Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Best interessant voor dit topic: er bestaat ondertussen al een wikipedia pagina specifiek over desinformatie tijdens dit conflict

Kzou toch oppassen met die 'audiofragmenten' die de IDF publiek maakt. Heel eenvoudig te ensceneren om de publieke opinie te bespelen. Wat niet zegt dat het niet kan maar ik zou het toch met een korreltje zout durven nemen.

Inderdaad niet de meest betrouwbare bron in deze. Enfin, het zou mij niet verbazen moest Hamas dit doen, maar als op bijna 3 weken tijd de enige bron een telefoontje tussen een Israëlische soldaat en een random Palestijn is ...

Meer zelfs: Israël heeft al vervalste audiofragmenten proberen te gebruiken toen het ging over de raket op dat ziekenhuis.

Naarmate de tijd vordert ben ik teleurgesteld in enkele mensen die ik beschouwde als voices of reason.

De historicus Simon Schama (bekend van vele historische BBC documentaires) gaat al meteen naar Godwin's law:

De minzame filosoof Yuval Harari gaat dan weer voor een zwart-wit visie:

In die zin denk ik dat de vijandige en ophitsende retoriek van de regering Netanyahu (oa de agressieve Youtube video's, bombastische IDF tweets, over the top statements van "baby's rukken uit vrouwenbuiken door Hamas-beesten" van Israelische ambassadeurs) onbewust geplant zijn in de geesten en nu voor waarheid worden aangenomen. Als je maar luid genoeg roept overstemt het andere gedachten. Het is precies een goede tactiek.

Naarmate de tijd vordert ben ik teleurgesteld in enkele mensen die ik beschouwde als voices of reason.

De historicus Simon Schama (bekend van vele historische BBC documentaires) gaat al meteen naar Godwin's law:

De minzame filosoof Yuval Harari gaat dan weer voor een zwart-wit visie:

In die zin denk ik dat de vijandige en ophitsende retoriek van de regering Netanyahu (oa de agressieve Youtube video's, bombastische IDF tweets, over the top statements van "baby's rukken uit vrouwenbuiken door Hamas-beesten" van Israelische ambassadeurs) onbewust geplant zijn in de geesten en nu voor waarheid worden aangenomen. Als je maar luid genoeg roept overstemt het andere gedachten. Het is precies een goede tactiek.
Heb je ook echt gelezen waar Harari precies zegt, want het komt niet echt overeen met je laatste paragraaf. Het gaat erover dat er bij een deel van links nuance ontbreekt als ze de schuld van wat er gebeurt volledig bij Israël legt en dat dat enorm ongevoelig is op het moment dat Israël één van zijn zwaarste aanvallen ooit te verwerken kreeg.

GAZA: 3,195 CHILDREN KILLED IN THREE WEEKS SURPASSES ANNUAL NUMBER OF CHILDREN KILLED IN CONFLICT ZONES SINCE 2019​

Hallucinante statistiek. En gezien er nog 1000 kinderen vermist zijn en 6000+ gewonden in een gebied waar het gezondheidszorg systeem zo goed als ingestort is, is dat vermoedelijk nog een onderschatting.

Het ezel verhaal is al eerder ontkracht geweest. Dus gelieve geen fakenews te verkondigen

De oorlog begint nu ook bij ons voelbaar te worden!
Vind dat nu toch eigenlijk wel grappig hoor,hoe dat mens tekeer gaat...

Het zou een slechte prank kunnen zijn, maar ze is bloedserieus...

En dan zijn er hier die het verhaal niet geloven dat er Palestijnen dat ezeltje geschilderd hebben in kleuren van Israël en daarna gestenigd en in brand staken...

Tja als je ziet dat zelfs de verpakking van een pak bloem al woede opwekt, dan kan ik dat ezelverhaal toch ook wel best aannemen hoor, hoe gruwelijk het ook moge zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:

En dan zijn er hier die het verhaal niet geloven dat er Palestijnen dat ezeltje geschilderd hebben in kleuren van Israël en daarna gestenigd en in brand staken...

Tja als je ziet dat zelfs de verpakking van een pak bloem al woede opwekt, dan kan ik dat ezelverhaal toch ook wel best aannemen hoor, hoe gruwelijk het ook moge zijn.
De link tussen die ezel en dit geval ontgaat me volledig.

Echt kerel als dees uw bijdrage is aan het topic…

Hallucinante statistiek. En gezien er nog 1000 kinderen vermist zijn en 6000+ gewonden in een gebied waar het gezondheidszorg systeem zo goed als ingestort is, is dat vermoedelijk nog een onderschatting.
Kinderen, mannen of vrouwen.
Allemaal even erg. Nooit begrepen waarom men steeds focust op kinderen (en vrouwen).

Allez het volgende conflict waar elon musk ter hulp schiet.

Bron hln.
Israël wil inzet van Starlink in Gaza verhinderen

Israël wil verhinderen dat Starlink, het satellietcommunicatiesysteem van SpaceX, beschikbaar wordt in de Gazastrook. Eigenaar Elon Musk beloofde de hulporganisaties in Gaza zaterdag om internet te voorzien via Starlink, maar dat wil Israël "met alle ter beschikking staande middelen bestrijden", zei minister van Communicatie Schlomo Karhi zaterdagavond op X.

De Gazastrook werd vrijdag van vrijwel alle communicatielijnen afgesloten na militaire operaties van Israël. Ook hulporganisaties en ziekenhuizen zijn daar het slachtoffer van. X-eigenaar en techmiljardair Elon Musk beloofde daarop Starlink in te zetten voor internationaal erkende hulporganisaties.

Maar volgens Tel Aviv bestaat het risico dat de Palestijnse terreurbeweging Hamas gebruik zal maken van Starlink. "Daarover bestaat geen twijfel", zegt de Israëlische communicatieminister Schlomo Karhi zelfs. "Wij weten dat, en Musk weet dat."

Tot Musk bereid is om de vrijlating van alle Israëlische gijzelaars in Gaza te eisen als voorwaarde voor de inzet van Starlink, zal het Israëlische ministerie van Communicatie zich verzetten tegen de inzet van het satellietcommunicatiesysteem in Gaza, zei Karhi nog.

De foto van die ezel komt uit 2011.
Palestinians display a donkey painted as an Israeli flag during a demonstration
En dan ergens in 2014 verscheen op social media het verhaal, op basis van die foto, dat de ezel gestenigd/verbrand/whatever zou zijn.

Je bent fake news aan het verspreiden, dus ik stel voor dat de mods dat even vermelden boven jouw post.

Je ondergraaft wel een valabel discussiepunt over hoe dit conflict naar huis geprojecteerd wordt door fake news te verspreiden.
Echt heel jammer.

Maar om op uw vraag te antwoorden, nee dit is geen satire en de pijnlijke realiteit.
Kinderen, mannen of vrouwen.
Allemaal even erg. Nooit begrepen waarom men steeds focust op kinderen (en vrouwen).

Het lijkt me toch ergens logisch dat men in de eerste plaats zich bekommert over de kinderen en deze op de eerste plaats zetten?
Mannen en vrouwen zijn uiteraard ook erg. Maar kinderen is toch echt wel het allerergste omdat zij vaak geen keuze hebben dan te ondergaan en in veel gevallen gewoon nog een blank sheet zijn. Puur de pech dat ze daar te wereld zijn gezet.

Beelden beginnen steeds meer en meer binnen te stromen van wat er de voorbije 24u gebeurd is in Gaza. Ik bespaar jullie de links maar we gaan ons volgens mij nog lang mogen betreuren over de keuzes die we als Europa hebben gemaakt in dit conflict, en in de aanloop er naartoe.

Stilletjes aan beginnen meer en meer landen hun kar ook wel te keren en op zijn minst luider vragen te stellen bij wat Israël allemaal aan het doen is. Speeches van Guterres hebben denk ik ook voor de nodige roering gezorgd. Helaas veel te laat.

De geschiedenis gaat niet mild voor ons zijn.

Laatst bewerkt:
kinderen kunnen niet over zichzelf beschikken dus zijn ze daar aannemelijk geplaatst door hun ouders.
Aangezien de meest gelovige/fanatieke palestijnen ook de meeste kinderen hebben(net hetzelfde als de joden trouwens) verbaast het mij ook niet dat net zij zijn achtergebleven in die noordelijke gebieden waar die hevige bombardementen hebben plaatsgevonden.

De situatie is ondertussen zo geescaleerd...
Als Israel intel binnen krijgt dat er raketten worden afgevuurd vanuit bvb een ziekenhuis of gelijk waar, dan wordt dat beantwoord, ongeacht noord of zuid Gaza, burger slachtoffers zijn collateral damage.

De situatie is ondertussen zo geescaleerd...
Is er echt iemand verbaasd dat Israël zo moorddadig en koelbloeding terugslaat? Dat wist het kleinste kind al lang op voorhand he.

Beelden beginnen steeds meer en meer binnen te stromen van wat er de voorbije 24u gebeurd is in Gaza. Ik bespaar jullie de links maar we gaan ons volgens mij nog lang mogen betreuren over de keuzes die we als Europa hebben gemaakt in dit conflict, en in de aanloop er naartoe.
Dat is waar. Israël zou natuurlijk nooit geluisterd hebben maar men had wel een neutraler standpunt kunnen innemen he.

Bizarre en vooringenomen interpretatie van wat Harari daar schrijft.
Tegelijk ook wel een illustratie van wat hij schrijft.

Leg eens uit hoe dat een illustratie is van wat hij schrijft? Want dat is het niet...

Al denk ik wel dat @ilgonwe gewoon misleid is door (vooral) de titel van dat artikel, want het is inderdaad geen 'zwart-wit visie'.
Als je in dat artikel doorklikt (op 'statement') kom je op de desbetreffende pdf uit:
https://drive.google.com/file/d/11HI3VuIwnRfEJ1icKUUpSXsr_YX91Zh9/view

De conclusie is eigenlijk dit:
There is no contradiction between staunchly opposing the Israeli subjugation and occupation of Palestinians and unequivocally condemning brutal acts of violence against innocent civilians. In fact, every consistent leftist must hold both positions simultaneously.
Dus ja, vat eigenlijk samen wat de tendens van de meesten in dit topic is (niet van jou, trouwens): de terreurdaad van Hamas op 7 oktober was vreselijk en niet goed te keuren, de occupatie en huidige belegering door Israël is ook vreselijk en valt ook niet goed te keuren.

Het hoofd van de VN (Guterres) zei dat trouwens ook, waarop de Israëlische vertegenwoordiger door het lint ging en zijn ontslag eiste.

Terug
Bovenaan