Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

In de marge zijn er 2 actrices gecancelled in de VS wegens hun pro-Palestijnse uitspraken

Men loopt daar (net als in Duitsland) toch op eieren als het over dit conflict gaat, hoor. Bv. hoe de term 'antisemitisme' gebruikt (misbruikt) wordt.

Ik bewijs het door te stellen dat ik nergens berichten vind van het tegendeel. Veel meer kan ik niet doen hé, da's als zeggen bewijs maar eens dat er vanochtend in Brussel geen schietpartij geweest is: Je gaat dat nergens expliciet vermeld krijgen dat er geen geweest is maar moest er wel één geweest zijn kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het wel gerapporteerd zou zijn. Kan zijn dat Israël dat niet publiek wil maken maar dat houdt iedereen anders niet tegen daarover iets mee te delen. Israël zal ook wel niet akkoord gaan met heel wat andere rapportering over dat ziekenhuis maar dat raakt allemaal wel buiten, ik zou het echt wel raar vinden dat er patiënten of medisch personeel gedood of verwond zouden zijn en dat we het nog steeds niet gehoord zouden hebben.

Allez dan:
On 3 November, an Israeli airstrike targeted an ambulance convoy leaving the hospital. The attack killed 15 and wounded 60. Israel claimed that Hamas was using the ambulances.[36][55] Neither the Washington Post nor the Human Rights Watch found anything to evidence the Israeli claims.[56][57
On 6 November, Israeli forces struck and destroyed the solar panels atop the hospital, leaving it fully reliant on back-up generators powered by rapidly dwindling fuel supplies.[59]
On 10 November, at least four strikes hit various areas of the hospital with various projectiles.[60][31] Israel claimed that at least one projectile was a misfired militant rocket, but did not elaborate further.[61] The Gaza Health Ministry (GHM) claimed that there were at least 5 strikes damaging parts of the hospital complex,- two, at 2 and 8 am., hitting the maternity ward located on the upper floors,-[failed verification][60] stating that 14 people had been killed.[62] Later a Palestinian doctor stated that 7 people had died following the strikes.[60]
Doctors Without Borders (DWB) and the World Health Organization (WHO) claimed that Israeli troops were shooting at those trying to exit the hospital,[64][65] which Israel denied. Israel claimed that they were letting people leave the hospital, which DWB denied.[66] By this time, Al-Shifa ran out of fuel and had suspended some operations. As a result, 2 babies in incubators and two other patients died.[67]
Doctors in Al-Shifa Hospital reported snipers at the outskirts of the complex were firing at ”any moving person”.[74]
On 13 November, about 50 people tried to evacuate from the hospital, but they said that Israeli forces fired at them, wounding one man.[79]

Interessant interview over de woordvoerder van Israël die 'betrapt werd' met desinformatie over een kalender die in een kelder van het ziekenhuis uithing.

Hij wordt gechallenged met een videobeeld over die kalender, waar inderdaad geen namen op staan maar weekdagen in het Arabisch.
De commentaar van Hamas was dat het gewoon een standaard ziekenhuis kalender was.
Anyway, zwakke repliek van die Israël adviseur in de video (wat doet zo'n adviseur eigenlijk totaal onvoorbereid in dat interview?).

Maar zoals de NYT eerder berichtte, staat vanboven wel een titel in het Arabisch.
Google camera translate: "Battle of Al Aqsa flood, 7/10/2023".

Iemand een idee waarom er een papier uithangt in de kelder van het ziekenhuis met data die beginnen op 7/10 en specifiek de naam die Hamas gaf aan de aanval op Israël?

Laatst bewerkt:

Veel aandacht voor de gijzelaars die Hamas op 7 oktober heeft genomen maar langs de andere kant vind ik dat er nogal weinig aandacht wordt besteed aan het feit dat ook Israël talloze Palestijnen opsluit zonder proces en nu gebruikt als pasmunt. Inclusief kinderen dus blijkbaar.

Goed dat er nu wel wat aandacht aan besteed wordt he...

Had hier al eens gepost dat Israël om quasi eender welke reden Palestijnen oppakt, op basis van honderden 'military orders'.
Gewoon een voorbeeldje uit de West Bank, vanaf minuut 9:

Israëlische kolonisten gooien een mes naar beneden, meisje raapt dat mes op --> colsonbandje rond de polsen en oppakken maar.
Je mag als Palestijn geen scheet laten of je wordt opgepakt, minderjarig of niet:

Goed dat er nu wel wat aandacht aan besteed wordt he...
Wat wil je eigenlijk zeggen met dat VRT artikel?
Want Palestijnse tieners tussen 14 en 18, dat zijn sowieso onschuldige kinderen, en daar moeten we direct outrage over roepen vanuit ons westers perspectief?

En de vrouwen (uit uw VRT artikel):

"Enkele andere vrouwen op de lijst zijn veroordeeld omdat ze Israëlische soldaten of agenten zouden hebben neergestoken. De oudste persoon op de lijst is een 59-jarige vrouw. Zij werd in september gearresteerd voor "Hamas-activiteiten, waaronder geldtransfers"

"Eén onder hen is Israa Jaabis, een 38-jarige Palestijnse vrouw die in 2015 werd veroordeeld nadat haar auto in brand was gevlogen in de buurt van een Israëlische checkpoint in Jeruzalem. Een Israëlische agent raakte daarbij lichtgewond. Jaabis zelf was zwaargewond, 60 procent van haar lichaam was ernstig verbrand.
Volgens Israël wou de vrouw haar auto opzettelijk opblazen. Jaabis zelf heeft dat altijd ontkend. Volgens de Palestijnse vrouw vloog haar wagen in brand nadat ze autopech had gekregen en er kortsluiting was ontstaan."

Bij toeval ook op dit verslag van Amnesty International gebotst (dateert van 2022):

280 pagina's aan argumentatie over het apartheidsregime van Israël. Inclusief het arresteren, opsluiten, folteren van Palestijnen, waaronder minderjarigen, zonder proces enz. Een redelijk ontnuchterend document dat bij mijn weten 0,0 aandacht heeft gekregen op politiek niveau. Misschien waren we in 2022 te afgeleid door de mensenrechten in Qatar :unsure:

Een fragment
Since the occupation of the West Bank and Gaza Strip in 1967, the Israeli authorities have made widespread
use of administrative detention to imprison thousands of Palestinians, including children without charge
or trial under renewable detention orders.
The military judicial system in the OPT has used these orders to
lock away thousands of Palestinians, including children, for months and at times years. Israel regularly uses
administrative detention against political opponents of the occupation. By contrast, administrative detention
has rarely been used to detain Jewish citizens of Israel.
While administrative detention may be lawful in certain circumstances, Israel’s systematic use of it against
Palestinians indicates that it is used to persecute Palestinians, rather than as an extraordinary and selective
security measure. Consequently, Amnesty International has considered many administrative detainees to be
prisoners of conscience detained as punishment for their views challenging the policies of the occupation.
Also, for decades, the Israel Security Agency, Israel Prison Service and Israeli military forces have tortured
or otherwise ill-treated Palestinian detainees, including children, during arrest, transfer and interrogation.
The Israel Security Agency uses particularly harsh methods to obtain information and “confessions”. Among
the methods regularly reported by Palestinian detainees are painful shackling and binding, immobilization
in stress positions, sleep deprivation, threats, sexual harassment, prolonged solitary confinement and verbal
abuse.
Israeli courts have admitted evidence obtained through torture of Palestinians, accepting the justification
of “necessity”. Prompt, thorough and impartial investigations by Israeli authorities into allegations by
Palestinians that they have been tortured are extremely rare, effectively giving state endorsement to the
crime of torture.
Israel’s widespread and systematic use of arbitrary arrest, administrative detention and torture on a large
scale against Palestinians
, in flagrant violation of fundamental rules and peremptory norms of international
law, forms part of the state’s policy of domination and control over the Palestinian population. It forms part of
the state’s widespread as well as systematic attack on the Palestinian population and constitutes the crimes
against humanity of “imprisonment or other severe deprivation of physical liberty” and “torture” under the
Rome Statute and the Apartheid Convention.

Bij toeval ook op dit verslag van Amnesty International gebotst (dateert van 2022):
Waar ik ook op gebotst ben, is de absolute non-veroordeling van de Hamas aanval op 7 oktober, waarna wel 700.000 berichten volgen in de weken erna specifiek over Gaza. (zie hun Twitter)
Dit is het bericht op 7 oktober op hun website:
"Civilians must be protected after unprecedented escalation in violence.
We are deeply alarmed by the mounting civilian death tolls in Gaza, Israel and the occupied West Bank".

Het is echt moeilijk om eens gewoon een bericht te zetten "We veroordelen de verschrikkelijke terroristen aanval van Hamas".
Neen, 'algemene escalation in violence' noemen ze dat.
Dat onvermogen van al die NGO's om op 7 oktober eenvoudigweg eens Hamas en terrorisme te veroordelen zonder allerlei both sidesing of in vage algemene termen is gewoon mindboggling.

Assita Kanko is het ook al opgevallen dat er gewoon absolute stilte is van de feminisme/vrouwenrechten kant, daar waar ze er meestal heel snel bij zijn bij andere conflicten of als het over Gaza gaat.

Laatst bewerkt:
Waar ik ook op gebotst ben, is de absolute non-veroordeling van de Hamas aanval op 7 oktober, waarna wel 700.000 berichten volgen in de weken erna specifiek over Gaza. (zie hun Twitter)
Dit is het bericht op 7 oktober op hun website:
"Civilians must be protected after unprecedented escalation in violence.
We are deeply alarmed by the mounting civilian death tolls in Gaza, Israel and the occupied West Bank".

Het is echt moeilijk om eens gewoon een bericht te zetten "We veroordelen de verschrikkelijke terroristen aanval van Hamas".
Neen, 'escalation in violence' noemen ze dat.
Dat onvermogen van al die NGO's om op 7 oktober eenvoudigweg eens Hamas en terrorisme te veroordelen zonder allerlei both sidesing of in vage algemene termen is gewoon mindboggling.

Assita Kanko is het ook al opgevallen dat er gewoon absolute stilte is van de feminisme/vrouwenrechten kant, daar waar ze er meestal heel snel bij zijn bij andere conflicten of als het over Gaza gaat.

Die X-link, is vooral een hoop whataboutisme. "Als je niets van x zegt, dan mag je ook niets van y zeggen."

En waar is je nuance naartoe waar je zo hard voor riep?

Veel "zou" natuurlijk.
Akkoord, maar @JorisBlack insinueert hier met zijn "kinderen en vrouwen" anderzijds wél alsof het hier sowieso om onschuldige mensen zou gaan.
Wat hij totaal niet kan weten, want er zijn berichten en documentaires genoeg over Palestijnse kinderen en vrouwen die gevaarlijk zijn en/of misdaden plegen.

En waar is je nuance naartoe waar je zo hard voor riep?
Dat was mijn eerste bericht hier in het topic, en werd door de moderatoren verwijderd als zijnde "onnuttige post".
Go figure.

Mijn eigen mening is genuanceerd, maar het is zo extreem eenzijdig hier, dat ik regelmatig de andere kant belicht.
Waarop dan telkens nogal harde reactie komt. Enzovoort.

Laatst bewerkt:
Akkoord, maar @JorisBlack insinueert hier met zijn "kinderen en vrouwen" anderzijds wél alsof het hier sowieso om onschuldige mensen zou gaan.
Wat hij totaal niet kan weten, want er zijn berichten en documentaires genoeg over Palestijnse kinderen en vrouwen die gevaarlijk zijn en/of misdaden plegen.
Maar er zijn ook genoeg indicaties dat er veel kinderen vrouwen "geframed" worden en zonder due proces opgesloten worden. Dat er daarvan een aandeel mogelijks niet onschuldig zijn wordt nergens beweerd.

Dat was mijn eerste bericht hier in het topic, en werd door de moderatoren verwijderd als zijnde "onnuttige post".

Go figure.
Dus verval je in extremisme? Door een organisatie die een zeer neutraal bericht post te betichten van een kant te kiezen? Het wordt duidelijk veroordeeld langs beide kanten. Er wordt gevraagd om respect te hebben voor burgers.

Dat het daarna vooral gefocussed is op "de gaza-strook", is niet abnormaal. Er vallen op dit moment geen (of toch quasi geen) Israëlische burgerslachtoffers meer, toch zeker niet in verhouding tot het aandeel in de Gaza strook.

Maar er zijn ook genoeg indicaties dat er veel kinderen vrouwen "geframed" worden en zonder due proces opgesloten worden. Dat er daarvan een aandeel mogelijks niet onschuldig zijn wordt nergens beweerd.

"Genoeg indicaties" is een understatement - er is een heel verslag van Amnesty International dat aantoont hoe dit systematisch gebeurt.

Dus verval je in extremisme? Door een organisatie die een zeer neutraal bericht post te betichten van een kant te kiezen? Het wordt duidelijk veroordeeld langs beide kanten. Er wordt gevraagd om respect te hebben voor burgers.
Nee, door organisaties die duidelijk moeite hebben om Hamas te veroordelen, te bestempelen als organisaties die misschien niet zo neutraal zijn als gedacht in dit conflict, en we hun informatie dus in dat perspectief dienen te bekijken.

Als er telkens opnieuw Aljazeera, MSF, UNHRW, Amnesty etc, gequote wordt als bron om iets te bewijzen, dan mag ik toch wel belichten dat zij zich niet altijd zo neutraal opstellen in dit conflict?

"Genoeg indicaties" is een understatement - er is een heel verslag van Amnesty International dat aantoont hoe dit systematisch gebeurt.
Wel, ik heb een verslag van een Zionistische hulporganisatie dat dit tegenspreekt.
Het punt is dat die NGO's in dit conflict nogal gekleurde statements (of niet-statements) uitbrengen, wat mij opvalt.

Dat uw tegenbewijs een verslag is van zo'n NGO, tja.

Nee, door organisaties die duidelijk moeite hebben om Hamas te veroordelen, te bestempelen als organisaties die misschien niet zo neutraal zijn als gedacht in dit conflict, en we hun informatie dus in dat perspectief dienen te bekijken.

Als er telkens opnieuw Aljazeera, MSF, UNHRW, Amnesty etc, gequote wordt als bron om iets te bewijzen, dan mag ik toch wel belichten dat zij zich niet altijd zo neutraal opstellen in dit conflict?
Ik veroordeel aggresiviteit van beide partijen DUS ik ben partijdig omdat ik ÉÉN partij niet explicitiet veroordeel?
Zeer vreemde gedachtekronkel naar mijn mening.

Ik veroordeel aggresiviteit van beide partijen DUS ik ben partijdig omdat ik ÉÉN partij niet explicitiet veroordeel?
Zeer vreemde gedachtekronkel naar mijn mening.
Phate komaan.

Als je in de minuut na 9/11 zegt "we roepen beide partijen op om deze escalatie te stoppen", omdat je het niet over je lippen kan krijgen "we veroordelen de terroristische aanval op New York en leven mee met de onschuldige burgers", dan ben je ten eerste alleszins al niet diplomatisch en ten tweede kan je tussen de regels al lezen dat je niet neutraal bent.

Idem als je als humanitaire organisatie niets zegt na 9/11, maar dan in de weken erna de hele tijd de aanvallen van Amerika op bv. Al Qaeda veroordeelt omdat er burgerslachtoffers vallen.
Dan geef je volgens mij blijk van niet neutraliteit.

Wat kost zo'n bericht? Absoluut niets.
Dat je het dan als organisatie niet doet, terwijl het op elk tv- en internetkanaal staat (en de moorden zelfs live op facebook uitgezonden worden door Hamas), zegt veel.

Misschien ben je daar niet mee akkoord, maar agree to disagree dan.

Phate komaan.

Als je in de minuut na 9/11 zegt "we roepen beide partijen op om deze escalatie te stoppen", omdat je het niet over je lippen kan krijgen "we veroordelen de terroristische aanval op New York en leven mee met de onschuldige burgers", dan ben je ten eerste alleszins al niet diplomatisch en ten tweede kan je tussen de regels al lezen dat je niet neutraal bent.

Idem als je als humanitaire organisatie niets zegt na 9/11, maar dan in de weken erna de hele tijd de aanvallen van Amerika op bv. Al Qaeda veroordeelt omdat er burgerslachtoffers vallen. Dan geef je blijk van niet neutraliteit.

Misschien ben je daar niet mee akkoord, maar agree to disagree dan.
Zeer vreemde vergelijking. En gewoon leugens die je zegt. Want de humanitaire organisatie is niet stil op 7 oktober. De organisatie veroordeelt het maken van burgerslachtoffers. Dus "stil op 9/11", is gewoon quatsch.

Echt, ik ben deze verzieking en het hele in belachelijke trekken van de discussie echt beu. Ik denk er ook steeds meer over na om de deur hier achter me dicht te trekken.

Mister Nuance = Mister Israel himself. Dat vergoeilijken van eender welke actie van Israel met "Het is de schuld van Hamas, ze hebben het zelf gezocht". En dat elke bron die neutraal tracht te rapporteren, niet neutraal is omdat ze het standpunt van Israel niet één op één overnemen maar aan de kant van de onschuldige burgerslachtoffers staan.

Echt degoutant gewoon.

Terug
Bovenaan