Akkoord hoor maar ik heb er zware problemen mee dat men gewoon niet probeert om burgers te ontzien. Er is nog geen enkele poging ondernomen in deze oorlog om op een andere manier Hamas uit te schakelen. Men roept burgers op om naar het zuiden te trekken om dan daar bombardementen uit te voeren. Zoals @JorisBlack zegt stopt men de burgers die als gastarbeiders werkten gewoon terug in de gevarenzone. Men valt een VN school aan, men laat geen hulpgoederen toe. Alsof water voorzien voor de burgerbevolking zoveel voordeel gaat opleveren voor Hamas. Nu treft men de burgerbevolking gewoon extra hard om een voorbeeld te stellen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit niet enkel meer gaat om veiligheid maar ook om wraak en haat.
Het lijkt inderdaad dat ze burgers niet proberen te ontzien. Of ze dat bewust doen of niet zullen we nooit 100% zeker weten. Wraak speelt zeker mee zoals je zegt en de sterkste partij kan doen wat ze willen op dat vlak.Ook voor de duidelijkheid: ik wil je niet aanvallen ofzo he, ik vond het gewoon een tegenstrijdige post.
Je zei "zorgen dat een dergelijke aanslag nooit meer kan gebeuren": als hun aanpak op lange termijn zorgt voor meer vijandige extremisten, dan gaan ze net wel nog aanslagen mogen incasseren in de toekomst. Dat hoeft niet van enkel Hamas als organisatie te komen. Je ziet bv. nu al dat Hezbollah begint mee te doen...
Klopt wat je zegt Jorisblack maar er is een verschil tussen directe en indirecte dreiging he. Een kromme vergelijking (puur illustratief) in ons land: de terroristen in Verviers zijn door special forces geneutraliseerd. Groot machtsvertoon met de bedoeling om die gasten snel te overmeesteren. Deze actie heeft nieuwe aanslagen niet voorkomen maar wel de directe dreiging die er toen op dat moment was.
Voor Israel lijkt het me duidelijk dat deze acties op de lange termijn zich enkel maar tegen hen kan keren, al is het daar zo al een wespennest door de machtsverhoudingen tussen Saudi Arabie en Iran dus we zullen het zien zeker.
Wat een argument...