Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Britse arts getuigt over angst voor Hamas in Al-Shifa-ziekenhuis: “Ik mocht in bepaalde delen niet komen, anders kon ik neergeschoten worden”

“Toen aan me werd gevraagd om in Al-Shifa te werken, werd me verteld dat ik niet in de buurt mocht komen van bepaalde delen in het ziekenhuis. En als ik dat wel deed, zou ik het risico lopen om neergeschoten te worden”, vertelt hij.

De IDF heeft natuurlijk al vaker leugens verspreid, die directie voor zover ik weet niet.
En voor zover ik weet, afgaande op de laatste 6 weken, overdrijft en liegt die regelmatig.

Wat ik hem niet verwijt, ik zou ook luisteren naar wat Hamas mij zegt als ik daar leef en een positie heb.

En ik denk dat ze in de ziekenhuizen in Gaza wel vaker mensen met kalasjnikovs/oorlogsgeweren zien passeren. Allez met dat het een oorlogsgebied is enzo
Ah ja, en op 7 oktober. Met Israëlische auto's.
En met een thai en nepalees die ze manu militari binnen trekken, in verschillende blokken/gangen, waarvan 1 al bloedend, en 1 langs een hoofdreceptie, met meerdere personeelsleden en bezoekers duidelijk aanwezig.
Niemand die daar zoiets aan elkaar vertelt en zo.
Oorlogsgebied en zo.

Die extreme onderzoeksmentaliteit waarbij dergelijke zaken hier compleet in twijfel getrokken worden is zeker bewonderenswaardig, maar graag diezelfde achterdocht als iemand van Hamas of een random twitteraccount wat cijfers meedeelt of wat foto's doorstuurt aub, in de plaats van direct 2 pagina's outrage zonder ook maar 1 woord in twijfel te trekken.

Even ter verduidelijking het gaat dus over het Indonische ziekenhuis niet het Al-Shifa ziekenhuis waar er vannacht 10/12 doden zijn gevallen. Dus ook over die directie gaat het die bevestigd heeft aan de BBC dat er doden zijn gevallen na een aanval

Even ter verduidelijking het gaat dus over het Indonische ziekenhuis niet het Al-Shifa ziekenhuis waar er vannacht 10/12 doden zijn gevallen.
Niet geverifieerd.
Ondertussen weten we dat die personeelsleden hoogstwaarschijnlijk onder zware druk van Hamas staan.

Net zoals info van Israël dus met een kilo zout te nemen en te verifiëren.

Uit interesse:

Heb je dit gecheckt?

Klopt die vertaling, aangezien die van een Twitteraccount "the electronic antifada" komt?

Dit is de originele pagina. Als je die vertaalt dan kan je het allemaal mooi lezen (of zit google translate ook al in het complot?)

Niet geverifieerd.
Ondertussen weten we dat die personeelsleden hoogstwaarschijnlijk onder zware druk van Hamas staan.

Net zoals info van Israël dus met een kilo zout te nemen en te verifiëren.
Welke personeelsleden van het Indonesische ziekenhuis staat onder zware druk van Hamas? Enig bewijs voor deze claim (ik wacht nog steeds op je bron voor je claim dat Hamas in datzelfde ziekenhuis aanwezig is)

Welke personeelsleden van het Indonesische ziekenhuis staat onder zware druk van Hamas?
Degene die werken in Gaza, waar Hamas baas is.
Wat is de bedoeling van uw vraag?
Enig bewijs voor deze claim (ik wacht nog steeds op je bron voor je claim dat Hamas in datzelfde ziekenhuis aanwezig is)
Na analyse van de gebeurtenissen en onwikkelingen van de laatste weken en dagen, alsmede artikels en getuigenissen van de afgelopen 10 jaar in kwaliteitskranten, denk ik persoonlijk dat er daar een hoge kans toe is.

Ook bij Al-shifa had ik dit, en het begint er toch zeer sterk op te wijzen dat Hamas daar aanwezig was, gezien de tunnels en tunnelingang bij het ziekenhuis.

Na analyse van de gebeurtenissen en onwikkelingen van de laatste weken en dagen, alsmede artikels en getuigenissen van de afgelopen 10 jaar in kwaliteitskranten, denk ik persoonlijk dat er daar een hoge kans toe is.
Mijn bedoeling? Vragen op basis van wat jij je baseert om een Indonesisch ziekenhuis te beoordelen waar je niets van afweet, noch van de mensen die daar werken, noch van de directie noch... Zelfs het IDF heeft zich nog niet uitgelaten over wat er daar gebeurd is, maar jij weet het blijkbaar wel al en dan nog beter dan de mensen ter plaatse. Straf heel straf

Het volledige ziekenhuis wordt gefund door Indonesische gelden die los staan van Hamas

Laatst bewerkt:
Mijn bedoeling? Vragen op basis van wat jij je baseert om een Indonesisch ziekenhuis te beoordelen waar je niets van afweet, noch van de mensen die daar werken, noch van de directie noch... Zelfs het IDF heeft zich nog niet uitgelaten over wat er daar gebeurd is, maar jij weet het blijkbaar wel al en dan nog beter dan de mensen ter plaatse. Straf heel straf
Neen.

Hier werd gesteld dat er x doden vielen, met verontwaardiging "waarom bombardeert Israel nu dit recentste ziekenhuis".

Mijn reactie: 1. dat is niet geverifieerd of bevestigd, enkel door Palestijnse bronnen, waarvan we weten dat ze onder druk staan van Hamas.
2. Waarom zou het zo vreemd en schandalig zijn om het ziekenhuis aan te vallen, als Hamas daar eventueel zit? (een claim, die niet zo van de pot gerukt is, gezien de laatste dagen).

Ik weet dat uiteraard niet zeker, maar ik acht de kans zeker bestaande, gezien wat er zich bij dat ander ziekenhuis afspeelt, én getuigenissen/artikels over het waarschijnlijke militaire gebruik van ziekenhuizen in de afgelopen 10 jaar.

Blijkbaar is dat al zeer tegen de tenen schoppend hier.

Laatst bewerkt:

Ook bij Al-shifa had ik dit, en het begint er toch zeer sterk op te wijzen dat Hamas daar aanwezig was, gezien de tunnels en tunnelingang bij het ziekenhuis.
Dat Hamas presence had in een deel van het hospitaal, weten we al uit een oud rapport van Amnesty International. En tot drie jaar geleden ook, zie getuigenis van die Britse arts. De vraag is of het hoofdkwartier van Hamas zich onder Al-Shifa bevindt, wat het IDF claimde op basis van een indrukwekkende 3D render. Je zou dus denken dat ze bij het IDF over zeer gedetailleerde informatie beschikken over Al-Shifa?

Dan vind ik het vreemd dat men blijkbaar na zoveel dagen nog altijd niets heeft laten zien dat de eerdere claims bewijst en een invasie én verplichte evacuatie van Al-Shifa rechtvaardigt. Herinner u, dit is geen willekeurig gebouw maar een ziekenhuis dat vol lag met gewonden, pasgeboren baby's en hoogzwangere vrouwen. Dan ligt voor mij de grens voor de bewijslast wel iets hoger dan enkele geweren (waar ook mee geknoeid was), een verdwaalde laptop (waar ook mee geknoeid was) en een filmpje met cuts van een tunnel.

Nu toont men dan weer een kort filmpje van een camera terwijl het IDF eerder nog claimde dat de camera's in Al Shifa waren afgeplakt. Geef onafhankelijke journalisten toch toegang tot dat beeldmateriaal zodat zij kunnen verifiëren of dit echt is?

Ook nog even meegeven dat Israël zelf een bunker en tunnelnetwerk onder Al-Shifa heeft aangelegd in de jaren '80.

The bunker, reportedly constructed decades ago, includes a secure underground operating room and tunnel network.

Reports by left-wing Israeli newspaper Haaretz and other outlets have specifically mentioned the hospital's Building No. 2, which it says was built as an add-on in the mid-1980s and contains a large cement basement initially intended for laundry and administrative tasks.

The excavation of the underground concrete floor was corroborated by online English-language Israeli publication Ynetnews.

Last week, IDF spokesman, Rear Adm. Daniel Hagari, said in a series of media briefings that the nation's intelligence has proven that Hamas occupies the bunker as its main command area.

En ja, ik controleer de informatie die ik hier post. Zeker wanneer ze van media komen met sterke bias.

Laatst bewerkt:
Of Hamas zou alle ziekenhuizen kunnen verlaten en de ziekenhuizen zouden vervolgens Israëlische inspecties kunnen toelaten en dan kunnen we van het IDF eisen dat de ziekenhuizen ongemoeid gelaten worden.

Neen.

Hier werd gesteld dat er x doden vielen, met verontwaardiging "waarom bombardeert Israel ziekenhuizen".

Mijn reactie: 1. dat is niet geverifieerd of bevestigd, enkel door Palestijnse bronnen, waarvan we weten dat ze onder druk staan van Hamas.
2. Waarom zou het zo vreemd en schandalig zijn om het ziekenhuis aan te vallen, als Hamas daar eventueel zit? (een claim, die niet zo van de pot gerukt is, gezien de laatste dagen).

Ik weet dat uiteraard niet zeker, maar ik acht de kans zeker bestaande, gezien wat er zich bij dat ander ziekenhuis afspeelt, én getuigenissen/artikels over het waarschijnlijke militaire gebruik van ziekenhuizen in de afgelopen 10 jaar.

Blijkbaar is dat al zeer tegen de tenen schoppend hier.
Om dat een ziekenhuis aanvallen sowieso not done is en al zeker als je niet eens zeker bent dat er Hamas aanwezig is en hier is er op dit moment geen sprake van (tenzij je andere zaken kan aantonen die dit tegenspreken).

Over de rest is het dus gewoon pure speculatie van langs jouw kant zonder ook maar enige bron

Dat Hamas presence had in een deel van het hospitaal, weten we al uit een oud rapport van Amnesty International. En tot drie jaar geleden ook, zie getuigenis van die Britse arts. De vraag is of het hoofdkwartier van Hamas zich onder Al-Shifa bevindt,
wat het IDF claimde op basis van een indrukwekkende 3D render. Je zou dus denken dat ze bij het IDF over zeer gedetailleerde informatie beschikken over Al-Shifa
Een indrukwekkende 3D render noem jij dat? Een animatievideo van 15 seconden waar er tunnels te zien zijn met een vergaderzaal?
Een onnozele pr-tekenfilm is dat.

Hoe definieer je dat juist, een verlaten hoofdkwartier?
Als ze tunnels en kamers vinden, is dat voldoende? Of moet er een bord uithangen 'headquarters' of zoiets? (serieuze vraag, want mijn kleine teen voelt al aankomen dat gelijk wat Israel gaat vinden, niet voldoende zal zijn).

Dan vind ik het vreemd dat men blijkbaar na zoveel dagen nog altijd niets heeft laten zien dat de eerdere claims bewijst en een invasie
Als je verschillende tunnels moet vinden die ongetwijfeld toegestopt zijn, of geboobytrapt, en 100den meters lang zijn, met verschillende mogelijke ingangen, op een groot terrein met een werkend ziekenhuis erboven, dan lijkt mij dat niet abnormaal dat dat wat duurt.

Een video van een tunnel van 55 meter, die er exact zo uit ziet als in reportages over Hamastunnels van jaren geleden, met een ingang die zich op het ziekenhuisterrein bevindt, vind ik alleszins al een serieus bewijs trouwens.
Vreemd dat jij dat niet vindt.

én verplichte evacuatie van Al-Shifa rechtvaardigt.
Waar lees je dat, die verplichte evacuatie?

Over de rest is het dus gewoon pure speculatie van langs jouw kant zonder ook maar enige bron
Zoals bijna elk bericht dat hier gedeeld wordt van de Gaza Health ministery of ziekenhuis personeelsleden?

Totaal oncontroleerbaar, dus maken we onze eigen analyse op basis van wat we lezen in verschillende bronnen, en delen het hier.
Net zoals iedereen hier doet, maar volgens mijn perceptie nogal eenzijdig.

En een ziekenhuis aanvallen is niet 'sowieso not done', dat is hier al 10 keer ter sprake gekomen.

Een indrukwekkende 3D render noem jij dat? Een animatievideo van 15 seconden waar er tunnels te zien zijn met een vergaderzaal?
Een onnozele pr-tekenfilm is dat.

Hoe definieer je dat juist, een verlaten hoofdkwartier?
Als ze tunnels en kamers vinden, is dat voldoende? Of moet er een bord uithangen 'headquarters' of zoiets? (serieuze vraag, want mijn kleine teen voelt al aankomen dat gelijk wat Israel gaat vinden, niet voldoende zal zijn).

Als je verschillende tunnels moet vinden die ongetwijfeld toegestopt zijn, of geboobytrapt, en 100den meters lang zijn, met verschillende mogelijke ingangen, op een groot terrein met een werkend ziekenhuis erboven, dan lijkt mij dat niet abnormaal dat dat wat duurt.

Een video van een tunnel van 55 meter, die er exact zo uit ziet als in reportages over Hamastunnels van jaren geleden, met een ingang die zich op het ziekenhuisterrein bevindt, vind ik alleszins al een serieus bewijs trouwens.
Vreemd dat jij dat niet vindt.
Het zou me verbazen moest men geen bunker terugvinden onder Al-Shifa; in de jaren '80 heeft Israël die namelijk zelf aangelegd.

Het zou me verbazen moest men geen bunker terugvinden onder Al-Shifa; in de jaren '80 heeft Israël die namelijk zelf aangelegd.

En als er tunnels vertrekken uit bv. die bunker, is dat een bewijs voor jou?
Of wat moeten ze juist tonen?

Als je beweert dat er geen Hamas opereerde van bij het ziekenhuis, zeg je trouwens ook dat Sullivan en de national security intelligence dus liegt, aangezien die er ook zeker van zijn op basis van eigen informatie.

Ik zou zeggen: we zullen zien. Maar dat zal volgens mij niet voldoende zijn hier.

Dit is de originele pagina. Als je die vertaalt dan kan je het allemaal mooi lezen (of zit google translate ook al in het complot?)
Ja goed, dat kan je interpreteren als dat ze Hamas gaan uitroeien tot er niets meer overblijft, en daarna keren de soldaten terug om patatten te rooien in hun veld.
Los daarvan is het redelijk tenenkrullend om zoiets door kinderen te laten zingen.

Indien je het wel genocidaal interpreteert:
Graag had ik dat gefactcheckt gezien, zowel de productie, de tekst, als wie beslist heeft om dat op de website te zetten.
Het werd direct verwijderd, dus ik veronderstel dat het niet gesteund wordt door directie/eigenaars.

Het is daarenboven totaal geen geheim dat er in de huidige regering voldoende extremistische elementen zitten.
Uitspraken van bv. die Ben-Gvir liggen in lijn met zo'n video.

Of Hamas zou alle ziekenhuizen kunnen verlaten en de ziekenhuizen zouden vervolgens Israëlische inspecties kunnen toelaten en dan kunnen we van het IDF eisen dat de ziekenhuizen ongemoeid gelaten worden.
Dat veronderstelt dat Hamas iets geeft om de burgers én dat de ziekenhuizen niet militair gebruikt worden.

Ik denk dat beide mogelijkheden weinig kans maken.

Zoals bijna elk bericht dat hier gedeeld wordt van de Gaza Health ministery of ziekenhuis personeelsleden?

Totaal oncontroleerbaar, dus maken we onze eigen analyse op basis van wat we lezen in verschillende bronnen, en delen het hier.
Net zoals iedereen hier doet, maar volgens mijn perceptie nogal eenzijdig.

En een ziekenhuis aanvallen is niet 'sowieso not done', dat is hier al 10 keer ter sprake gekomen.
euh ja aangezien deze meldingen ook gebracht worden op NYT, BBC, The Guardian, Al Jazeera,…

Sorry als IK vind dat een ziekenhuis aanvallen not done. Ik dacht dat ik nog een eigen mening mag hebben waar ik zaken vind.

Terug
Bovenaan