Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

En als er tunnels vertrekken uit bv. die bunker, is dat een bewijs voor jou?
Of wat moeten ze juist tonen?

Als je beweert dat er geen Hamas opereerde van bij het ziekenhuis, zeg je trouwens ook dat Sullivan en de national security intelligence dus liegt, aangezien die er ook zeker van zijn op basis van eigen informatie.

Ik zou zeggen: we zullen zien. Maar dat zal volgens mij niet voldoende zijn hier.
De Amerikanen hebben nooit gezegd dat het hoofdkwartier van Hamas onder dat ziekenhuis zat. IDF verkondigt dit al weken.

En als er tunnels vertrekken uit bv. die bunker, is dat een bewijs voor jou?
Of wat moeten ze juist tonen?

Als je beweert dat er geen Hamas opereerde van bij het ziekenhuis, zeg je trouwens ook dat Sullivan en de national security intelligence dus liegt, aangezien die er ook zeker van zijn op basis van eigen informatie.

Ik zou zeggen: we zullen zien. Maar dat zal volgens mij niet voldoende zijn hier.
The bunker, reportedly constructed decades ago, includes a secure underground operating room and tunnel network.
Dus neen.

Idealiter deelt men de intelligence waar men zich op baseerde om Al-Shifa binnen te vallen. Meer transparantie, minder TikTok videos graag.

euh ja aangezien deze meldingen ook gebracht worden op NYT, BBC, The Guardian, Al Jazeera,…
Net zoals de meldingen van Israël én de US dat Hamas die ziekenhuislocaties militair gebruikt, ook in die media komen.

Vers van de BBC website over dat Indonesische ziekenhuis:
"Earlier we reported that the director of the Indonesia Hospital in northern Gaza had told the BBC 10 people had been killed in an Israeli air strike there.
We've now heard from the Israeli military in response to these reports.
"Overnight, terrorists opened fire from within the Indonesian Hospital in Gaza toward IDF troops operating outside the hospital," the Israel Defense Forces (IDF) said in a statement.
"In response, IDF troops directly targeted the specific source of enemy fire. No shells were fired toward the hospital," the IDF added.

Sorry als IK vind dat een ziekenhuis aanvallen not done. Ik dacht dat ik nog een eigen mening mag hebben waar ik zaken vind.
Zeker.
Conventie van Genéve spreekt dit wel tegen. Niet dat die zaligmakend is.

Laatst bewerkt:
Idealiter deelt men de intelligence waar men zich op baseerde om Al-Shifa binnen te vallen. Meer transparantie, minder TikTok videos graag.
Die hebben ze gedeeld, alsook de USA. Uiteraard niet de methoden.
Bij de US staat er bij dat ze met diezelfde methoden deels gijzelaars kunnen tracken, dus lijkt me logisch dat ze dit niet openbaar gaan smijten tijdens het conflict zelf.

Ik denk dat dit de reden is waarom de politici van de EU en de US Israël zo lang laten doen, terwijl velen van de bevolking niet snappen waarom, en er geopolitieke risico's aan vasthangen.
Ze zijn er namelijk zeker van.

Die hebben ze gedeeld, alsook de USA. Uiteraard niet de methoden.
Bij de US staat er bij dat ze met diezelfde methoden deels gijzelaars kunnen tracken, dus lijkt me logisch dat ze dit niet openbaar gaan smijten tijdens het conflict zelf.

Ik denk dat dit de reden is waarom de politici van de EU en de US Israël zo lang laten doen, terwijl velen van de bevolking niet snappen waarom, en er geopolitieke risico's aan vasthangen.
Ze zijn er namelijk zeker van.
Dus voorlopig moeten we het doen met een "trust me bro" van twee landen met een rijke geschiedenis aan oorlogsmisdaden en leugens.

Ben benieuwd.

Dat veronderstelt dat Hamas iets geeft om de burgers én dat de ziekenhuizen niet militair gebruikt worden.

Ik denk dat beide mogelijkheden weinig kans maken.

Klopt, maar hey, win-win voor Hamas natuurlijk: ze vestigen zich in goed gebouwde ziekenhuizen, ironisch genoeg gebouwd door Israël, en als Israël ze daar toch aanvalt dan negeren de sympathisanten van de Palestijnen met gemak de oorlogsmisdaden van Hamas om te focussen op de aanval van Israël.

Dat is idd een optie. Maar als ze in bepaalde ziekenhuizen niet zitten, hoe kan je ze dan verlaten?

Ik elk ziekenhuis een soldaat of twee van Israël zetten die (mits ziekenhuishygiëne) overal binnen kunnen. Als die niets vinden van Hamas des te beter. Zolang die soldaten gezond en wel in leven zijn: ziekenhuis immuniteit geven van alle aanvallen. Verdachte activiteiten? Immuniteit kwijt.

Gaat niet gebeuren natuurlijk, Hamas geeft geen hol op de Palestijnse burgers en gebruiken wel degelijk ziekenhuizen/scholen/crèches als uitvalsbasis. Dat je dan hier nog mensen hebt die meer verontwaardigd zijn over Israël dat na waarschuwingen, niet meer (itt 2014) mee gaat in die perfide strategie... Tja.

Dus voorlopig moeten we het doen met een "trust me bro" van twee landen met een rijke geschiedenis aan oorlogsmisdaden en leugens.

Ben benieuwd.

Tweets van een kanaal met als naam "Electronic Intifada" droppen is echt niet beter hoor, integendeel.

Tweets van een kanaal met als naam "Electronic Intifada" droppen is echt niet beter hoor, integendeel.
In tegenstelling tot claims van de V.S. en Israël, kan je de waarachtigheid van dat die tweet wel controleren, wat ik ook gedaan heb vooraleer het te posten.

Ook een vreemde opmerking van iemand die zelf vaak met twijfelachtige bronnen afkomt en vervolgens mensen bekritiseert dat ze 'schieten op de boodschapper'.

In tegenstelling tot claims van de V.S. en Israël, kan je de waarachtigheid van dat die tweet wel controleren, wat ik ook gedaan heb vooraleer het te posten.

Ook een vreemde opmerking van iemand die zelf vaak met twijfelachtige bronnen afkomt en vervolgens mensen bekritiseert dat ze 'schieten op de boodschapper'.

Twijfelachtige bronnen? Dewelke dan? Denk dat de meeste zaken die ik hier gepost heb rechtstreeks van Wikipedia kwamen.

Net zoals de meldingen van Israël én de US dat Hamas die ziekenhuislocaties militair gebruikt, ook in die media komen.

Vers van de BBC website over dat Indonesische ziekenhuis:
"Earlier we reported that the director of the Indonesia Hospital in northern Gaza had told the BBC 10 people had been killed in an Israeli air strike there.
We've now heard from the Israeli military in response to these reports.
"Overnight, terrorists opened fire from within the Indonesian Hospital in Gaza toward IDF troops operating outside the hospital," the Israel Defense Forces (IDF) said in a statement.
"In response, IDF troops directly targeted the specific source of enemy fire. No shells were fired toward the hospital," the IDF added.

Zeker.
Conventie van Genéve spreekt dit wel tegen. Niet dat die zaligmakend is.
Dus ze worden aangevallen vanuit het ziekenhuis en ze hebben teruggeschoten naar die exacte locatie maar hebben niet geschoten op het ziekenhuis? Wat is het nu? Zijn ze nu aangevallen vanuit het ziekenhuis en dan hebben ze ook het ziekenhuis beschoten? Of zijn ze niet aangevallen vanuit het ziekenhuis en dus ook niet geschoten op het ziekenhuis en toch 10/12 in het ziekenhuis?

Dus ze worden aangevallen vanuit het ziekenhuis en ze hebben teruggeschoten naar die exacte locatie maar hebben niet geschoten op het ziekenhuis? Wat is het nu? Zijn ze nu aangevallen vanuit het ziekenhuis en dan hebben ze ook het ziekenhuis beschoten? Of zijn ze niet aangevallen vanuit het ziekenhuis en dus ook niet geschoten op het ziekenhuis en toch 10/12 in het ziekenhuis?
Ze stellen dat ze teruggeschoten hebben maar dat er geen bommen (shells) op het ziekenhuis afgevuurd zijn. De claim van de directie van het ziekenhuis is dat Israël een luchtaanval gedaan heeft op het ziekenhuis.

Ze stellen dat ze teruggeschoten hebben maar dat er geen bommen (shells) op het ziekenhuis afgevuurd zijn. De claim van de directie van het ziekenhuis is dat Israël een luchtaanval gedaan heeft op het ziekenhuis.
Shells zijn ook mortierbommen of tankgeschut of…

Ok dan snap ik het al iets beter

Ik verwees naar de eerdere discussie hier rond Douglas Murray maar ik zie net dat jij de link niet had gepost, mijn excuses dus.

Fair enough. Ik heb hier overigens Douglas Murray voor een stuk ook verdedigd.
Ik deel uiteraard niet elke mening van Douglas Murray, maar wél en dat is ééntje voor mensen zoals jij om toch eens over te reflecteren:
Moslims doden moslims op gruwelijke wijzen in Jemen, in Soedan, en ook op andere plaatsen, eveneens bij territoriale/politieke conflicten.
De wereld en de moslim-wereld geeft er weinig om. In Israël zijn het joden die moslims doden, en de wereld reageert heftig. Des te beter voor het lot van de Palestijnen dan zou je kunnen denken, maar dit lijkt meer op antisemitisme dan louter anti-Israël/antizionisme. Getuige ook de velen die buiten het Midden-Oosten niet het onderscheid maken tussen Israëli enerzijds en joden anderzijds.

Of om een vorige post van mij hier nog eens te herhalen vooraleer men alweer in herhaling viel over hoe schandalig het toch wel niet is dat Israël ziekenhuizen zou aanvallen, negeren dat Hamas daar de initiële oorlogsdaad begaat door ze als uitvalsbasissen te gebruiken, ...

Vele Israëli zijn joden die ook uit andere delen van het Midden-Oosten verdreven zijn. Misschien dat diezelfde landen dan toch maar eens moeten reflecteren om in "ruil" de Palestijnen op te vangen, als we als mensheid helaas er voorlopig toch niet in slagen om het tribale niveau in dit conflict te overstijgen.

Fair enough. Ik heb hier overigens Douglas Murray voor een stuk ook verdedigd.
Ik deel uiteraard niet elke mening van Douglas Murray, maar wél en dat is ééntje voor mensen zoals jij om toch eens over te reflecteren:
Moslims doden moslims op gruwelijke wijzen in Jemen, in Soedan, en ook op andere plaatsen, eveneens bij territoriale/politieke conflicten.
De wereld en de moslim-wereld geeft er weinig om. In Israël zijn het joden die moslims doden, en de wereld reageert heftig. Des te beter voor het lot van de Palestijnen dan zou je kunnen denken, maar dit lijkt meer op antisemitisme dan louter anti-Israël/antizionisme. Getuige ook de velen die buiten het Midden-Oosten niet het onderscheid maken tussen Israëli enerzijds en joden anderzijds.

Of om een vorige post van mij hier nog eens te herhalen vooraleer men alweer in herhaling viel over hoe schandalig het toch wel niet is dat Israël ziekenhuizen zou aanvallen, negeren dat Hamas daar de initiële oorlogsdaad begaat door ze als uitvalsbasissen te gebruiken, ...

Vele Israëli zijn joden die ook uit andere delen van het Midden-Oosten verdreven zijn. Misschien dat diezelfde landen dan toch maar eens moeten reflecteren om in "ruil" de Palestijnen op te vangen, als we als mensheid helaas er voorlopig toch niet in slagen om het tribale niveau in dit conflict te overstijgen.
Hoeveel zijn er oorspronkelijk dan uit het midden oosten verdreven? Als ik de oorspronkelijke cijfers bekijk was de oorspronkelijke joodse bevolking rond de 3% en was de felste stijging door migratie uit het westen?

Als we Palestijnen moeten opnemen naargelang oorsprong van joden, denk ik dat er in het westen meer opgenomen moeten worden. Niet?

Hoeveel zijn er oorspronkelijk dan uit het midden oosten verdreven? Als ik de oorspronkelijke cijfers bekijk was de oorspronkelijke joodse bevolking rond de 3% en was de felste stijging door migratie uit het westen?

Enige moeite had je toch zelf kunnen doen, ik heb zelf verwezen naar een vorige post hier waarin ik deze link al had neergezet:

Die migratie kwam inderdaad in belangrijke mate uit de westerse wereld, met een héél goede reden natuurlijk...
en vervolgens zijn er - oh ironie - bij de onafhankelijkheid van Israël echter ook joden verdreven uit vele andere Midden-Oosterse landen, waarvan ruim 650 000 (van de 900 000) zich dus in Israël gevestigd hebben.

Als je naar het Israël van vandaag de dag kijkt zie je ook dat het verhaal over de afkomst van de joodse bevolking van Israël 50/50 Europa/Midden-Oosten in:
Nearly half of all Israeli Jews are descended from Jews who made aliyah from Europe, while around the same number are descended from Jews who made aliyah from Arab countries, Iran, Turkey, and Central Asia.

Met cijfers kan je natuurlijk alles bewijzen, maar die 650 000 joden uit andere Midden-Oosterse landen is eigenlijk toch wel behoorlijk dicht in de buurt van de "nakba", de gedwongen verplaatsing van Palestijnse vluchtelingen na de (verloren) oorlog die ze startten na de onafhankelijkheidsverklaring van Israël.

During the 1948 Palestine War, around 700,000[fn 1] Palestinian Arabs or 85% of the total population in what became Israel fled or were expelled from their homes, to the West Bank, the Gaza Strip, and to the countries of Lebanon, Syria and Jordan.[6] They, and their descendants who are also entitled to registration, are assisted by UNWRA in 59 registered camps, ten of which were established in the aftermath of the Six-Day War in 1967 to cope with the new wave of displaced Palestinians.[7

EDIT: 700 000 vs 650 000 dus.
Intussen zijn die populaties natuurlijk gegroeid. Over de perversiteit waarmee landen in het Midden-Oosten, waaronder Saudi-Arabië, hun Palestijnse vluchtelingenpopulaties uitbuiten door ze decennia na de "vlucht" ze nog steeds als vluchtelingen te blijven houden en niet te naturaliseren (wééral een verschil met hoe we hier in Europa met vluchtelingen omgaan) hebben we het hier ook al eens gehad.

Maar ik durf dus gerust bij mijn mening te blijven: een groot deel van Israëlische bevolking is verdreven elders uit het Midden-Oosten. Als diezelfde landen, waaronder Iran, vervolgens klagen over het lot van de Palestijnen... tja.

Als we Palestijnen moeten opnemen naargelang oorsprong van joden, denk ik dat er in het westen meer opgenomen moeten worden. Niet?

Neen, absoluut niet.

Allereerst omdat dit dus absoluut niet klopt met de cijfers, zie hierboven. Zelfs al volg je jouw logica, zou het eerder 50/50 zijn.

En ten tweede niet omdat ik vind dat volkeren opgevangen moeten worden in de eigen regio, in zo gelijkaardig mogelijke culturen.
Europa heeft al heel wat migratie (inclusief Palestijnen) opgevangen heeft uit het Midden-Oosten de laatste decennia en met pijnlijke ervaringen op verschillende vlakken geleerd heeft dat migratie vanuit botsende culturen allesbehalve een succesrecept is.
Als zelfs Angela Merkel die destijds het intussen beruchte "Wir Schaffen Das" uitsprak, er al afstand van heeft moeten nemen.

Laatst bewerkt:
Wat zou het plan van Israël zijn om te garanderen dat er geen gevaar meer komt uit Gaza nadat Hamas militair verslagen is? Hoe voorkomen ze dat de huidige generatie geen wraak zal willen nemen voor de - vermoedelijk na afloop tienduizenden (?) - slachtoffers? Een deportatie van 2 miljoen mensen is een scenario, maar naar waar? En hoe gaat het verder aflopen in de Westelijke Jordaanoever? Zal Israël verder blijven doen met hun illegale kolonisatie?

Wat zou het plan van Israël zijn om te garanderen dat er geen gevaar meer komt uit Gaza nadat Hamas militair verslagen is? Hoe voorkomen ze dat de huidige generatie geen wraak zal willen nemen voor de - vermoedelijk na afloop tienduizenden (?) - slachtoffers? Een deportatie van 2 miljoen mensen is een scenario, maar naar waar? En hoe gaat het verder aflopen in de Westelijke Jordaanoever? Zal Israël verder blijven doen met hun illegale kolonisatie?

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Ik las dat Netanyahu reeds gesproken heeft over een permanente Israëlische aanwezigheid in Gaza.

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Ik las dat Netanyahu reeds gesproken heeft over een permanente Israëlische aanwezigheid in Gaza.
Dat is dus een vruchtbare bodem voor verdere radicalisering, tenzij je daarmee bedoelt dat Bibi elke Palestijn daar weg wil.

Ze beginnen toch steeds openlijker na te denken over "vrijwillige" deportatie, dus dat lijkt mij voor Gaza wel de endgame te zijn. De Westelijke Jordaan zal daarna wel volgen.

Terug
Bovenaan