Kom nu toch. Die hele discussie over wie er nu de morele bovenhand heeft, daar ga ik me niet in moeien (en ik ben daar nogal 'both sides' in) maar ik volg die thread hier al sinds het begin en dit is gewoon echt absoluut niet waar, of je leest toch echt wel wat je wil lezen.
En dan nog: als hij en 'anderen' het leed van de ene kant echt minimaliseren dan doe jij gewoon hetzelfde aan de andere kant en ben je dus in hetzelfde bedje ziek. Ik vind het eigenlijk behoorlijk ongepast hoe je hier de ene na de andere beschuldiging in het rond gooit naar andere leden en daarbij pretendeert alsof je een of ander baken van ratio bent. Sorry hoor, maar dat ben je niet. Dat hoeft ook niet, maar ik zeg het maar.
Ik doe niet hetzelfde omdat ik niet steevast daarnaar teruggrijp, belangrijke nuance.
Ik zit hier ook niet met emoji's te reageren.
En die opvang gebeurt al in de eerste plaats in de eigen regio. Wat jij wil is dat de buurlanden het hele Palestijnse volk moeten opvangen, zo meewerkend aan de ethische zuivering en deportatie van Palestijnen die enkel de meest extremistische Israëlische haviken beogen.
Los daarvan is dat geleuter met 'eigen regio' alsof dat steeds de beste en meest logische oplossing is ook gewoon lulkoek. In de eerste plaats omdat in de meeste gevallen de eigen regio effectief al de grootste "bulk" aan vluchtelingen opvangt, maar vooral ook omdat het naïef wensdenken en het hoofd in het zand steken is dat als de eigen regio iedereen opvangt op langere termijn een oplossing is die voor ons beter gaat uitdraaien. Als die eigen regio de politieke stabiliteit en de economische middelen mist om al die vluchtelingen op te vangen, loop je een groot risico dat heel die regio implodeert. En dan zijn de poorten van Europa de volgende 'eigen regio', met een nog veel grotere vluchtelingendruk dan had je bij het lokale conflict solidariteit getoond.
Qua cultuurclash is dat nochtans de betere optie. Economisch? Tja, dan wilt iedereen natuurlijk richting het Westen, zonder zich natuurlijk daar te willen aanpassen aan de lokale cultuur/wetten.
Maar inderdaad: de landen in de omgeving van Palestina, hebben ook geen baat bij een grote instroom van vluchtelingen wanneer diezelfde instroom in het verleden al een destabiliserende invloed is gebleken.
De moderatie heeft er een kadertje bij gezet, maar ik zou zeggen, zoek maar eens op welke invloed de Palestijnse vluchtelingen op Lebanon en Koeweit hebben gehad.
Egypte houdt de grens ook gesloten vanwege angst voor meer terreur. Maar Israël is wel steevast de grote boeman... misschien eens een andere radicale gedachte: wanneer je de strijd verloren hebt, kan je je ook overgeven... ik zou liever als Palestijn in een Israëlische staat leven, dan als Israëli in een Hamas-staat.
Qua selectieve lezing en ongegeneerd partij kiezen kan deze toch ook weer tellen. De plannen van de VN waren onvervalst kolonialisme in het nadeel van de grote meerderheid van de bevolking van de toenmalige regio, die konden onmogelijk aanvaard worden. En maar blijven herhalen dat Israël is weggetrokken uit Gaza, da's eigenlijk nog het meest valse van allemaal. Gaza is een openluchtgevangenis waar Israël volledige zeggenschap heeft over het doen en laten van de Palestijnse bevolking. Er is geen harder dictatoriaal regime dan het Israëlische beleid van Gaza. "Weggetrokken".
En het is waar dat het een politieke keuze is van de buurlanden om de Palestijnen in hun land blijvend als vluchtelingen te beschouwen, maar als Rusland de komende 50 jaar blijft territorium afsnoepen van Oekraïne en hun bevolking in de tang neemt en wij dat blijven afkeuren, dan gaan de Oekraïense diaspora ook veel langer als vluchtelingen beschouwd worden.
Qua selectieve lezing negeer jij ook eenvoudigweg wat jou en anderen niet goed uitkomt. Er was helemaal géén Palestijnse staat voordat Israël bestond, er was een Brits Mandaatgebied en voorheen het Ottomaanse Rijk. Er woonden ook toen daar reeds joden...
Ik hoop dat de Russische invasie van Oekraïne niet zo lang gaat duren, maar reality check: dat gaat daar ook echt niet eindigen met Oekraïne dat al zijn territorium terugkrijgt helaas. In oorlogen zijn er op dat vlak wel degelijk winnaars en verliezers. En ook daar, hoewel ik absoluut geen verdediger wil zijn van Rusland in dit verhaal, is er een historische "context" waarom Rusland wel vindt waarom het aanspraak heeft op gebieden zoals de Krim.
Ik zou denken dat de Palestijnen in Gaza en bij uitbreiding ook in de Westelijke Jordaan op dit moment nét ietsie pietsie meer een existentiële bedreiging meemaken.
Klopt en voor de onschuldige burgers daar is dat een tragedie, maar een aantal daar hebben er met de verkiezing van Hamas een eigen aandeel in gehad.
Alé, het heeft weer lang geduurd voor je de emotie-kaart trok

. Dat doen alsof jij de ratio zelve bent en iedereen die het niet met je eens is wel vanuit emotie moet spreken mag echt wel eens stoppen hoor.
Alleh hup, ik zal hier ook eens met van die emoji's met rollende ogen of hoongelach gaan reageren de volgende keer, of wijzen op het immense lijden dat er op persoonlijk niveau is alsof het er maar aan één kant is...