Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ze beginnen toch steeds openlijker na te denken over "vrijwillige" deportatie, dus dat lijkt mij voor Gaza wel de endgame te zijn. De Westelijke Jordaan zal daarna wel volgen.
Dat israel voor meer 'lebensraum' ging was feitelijk te verwachten. Je merkt het gewoon ook aan het gedrag van de joodse inwoners in de westbank.

Anderzijds, kan je straks - nadat de militaire wraakactie van Israël ten einde is gekomen - de Palestijnen gewoon terug opsluiten in Gaza, zoals voor 7 oktober?

Dat was toen al een onmogelijke, inhumane situatie, maar straks? Wat staat er dan nog recht in Gaza?

Anderzijds, kan je straks - nadat de militaire wraakactie van Israël ten einde is gekomen - de Palestijnen gewoon terug opsluiten in Gaza, zoals voor 7 oktober?

Dat was toen al een onmogelijke, inhumane situatie, maar straks? Wat staat er dan nog recht in Gaza?
Ik denk dat we onderhand in een situatie zitten waar er eigenlijk geen humane oplossing meer te bereiken is.

Meer beelden van die tunnel

Wat ik interessant vond:
- Rudi Vranckx op het journaal die iets zei in de aard van: het IDF kan wel een tunnel laten zien, maar men moet bewijzen dat dat gebruikt werd als hoofdkwartier of voor militaire doeleinden. Zo niet is de inval op vlak van humanitair recht mogelijks niet verantwoord. Eigenlijk is dat een hopeloze zaak... Stel dat het Hamas hoofdkwartier daar inderdaad was, dan heeft Hamas veel tijd gehad om het volledig te ontruimen. Dus ja, dan zit je daar met een hoop lege tunnels zonder concreet bewijs dat het een militaire functie had. Die handvol wapens (bovengronds) in het ziekenhuis zijn totaal ontoereikend als bewijsmateriaal voor een hoofdkwartier.

- In dat artikel hierboven: "Volgens de voormalige Israëlische premier Ehud Olmert zit het echte hoofdkwartier van Hamas in Khan Younis, een stad in het zuiden van Gaza." Zo zeg, stel u voor dat het IDF straks zegt: "kijk jongens het nieuwe hoofdkwartier van Hamas ligt in het zuiden. We waarschuwen de bevolking om te vluchten... naar... uhm.... ja het noorden kan niet meer he, dat ligt plat, maar de Sinaï is misschien interessant?" :unsure:

Wat zou het plan van Israël zijn om te garanderen dat er geen gevaar meer komt uit Gaza nadat Hamas militair verslagen is? Hoe voorkomen ze dat de huidige generatie geen wraak zal willen nemen voor de - vermoedelijk na afloop tienduizenden (?) - slachtoffers? Een deportatie van 2 miljoen mensen is een scenario, maar naar waar? En hoe gaat het verder aflopen in de Westelijke Jordaanoever? Zal Israël verder blijven doen met hun illegale kolonisatie?

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Ik las dat Netanyahu reeds gesproken heeft over een permanente Israëlische aanwezigheid in Gaza.

Nou ja, enkele dagen voor 7 oktober heeft Netanyahu al aan de UN laten zien wat de bedoeling is
ryE00GjkT_0_118_3000_1688_0_x-large.jpg

M.a.w. vergeet Gaza en de West Bank.

Rapport van een WHO missie naar Al-Shifa

Earlier today, a joint UN humanitarian assessment team, led by WHO, accessed Al-Shifa Hospital in northern Gaza to assess the situation on the ground, conduct a rapid situational analysis, assess medical priorities, and establish logistics options for further missions. The team included public health experts, logistics officers, and security staff from @UNOCHA,@UNDSS, @UNMAS /@UNOPS, @UNRWA and WHO.
Due to time limits associated with the security situation, the team was able to spend only one hour inside the hospital, which they described as a “death zone" and the situation as “desperate.” Signs of shelling and gunfire were evident. The team saw a mass grave at the entrance of the hospital and was told more than 80 people were buried there.
Corridors and the hospital grounds were filled with medical and solid waste, increasing the risk of infection. Patients and health staff with whom they spoke were terrified for their safety and health and pleaded for evacuation. Al-Shifa Hospital can no longer admit patients, with the injured and sick now being directed to the seriously overwhelmed and barely functioning Indonesian Hospital.
There are 25 health workers and 291 patients remaining in Al-Shifa, with several patient deaths having occurred over the previous 2 to 3 days due to the shutting down of medical services. Patients include 32 babies in extremely critical condition, two people in intensive care without ventilation, and 22 dialysis patients whose access to life-saving treatment has been severely compromised.
WHO reiterates its plea for collective efforts to bring an end to the hostilities and humanitarian catastrophe in Gaza. We call for an immediate ceasefire, the sustained flow of humanitarian assistance at scale, unhindered humanitarian access to all of those in need, the unconditional release of all hostages, and the cessation of attacks on health care and other vital infrastructure.

Enorme humanitaire ramp dus.

Meer beelden van die tunnel

Wat ik interessant vond:
- Rudi Vranckx op het journaal die iets zei in de aard van: het IDF kan wel een tunnel laten zien, maar men moet bewijzen dat dat gebruikt werd als hoofdkwartier of voor militaire doeleinden. Zo niet is de inval op vlak van humanitair recht mogelijks niet verantwoord. Eigenlijk is dat een hopeloze zaak... Stel dat het Hamas hoofdkwartier daar inderdaad was, dan heeft Hamas veel tijd gehad om het volledig te ontruimen. Dus ja, dan zit je daar met een hoop lege tunnels zonder concreet bewijs dat het een militaire functie had. Die handvol wapens (bovengronds) in het ziekenhuis zijn totaal ontoereikend als bewijsmateriaal voor een hoofdkwartier.
Maar ik zie niet echt hoe een inval op een zich een probleem kan zijn, in Oekraïne zullen er ook al heel wat ziekenhuizen van eigenaar gewisseld zijn, ik heb daar ook nooit horen zeggen dat het een probleem was dat zo'n ziekenhuis in bezit genomen werd. Het moet veilig zijn voor de mensen in het ziekenhuis dus vechten moet vermeden worden, maar als ik het goed heb is er in de inval in het ziekenhuis ook niet geschoten geweest. Ik vind het een wat raar dat we in een oorlog waar duidelijk door beide partijen over de schreef gegaan wordt ons zo hard focussen op een incident waarbij geen enkel burgerslachtoffer gevallen is (of toch da's hoe ik het begrijp, dat er niet gevochten is om het ziekenhuis).

Maar ik zie niet echt hoe een inval op een zich een probleem kan zijn, in Oekraïne zullen er ook al heel wat ziekenhuizen van eigenaar gewisseld zijn, ik heb daar ook nooit horen zeggen dat het een probleem was dat zo'n ziekenhuis in bezit genomen werd. Het moet veilig zijn voor de mensen in het ziekenhuis dus vechten moet vermeden worden, maar als ik het goed heb is er in de inval in het ziekenhuis ook niet geschoten geweest. Ik vind het een wat raar dat we in een oorlog waar duidelijk door beide partijen over de schreef gegaan wordt ons zo hard focussen op een incident waarbij geen enkel burgerslachtoffer gevallen is (of toch da's hoe ik het begrijp, dat er niet gevochten is om het ziekenhuis).
maar als ik het goed heb is er in de inval in het ziekenhuis ook niet geschoten geweest.
Dat heb je niet goed. Zie post net boven die van u, volgens het WHO "Signs of shelling and gunfire were evident."
Hoe je er op komt dat er 'geen enkel burgerslachtoffer' gevallen is in dat ziekenhuis is me wel een raadsel.

Volgens het humanitair recht moet Israël ook, eens ze dat ziekenhuis ingenomen hebben, er alles aan doen om de ziektezorg daar zo snel mogelijk terug te herstellen.

Israël claimt dat Hamas dat ziekenhuis gebruikte voor militaire doeleinden (=oorlogsmisdaad), en als dat niet bewezen wordt heeft Israël hier een oorlogsmisdaad begaan. Dus nee, het is niet raar dat we focussen op ziekenhuizen.
Nu ja, eigenlijk zijn er al genoeg argumenten om beide partijen te veroordelen voor een aantal oorlogsmisdaden, dus op die manier is het wel raar misschien :unsure:

Dat heb je niet goed. Zie post net boven die van u, volgens het WHO "Signs of shelling and gunfire were evident."
Hoe je er op komt dat er 'geen enkel burgerslachtoffer' gevallen is in dat ziekenhuis is me wel een raadsel.

Volgens het humanitair recht moet Israël ook, eens ze dat ziekenhuis ingenomen hebben, er alles aan doen om de ziektezorg daar zo snel mogelijk terug te herstellen.

Israël claimt dat Hamas dat ziekenhuis gebruikte voor militaire doeleinden (=oorlogsmisdaad), en als dat niet bewezen wordt heeft Israël hier een oorlogsmisdaad begaan. Dus nee, het is niet raar dat we focussen op ziekenhuizen.
Nu ja, eigenlijk zijn er al genoeg argumenten om beide partijen te veroordelen voor een aantal oorlogsmisdaden, dus op die manier is het wel raar misschien :unsure:
Heb je ergens rapportage van burgerdoden gezien bij de inname van dat ziekenhuizen, er wordt uitgebreid gerapporteerd over de doden die veroorzaakt zijn door medische tekorten en stroompannes dus ik zou het raar vinden dat er gezwegen wordt over burgers die overleden zijn bij die Israëlische inval.

Ik krijg toch echt annexatie vibes van hoe Israël hier tewerk gaat.
Alles platgooien en zelfs buldozeren, niet naar de bevolking omkijken, vlaggen planten, de retoriek...
Volgens mij gaan ze blijven aandringen dat alle Palestijnen uit noord Gaza wegmoeten en proberen van zoveel mogelijk land definitief te bezetten.

Het zijn niet enkel vibes denk ik, het is gewoon annexatie.
Dit zag je al vanaf het begin van het conflict aankomen natuurlijk. Ik denk dat er echt geen weg terug meer is.

De enige hoop is nog dat de palestijnen toch nog een waardig leven kunnen leiden in dat bezet: geannexeerd gebied.

Hamas is een terroristische organisatie. Dat die oorlogmisdaden begaan is de norm. Ik zie niet in waarom we daar argumenten voor moeten zoeken.
Daarom mag Israël dat nog niet. Die vergelijking mag je niet maken.

Er is blijkbaar een akkoord over een staakt-het-vuren van 4 dagen, in Qatar onderhandeld door de grote spelers in het conflict. De druk op Netanyahu was de afgelopen weken aan het toenemen omdat de indruk bij de bevolking van Israël er is dat er onvoldoende gedaan wordt om de gijzelaars vrij te krijgen.

4 dagen is natuurlijk bijna niks, maar het is wel beter dan niks, en het zal natuurlijk fijn zijn als er gijzelaars terug naar huis kunnen gaan na anderhalve maand bang afwachten.

Er is blijkbaar een akkoord over een staakt-het-vuren van 4 dagen, in Qatar onderhandeld door de grote spelers in het conflict.

Tot zover de stoere beeldspraak van "we do not negotiate with terrorists". Hamas vergelijken met IS is dan ook niet correct. IS was de islamitische versie van een doomsday cult, dat is Hamas niet. Hezbollah ook niet. Ze hebben wel terroristische cellen en plegen aanslagen, maar ze zijn meer dan alleen dat.

Heb je ergens rapportage van burgerdoden gezien bij de inname van dat ziekenhuizen, er wordt uitgebreid gerapporteerd over de doden die veroorzaakt zijn door medische tekorten en stroompannes dus ik zou het raar vinden dat er gezwegen wordt over burgers die overleden zijn bij die Israëlische inval.

Jij kwam af met 'er is geen enkel burgerslachtoffer gevallen bij de aanvallen op Al-Shifa', bewijs jij dat dan maar eens. Ik zie niet in waarom ik het omgekeerde zou moeten bewijzen.

Los daarvan duldt het IDF absoluut geen pottenkijkers, dus begin er maar aan. Het WHO heeft Al-Shifa net bezocht en zag kogelgaten en inslagen, dus bijgevolg vond ik het vreemd dat je er van uit gaat dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
+ op wiens conto schrijf je dan de burgerslachtoffers door medische tekorten en stroompannes?

Burgerslachtoffers zijn natuurlijk niet enkel de schuld van IDF. Als er gevechten geweest zijn in het ziekenhuis dan is dat tussen 2 partijen en treft Hamas evenveel schuld als IDF.

Terzijde: gisteren op netflix beginnen kijken naar 'Born in Gaza'.

Een reportage van in 2014 (het vorige conflict) dat het verhaal brengt van enkele kinderen. Eigenlijk hebben we nu echt een copy/paste van wat er in 2014 gebeurd is, maar dan op grotere schaal. (incl. aanvallen op ambulances bijvoorbeeld)
Ook 1 van die kinderen (een jongen van pakweg 12 ofzo) die zei dat hij een strijder wou worden om wraak te nemen voor zijn gedode familieleden. Kan dus zijn dat die nu 9 jaar later aan het vechten is... om maar te zeggen dat het een vreselijke cyclus is waar op deze manier geen einde aan zal komen.

Burgerslachtoffers zijn natuurlijk niet enkel de schuld van IDF. Als er gevechten geweest zijn in het ziekenhuis dan is dat tussen 2 partijen en treft Hamas evenveel schuld als IDF.

Akkoord maar daar ging het niet over. Wel over deze zin over Al-Shifa: "een incident waarbij geen enkel burgerslachtoffer gevallen is".

Ondertussen zijn er in een ander ziekenhuis gisteren 3 dokters van MSF gedood trouwens.

Na weken onderhandelen hebben de Israëlische regering en de extremistische Palestijnse organisatie een akkoord gesloten. Als Hamas een 50-tal Israëlische gijzelaars vrijlaat, belooft Israël de gevechten enkele dagen te staken. Daarnaast zal Israël Palestijnse vrouwen en kinderen vrijlaten uit gevangenissen. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu benadrukte wel al dat de oorlog tegen Hamas na de pauze niet stopt.

Veel aandacht voor de gijzelaars die Hamas op 7 oktober heeft genomen maar langs de andere kant vind ik dat er nogal weinig aandacht wordt besteed aan het feit dat ook Israël talloze Palestijnen opsluit zonder proces en nu gebruikt als pasmunt. Inclusief kinderen dus blijkbaar.

Israel routinely uses administrative detention and has, over the years, placed thousands of Palestinians behind by bars for periods ranging from several months to several years, without charging them, without telling them what they are accused of, and without disclosing the alleged evidence to them or to their lawyers.

Jij kwam af met 'er is geen enkel burgerslachtoffer gevallen bij de aanvallen op Al-Shifa', bewijs jij dat dan maar eens. Ik zie niet in waarom ik het omgekeerde zou moeten bewijzen.

Los daarvan duldt het IDF absoluut geen pottenkijkers, dus begin er maar aan. Het WHO heeft Al-Shifa net bezocht en zag kogelgaten en inslagen, dus bijgevolg vond ik het vreemd dat je er van uit gaat dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
+ op wiens conto schrijf je dan de burgerslachtoffers door medische tekorten en stroompannes?
Ik bewijs het door te stellen dat ik nergens berichten vind van het tegendeel. Veel meer kan ik niet doen hé, da's als zeggen bewijs maar eens dat er vanochtend in Brussel geen schietpartij geweest is: Je gaat dat nergens expliciet vermeld krijgen dat er geen geweest is maar moest er wel één geweest zijn kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het wel gerapporteerd zou zijn. Kan zijn dat Israël dat niet publiek wil maken maar dat houdt iedereen anders niet tegen daarover iets mee te delen. Israël zal ook wel niet akkoord gaan met heel wat andere rapportering over dat ziekenhuis maar dat raakt allemaal wel buiten, ik zou het echt wel raar vinden dat er patiënten of medisch personeel gedood of verwond zouden zijn en dat we het nog steeds niet gehoord zouden hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan