Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Komaan, de regio doet toch veel te weinig? Egypte heeft verdomme al 3 weken zijn grenzen potdicht gehouden. :wtf: Dat zou een Westers land eens moeten doen.

Toch logisch dat Egypte de grenzen toe houdt? Hamas is geallieerd met de Moslimbroedersschap in Egypte. Die willen geen nieuwe staatsgreep daar laten gebeuren met het uitnodigen van honderdenduizenden sympathisanten.

De discussie over welke mening hier gepost mag worden en welke niet mag nu stoppen. In princiepe mag elke mening zolang die de forumregels volgt. Doet het dat niet volgens iemand is er een report knop. Ben je het niet eens met de gang van zaken, dan is er het Feedback topic.

Nu terug graag on-topic aub.

Kan je verklaren waarom de bewering faliekant onwaar is?
Dit haal ik van de wiki.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine–European_Union_relations

EU Palestine support​

The Palestinian news agency Maan reported in 2011, citing a senior official at the Palestinian Ministry of Planning, that the PA has received about US$20 billion in donor funds since the peace process began. It is estimated that the EU, including individual contributions by its members, has given €10 billion to the Palestinians since the peace process began in 1994. Economic assistance to the PA and the Palestinian people constitutes the EU’s highest per capita foreign aid program.[33]The current framework for EU engagement with Palestine[34] is the "2017-2020 – Towards a democratic and accountable Palestinian State"[35] which includes annual meetings to assess progress.[36] In October 2023, Ursula von der Leyen announced that EU humanitarian aid to Gaza would be tripled.[37]

@phate_13 ik denk dat je hier toch de bal misslaat. Of het de grootste donor van hulp is is mss ook niet correct en verbloemd maar binnen europa blijkbaar wel het hoogste per capita voor een hulpprogramma.

Laatst bewerkt:
Kan je verklaren waarom de bewering faliekant onwaar is?

Dit haal ik van de wiki.

@phate_13 ik denk dat je hier toch de bal misslaat. Of het de grootste donor van hulp is is mss ook niet correct en verbloemd maar binnen europa blijkbaar wel het hoogste per capita voor een hulpprogramma.
Ik reageerde op dit gedeelte, dat was misschien niet 100% duidelijk :
terwijl hun eigen Arabische landen (van herkomst) geen hol doen om hun "broeders" te helpen

Dat er meer kan gedaan worden, dat er heel wat interne conflicten zijn rond de gigantische aantallen Palestijnse vluchtelingen in de omliggende landen, dat is correct. Maar dat deze landen helemaal niets doen? "Geen hol" doen? Dat is toch gewoon een serieuze overdrijving/hyperbool.

Ik kan er gerust inkomen dat bepaalde mensen van mening zijn dat de omliggende landen meer kunnen doen. En de EU zal misschien meer rechtstreeks geld er in stoppen. Dat kan ook gerust waar zijn. Maar de zwart-witte uitspraak, dat de omliggende landen helemaal niets doen, (En dit duidelijk enkel gebasseerd op het gegeven dat Egypte op dit moment de grenzen niet zomaar wagenwijd wilt open zetten.) dat is toch gewoon niet juist?

Als vluchtelingen opnemen "niets doen" is, dan snap ik niet waarom er hier op het forum soms zo zwaar over immigratie naar Europa gedebatteerd wordt als dat "niets" is.

Dit haal ik van de wiki.

Mac-bc's claim dat de andere Arabische landen "geen hol doen", is feitelijk onjuist.

Zelfs de Irakezen hebben financiële steun gegeven aan Palestina.

"Het Westen is weer kop van jut, terwijl de EU de grootste donor is van hulp is aan het Palestijnse gebied, terwijl hun eigen Arabische landen (van herkomst) geen hol doen om hun "broeders" te helpen. Hypocrisie ten top."

Daarnaast wonen er 2,7 miljoen Palestijnen in Jordanië. Dat kunnen we ook niet zeggen dat Jordanië bijvoorbeeld niets doet :p.

Laatst bewerkt:
Mac-bc's claim dat de andere Arabische landen "geen hol doen", is feitelijk onjuist.

"Het Westen is weer kop van jut, terwijl de EU de grootste donor is van hulp is aan het Palestijnse gebied, terwijl hun eigen Arabische landen (van herkomst) geen hol doen om hun "broeders" te helpen. Hypocrisie ten top."

Daarnaast wonen er 2,7 miljoen Palestijnen in Jordanië. Dat kunnen we ook niet zeggen dat Jordanië bijvoorbeeld niets doet :p.
Damn van die cijfers verschiet ik wel. Ik dacht eerst 'european union and its institutions' op plaats 1 maar als je verder in die lijst kijkt dan zie je germany, france, nog eens verschijnen. We landen zo bijna op 30% van de top donors als europa. Als je de UK en norway erbij neemt zit je bijna aan 50 %. Neem je alle westerse landen en de worldbank zitten we aan 70%.
Geen hol is idd foutief gesteld maar tis nu ook niet om van de daken te roepen welke financiele steun palestina krijgt van arabische landen. Nu ja buiten S-A, UAE en qatar is de gdp van die landen nu ook niet om naar huis te schrijven.

Rusland en china zijn trouwens nog lachwekkender op dat gebied. Amper 42 en 26 miljoen in hulp.

Laatst bewerkt:
Dat is dan ook relatief.
Hoeveel van die er wonen werken er ook, dragen bij tot de maatschappij,... dat is nog altijd iets anders dan vluchtelingen opvangen
En laten we ook niet vergeten dat de Westbank ooit Jordaans grondgebied was.

Als een bedrijf zulke bedragen uitgaf, zou er in een periode van 70 jaar toch wel minstens eens passeren : "Kunnen we dit probleem niet definitief oplossen in plaats van het geld in een bodemloze put te gooien"? Als in : Waarom lossen we de grondoorzaak van die kost niet op?

Wel verbaasd van te zien dat ook de USA zo'n bedragen geeft, met hoe hard ze Israël steunen.

Daar horen ook wel wat serieuze nuances bij. De meeste van die vluchtelingen leven nu al 75 jaar in Jordanië en zijn nu ook officieel Jordaniërs. Bovendien kregen alle Palestijnse vluchtelingen vanaf 1948 hulp die gefinancierd was door de VN en in de praktijk vooral de VS. De financiële kost van die vluchtelingen werd vooral door het westen gedragen en die VN missie, UNRWA, bestaat nog steeds (en het westen blijft de grootste donor), al is het nu waarschijnlijk een pak minder belangrijk geworden aangezien de groep die hulpbehoevend kleiner geworden is.

Het zijn bovendien ook vluchtelingen van een oorlog gestart door die Arabische landen zelf, die in die oorlog gebied gepakt hebben (Jordanië de westelijke Jordaanoever en Egypte de Gazastrook). Ze deden dat in naam van de Palestijnen dus ergens ook wel logisch dat ze die opvangen.

Zelfde met Egypte's rol, we spreken nu soms van een openluchtgevangenis is Gaza, maar het is Egypte die met dat systeem gestart is, ze hebben Gaza geannexeerd in de oorlog van 1948, maar de Palestijnen die er zaten niet toegelaten naar Egypte te emigreren of zelfs naar andere Arabische landen, ze wilden de Gazastrook bevolkt houden zodat ze er zelf controle over konden houden (anders ging het Israëlisch worden) en hebben daarom de Palestijnen "opgesloten" in dat gebied.

UNRWA's huidige donors ter illustratie: https://www.unrwa.org/how-you-can-help/government-partners/funding-trends

Laatst bewerkt:
Daar horen ook wel wat serieuze nuances bij. De meeste van die vluchtelingen leven nu al 75 jaar in Jordanië en zijn nu ook officieel Jordaniërs. Bovendien kregen alle Palestijnse vluchtelingen vanaf 1948 hulp die gefinancierd was door de VN en in de praktijk vooral de VS. De financiële kost van die vluchtelingen werd vooral door het westen gedragen en die VN missie, UNRWA, bestaat nog steeds (en het westen blijft de grootste donor), al is het nu waarschijnlijk een pak minder belangrijk geworden aangezien de groep die hulpbehoevend is kleiner geworden is.

Het zijn bovendien ook vluchtelingen van een oorlog gestart door die Arabische landen zelf ook, die in die oorlog gebied gepakt hebben (Jordanië de westelijke Jordaanoever en Egypte de Gazastrook) Ze deden dat in naam van de Palestijnen dus ergens ook wel logisch dat ze die opvangen. Zelfde met Egypte, we spreken nu soms van een openluchtgevangenis is Gaza, maar da's Egypte die met dat systeem gestart is, ze hebben Gaza geannexeerd, maar de Palestijnen die er zaten niet toegelaten naar Egypte te emigreren of zelfs naar andere Arabische landen, ze wilden de Gazastrook bevolkt houden zodat ze er zelf controle over konden houden (anders ging het Israëlisch worden) en hebben daarom de Palestijn "opgesloten" in dat gebied.

UNRWA's huidige donors ter illustratie: https://www.unrwa.org/how-you-can-help/government-partners/funding-trends
Ik had ook opgevangen dat na de oorlog van 1967 als onderhandeling Israël ,de opnieuw van Egypte heroverde Gaza strook, wou teruggeven aan Egypte maar deze daar vriendelijk voor bedankt heeft.

Ze zijn steeds opener en opener de weg van Nazi Duitsland aan het bewandelen (er zijn talloze voorbeelden van onderstaande).

Disclaimer: voordat iemand weer deze kerel die de tweet vertaalt gaat onderzoeken en over hem neuten: ik heb geen idee wie hij is, het was een retweet op mijn profiel.
Mja. Ondertussen zegt Hamas voor de zoveelste keer dat ze niet zullen stoppen vooraleer Israël volledig vernietigd is.

Ik post iets over Israël, hij komt letterlijk af met "what about Hamas"

En dit is jouw reactie? Lol

Er is weinig "LOL" aan hoor beste man.

Ik stel vast dat iedere keer wanneer er nog maar gekeken wordt naar hamas het boeltje wordt omgekeerd en Israël de volle laag krijgt. Loutere feiten, lees uw eigen posts na.

"De weg van Nazi-Duitsland" aan het bewandelen. Qua holle en tegelijkertijd opzwepende slogan kan het wel tellen...

Dit is ook het soort retoriek dat Israël gebruikt, he.
M.a.w. iedereen is elkaar nazi aan het noemen :unsure:

Wel akkoord dat we dat beter niet doen. De 2 kampen zijn ginder zo al genoeg aan het doldraaien met opzwepend taalgebruik ("nazi's", "beesten", "uitroeiien", en ook dat gedoe met de davidster bv.).

Dat vuur lijkt nu al onmogelijk te doven, dus we kunnen daar (in België, of in de EU) best geen olie op gooien. Er is echt niet nóg meer polarisatie nodig (voor zover het plafond nog niet bereikt is).

Terug
Bovenaan