Dit heb je toegevoegd in een edit, maar dat ga ik wel aangrijpen om na intussen vele valselijke beschuldigingen van fake news en "vervalsing" dit debat te staken.
Als je je de moeite had getroost (wat best wel veel is voor mij om te verwachten misschien, want dat zijn géén korte podcasts) naar één van die 2 podcasts te luisteren, dan zou je als slim mens wel moeten beseffen dat die morele superioriteit helemaal niet exclusief aan één van die groepen moet zijn.
Net als Sam Harris ben ik géén groot fan van staten gebaseerd op religie, maar in een harde wereld waarin er niet minder dan 49 landen zijn waar moslims de meerderheid uitmaken (
bron) [al zullen ze in sommigen ook niet veilig zijn door burgeroorlogen onderling], mag er gerust wel ruimte zijn voor één land voor een volk dat grotendeels samenhangt met één religie, dat een héél lange geschiedenis van vervolging heeft gekend, zonder dat het daarom zelfs exclusief Joods moet zijn. If anything kan je dan nog kritiek leveren op het feit dat Palestijnen die overblijven binnen Israël géén tweederangs burgers zouden mogen zijn en dat zou méér dan terechte kritiek zijn. Israëlitische extremistische zionisten ga ik hier ook niet verdedigen.
Maar wat betreft die morele superioriteit: ook Hamas zou zich een ideologie kunnen aanmeten waarin ze bijvoorbeeld in hun strijd, niet burgers rechtstreeks viseert, maar bijvoorbeeld soldaten van het IDF aanvalt (waarbij uiteraard ook collateral damage zou kunnen vallen, zelfs kinderen).
Ze zouden de middelen die ze krijgen via sponsors als Iran, kunnen gebruiken om watervoorzieningen voor hun burgers aan te leggen.
Ze zouden godbetert: verkiezingen kunnen organiseren, net zoals Netanyahu die zeker niet zonder zonde is in dit conflict, na verloop van tijd gedwongen zal zijn om te doen, waarbij het Israëlisch volk hem
democratisch kan beoordelen.
De grens tussen die twee is misschien niet zwart-wit, maar met hun huidige ideologie is Hamas in de eerste plaats een terreurbeweging en voor zover ze een verzetsbeweging zijn, zijn ze er één waarmee je héél moeilijk/niet vrede gaat kunnen sluiten (en wil je die bal terugkaatsen naar Israël: ja, dat is mee in de hand gewerkt door Netanyahu die Hamas als "sabotagemiddel" tegen de PLO heeft ingezet).
Zolang Israël echter opereert als een democratische staat, en zolang je duidelijke voorbeelden hebt dat het IDF NIET op "exact dezelfde wijze" werkt, zijn beiden niet gelijk aan elkaar.