Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Wat er waar is van de beschuldigingen zullen we mogelijk nooit met zekerheid weten. Samenwerking met Hamas betekent ook niet voor iedereen of elke beschuldigde hetzelfde. Desondanks kan ik wel begrijpen dat meedere landen hierdoor serieus twijfelen over wat er met hun geld gebeurd.

Uiteraard is de burger het slachtoffer maar wat indien x % van het gedoneerde geld naar Hamas gaat? Wat doe je met ontwikkelingshulp als Hamas goederen ook regelmatig in beslag neemt ten nadele van de eigen bevolking? Hier zijn online ook beschuldigingen over maar opnieuw, succes hier als buitenstaander enig correct beeld rond te krijgen.

Het gaat volgens mij dus niet enkel om die paar medewerkers die mogelijk sympathie hebben voor Hamas of onder welke vorm dan wel hebben deelgenomen aan de aanslagen, maar wel of je in de regio nog betrouwbare partners hebt die het gedoneerde geld of goederen wel degelijk correct beheren.
Wanneer die steun het acute verschil maakt tussen leven en dood van een paar miljoen mensen, dan is dat de prijs die je er voor betaalt. Herbekijk je steun na de oorlog, niet op het moment dat het lot van 2 miljoen mensen in de balans hangt. Al die donateurs die hun steun hebben opgezegd, zijn mijn inziens nu gewoon medeplichtig.

Wat er waar is van de beschuldigingen zullen we mogelijk nooit met zekerheid weten. Samenwerking met Hamas betekent ook niet voor iedereen of elke beschuldigde hetzelfde. Desondanks kan ik wel begrijpen dat meedere landen hierdoor serieus twijfelen over wat er met hun geld gebeurd.

Uiteraard is de burger het slachtoffer maar wat indien x % van het gedoneerde geld naar Hamas gaat? Wat doe je met ontwikkelingshulp als Hamas goederen ook regelmatig in beslag neemt ten nadele van de eigen bevolking? Hier zijn online ook beschuldigingen over maar opnieuw, succes hier als buitenstaander enig correct beeld rond te krijgen.

Het gaat volgens mij dus niet enkel om die paar medewerkers die mogelijk sympathie hebben voor Hamas of onder welke vorm dan wel hebben deelgenomen aan de aanslagen, maar wel of je in de regio nog betrouwbare partners hebt die het gedoneerde geld of goederen wel degelijk correct beheren.
Het gaat over hulp dat noodzakelijk is om de bevolking in leven te houden. Gestopt wegens aantijgingen van Israël, dat bekend staat leugens te verspreiden, zonder enig bewijs.
Ondertussen blijft het Westen Israël bewapenen terwijl ze een genocide aan het plegen zijn. De absurdheid kan niet groter zijn.

Volgens Channel4 zou er nog steeds geen bewijs zijn voor Israëls beschuldigingen.

Ondanks alle schijnheiligheid in heel dit "conflict" blijf ik het toch heel straf vinden hoe bepaalde landen gereageerd hebben. Ondanks het feit dat ze weten dat de gevolgen catastrofaal voor de Palestijnse burgers zullen zijn.
Blijkbaar is elke UNRWA werknemer dus ook gevet en gecontroleerd door Israël zelf.

Nieuws zal wel een stille dood sterven nu dat de schade gedaan is.

Dat kan je net zo goed zeggen van israel.

Nochtans zie ik geen enkel land de steun en hulp aan isreal laat staan de heel voordelige handelsverdragen opschorten.
Welke NGO's in Israel worden dan algemeen gesteund zoals UNRWA?
Wanneer die steun het acute verschil maakt tussen leven en dood van een paar miljoen mensen, dan is dat de prijs die je er voor betaalt. Herbekijk je steun na de oorlog, niet op het moment dat het lot van 2 miljoen mensen in de balans hangt. Al die donateurs die hun steun hebben opgezegd, zijn mijn inziens nu gewoon medeplichtig.
Denk dat de geschiedenis het niet met je eens is maar goed, dat is een mening inderdaad die uiteraard het meest humanistisch is maar zo werkt de wereld niet, hoe spijtig je dit ook kan vinden.
Het gaat over hulp dat noodzakelijk is om de bevolking in leven te houden. Gestopt wegens aantijgingen van Israël, dat bekend staat leugens te verspreiden, zonder enig bewijs.
Ondertussen blijft het Westen Israël bewapenen terwijl ze een genocide aan het plegen zijn. De absurdheid kan niet groter zijn.
Net zoals elke andere actor in het conflict bedoel je? Het Westen geeft Israel geen gratis wapens zoals Oekraïne. Dat Israel nog wapens kan kopen is een feit maar niet hetzelfde..

En nogmaals, ik ben niet de verdediger van Israel maar geef gewoon aan wat de mogelijke reden kan zijn voor bepaalde landen.

Blijkbaar is elke UNRWA werknemer dus ook gevet en gecontroleerd door Israël zelf.

Dat op zich wilt ook niets zeggen, genoeg mensen die door de mazen gaan glippen.

Waar ik ook niet mee wil zeggen dat ze schuldig zijn. Maar vetten is wat het is. Ff een ID door een computer programma laten lopen en dan ok of niet ok zien.

Dat op zich wilt ook niets zeggen, genoeg mensen die door de mazen gaan glippen.

Waar ik ook niet mee wil zeggen dat ze schuldig zijn. Maar vetten is wat het is. Ff een ID door een computer programma laten lopen en dan ok of niet ok zien.
Wel opvallend dat Israël plots zegt dat 10% van UNRWA nauwe banden heeft met Hamas en dat 49% familieleden/vrienden heeft gelinkt aan Hamas. Dan vraag ik mij af waarom men dat nu pas als een probleem aanhaalt en waarom men die vele mensen wel positief gevet heeft.

Ofwel heeft Israël destijds geen aandacht besteed aan de aanstellingsprocedure, ofwel wil Israël de enige hulporganisatie die Gaza overeind houdt delegitimiseren met fake nieuws om zo de humanitaire crisis nog te verergeren.

Optie 2 lijkt mij dan toch iets realistischer en meer in het draaiboek van Israël te passen.

Het bevrijden van de gijzelaars is duidelijk geen prioriteit.
Meh, het is niet alsof het hier gaat over krijgsgevangenen uitwisselen zoals tussen rusland en oekraïne. Hier is het de ene partij die burgers kidnapt om de ze dan te willen wisselen voor terroristen.

Ik weet niet wat het juiste antwoord daar is, maar is het een goed signaal om te zeggen "als we jullie pakken moet je gewoon wat vrouwen en kinderen komen stelen?" Aan de andere kant moet je die mensen natuurlijk bevrijden.

Meh, het is niet alsof het hier gaat over krijgsgevangenen uitwisselen zoals tussen rusland en oekraïne. Hier is het de ene partij die burgers kidnapt om de ze dan te willen wisselen voor terroristen.

Ik weet niet wat het juiste antwoord daar is, maar is het een goed signaal om te zeggen "als we jullie pakken moet je gewoon wat vrouwen en kinderen komen stelen?" Aan de andere kant moet je die mensen natuurlijk bevrijden.
Hoe noem jij de 1000en Palestijnen (waaronder kinderen) die (soms jaren) opgesloten zitten zonder enig vorm van aanklacht?

Amai, dat kan ook wel weer tellen als valse vergelijking hé zeg. En gezien hier al vaak door leden gewezen is op de duizenden Palestijnen die zonder enige vorm van proces in erbarmelijke omstandigheden opgesloten worden, waaronder opnieuw veel kinderen, is dit gewoon moedwillig valse informatie verspreiden. Dat mag toch echt wel eens stoppen.

Over de uitwisseling van gevangenen-gijzelaars in november, lezen we dit in de NYT:
Israel released a total of 240 Palestinian prisoners and detainees in exchange for 105 hostages freed by Hamas during a weeklong pause in hostilities, an arrangement that diplomats had tried to extend before it collapsed into fighting on Friday morning.

A New York Times analysis of data on the Palestinians released showed that a majority of them had not been convicted of a crime. There were 107 teenagers under 18, including three girls. Another 66 teenagers were 18 years old. The oldest person released was a 64-year-old woman.

Bij CNN lezen we daarover ook:
The list includes the ages of the prisoners, and the charges on which they are being held – throwing stones and “harming regional security” are among the most common.

Others are listed as detained for supporting illegal terror organizations, illegal weapons charges, incitement, and at least two accusations of attempted murder. Some of the people are listed as being members of Hamas and other Islamic militant groups, but many of the prisoners are not listed as belonging to any organization.
Alsook:
Around 8,300 Palestinian prisoners are currently [eind november 2023] held in Israeli jails, said Qadura Fares, head of the Palestinian Commission for Detainees and Ex-Prisoners’ Affairs.

More than 3,000 of them are being held in what Israel calls “administrative detention,” Fares told CNN, adding that this means they are being held without knowing the charges against them, and without an ongoing legal process.

Hier een artikel van Al Jazeera (for what it's worth) over waarom Israël zo veel Palestijnen gevangen neemt (prior 7 oktober):
One in every five Palestinians has been arrested and charged under the 1,600 military orders that control every aspect of the lives of Palestinians living under the Israeli military occupation. That incarceration rate doubles for Palestinian men — two in every five have been arrested.

Nog een artikel van Al Jazeera over de gevangenenruil in november:
But of the 300 Palestinian women and children whom Israel has identified for potential release as part of the humanitarian pause between Israel and Hamas, nearly 80 percent were not even formally charged.

An overwhelming majority of Palestinian prisoners were arrested under a quasi-judicial process known as administrative detention, under which Palestinians are initially jailed for six months. Their detentions can then be repeatedly extended for an indefinite period without charge or trial.

Most Palestinians, including children, are tried in military courts and handed lengthy sentences in what critics call sham military trials because in many cases Palestinians are deprived of defence lawyers and due process. In comparison, Israeli citizens are tried in civil courts, highlighting the two-tier justice system that discriminates against Palestinians.

Ook volgens Al Jazeera, in de weken na 7 oktober, steeg het aantal Palestijnse gevangenen tot 10.000, en werden ze mishandeld:
“Prisoners are subjected to starvation and thirst; they are prevented from accessing their medicine, specifically for those suffering from chronic illnesses that require regular medication,” he said, adding that matters became worse “when the prison administration cut off water and electricity”.

[...]

Addameer also reported the prevention of access to medical care. “They also shut down the prison clinics, and also prevented prisoners from going to hospitals and external clinics, despite the presence of some cancer patients among the prisoners who require continuous treatment,” said the rights group.

“The most dangerous thing” over the past few days, continued Fares, was “physical attacks” and degrading treatment. “Everyone who is arrested is assaulted.

“Many of the prisoners have had their limbs, hands and legs broken … degrading and insulting expressions, insults, cursing, tying them with handcuffs to the back and tightening them at the end to the point of causing severe pain … naked, humiliating and group search of the prisoners,” he said.

Een artikel van Reliefweb, nog voor 7 oktober over hoe Israël kindergevangenen behandelt:
Palestinian children in the Israel military detention system face physical and emotional abuse, with four out of five (86%) of them being beaten, and 69% strip-searched, according to new research by Save the Children. Nearly half (42%) are injured at the point of arrest, including gunshot wounds and broken bones. Some report violence of a sexual nature and some are transferred to court or between detention centres in small cages, the child rights organisation said.

The new research comes as the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967 presents evidence today to the Human Rights Council on Palestinian children in detention. It is estimated that there are between 500 and 1000 children held in Israeli military detention each year.

Hier een artikel van Time over de kindergevangenen:
An estimated 10,000 Palestinian children have been held in military detention over the past 20 years, with Save the Children noting that they are “the only children in the world who are systematically prosecuted in military courts.” As of Nov. 20, Israeli forces had arrested as many as 880 Palestinian children this year, a practice made possible under Israel’s draconian military laws.

[...]

Parker says that whether included in the swap or not, many children face the threat of re-arrest because they are earmarked as a previous offender with suspended sentences, restricted freedom of movement, and decreased chance of being granted travel permits.

[...]

“Under Israeli military law... throwing stones and objects is a specific offense under the military law,” says Parker, noting that this is the most common charge. He adds that this legislation empowers Israeli authorities to detain and prosecute any person over the age of 12 in the military court.

“It has less to do with kids throwing stones or not, and much more to do with targeting children and specific villages to facilitate the ultimate sort of goal of occupation, which is controlling a civilian population,” Parker adds.

Verslag van Amnesty International:
“Over the last month we have witnessed a significant spike in Israel’s use of administrative detention – detention without charge or trial that can be renewed indefinitely – which was already at a 20-year high before the latest escalation in hostilities on 7 October. Administrative detention is one of the key tools through which Israel has enforced its system of apartheid against Palestinians. Testimonies and video evidence also point to numerous incidents of torture and other ill-treatment by Israeli forces including severe beatings and deliberate humiliation of Palestinians who are detained in dire conditions,” said Heba Morayef, Regional Director for the Middle East and North Africa.

[...]

Amnesty International has for decades documented widespread torture by Israeli authorities in places of detention across the West Bank. However, over the past four weeks, videos and images have been shared widely online showing gruesome scenes of Israeli soldiers beating and humiliating Palestinians while detaining them blind-folded, stripped, with their hands tied, in a particularly chilling public display of torture and humiliation of Palestinian detainees.

Nog een paar artikels van Haaretz, achter paywall, maar de koppen spreken boekdelen:

Dus om nog eens terug te komen op "Hier is het de ene partij die burgers kidnapt om de ze dan te willen wisselen voor terroristen.", die stelling gaat enkel op als je een hele bevolking brandmerkt als terrorist of medeplichtig aan terrorisme. Als je geen enkele Palestijn als onschuldig beschouwt. Nou, dat is opnieuw exact dezelfde retoriek die Hamas gebruikt om het aanvallen en kidnappen van Israëlische burgers te rechtvaardigen. De morele high ground die de verdedigers van Israëls politiek steeds proberen te claimen om die politiek te rechtvaardigen, valt steeds opnieuw in het water van zodra je naar de werkelijke feiten begint te kijken. In de haat en gruwelijkheden naar elkaar is er in dit conflict geen partij te kiezen of te rechtvaardigen.

Welke NGO's in Israel worden dan algemeen gesteund zoals UNRWA?

Denk dat de geschiedenis het niet met je eens is maar goed, dat is een mening inderdaad die uiteraard het meest humanistisch is maar zo werkt de wereld niet, hoe spijtig je dit ook kan vinden.

Net zoals elke andere actor in het conflict bedoel je? Het Westen geeft Israel geen gratis wapens zoals Oekraïne. Dat Israel nog wapens kan kopen is een feit maar niet hetzelfde..

En nogmaals, ik ben niet de verdediger van Israel maar geef gewoon aan wat de mogelijke reden kan zijn voor bepaalde landen.

Als ik de oorlogsgeschiedenis bekijk van Amerika, wat toch de referentie is voor een westers oorlogszuchtig land, dan heb je toch geen gelijk.
Amerika pompt zelfs nu nog miljarden in Afgahnistan.
Ook als je naar het aantal doden ziet ten gevolge van Amerikaanse acties dan is die balans volledig anders.

Israël kan je mee in het rijtje van landen zoals Rusland zetten op dat vlak.

Als ik de oorlogsgeschiedenis bekijk van Amerika, wat toch de referentie is voor een westers oorlogszuchtig land, dan heb je toch geen gelijk.
Amerika pompt zelfs nu nog miljarden in Afgahnistan.
Ook als je naar het aantal doden ziet ten gevolge van Amerikaanse acties dan is die balans volledig anders.

Israël kan je mee in het rijtje van landen zoals Rusland zetten op dat vlak.
Want Afghanistan is even groot als Gaza? En ik spreek over het blijven subsidiëren van landen/bevolkingsgroepen in regio's die onder controle staan van een terroristische organisatie. Zoveel voorbeelden zul je niet vinden om de aangehaalde redenen.

Amai, dat kan ook wel weer tellen als valse vergelijking hé zeg. En gezien hier al vaak door leden gewezen is op de duizenden Palestijnen die zonder enige vorm van proces in erbarmelijke omstandigheden opgesloten worden, waaronder opnieuw veel kinderen, is dit gewoon moedwillig valse informatie verspreiden. Dat mag toch echt wel eens stoppen.

Maar wat ik zei gaat niet over wie er daar opgesloten zit maar wel over wie Hamas wil in ruil voor de onschuldigen die ze ontvoerd hebben.
En wat is dat? Ja een hoop vrouwen en kinderen maar ook en waar het waarschijnlijk echt om gaat de meerderheid van het Hamas bestuur dat opgesloten zit en achter grote terreuraanslagen zit uit de jaren 90 en begin jaren 2000.

Het is een typisch geval van "kijk hier is een voorstel voor iets goed met dan als voetnoot iets verschrikkelijk er aan vast gehecht". En als men dan het verschrikkelijke niet wil kan je beginnen roepen dat men tegen het goede is.

Zelfde met dat "kinderen die stenen smijten". Waarom staat er 20 jaar op met stenen smijten? Omdat het 90 keer een steen is en 10 keer een granaat of molotovcocktail. Misschien, als je weet dat er 20 jaar op smijten met stenen staat, smijt niet met zaken naar soldaten? Misschien ook kunnen we kijken naar de organisaties en ouders die hun kinderen bewust als soldaten en schild gebruiken. Ik heb nog altijd 1000 keer meer sympathie voor degene die het kind dat hem aanvalt opsluit vs degene die zijn eigen kinderen de dood injaagt voor hun ideologie. Wat niet wil zeggen dat ik veel sympathie heb voor ook maar 1 partij.

En wat die aantallen betreft @dee
Afghanistan 176000 slachtoffers en mogelijks tot 360000 meer vs 2400 voor de VS of pak nu nog 3600 als je alle westerse landen samen pakt.
Iraq schattingen van 500k tot 1M maar pak nu 750000 slachtoffers vs ongeveer 5000 westerse troepen.

Dan lijkt me 1700 vs 26000 nog bescheiden. En daar moet je dan nog bijrekenen dat Hamas nog steeds constant Israël aanvalt, duizenden raketten NA oktober. Daar waar je kan stellen dat men zeker in het geval van Irak bijna niks van geweld in de richting van het westen zag komen.

Want Afghanistan is even groot als Gaza? En ik spreek over het blijven subsidiëren van landen/bevolkingsgroepen in regio's die onder controle staan van een terroristische organisatie. Zoveel voorbeelden zul je niet vinden om de aangehaalde redenen.

Ik spreek over westerse democratische landen en daar zijn de voorbeelden legio. Amerika pompt nog altijd miljarden in een Taliban geregeerd Afghanistan maar ook bv. Syrië. Frankrijk in Mali evengoed. Mali heeft uiteindelijk Franse hulp verbannen waarna via de zijweg Europa die taak heeft overgenomen.
Als je eerder Rusland en Syrië als referentie wil nemen voor hoe Israël zou moeten gedragen dan is dat ook goed. Maar ik zou niet graag in het lijsje van semi-terroristische landen staan.

<knip>

En wat die aantallen betreft @dee
Afghanistan 176000 slachtoffers en mogelijks tot 360000 meer vs 2400 voor de VS of pak nu nog 3600 als je alle westerse landen samen pakt.
Iraq schattingen van 500k tot 1M maar pak nu 750000 slachtoffers vs ongeveer 5000 westerse troepen.

Dan lijkt me 1700 vs 26000 nog bescheiden. En daar moet je dan nog bijrekenen dat Hamas nog steeds constant Israël aanvalt, duizenden raketten NA oktober. Daar waar je kan stellen dat men zeker in het geval van Irak bijna niks van geweld in de richting van het westen zag komen.

Waaom ga je over op verhoudingen? Is dit een wedstrijd om ter efficiëntste burgers doden?
Anders zullen we de oppervlakte meenemen. 71 doden per km². Ja, dat valt wel mee hoor.

Trouwens, 26k over 5 maanden tijd.
Irak en Afghanistan spreken we over 10-20 jaar.

Edit: niet 100% van het aantal doden zijn soldaten.
Voor uw 176k Afghanen spreekt men over 26% burgers.
Israël hoeveel? 80%?

Laatst bewerkt:
Puur horrorverhaal.

Zo'n twee weken geleden belde Hind Rajab, een 6-jarig meisje, om hulp. Ze zat vast in een auto met haar dode familieleden nadat die onder vuur was genomen door het IDF. Er zaten 2 volwassenen en 4 kinderen in de auto. Het duurde meer dan drie uur voor een ambulance toestemming kreeg van Israël om de locatie te benaderen. Na aankomst werd de ambulance onder vuur genomen en de drie hulpverleners werden gedood.

Familieleden konden nu pas het gebied bereiken na terugtrekking van het IDF.

Laatst bewerkt:
Puur horrorverhaal.

Zo'n twee weken geleden belde Hind Rajab, een 6-jarig meisje, om hulp. Ze zat vast in een auto met haar dode familieleden nadat die onder vuur was genomen door het IDF. Er zaten 2 volwassenen en 4 kinderen in de auto. Het duurde meer dan drie uur voor een ambulance toestemming kreeg van Israël om de locatie te benaderen. Na aankomst werd de ambulance onder vuur genomen en de drie hulpverleners werden gedood.

Familieleden konden nu pas het gebied bereiken na terugtrekking van het IDF.

Het blijft absurd hoe de meerderheid van de Westerse mainstream media elke keer opnieuw met woorden spelen om het doden van Palestijnen te verbloemen.
Israëli's worden afgemaakt en Palestijnen worden dood teruggevonden.
Dit is niet toevallig en gebeurt constant. Dit is met het onderbewustzijn van de mensen spelen.

Opiniestuk van een Amerikaanse doktor die in Gaza werkte tijdens de invasie.

Onmenselijke levensomstandigheden in Gaza
Entering southern Gaza on Jan. 29, where many have fled from the north, felt like the first pages of a dystopian novel. Our ears were numb with the constant humming of what I was told were the surveillance drones that circled constantly. Our noses were consumed with the stench of 1 million displaced humans living in close proximity without adequate sanitation. Our eyes got lost in the sea of tents. We stayed at a guest house in Rafah. Our first night was cold, and many of us couldn’t sleep. We stood on the balcony listening to the bombs, and seeing the smoke rise from Khan Yunis.

Opereren zonder medische basismiddelen.
I began work immediately, performing 10 to 12 surgeries a day, working 14 to 16 hours at a time. The operating room would often shake from the incessant bombings, sometimes as frequent as every 30 seconds. We operated in unsterile settings that would’ve been unthinkable in the United States. We had limited access to critical medical equipment: We performed amputations of arms and legs daily, using a Gigli saw, a Civil War-era tool, essentially a segment of barbed wire. Many amputations could’ve been avoided if we’d had access to standard medical equipment. It was a struggle trying to care for all the injured within the constructs of a healthcare system that has utterly collapsed.

Kinderen die door Israëlische snipers werden gedood
I stopped keeping track of how many new orphans I had operated on. After surgery they would be filed somewhere in the hospital, I’m unsure of who will take care of them or how they will survive. On one occasion, a handful of children, all about ages 5 to 8, were carried to the emergency room by their parents. All had single sniper shots to the head. These families were returning to their homes in Khan Yunis, about 2.5 miles away from the hospital, after Israeli tanks had withdrawn. But the snipers apparently stayed behind. None of these children survived.

Terug
Bovenaan