Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Diepgaande analyse van de Washington Post van alle bewijs dat Israël gedeeld heeft over Al-Shifa als commandocentrum van Hamas.

Conclusie: geen enkel bewijsstuk dat hierop wijst is publiek gemaakt, vooral propaganda en leugens van het IDF.

After storming the complex on Nov. 15, the IDF released a series of photographs and videos that it said proved its central point. “Terrorists came here to command their operations,” Hagari said in a video published Nov. 22, guiding viewers through an underground tunnel, illuminating dark and empty rooms beneath al-Shifa.

But the evidence presented by the Israeli government falls short of showing that Hamas had been using the hospital as a command and control center, according to a Washington Post analysis of open-source visuals, satellite imagery and all of the publicly released IDF materials. That raises critical questions, legal and humanitarian experts say, about whether the civilian harm caused by Israel’s military operations against the hospital — encircling, besieging and ultimately raiding the facility and the tunnel beneath it — were proportionate to the assessed threat.

The Post’s analysis shows:
  • The rooms connected to the tunnel network discovered by IDF troops showed no immediate evidence of military use by Hamas.
  • None of the five hospital buildings identified by Hagari appeared to be connected to the tunnel network.
  • There is no evidence that the tunnels could be accessed from inside hospital wards.
The U.S. government has not made any of the declassified material public and the official would not share the intelligence this assessment was based on.

“The IDF has published extensive, irrefutable evidence that points to the abuse of the Shifa hospital complex by Hamas for terrorism purposes, and underground terrorism activity,” an IDF spokesperson told The Post.
When asked if more evidence from al-Shifa would be forthcoming, the spokesperson said: “We cannot provide additional information.” On Nov. 24, Israel’s military announced in a statement that it had destroyed the tunnel on the hospital grounds; its forces withdrew soon after.

“Before, I was convinced that [al-Shifa] was where these operations were taking place,” a senior U.S. member of Congress told The Post, speaking on the condition of anonymity because of the sensitivity of the matter. But now, he said, “I think there has to be a new level of demonstration. They should have more proof at this point.”

Goed bezig, Biden.

Het Israëlische leger heeft zijn spijt betuigd voor de moord op onschuldige burgers. Maar het land geeft Hamas de schuld omdat ze werken in dichtbevolkt gebied en burgers als menselijk schild gebruiken. Hamas ontkent dit.
Alle zeg, Hamas probeert nochtans hun grondgebied uit te breiden hoor.

Wat een zever kraamt het IDF eigenlijk uit.

Alle zeg, Hamas probeert nochtans hun grondgebied uit te breiden hoor.

Wat een zever kraamt het IDF eigenlijk uit.
Ik denk dat het eerder de VRT is die hier wat aan het zeveren is, ik lees nergens anders iets van een verontschuldigingen van het Israëlisch leger en lijkt me vrij straf en nieuwswaardig moesten ze de woorden als onschuldige burgers en zeker moord in de mond genomen hebben bij excuses. Kan zijn dat ik verkeerd ben maar lijkt me eerder een journalist die wat aan het fantaseren is.

Ik denk dat het eerder de VRT is die hier wat aan het zeveren is, ik lees nergens anders iets van een verontschuldigingen van het Israëlisch leger en lijkt me vrij straf en nieuwswaardig moesten ze de woorden als onschuldige burgers en zeker moord in de mond genomen hebben bij excuses. Kan zijn dat ik verkeerd ben maar lijkt me eerder een journalist die wat aan het fantaseren is.
The Israel Defense Forces (IDF) has expressed regret for civilian deaths but blamed Hamas – the Palestinian militant group that ran the Gaza Strip - for sheltering in densely populated areas. Hamas gunmen killed 1,200 people in the Oct. 7 attack, most of them civilians, and seized some 240 hostages.

Wat Reuters schrijft is echt wel al heel iets anders en neutraler dan wat de VRT er van gemaakt heeft maar ik zie dat de VRT de bewuste passage ondertussen al uit hun artikel geschrapt heeft, er had het daar dus ook iemand door waarschijnlijk.

Ik ben vooral verontwaardiging dat het Westen het oorlogsrecht en al zijn waarden compleet laat vallen voor Israël. Want die zullen na deze razernij gewoon niet meer bestaan.

Ik ben vooral verontwaardiging dat het Westen het oorlogsrecht en al zijn waarden compleet laat vallen voor Israël. Want die zullen na deze razernij gewoon niet meer bestaan.
In mijn ogen hebben al onze politieke leiders (en de VS op kop) toch geen enkele morele grond om ooit nog een ander met de vinger te wijzen als het gaat over oorlog of beschermen van burgers.

Die mens is helemaal van het padje af.
Ik zie niet in waarom die van het padje zou zijn. Hij vraagt gewoon om te onderzoeken of die geen schendingen van het oorlogsrecht begaan.

Ik zie niet in waarom die van het padje zou zijn. Hij vraagt gewoon om te onderzoeken of die geen schendingen van het oorlogsrecht begaan.

Hij maakt de vergelijking met Belgische syrië-strijders die enkele jaren geleden gingen vechten aan de kant van ISIS. Lidmaatschap van een erkende terroristische organisatie is strafbaar. De oproep van reservist beantwoorden in een regulier leger is dat niet.

Concreet wil Jah Jah iemand voor de rechter slepen die een been verloren is door beschietingen van Hamas in Gaza.

Jahjah: “Toen Belgische jongeren enkele jaren geleden naar Syrië afreisden, schoot justitie meteen in actie om dat te verhinderen én te bestraffen. We stellen vast dat er vandaag niks of niemand beweegt wanneer mensen met de Belgische nationaliteit zich bij het Israëlische leger aansluiten.” De Israëlisch-Nederlandse Jonathan Ben Hamou keerde overigens niet zonder kleerscheuren terug. Hij verloor zijn linkeronderbeen nadat zijn eenheid in Gaza werd beschoten door een raket. “Maar dat lijkt me hier niet de kern van de zaak”, aldus nog Jahjah.

Niet van het padje af, zeg je?

Hij maakt de vergelijking met Belgische syrië-strijders die enkele jaren geleden gingen vechten aan de kant van ISIS. Lidmaatschap van een erkende terroristische organisatie is strafbaar. De oproep van reservist beantwoorden in een regulier leger is dat niet.

Concreet wil Jah Jah iemand voor de rechter slepen die een been verloren is door beschietingen van Hamas in Gaza.

Niet van het padje af, zeg je?
het is ook de kern van de zaak niet, dat die man zijn been verloren heeft is erg jammer maar doet helemaal niet terzaken (Moest hij zelf niet naar daar getrokken hebben ging hij zeker zijn been niet kwijt raken bij beschietingen van Hamas)

Dit is de kern van de zaak
“Met onze klacht willen wij bereiken dat justitie in Nederland onderzoekt of deze Nederlander – via zijn activiteiten voor het Israëlische leger – het Nederlands en internationaal recht niet heeft geschonden, bijvoorbeeld door meegewerkt te hebben aan opzettelijke aanvallen op Palestijnse burgergebieden”, aldus Abou Jahjah.

Het is niet omdat de man zijn been verloren heeft dat opeens alle andere zaken niet meer van tel zouden zijn.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20231228_97420083

21.000 doden en 8000 vermisten. En dan tellen we dus alleen nog maar de rechtstreekse slachtoffers mee.
Ik begin me meer en meer te schamen als westerling. Ganse dagen hebben de mond vol van onze morele superioriteit maar in dit geval sluiten we met veel plezier onze ogen voor hetgeen er aan het gebeuren is. Raar om zeggen maar ik begin de haat tegenover het westen te snappen.

Schaam je je als "westerling"? Overdrijf je nu niet? Israël gedraagt zich als een oorlogsmisdadiger. Net zoals Hamas dat doet. Alleen heeft de eerste veel meer budget en invloed.
Waar komt de aardolie van je auto vandaan? Zoek eens op wat voor krapuleus gedrag die stellen, welke invloeden die uitoefenen (oa in het midden oosten).

Een beetje perspectief is niet mis, maar je moet ook niet selectief verontwaardigd doen.

Schaam je je als "westerling"? Overdrijf je nu niet? Israël gedraagt zich als een oorlogsmisdadiger. Net zoals Hamas dat doet. Alleen heeft de eerste veel meer budget en invloed.
Waar komt de aardolie van je auto vandaan? Zoek eens op wat voor krapuleus gedrag die stellen, welke invloeden die uitoefenen (oa in het midden oosten).

Een beetje perspectief is niet mis, maar je moet ook niet selectief verontwaardigd doen.
Ja. Ik schaam mij, omdat we de mond vol hebben over hetgeen Rusland de Oekraieners aandoet. Terwijl een westerse bondgenoot een ander volk momenteel even zwaar op de korrel neemt. En daar horen we geen enkele politieke leider ook maar enige commentaar over uitspreken. Dat men Hamas wil pakken heb ik geen probleem mee maar enige menselijkheid naar de bevolking van gaza toe mag verdomme wel. Hoe men daar het menselijk leed opeens gewoon maar als collateral damage ziet gaat er gewoon bij mij niet in. Dit is in mijn ogen een flagrante schending van het oorlogsrecht en we weigeren hier in het westen nog altijd om ons daar over uit te spreken. Als gij dat selectieve verontwaardiging vindt, geen probleem voor mij maar sta me toe om te zeggen dat in dit geval het feit dat geen enkele westerse leider ook maar enige verantwoording van Israel durft vragen even selectief is.

Je liegt wanneer je zegt dat je geen enkele politieke leider ook enige commentaar heeft.
Daarbij zeg ik nogmaals, als je verontwaardigt wilt doen (wat ook geen hol uithaalt) dan moet je consequent zijn en dat ook zijn over de westerse bondgenoten zoals Saudi-Arabië. Ga eens bijlezen wat zij uitvreten in Jemen.

Wat je wel kunt zeggen is dat er geen internationale sancties volgen tov Israël. Maar dan proef je gewoon van hoe ingewikkeld geopolitiek is.

Je liegt wanneer je zegt dat je geen enkele politieke leider ook enige commentaar heeft.
Daarbij zeg ik nogmaals, als je verontwaardigt wilt doen (wat ook geen hol uithaalt) dan moet je consequent zijn en dat ook zijn over de westerse bondgenoten zoals Saudi-Arabië. Ga eens bijlezen wat zij uitvreten in Jemen.

Wat je wel kunt zeggen is dat er geen internationale sancties volgen tov Israël. Maar dan proef je gewoon van hoe ingewikkeld geopolitiek is.
Ach, dus ik mag niet verontwaardigd zijn omdat er wel een andere bondgenoot misschien nog slechter doet. Zo kunnen we natuurlijk alle kritiek counteren. Maar vertel me gerust eens welke westerse leider Israel op het matje geropen heeft omtrent de humanitaire situatie van de bevolking van gaza. En persoonlijk kies ik verdomme nog altijd zelf waarover ik verontwaardigd wil zijn en heb ik zeker geen goedkeuring van een ander nodig. Of het nu een hol uitmaakt of niet.

Ach, dus ik mag niet verontwaardigd zijn omdat er wel een andere bondgenoot misschien nog slechter doet. Zo kunnen we natuurlijk alle kritiek counteren. Maar vertel me gerust eens welke westerse leider Israel op het matje geropen heeft omtrent de humanitaire situatie van de bevolking van gaza. En persoonlijk kies ik verdomme nog altijd zelf waarover ik verontwaardigd wil zijn en heb ik zeker geen goedkeuring van een ander nodig. Of het nu een hol uitmaakt of niet.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231124_95934611

De Croo uitte tijdens zijn bezoek aan Israël kritiek op Hamas, maar zei ook dat “de vernietiging van Gaza onaanvaardbaar is”. Hij gaf ook aan dat er enkel een politieke en geen militaire oplossing is voor het conflict. Daarnaast riep hij ook op om het geweld “van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever en het doden van onschuldigde mensen te stoppen.” Maar die uitspraken kunnen volgens de Israëlische regering niet door de beugel.

“Premier Netanyahu veroordeelt krachtig de opmerkingen van de premiers van België en Spanje, die Hamas niet volledig verantwoordelijk hebben gesteld voor de misdaden tegen de menselijkheid die het heeft gepleegd: het afslachten van Israëlische burgers en het gebruiken van Palestijnen als menselijk schild”, schrijft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu op X vrijdagavond.

Zuid-Afrika daagt Israël voor het Internationaal Strafhof, voor het overtreden van de genocideconventie. Op hetzelfde moment keurt de VS een nieuwe wapenlevering aan Israël goed. Ik snap @nestorius hoor, eender welk niet-Westers land hadden we intussen al bedolven onder de sancties of hadden we al militair tussengekomen. Hier krijgen ze, buiten hier en daar een moraliserend vingertje van een kleine garnaal als De Croo (waarvoor toch hulde), carte blanche en financiële en militaire steun.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan