire aanwezigheid in Syrië? Steun aan Azerbeijan t.a.v. Armenië?

Dat is een beetje een dooddoener hé. Heel veel landen doen of hebben verwerpelijke dingen gedaan.

Heb jij geen Turkse roots? Misschien een keertje interessant om de geschiedenis van het Ottomaanse Rijk te bestuderen. Of recenter, de Turkse militaire aanwezigheid in Syrië? Steun aan Azerbeijan t.a.v. Armenië?
Nope, het is duidelijk dat je aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat. En vreemd dat je van een algemene topic overgaat naar een persoonlijke aanspreking, ik hou me liever gefocust op de topic dan individuele personen. Bij deze, weg is weg!

Dat jij of de rest van de wereld dat illegaal vind is nu eens van geen enkel belang. Wat er toe doet is wat de inwoners willen en hoe Israel er mee omgaat.

1. Israel geeft ze de optie tot burgerschap

2. Netanyahu belooft ze te beschermen zonder enige ambiguiteit en verklaart "These children are our children. They are the children of us all,"

3. Het idee dat jij hebt over de Druzen is incorrect. Een groot aantal koos voor Israëli burgerschap en de Druzen in Israel stemmen over het algemeen voor pro-Zionistische partijen, niet voor anti-Zionistische blokken.

Straks ga je me nog vertellen dat het anti-Zionisme gedeeld wordt over de etnische en religieuze verschillen heen in het Midden Oosten.

Laatst bewerkt:
Een oorlogsmisdaad kan je deze moord toch moeilijk noemen. Leider van een terroristische beweging die vanuit een luxe hotel in een ander land staat de juichen terwijl ze honderden burgers afslachten, verkrachten en ontvoeren.. Vanaf dag 1 was dit hun prioriteit.

Toch "knap" dat Israël doodleuk in godbetert Teheran zo'n operatie uitvoert. In omgekeerde richting zie ik Iran geen moordmissies uitvoeren op Netanyahu of een andere topfiguur in Israël, laat staan tegen een Amerikaanse topgeneraal.

Volgens de eerste berichten zou Israël de 2de of 3de man in rangorde van Hezbollah hebben uitgeschakeld. Er zouden ook vrouwen en kinderen zijn gedood. Israël wilt duidelijk een escalatie.
Komaan, Iran en Hezbollah zitten al sinds dag één van de oorlog knuppels in het hoenderhok te gooien, Iran steunt Hamas al jaren en volgens sommige bronnen gaf Iran haar goedkeuring voor de aanslag van 7 oktober. Dit is geen escalatie, het is wat ze in het Engels noemen, calling a bluff.

Terug
Bovenaan