Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Gezegd door Israël natuurlijk.
Hier wat deze Noorse dokter, die er 16 jaar gewerkt heeft, daarop te zeggen heeft:

En door Amnesty International, nu toch niet meteen een bron die je pro Israël kan noemen, volgens hen wordt het gebruikt als gevangenis, voor ondervragingen, folteringen en executies, dus er lijkt alleszins een Hamas aanwezigheid en gebruik te zijn van de locatie.

Een van de doelen was de toenadering tussen Israël en een aantal Arabische landen een halt toeroepen. Daar zijn ze volledig in geslaagd. Ook enige ideeën van interne toenadering met Israël zijn nu compleet in de kiem gesmoord.

Mogelijk dachten ze ook dat door de te verwachten extreme retaliatie van de Westerse internationale gemeenschap de kant van de Palestijnen zou kiezen.

En de Palestijnse slachtoffers, die worden weggezet als martelaars voor de goede zaak.
Zou daar echt zo veel geopolitieke strategie achter zitten? Ik weet niet of dat per se echt allemaal in een masterplan gegoten zat hoor. Ze konden inderdaad wel weten dat het Israël/de wereld ging choqueren en dat het chaos ging veroorzaken en de Palestijnse zaak weer in het licht ging plaatsen.

Voor de rest zat er toch vooral veel blinde haat naar Israël en een gevoel dat ze niks te verliezen hebben achter denk ik.

Zou daar echt zo veel geopolitieke strategie achter zitten? Ik weet niet of dat per se echt allemaal in een masterplan gegoten zat hoor. Ze konden inderdaad wel weten dat het Israël/de wereld ging choqueren en dat het chaos ging veroorzaken en de Palestijnse zaak weer in het licht ging plaatsen.

Voor de rest zat er toch vooral veel blinde haat naar Israël en een gevoel dat ze niks te verliezen hebben achter denk ik.
De aanval is allesinzs heel professioneel voorbereid

Ik snap die aanval van 7 oktober voor geen meter. Als je maar iets hersenkronkel hebt zitten als lid van Hamas wist je toch 100% zeker dat Israël zeer hard ging terugslaan. Was het eerste wat ik dacht toen dat nieuws binnenkwam.
Ik denk dat wat er nu aan het gebeuren is exact is wat Hamas had voorspeld en wou uitlokken: Heel de wereld die ziet hoe buitenproportioneel Israel omgaat met de Palestijnen en zo de situatie openbreken en uit de impasse geraken. Israel loopt daar met open ogen in. Dat dit duizenden mensenlevens gaat kosten wisten ze bij Hamas ook wel.

Ik denk dat wat er nu aan het gebeuren is exact is wat Hamas had voorspeld en wou uitlokken: Heel de wereld die ziet hoe buitenproportioneel Israel omgaat met de Palestijnen en zo de situatie openbreken en uit de impasse geraken. Israel loopt daar met open ogen in. Dat dit duizenden mensenlevens gaat kosten wisten ze bij Hamas ook wel.
Als dat de strategie was komt dat niet echt overeen met de brutaliteit van hun aanval, want de aanval was zo schokkend dat heel wat mensen erg tolerant zijn voor de uitwassen van Israël, uitwassen die ze misschien niet gingen tolereren als Hamas zich had beperkt tot militaire doelwitten, wat ook al voldoende zou zijn om een zware reactie van Israël te ontlokken.

Laatst bewerkt:
Zou daar echt zo veel geopolitieke strategie achter zitten? Ik weet niet of dat per se echt allemaal in een masterplan gegoten zat hoor.
Ik heb een aantal analyses gelezen over de mogelijke aanleidingen en als men de externe context bekijkt, dan was alles al zeer fragiel. Israel heeft de laatste jaren idd officieel banden aangehaald met enkele Arabische landen en Saudi-Arabië stond op de lijst. Maar een groot vertrouwen is er nog niet, met Saudi-Arabië zou dit een enorme boost zijn en mss de nodige springplank naar een structurele vrede.

Biden was druk bezig om een redelijk complexe deal te sluiten dat Israel en Saudi-Arabië moest overtuigen met handelsbetrekkingen en militaire steun.
Ook de Palestijnen zouden iets krijgen:
  • Transferring parts of the West Bank currently under full Israeli control (known as Area C under the 1990s Oslo peace accords) to the governance of the Palestinian Authority
  • A "complete cessation" of Israeli settlement growth in the West Bank
  • Resuming Saudi financial support to the PA, which slowed from 2016 and stopped completely three years ago, to the tune of around $200m (£160m) per year
  • Re-opening the US consulate in Jerusalem - the diplomatic mission to the Palestinians - that was shut down by President Donald Trump
  • Resuming US-brokered negotiations between Israel and the Palestinians from where they stopped under then-Secretary of State John Kerry in 2014.

Voor Hamas was dit onaanvaardbaar want ze zouden alles verliezen. Deze deal is al maanden in onderhandeling, zelfs al enkele jaren in de lucht. Hamas had dan de nodige tijd om iets voor te bereiden. Ze wisten dat ergens eind 2023 of ten laatste in 2024 (verkiezingsjaar) Biden de finale push zou leveren.

De aanval die eigenlijk zelf-destructief is kan gezien worden als een soort "noodrem" waar Hamas mss aan ten onder gaat maar de vredesvooruitzichten zijn ondertussen verstoord.

Een masterplan voor de overwinning zie ik niet echt, het gaat meer om brutaal overhoop gooien. En ze zijn daar goed in geholpen doordat Netanyahu vele IDF troepen naar de Westelijke Jordaanoever had verplaatst, dat was ideaal. Met helaas het bekende hoge dodental aan Israelische kant.

Gezegd door Israël natuurlijk.
Hier wat deze Noorse dokter, die er 16 jaar gewerkt heeft, daarop te zeggen heeft:

En jouw bron is dan zoveel beter? Quds News Network is een Palestijnse zender die vooral de focus legt op jongeren en sociale media en banden heeft met Hamas en Islamitische Jihad.

Een kanaal dat geblokkeerd is (was?) door X en Tik Tok en sinds 2019 zelfs door, jawel je leest het goed, de Palestijnse autoriteit.

Zelfs als er een Hamas bolwerk onder dat ziekenhuis is, dan is dat geen excuus om het straks te gaan bombarderen. Zelfs niet als je waarschuwt dat je dat gaat doen.

Vergelijkingen met Al-Qaeda en IS vind ik ook van de pot gerukt. Dat is de vergelijking die Israël wilt dat we maken, en dat leidt af van het feit dat er een dikke 2 miljoen mensen in een ommuurd gebied belegerd en uitgehongerd worden (iets dat bij mijn weten toch nooit gebeurd is wanneer het ging om operaties tegen Al-Qaeda en IS).

Gilad Erdan moet ondertussen psychologische hulp krijgen, denk ik, die man is volledig het noorden kwijt.

Het gaat over de Noorse dokter en zijn standpunt. Of wat wil je juist zeggen? Dat die video gemanipuleerd is?
Het punt is dat je moet oppassen met welke bronnen je post. Dat kanaal is al discutabel en die dokter zelf is ook niet zonder controverse. Een hardline communist die al meer dan eens kritiek heeft geuit op het westen in het verleden en al een aantal uitspraken heeft gedaan die op het randje af steun voor terreuraanslagen waren. De man heeft bovendien actief het opleiden van medisch personeel in het Noorse leger tegengewerkt (die ingezet zouden worden binnen de ISAF) wat heeft geleid tot een tekort aan medisch(e) zorg(personeel) binnen het leger en voor de afghaanse bevolking.

Is dat filmpje gemanipuleerd? Geen idee, dat weet ik niet maar jij evenmin. Maar het staat buiten kijf dat zowel de zender als de man zelf verre van neutrale bronnen zijn.

Europa heeft gewoon een enorm schuldgevoel. Quasi elk Europees land heeft een zwarte bladzijde in de tweede wereldoorlog die nog steeds niet omgedraaid is. Duitsland, italie, spanje uiteraard maar hier hebben we onder duits bewind ook zaken uitgespookt die best wel beschamend waren. Nederland heeft onder Duits bewind ook meegeholpen aan Jodenvervolging. Iedereen kent wel het dagboek van Anne Frank.
Ik denk dat Frankrijk zowat het enigste land is waar joden min of meer (nu ja) ongeschonden uit gekomen zijn.
Ook wel een beetje gecultiveerd door israel...

Maj. Nir Dinar, a spokesman for the Israeli military, said that soldiers have no way of knowing who is a militant or a civilian, and that they all use the same cars. "The [Israel Defense Forces] was not shown any proof that this is a civilian car and there's no information on who is inside," Dinar said. "Terrorists use civilian infrastructure like cars. They don't have tanks or military jeeps."

Interessant, werkt het normaal niet andersom?

Ah, het was een Freudiaanse verspreking!

On Tuesday, the Israeli military said Dinar misspoke. In a statement, the military said it “does not operate under the assumption that anyone who approaches is a combatant and have clear orders to verify, by all means available in the field, that a potential threat or combatant is not a civilian prior to opening fire.” In regard to the shots fired at the car, the statement said, “The circumstances are unclear and the video footage does not give a full picture of the tactical environment nor the circumstances preceding the incident.”

Er leven nog mensen die de ster gedragen hebben. Ook in Israël. Om dan zo'n clown dat te zien opprikken. Hoe kan je nu zo Prat gaan op dat verleden en tegelijkertijd het lijden van die mensen zo misbruiken.

Ik weet niet wat erger is. Ofwel gelooft men de symboliek daar écht. Ofwel is men op de meeste cynische manier aan guilt-tripping aan het doen.

Interessant, werkt het normaal niet andersom?

Ah, het was een Freudiaanse verspreking!

Ah ja, eerst schieten, en daarna zeker geen vragen stellen!

Ondertussen houdt Egypte het been stijf (BBC liveblog)

Egyptian PM rejects call for Palestinian refugees in Sinai​

The prime minister of Egypt has rejected any plans for people displaced from Gaza to be mass-relocated into Egypt's Sinai peninsula.
Local media in Israel has reported that some Israeli officials want to relocate civilians from Gaza into north-eastern Egypt.
But, during a visit to North Sinai, Mostafa Madbouly says no regional conflict should be resolved at the expense of Egypt.
As a reminder, with Israel's crossings into Gaza closed, the Egypt-controlled Rafah crossing is the only potential way for civilians to leave Gaza.
Het is wrang voor de Palestijnse burgers in Gaza, maar geef de Egyptenaren eens ongelijk...

Israël sprak over een maandenlange oorlog, maar ze zitten eigenlijk nu al in Gaza stad. Dan rijst de vraag: wat is hun end game eigenlijk?
Langdurige aanwezigheid van Israëlische soldaten in Gaza om alles te controleren? Wat een apartheidse situatie gaat dat worden dan...

Ah ja, eerst schieten, en daarna zeker geen vragen stellen!

Ondertussen houdt Egypte het been stijf (BBC liveblog)

Het is wrang voor de Palestijnse burgers in Gaza, maar geef de Egyptenaren eens ongelijk...

Israël sprak over een maandenlange oorlog, maar ze zitten eigenlijk nu al in Gaza stad. Dan rijst de vraag: wat is hun end game eigenlijk?
Langdurige aanwezigheid van Israëlische soldaten in Gaza om alles te controleren? Wat een apartheidse situatie gaat dat worden dan...
Het is ook absurd hé. Eigenlijk vraagt Israël aan Egypte om mee te werken aan de etnische zuivering van Gaza, door de Palestijnen te gaan herhuisvesten (maar eigenlijk moeten we dat benoemen voor wat het echt is, namelijk deporteren) in de Sinai. Ook degoutant om te blijven doen alsof je inzit met de onschuldige burgers, en dan met de vinger wijzen naar een derde partij (Egypte) wanneer die niet staat te springen om mee te werken. Israël zou ook corridors en vluchtelingenkampen naar veilige plekken op hun eigen grondgebied kunnen organiseren.

Mwoa, het zijn op dat moment gijzelaars dan wel bondgenoten van Hamas, collateral damage.
En een oorlogsmisdaad van het ergste soort. Er schuilen duizenden onschuldige burgers (incl kinderen) in en rond die ziekenhuizen, naast de patiënten en het medisch personeel.

Mwoa, het zijn op dat moment gijzelaars dan wel bondgenoten van Hamas, collateral damage.

Dit is dus de redenering van een oorlogsmisdadiger.

In other news: er zou een vluchtelingenkamp geraakt zijn (BBC)

Deaths reported at Jabalia refugee camp in Gaza​

Multiple deaths and injuries have been reported at the Jabalia refugee camp in northern Gaza.
The Hamas-run heath ministry, and the director of the nearby Indonesian hospital, say at least 50 people have been killed.
The ministry said the blast was caused by an Israeli air strike.
There has been no comment yet from Israel on the reported blast. The BBC is working to verify details of the incident.

af3c445c-7d32-4023-8ede-740395e7ccce.jpg

Kijk wat een kleine krater - het zal ongetwijfeld weer een verdwaalde Hamas raket zijn.
(dit is sarcasme)

Het is ook absurd hé. Eigenlijk vraagt Israël aan Egypte om mee te werken aan de etnische zuivering van Gaza, door de Palestijnen te gaan herhuisvesten (maar eigenlijk moeten we dat benoemen voor wat het echt is, namelijk deporteren) in de Sinai. Ook degoutant om te blijven doen alsof je inzit met de onschuldige burgers, en dan met de vinger wijzen naar een derde partij (Egypte) wanneer die niet staat te springen om mee te werken. Israël zou ook corridors en vluchtelingenkampen naar veilige plekken op hun eigen grondgebied kunnen organiseren.

En een oorlogsmisdaad van het ergste soort. Er schuilen duizenden onschuldige burgers (incl kinderen) in en rond die ziekenhuizen, naast de patiënten en het medisch personeel.

Egypte kan dit ook gewoon niet aan. Al zou het maar om de helft gaan dan is het alsnog een miljoen mensen. Wij hebben anderhalve keer het GDP van Egypte en we zijn met nog geen 10% van hun bevolking. Egypte is straat, maar dan echt straatarm. En daar moet dan een miljoen man bovenop in vluchtelingenkampen. Waanzin.

Egypte kan dit ook gewoon niet aan. Al zou het maar om de helft gaan dan is het alsnog een miljoen mensen. Wij hebben anderhalve keer het GDP van Egypte en we zijn met nog geen 10% van hun bevolking. Egypte is straat, maar dan echt straatarm. En daar moet dan een miljoen man bovenop in vluchtelingenkampen. Waanzin.
Wij vangen er 32.000 op, en dat is voor veel Belgen al veel te veel. Egypte zou dan, met veel minder middelen, naar verhouding een veelvoud aan vluchtelingen moeten kunnen opvangen. En voor zover ik kan terugvinden, vangen ze nu al meer dan 300.000 vluchtelingen op ...

Terug
Bovenaan