Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het beleg van Leningrad was mogelijk nog gruwelijker, waarbij zelfs kannibalisme niet ongewoon was.
Het beleg van Gaza duurt intussen 4 maanden, Leningrad zat aan meer dan 2 jaar. Hoe langer Israël voort blijft doen, hoe gruwelijker de situatie in Gaza zal worden en hoe meer het een nieuwe Leningrad zal worden. En wat betreft hongersnood, en waar mensen toe gedreven worden in die situaties, daarvoor moet de situatie in Gaza echt niet lang meer duren. Meer dan een half miljoen Palestijnen kampt al met catastrofale hongersnood:

Between 8 December 2023 and 7 February 2024, the entire population in the Gaza Strip (about 2.2 million people) is classified in IPC Phase 3 or above (Crisis or worse). This is the highest share of people facing high levels of acute food insecurity that the IPC initiative has ever classified for any given area or country. Among these, about 50 percent of the population (1.17 million people) is in Emergency (IPC Phase 4) and at least one in four households (more than half a million people) is facing catastrophic conditions (IPC Phase 5, Catastrophe). These are characterized by households experiencing an extreme lack of food, starvation, and exhaustion of coping capacities.

Zonder een snel staakt-het-vuren, of minstens een "kalmering" van de gevechten zodat er meer hulpgoederen Gaza binnenkunnen, ziet het er echt niet goed uit.

Groeiende factie in de Israëlische regering die pleit voor het bouwen van Israëlische nederzettingen in Gaza na de oorlog.

Two Likud ministers are promoting an upcoming conference that calls for the reestablishment of Israeli settlements in the Gaza Strip as a way to boost security for Israel after the war against the Hamas terror group ends.

Tourism Minister Haim Katz and Sports and Culture Minister Miki Zohar have encouraged attendance at the conference, in which several other lawmakers from Prime Minister Benjamin Netanyahu’s ruling Likud party also plan to participate, the Ynet outlet reported Tuesday.
Other cabinet members and coalition lawmakers set to attend the conference are National Security Minister Itamar Ben Gvir; Minister for the Development of the Periphery, the Negev and the Galilee Yitzhak Wasserlauf; and Heritage Minister Amichai Eliyahu, all from the Otzma Yehudit party.

Groeiende factie in de Israëlische regering die pleit voor het bouwen van Israëlische nederzettingen in Gaza na de oorlog.

Ook in dat artikel:
Sports and Culture Minister Zohar said in a promotional video that the conference will explain “why settlement is important, why preventing the establishing of a Palestinian state is important.”

Tja.

Vlak na een interview met ITV wordt de interviewee, met witte vlag, neergeschoten. De mensen die hem trachtten weg te slepen, werden vervolgens ook onder vuur genomen.

“Nowhere is safe in Gaza,” he told a cameraman working for ITV News.

“Everywhere you find the Israeli Army. They shoot at us at home, in any building and in the street.”

He had no way of knowing just how prophetic his words were because minutes later, the cameraman filmed an innocent civilian being shot dead in the street. As they tried to carry him to safety, there was the sound of more gunfire and the whoosh of a bullet passing nearby suggested the group was still being targeted. Mr Abu Sahloul sold children’s clothes for a living.

Antwoord van het IDF

In response to a request from ITV News, the IDF said it categorically denies any existence of "field executions".

An IDF statement read: "It is imperative to emphasise that the alarming, libelous and a gross mischaracterisation of the war with these despicable accusations can only be deemed as an extension of Hamas' propaganda effort to defame the IDF and undermine our objective to dismantle Hamas and ensure the terrorist entity never again holds the power to build a terrorist army, invade Israel, murder, burn, rape and abduct Israelis."

Het IDF trekt zich alleszins weinig aan van het oorlogsrecht. Of dit beleid is van bovenaf of individuele soldaten die hun voeten eraan vegen, daar spreek ik me niet over uit. Maar de constante dehumanisering van de Palestijnen door Israëlische politici zal hier vermoedelijk niet positief aan bijdragen.

Ook de ziekenhuizen in het zuiden van Gaza worden nu belegerd. Een half miljoen Palestijnen moet uit het omliggende gebied "evacueren", maar iedereen die beweegt wordt geviseerd door Israëlisch vuur.

Volgens ISW infiltreren Hamasmilitanten het noorden van Gaza dat het IDF zou "gezuiverd" hebben. Militair, moreel en politiek gaat dit nog een fiasco worden.

Volgens ISW infiltreren Hamasmilitanten het noorden van Gaza dat het IDF zou "gezuiverd" hebben. Militair, moreel en politiek gaat dit nog een fiasco worden.
Israel sprak van een operatie tegen hamas die 6-12 maand kon duren. Het is dus niet alsof ze denken dat het bijna gedaan is.
Imho is het al een groot fiasco. Ze speelde recht in de kaarten van hamas , geven massaal veel geld uit, verspillen al de good will die ze hadden over de wereld en ondermijnen hun eigen economie en politiek bestel enorm.

Zonder de militaire kosten spreken ze nu al van 5-10 % vermindering van BNP voor een operatie van 6maand.

Genocideklacht is ontvankelijk
Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag is begonnen met het uitspreken van het tussenvonnis. Dat gebeurt door de Amerikaanse rechter Joan E. Donoghue, die het hof voorzit. Ze beschrijft opnieuw de gebeurtenissen op 7 oktober 2023, de aanleiding tot de gebeurtenissen in Gaza en somt op waarvan Zuid-Afrika Israël beschuldigt. Rechter Donoghue zegt dat het hof zeer bezorgd is over het aanhoudende verlies van levens in de Gazastrook en het menselijk lijden.

Het hof heeft geoordeeld dat de klacht ontvankelijk is en dat er noodmaatregelen kunnen worden genomen. (bron)

Hola pola.

Komende week blijkbaar heel veel regen verwacht in Gaza, met bijna 2 miljoen ontheemde mensen zonder deftig dak boven hun hoofd ...

Dus ik zal het nog voor de laatste keer duidelijk zeggen voor diegene die het de vorige 10 keer niet snapten. Je kan wel roepen en schreeuwen dat het hier om geplande acties gaat van Israel zolang men de intent niet gerechtelijk kan aantonen gaat men nooit officieel gaan verkondigen dat dit een genocide is. Deze discussie staat volledig los van het feit of ik de Israëlische acties of delen daarvan al dan niet goedkeur.
En hier stopt voor mij de discussie over het genocide onderwerp want heel die discussie is niet meer dan circlejerk waar ik steeds dezelfde posts moet herhalen nadat iemand mij voor de zoveelste keer woorden in de mond heeft gelegd.

Paar dagen na de inval: er kan geen sprake zijn van een disproportionele reactie want er zijn minder Palestijnse doden dan Israelische.
Deze week: stop met spreken over genocide want juridisch is dat niet bewezen.

Echter plaats je steeds het paard voor de kar.
Een reactie proportioneel vinden terwijl de ene partij nog maar net heeft aangekondigd dat ze nog maar begonnen zijn aan hun tegencampagne.
Een discussie de kiem in smoren omdat het juridisch nog niet bewezen is, terwijl je goed weet dat enige uitspraak daarrond door een rechtbank nog heel lang op zich kan wachten.

Wel, blijkbaar is er juridisch toch wel wat te zeggen over wat er nu gaande is. Ik zie precies al wat erosie aan de fundamenten van die hoge toren van waarop je steeds staat te blazen.

Ik heb de zitting gevolgd en het was toch een zeer pijnlijke uiteenzetting voor Israël.

In het kort: de genocide-aanklacht is gegrond en wordt niet verworpen, Israël moet verder maatregelen nemen om genocidale acties en uitspraken te vermijden en te bestraffen en Israël moet humanitaire hulp binnenlaten. Binnen een maand moet Israël een rapport inleveren voor opvolging.

Of er in Gaza zelf veel gaat veranderen, betwijfel ik. Maar ik mag toch hopen dat dit de druk van buitenaf gaat verhogen.

Redelijk verbaasd gezien Israël en hun lobby hun macht. Maar ik verwacht geen verandering "on the ground".
Het plaatst Israël én wie hen blijft steunen wel in een steeds meer geïsoleerde positie. Vooral voor de VS als "het morele baken van de vrije wereld" is dat lastig, ook al dient er te worden gezegd dat Washington Israël probeert in te tomen.

Het plaatst Israël én wie hen blijft steunen wel in een steeds meer geïsoleerde positie. Vooral voor de VS als "het morele baken van de vrije wereld" is dat lastig, ook al dient er te worden gezegd dat Washington Israël probeert in te tomen.
Washington probeert wat gezichtsherstel te doen door hier en daar uitspraken te doen terwijl ze nog steeds Israël blijven bewapenen. Mochten ze hen echt willen intomen dan hadden ze dat gedaan.

Washington probeert wat gezichtsherstel te doen door hier en daar uitspraken te doen terwijl ze nog steeds Israël blijven bewapenen. Mochten ze hen echt willen intomen dan hadden ze dat gedaan.
Het is een moeilijk spagaat. Biden-Netanyahu zijn niet bepaald beste vrienden, maar zelfs een Israëlkritische president laat Israël niet vallen. Ik vraag me af wat Washington een andere koers zou doen varen. Mogelijk een ontegensprekelijke genocide en etnische zuivering?

Samenvatting van de VRT

Tegen een uitspraak van het Internationaal Gerechtshof, ook over tijdelijke maatregelen, kan niet in beroep gegaan worden. Aan de andere kant heeft het ICJ wel geen middelen om de uitspraak af te dwingen.
De vraag is of Israël dus gehoor zal geven aan de uitspraak. Het had op voorhand gezegd dat het de beschuldigingen vals en zijn, en dat Zuid-Afrika door de zaak aan te spannen in de kaart van Hamas speelt.
Anderzijds zou de uitspraak over tijdelijke maatregelen van het ICJ wel een aanleiding kunnen geven voor internationale sancties tegen Israël. Alle landen die partij zijn bij het genocideverdrag, zijn verplicht om actie te ondernemen om genocide te voorkomen en te bestraffen. Door de tijdelijke maatregelen op te leggen, worden landen meer onder druk gezet om bijvoorbeeld wapenleveringen aan Israël te herzien.

Samenvatting van de VRT
Geen wapenleveringen zal ook maar een druppel op de hete plaat zijn als de VS het IJC-statuut niet ratificieert. Zij leveren nog altijd de overgrote meerderheid aan wapens aan Israël.

Terug
Bovenaan