Hoeveel zijn er oorspronkelijk dan uit het midden oosten verdreven? Als ik de oorspronkelijke cijfers bekijk was de oorspronkelijke joodse bevolking rond de 3% en was de felste stijging door migratie uit het westen?
Enige moeite had je toch zelf kunnen doen, ik heb zelf verwezen naar een vorige post hier waarin ik deze link al had neergezet:
en.wikipedia.org
Die migratie kwam inderdaad in belangrijke mate uit de westerse wereld, met een héél goede reden natuurlijk...
en vervolgens zijn er - oh ironie - bij de onafhankelijkheid van Israël echter ook joden verdreven uit vele andere Midden-Oosterse landen, waarvan ruim 650 000 (van de 900 000) zich dus in Israël gevestigd hebben.
en.wikipedia.org
Als je naar het Israël van vandaag de dag kijkt zie je ook dat het verhaal over de afkomst van de joodse bevolking van Israël 50/50 Europa/Midden-Oosten in:
Nearly half of all Israeli Jews are descended from Jews who made
aliyah from Europe, while around the same number are descended from Jews who made
aliyah from Arab countries, Iran, Turkey, and Central Asia.
en.wikipedia.org
Met cijfers kan je natuurlijk alles bewijzen, maar die 650 000 joden uit andere Midden-Oosterse landen is eigenlijk toch wel behoorlijk dicht in de buurt van de "nakba", de gedwongen verplaatsing van Palestijnse vluchtelingen na de (verloren) oorlog die ze startten na de onafhankelijkheidsverklaring van Israël.
During the
1948 Palestine War, around 700,000
[fn 1] Palestinian Arabs or 85% of the total population in what became Israel
fled or were expelled from their homes, to the
West Bank, the
Gaza Strip, and to the countries of
Lebanon,
Syria and
Jordan.
[6] They, and their descendants who are also entitled to registration, are assisted by UNWRA in 59 registered camps, ten of which were established in the aftermath of the
Six-Day War in 1967 to cope with the new wave of displaced Palestinians.
[7
en.wikipedia.org
EDIT: 700 000 vs 650 000 dus.
Intussen zijn die populaties natuurlijk gegroeid. Over de perversiteit waarmee landen in het Midden-Oosten, waaronder Saudi-Arabië, hun Palestijnse vluchtelingenpopulaties uitbuiten door ze decennia na de "vlucht" ze nog steeds als vluchtelingen te blijven houden en niet te naturaliseren (wééral een verschil met hoe we hier in Europa met vluchtelingen omgaan) hebben we het hier ook al eens gehad.
Maar ik durf dus gerust bij mijn mening te blijven: een groot deel van Israëlische bevolking is verdreven elders uit het Midden-Oosten. Als diezelfde landen, waaronder Iran, vervolgens klagen over het lot van de Palestijnen... tja.
Als we Palestijnen moeten opnemen naargelang oorsprong van joden, denk ik dat er in het westen meer opgenomen moeten worden. Niet?
Neen, absoluut niet.
Allereerst omdat dit dus absoluut niet klopt met de cijfers, zie hierboven. Zelfs al volg je jouw logica, zou het eerder 50/50 zijn.
En ten tweede niet omdat ik vind dat volkeren opgevangen moeten worden in de eigen regio, in zo gelijkaardig mogelijke culturen.
Europa heeft al heel wat migratie (inclusief Palestijnen) opgevangen heeft uit het Midden-Oosten de laatste decennia en met pijnlijke ervaringen op verschillende vlakken geleerd heeft dat migratie vanuit botsende culturen allesbehalve een succesrecept is.
Als zelfs Angela Merkel die destijds het intussen beruchte "Wir Schaffen Das" uitsprak, er al afstand van heeft moeten nemen.