Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Nog zo'n verslag, deze keer van Save The Children, specifiek over de militaire detentie van kinderen:

Aangename lectuur is het niet.

Zeer vreemde vergelijking. En gewoon leugens die je zegt. Want de humanitaire organisatie is niet stil op 7 oktober. De organisatie veroordeelt het maken van burgerslachtoffers. Dus "stil op 9/11", is gewoon quatsch.
Je hebt mijn post alweer niet gelezen.
Als je net na 9/11 een bericht post "we betreuren burgerslachtoffers langs beide zijden", dan is dat een statement dat duidelijk toont dat je niet neutraal en niet diplomatisch bent.
Zeker als je achteraf wel duidelijk 1 kant belicht.

Het juiste bericht van élke neutrale organisatie is "we veroordelen het terroristische geweld op onschuldige burgers van vandaag in Israël ten zeerste".
In de dagen erna kan je gerust ook de vele burgerslachtoffers in Gaza veroordelen.

Ik denk er ook steeds meer over na om de deur hier achter me dicht te trekken.
Misschien moet je eerst nog eens reageren op uw posts waarbij je mij betichtte van leugens, waarna ik u de directe twitterlink toonde waarbij MSF Israël direct en zonder bewijs beschuldigt op 13 oktober.
Je bent dat vergeten.
En dat elke bron die neutraal tracht te rapporteren,
Het is juist mijn mening dat die niet neutraal zijn.
Echt degoutant gewoon.
Dit topic is inderdaad vrij ziekelijk. Vandaar dat ik de andere kant af en toe eens belicht.

@JanusDR bol het gewoon af, je draagt werkelijk niks bij en ik ga je verder negeren

Zo, dat heeft me werkelijk 3 minuten gekost om deze onzin te ontkrachten:
Waar ik ook op gebotst ben, is de absolute non-veroordeling van de Hamas aanval op 7 oktober, waarna wel 700.000 berichten volgen in de weken erna specifiek over Gaza. (zie hun Twitter)
Dit is het bericht op 7 oktober op hun website:
"Civilians must be protected after unprecedented escalation in violence.
We are deeply alarmed by the mounting civilian death tolls in Gaza, Israel and the occupied West Bank".

Het is echt moeilijk om eens gewoon een bericht te zetten "We veroordelen de verschrikkelijke terroristen aanval van Hamas".
Neen, 'algemene escalation in violence' noemen ze dat.
Dat onvermogen van al die NGO's om op 7 oktober eenvoudigweg eens Hamas en terrorisme te veroordelen zonder allerlei both sidesing of in vage algemene termen is gewoon mindboggling.

@JanusDR bol het gewoon af, je draagt werkelijk niks bij en ik ga je verder negeren
Doe maar, ik zal blijven uw 'neutrale berichten' van duiding voorzien. (als ik tijd en goesting heb)

Juist ja, van de Israëlische woordvoerder van Amnesty Israël. Daar ben je toch zeer specifiek naar moeten op zoek gaan.

Check de website van Amnesty, de twitter van Amnesty international of UK of gelijk waar, ook van de bron waarvan je uw verslag post:

Dat begint met 'israeli security forces' die efforts moeten doen om civilians leven te beschermen, go figure.
En "Palestinian Armed Forces" (haha) moeten dat ook doen!

Let vooral ook op dat woordgebruik. Dat is een officiële terroristische organisatie.
Hoe moest Hamas dat juist doen die levens beschermen? Aangezien ze doelbewust erop af zijn gegaan om ze te verkrachten, dood te schieten, en te verbranden, én dat alles te filmen en live op Facebook te zwieren?
Het is niet dat het collateral damage was waarbij ze hun best moesten doen om dat te vermijden hé.

Maar goed, dat vinden jullie allemaal een neutraal statement?
Geen probleem, maar agree to disagree.

Doe maar, ik zal blijven uw 'neutrale berichten' van duiding voorzien. (als ik tijd en goesting heb)

Juist ja, van de Israëlische woordvoerder van Amnesty Israël. Daar ben je toch zeer specifiek naar moeten op zoek gaan.

Check de website van Amnesty, de twitter van Amnesty international of UK of gelijk waar, ook van de bron waarvan je uw verslag post:

Dat begint met 'israeli security forces' die efforts moeten doen om civilians leven te beschermen, go figure.
En "Palestinian Armed Forces" (haha) moeten dat ook doen!

Let vooral ook op dat woordgebruik. Dat is een officiële terroristische organisatie.
Hoe moest Hamas dat juist doen die levens beschermen? Aangezien ze doelbewust erop af zijn gegaan om ze te verkrachten, dood te schieten, en te verbranden, én dat alles te filmen en live op Facebook te zwieren?
Het is niet dat het collateral damage was waarbij ze hun best moesten doen om dat te vermijden hé.

Maar goed, dat vinden jullie allemaal een neutraal statement?
Geen probleem, maar agree to disagree.

'Duiding' noem je dat, lol. Wat een arrogantie, alsof jij de fact checker van dienst bent.

Begin met eerst de zaken correct te verwoorden: er staat in de tweet die je deelt 'Palestinian armed groups'. Er is absoluut geen correctere of neutralere manier om dat te zeggen, want langs Palestijnse kant is het niet enkel Hamas.

Dat is nu de 2e of 3e keer dat je hier gewoon wat polemiek komt veroorzaken omdat je veronderstelt dat je het allemaal beter weet. Wanneer je dan duidelijk ongelijk hebt, begin je met losse flodders te schieten (zoals bovenstaande post) en dingen te verdraaien. Het is zielig.

Ik ga alvast niet beweren dat een organisatie in zijn totaliteit niet neutraal is en leugens verspreid via rapporten aan de hand van een persoonlijke 'analyse' van één zin op Twitter.

Israël toont aan journalisten nog meer tunnels die ze gevonden aan het ziekenhuis, alsook ondergrondse kamers met bedden/keuken/toiletten/etc.:

'Duiding' noem je dat, lol.

Begin met eerst de zaken correct te verwoorden: er staat in de tweet die je deelt 'Palestinian armed groups'. Er is absoluut geen correctere of neutralere manier om dat te zeggen, want langs Palestijnse kant is het niet enkel Hamas.
Dit is nu toch wat trolling hoop ik?
Wie deed de aanval op 7 oktober? Algemene Palestijnse groepen, dus niet de terroristen van Hamas?

Die we oproepen (maar eerst en vooral noemen we de Israelische security forces, by the way) om burgerslachtoffers te vermijden?
Terwijl ze expliciet burgers opzochten, vermoordden, en dat live filmden? Dat was verdorie het specifieke (en zo gecommuniceerde!) plan om burgerslachtoffers te maken?

Zou jij dat zo verwoorden als communicatieadviseur van een neutrale NGO, op een dag waar de Hamas moorden nota bene nog bezig zijn?
En waar beelden van Israëlische gijzelaars op dat moment live uitgezonden worden, ook na hun aankomst in Gaza (levend én dood)?

Laatst bewerkt:
blijf ontkrachte statements niet hergebruiken en stel de standpunten van anderen eerlijk voor
Ik ga alvast niet beweren dat een organisatie in zijn totaliteit niet neutraal is en leugens verspreid via rapporten aan de hand van een persoonlijke 'analyse' van één zin op Twitter.
Als vele landen en organisaties in de wereld die aanslag benoemen en eenduidig veroordelen, en jij doet dit als organisatie specifiek niét, dan is die neutraliteit wel in vraag te stellen.
Zeker gezien de andere elementen die er nog op volgden (zoals ivm jouw beschuldiging van leugen: die aanval op het ziekenhuis waar veel van diezelfde NGO's direct Israël beschuldigen, zonder bewijs).

Dat toont voor mij een onbetrouwbaarheid aan, specifiek in dit conflict.

Dat geldt ook voor Israëlische informatie, laat dat duidelijk zijn.

Recente nieuwe beelden!
Te verifiëren door BBC/NYT:

Under Shifa hospital: “Among the rooms was a spacious bedroom with two large beds and a large modern air conditioning unit, a kitchenette, a bathroom, and other facilities, as well as extensive plumbing and electrical wiring…”

"170m fortified tunnel, complete w airconditioned rooms, beds, comms+electricity, cache of arms, grenades, drones, a bag and sandals looted from Beeri kibbutz they slaughtered."

Voorlopig zijn geen beelden getoond van allerlei zalen die kunnen duiden op een commandocentrum zoals Israël in een animatie toonde. Na weken luid proclameren dat het onder Al Shifa zou zitten lijkt de kans klein dat er nog veel te vinden is daaronder buiten die sandalen.

De tunnels zijn daar niet meer te gebruiken maar of ze nog nuttig waren na de aankondiging van Israël, het was wss onmiddellijk geëvacueerd en de leegte van weken muffe lucht blijft achter.

Nog eens benadrukken dat zelfs de voormalige premier van Israël op CNN toegaf dat Israël zelf bunkers onder Al-Shifa heeft gebouwd. En dat Hamas deze structuur gebruikt zou hebben als hun commandopost.

Wat me zelf een beetje vreemd lijkt, een structuur die gebouwd is door 'de vijand' en waar zij alles van af weten gebruiken als hoofdkwartier.

Nog eens benadrukken dat zelfs de voormalige premier van Israël op CNN toegaf dat Israël zelf bunkers onder Al-Shifa heeft gebouwd. En dat Hamas deze structuur gebruikt zou hebben als hun commandopost.

Wat me zelf een beetje vreemd lijkt, een structuur die gebouwd is door 'de vijand' en waar zij alles van af weten gebruiken als hoofdkwartier.

Het is dat waar Rudi Vranckx een paar dagen geleden op het journaal waarschijnlijk ook op doelde: ok, er zijn tunnels, maar een aanval op een ziekenhuis is enkel toelaatbaar als je aantoont dat het voor militaire doeleinden gebruikt wordt.

Israël zal hun case moeten voorbereiden waarbij ze dat aantonen. Beelden van lege tunnels (die potentieel gebouwd werden door de Israëli's zelf) tonen geen militair gebruik aan. De VS weigeren hun bewijslast voorlopig vrij te geven.

Dat is ergens begrijpelijk, maar wanneer de huidige oorlog afgelopen is, moet dat gedeeld worden om de acties te verantwoorden.

Grappig hoe Israël steevast aan absurd hoge standaarden gehouden wordt.
Zo'n tunnels alleen zijn bewijs op zich, het is overduidelijk dat als Israël ruim genoeg tijd gegeven heeft aan Hamas om die tunnels te evacueren, dat je daar geen actief militair hoofdkwartier meer ging terugvinden. Als ze het ziekenhuis hadden bestormd om Hamas redhanded te betrappen, dan was het kot pas echt te klein geweest.

Zo'n tunnels zijn in andere ziekenhuizen doorgaans niet aanwezig voor "niet-militaire" doeleinden hoor. Of heeft Hamas die aangelegd voor ziekenhuislinnen of -maaltijden te transporteren ondergronds denk je?

Misschien dat al de frequente Pro-Palestina posters in deze thread die in het verleden aanklaagden hoe Palestijnse levens of doden evenwaardig dienen te worden beschouwd als Israëlische - iets waar ik het overigens mee eens ben - eens aan enige zelfreflectie kunnen doen waarom Hamas bij de gijzelaar/gevangenenruil 1 tegen 3 wilt ruilen.
Zegt vooral iets over de waarde die Hamas blijkbaar toekent aan de levens van (Israëlische) gijzelaars versus hun eigen mensen, en omgekeerd: wat de waarde is die Israël bereid is ertoe op te offeren.

Grappig hoe Israël steevast aan absurd hoge standaarden gehouden wordt.
Zo'n tunnels alleen zijn bewijs op zich, het is overduidelijk dat als Israël ruim genoeg tijd gegeven heeft aan Hamas om die tunnels te evacueren, dat je daar geen actief militair hoofdkwartier meer ging terugvinden. Als ze het ziekenhuis hadden bestormd om Hamas redhanded te betrappen, dan was het kot pas echt te klein geweest.

Zo'n tunnels zijn in andere ziekenhuizen doorgaans niet aanwezig voor "niet-militaire" doeleinden hoor. Of heeft Hamas die aangelegd voor ziekenhuislinnen of -maaltijden te transporteren ondergronds denk je?

Misschien dat al de frequente Pro-Palestina posters in deze thread die in het verleden aanklaagden hoe Palestijnse levens of doden evenwaardig dienen te worden beschouwd als Israëlische - iets waar ik het overigens mee eens ben - eens aan enige zelfreflectie kunnen doen waarom Hamas bij de gijzelaar/gevangenenruil 1 tegen 3 wilt ruilen.
Zegt vooral iets over de waarde die Hamas blijkbaar toekent aan de levens van (Israëlische) gijzelaars versus hun eigen mensen, en omgekeerd: wat de waarde is die Israël bereid is ertoe op te offeren.
Hoezo is het terugvinden van tunnels en bunkers 'bewijs op zich' terwijl we weten dat Israël in de jaren '80 zelf een tunnelnetwerk met ondergrondse kamers onder Al-Shifa heeft aangelegd?

Je kan ook wel zien aan de staat van die tunnels of ze effectief worden gebruikt he. Je zie daar op die filmpjes (waar ik uiteraard zelf niet kan verivieren of effectief die tunnels zijn) recente eletrische kabels lopen door die tunnels. Dus waarom zouden ze ze onderhouden als ze ze niet gebruiken?

Hoezo is het terugvinden van tunnels en bunkers 'bewijs op zich' terwijl we weten dat Israël in de jaren '80 zelf een tunnelnetwerk met ondergrondse kamers onder Al-Shifa heeft aangelegd?

Omdat die tunnels duidelijk wel nog in gebruik geweest zijn en dat het zelfs op Wikipedia stond dat dat ziekenhuis sinds 2014 een Hamas HQ was.

Het grootste ziekenhuis van ons land, Gasthuisberg hier in Leuven, heeft een enorm tunnelnetwerk. Je kan van de ene kant van de campus naar de andere ondergronds. Er zijn tunnels groot genoeg om een golfkarretje door te rijden.

Erg vervelend inderdaad, die absurd hoge standaarden waar ge ineens aan moet voldoen wanneer ge op een maand tijd 10k+ mensen platbombardeert waarvan iets minder dan de helft kinderen.
allez niet om dit te minimaliseren ofzo maar ik denk dat ongeveer de helft van de bevolking van Gaza -18 jaar is. Die cijfers, hoe hartverscheurend ze ook zijn, zijn natuurlijk ook een gevolg van de demografische samenstelling. Bij elke collateral damage (waar israel niet naar kijkt) heb je een grote kans dat er kinderen omkomen.

Ben ook wel benieuwd wat dit doet met de psyche van de bevolking. Hoe jonger en hoe meer miserie je meemaakt hoe meer verwrongen je wereldbeeld gaat zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan