Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Nooit gedacht dat ik het eens ging zijn met een groene/pvda politicus of dedecker op gebied van wereldpolitiek maar hier slaan ze wel de nagel op de kop.

Leg eens uit hoe dat een illustratie is van wat hij schrijft? Want dat is het niet...

Als je Harari's input al als zwart-wit gaat afdoen, dan illustreer je enkel wat hij (en een hele hoop anderen) aanklagen: blindheid voor wat er gebeurd is.

Het is opvallend dat er onderschreven wordt dat "every consistent leftist must hold both positions simultaneously", terwijl dat in de praktijk net niet gebeurd, ook niet in dit topic.

Als je Harari's input al als zwart-wit gaat afdoen, dan illustreer je enkel wat hij (en een hele hoop anderen) aanklagen: blindheid voor wat er gebeurd is.

Het is opvallend dat er onderschreven wordt dat "every consistent leftist must hold both positions simultaneously", terwijl dat in de praktijk net niet gebeurd, ook niet in dit topic.
Noem 1 persoon in deze thread die de daden van Hamas minimaliseert.

We zijn ondertussen 3 weken oorlogsmisdaden van Israël verder, we kunnen nu eenmaal niet op pagina 1 van het boek blijven plakken omdat dat toevallig het lievelingshoofdstuk van sommigen is.

Niemand ontkent wat er gebeurd is, toch?
Noem 1 persoon in deze thread die de daden van Israël minimaliseert.

We zijn ondertussen 3 weken oorlogsmisdaden van Israël verder, we kunnen nu eenmaal niet op pagina 1 van het boek blijven plakken omdat dat toevallig het lievelingshoofdstuk van sommigen is.

Like it or not, het is wel het hoofdstuk dat wat nu gebeurt in gang heeft gezet. Dat dat genegeerd wordt, is net wat Harari aanklaagt.

Like it or not, het is wel het hoofdstuk dat wat nu gebeurt in gang heeft gezet. Dat dat genegeerd wordt, is net wat Harari aanklaagt.
Het begin van het hoofdstuk, maar niet van het boek. Die discussie is al meermaals gevoerd in dit topic en ik heb er geen heimwee naar.

Er zijn ondertussen zoals op vorige pagina aangehaald meer dan 3000 kinderen gestorven en honderdduizenden dakloos ten gevolge van de drieste repercussies op de wandaden van Hamas.

Iedereen heeft de gruweldaden van Hamas hier al meermaals veroordeeld. Meer kunnen we ook niet doen, en nu discussiëren we dus ook gewoon verder op basis van hoe het verhaal zich hier verder ontvouwt.

Daar is niks vergoelijken aan.

Nooit gedacht dat ik het eens ging zijn met een groene/pvda politicus of dedecker op gebied van wereldpolitiek maar hier slaan ze wel de nagel op de kop.
Rusland had al na 4 dagen na de invasie, bijkomende international sancties aan hun been. Hier wordt alles platgebombardeerd, burgers of niet en er is een minderheidspartij in België die het suggereert. Jaj. Volgens mij zijn ze in Spanje al 10 dagen iets aan het zeggen over sancties. Maar voor de rest? Andere landen?
Beschamend.

En de voortdurende occupatie, moord, vernedering, onrechtmatige opsluiting van duizenden,... is wat Hamas in gang geeft gezet.
Dat zou ik nu ook niet durven zeggen. Niemand weet wat het zou gegeven hebben maar ben wel benieuwd indien die gematigde fatah beweging de verkiezingen in 2006 gewonnen had of we nu in hetzelfde schuitje zouden zitten.

Rusland had al na 4 dagen na de invasie, international sancties aan hun been. Hier wordt alles platgebombardeerd, burgers of niet en er is een minderheidspartij in België die het suggereert. Jaj. Volgens mij zijn ze in Spanje al 10 dagen iets aan het zeggen over sancties. Maar voor de rest? Andere landen?
Beschamend.
Ja. Ik spreek voor mijzelf maar ik ben momenteel toch niet zo trots dat ik een westerling ben. Ik heb nogal wat "das haben wir nicht gewunst" vibes momenteel.

Inderdaad, dit is de hele katalysator van wat er nu gebeurt in Gaza. Hamas heeft Israël weinig keuze gelaten qua reactie na het bloedbad dat ze daar in IS stijl hebben aangericht in Israël. Het Israëlische leger kan nu ook niet stoppen of halfslachtig te werk gaan, ze moeten nu wel keihard terugslaan om Hamas aan te vallen. En dat kan quasi niet zonder burgerslachtoffers.
Rusland had al na 4 dagen na de invasie, international sancties aan hun been. Hier wordt alles platgebombardeerd, burgers of niet en er is een minderheidspartij in België die het suggereert. Jaj. Volgens mij zijn ze in Spanje al 10 dagen iets aan het zeggen over sancties. Maar voor de rest? Andere landen?
Beschamend.
Dat kan je ook langs geen kanten vergelijken met elkaar. Er is geen Oekraïense beweging Rusland binnengevallen om daar een enorme aanslag te plegen op onschuldige mensen met +1.000 doden. Mocht dat gebeurd zijn dan zou Europa/Amerika zich nooit zo sterk achter Oekraïne hebben geplaatst.

Laatst bewerkt:
Beschamend.
Europa heeft gewoon een enorm schuldgevoel. Quasi elk Europees land heeft een zwarte bladzijde in de tweede wereldoorlog die nog steeds niet omgedraaid is. Duitsland, italie, spanje uiteraard maar hier hebben we onder duits bewind ook zaken uitgespookt die best wel beschamend waren. Nederland heeft onder Duits bewind ook meegeholpen aan Jodenvervolging. Iedereen kent wel het dagboek van Anne Frank.
Ik denk dat Frankrijk zowat het enigste land is waar joden min of meer (nu ja) ongeschonden uit gekomen zijn.

Europa heeft gewoon een enorm schuldgevoel. Quasi elk Europees land heeft een zwarte bladzijde in de tweede wereldoorlog die nog steeds niet omgedraaid is. Duitsland uiteraard maar hier hebben we de dossin kazerne, Nederland heeft onder Duits bewind ook meegeholpen aan Jodenvervolging. Iedereen kent wel het dagboek van Anne Frank.
Ik denk dat Frankrijk zowat het enigste land is waar joden min of meer (nu ja) ongeschonden uit gekomen zijn.
En dat moeten we dan compenseren nu zodat we in de toekomst een enorm schuldgevoel kunnen hebben tegenover de Palestijnen?

Rusland had al na 4 dagen na de invasie, bijkomende international sancties aan hun been. Hier wordt alles platgebombardeerd, burgers of niet en er is een minderheidspartij in België die het suggereert. Jaj. Volgens mij zijn ze in Spanje al 10 dagen iets aan het zeggen over sancties. Maar voor de rest? Andere landen?
Beschamend.
Een noflyzone lijkt me ook een verdedigbare maatregel.

Dat kan je ook langs geen kanten vergelijken met elkaar. Er is geen Oekraïense beweging Rusland binnengevallen om daar een enorme aanslag te plegen op onschuldige mensen met +1.000 doden. Mocht dat gebeurd zijn dan zou Europa/Amerika zich nooit zo sterk achter Oekraïne hebben geplaatst.
Dat is context maar we leven hier niet in de middeleeuwen. Internationaal recht is hier nog steeds van toepassing.

Beschamend.
Als enkel de EU of enkele EU landen Israël sancties opleggen zal dat niet veel effect hebben vrees ik zolang de VS niet meegaat daarin. En de VS zie ik geen sancties opleggen aan Israël. Binnen de EU zelf is er nog veel te veel verdeeldheid.

En dat moeten we dan compenseren nu zodat we in de toekomst een enorm schuldgevoel kunnen hebben tegenover de Palestijnen?
Al Qaeda roept ondertussen om zoveel mogelijk Joden/Amerikanen/Britten te vermoorden, straks hebben we mogelijks weer ergens een aanslag in het Westen , zo kan de retoriek zich weer omdraaien.

Het was een fout om desnijds de Joden hun Joodse staat te gunnen tenkoste van een ander volk. Dat is een gevolg van WOII nog.

Ik zie de Amerikanen niet direct hun steun voor Israël lossen, dus is een oplossing niet nabij. Maar Gaza heeft ook geen toekomst onder Hamas , dat is ook duidelijk.

Toch blij dat er wat eensgezindheid is over dit onderwerp bij de meeste politieke partijen, afgezien van de N-VA en Vlaams Belang dan. Ik vind Dedecker wel een beetje te cynisch; druk van buitenaf (zelfs zonder akkoord met de VS of EU) kan zeer nuttig zijn om de salonfähige attitude van het Westen naar Israël te doorbreken.

Misschien kunnen we in België al eens beginnen met de Palestijnse staat te erkennen.

3 weken oorlogsmisdaden van Israël?
En wat met de voortdurend aanvallen van hezbollah, hamas... k heb zo het gevoel omdat er moslims betrokken zijn, dat dit extra uitvergroot wordt in de media. Zie naar de vele betogingen door de palestijnen en moslims (al heb ik hier m´n gedacht over maar dit is nu niet aan de orde), extra aandacht in het nieuws

En wat zou Israël moeten doen? Doen ze niets, dan kunnen er over een paar jaar een veel zwaardere hamas aanslagen gebeuren. Velen vergeten in welke situatie Israël zit. Ze zijn omringt door landen die voor de vernietiging van Israël zijn. Ze zijn verplicht hard op te treden.

En natuurlijk zegt wouter de vriendt dat er sancties moeten komen. Wat verwacht je anders van een linkse partij en het zijn binnen verkiezingen ..

Terug
Bovenaan