Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israel heeft alle communicatielijnen in Gaza afgesneden en is begonnen aan de meest intensieve bomb raids tot nu toe.

Grondoffensief wordt vanavond uitgebreid en Israel maant burgers aan naar het zuiden te vluchten. Niet dat dat de vorige keer veel heeft opgeleverd want ook in het zuiden is Israel zeer intensief blijven bombarderen.

En ondertussen heeft de VS 2 Iraanse doelen in Syrië gebombardeerd als reactie op eerdere aanvallen van door Iran gesteunde milities op VS troepen waarbij al een dode gevallen zou zijn.

Voorlopig kan niemand echt zeggen of het het echte begin is of dat ze nog het terrein aan het plaveien zijn. Er is bijzonder weinig pers aanwezig om rechtstreeks te kunnen zien. Ik denk dat Israel Hamas gaat uitputten met kleienre speldenprikken tot hun aandacht verslapt om dan echt toe te slaan.

In Gaza zelf zal het wijdverspreide Hamas-netwerk snel kunnen inschatten of het serieus is of niet, mensen daarbuiten kunnen helaas enkel gissen.

Verenigde Naties heeft een resolutie goedgekeurd voor een oproep tot een onmiddelijke humanitaire stop.

EU is zeer verdeeld. Belgie stemde gelukkig voor, samen met Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Malta, Portugal, Slovenie en Spanje. Oostenrijk, Hongarije, Tsjechie en Kroatie stemden tegen. De rest onthield zich.

120 voor, 15 tegen en 45 onthoudingen.

Laatst bewerkt:
Oekraïne abstained. Niet zeker of dit nu grappig of zielig moet vinden.
Da's een, euhm, China-zet om de boot in het midden te houden. (Ik zeg China omdat zij ook beetje tweezakkerig met het conflict in Oekraïne omgaan.) Ze willen waarschijnlijk de VS niet schofferen dus doen ze dit.

Eénzijdig?
Rare woordkeuze na de 7de, maar goed.
Dat de 7de walgelijk, evil en compleet gestoord was… Dat weten we ondertussen wel hoor, na 96 pagina’s.

Waarom je dit blijft aanhalen is mij een raadsel. Bedoel je nu dat het je niet kan schelen hoeveel doden er ondertussen vallen aan de Palestijnse kant? Met als enig argument (en ondertussen zwak argument aangezien het totaal niet meer te verantwoorden is) : Hamas uitroeien?

Je stelt anderen hun standpunt niet eerlijk voor door vol te houden dat er niet afkeurend werd gereageerd op de brutale aanvallen van Hamas.
Dat de 7de walgelijk, evil en compleet gestoord was… Dat weten we ondertussen wel hoor, na 96 pagina’s.

Gezien de "nee, Hamas moet de gijzelaars niet opgeven, eerst moet Israel stoppen"-mentaliteit die je hier na 96 pagina's nog steeds ziet, zou je daar zowaar nog aan gaan twijfelen.

Gezien de "nee, Hamas moet de gijzelaars niet opgeven, eerst moet Israel stoppen"-mentaliteit die je hier na 96 pagina's nog steeds ziet, zou je daar zowaar nog aan gaan twijfelen.

Die interpretatie zit vooral in jouw hoofd hoor. Volgens mij gebruik je die redenering ook om je eigen hardliner standpunt te blijven rationaliseren.

Iedereen die meer dan vijf minuten naar dit conflict kijkt ziet de complexiteit ervan in.

We zitten hier op P&A, niet in de HLN commentsectie. Dat er hier een grote groep de hele context ruimer ziet dan het zwart-witte Palestijnen bad - Israel good betekent nog niet dat de "mentaliteit" hier is dat men vindt dat Hamas die gijzelaars nog wel een tijd mag vasthouden.

hebben ze Israel niet dat land gegeven ter compensatie van WOII en de jodenvervolging?

Helaas was dit land ergens waar vooral veel Palestijnen woonden.
Deze 2 volkeren zijn nooit goed overeengekomen, en omdat Israel gesteund is door het westen & de vs, is dit sterker, en heeft zijn land steeds uitgebreid.
Met geweld langs beide kanten, ups & downs over een lange tijd. Helaas meer doden langs Palestijnse kant.

Nu is 2 weken geleden een brutale terroristische aanslag geweest door hamas, en nu heeft Israel van de gaza strook eigenlijk gewoon een openluchtconcentratiekamp gemaakt?

Is bovenstaande een extreem kort door de bocht samenvatting? Of klopt dit?

Ik begrijp echt niet waarom Israël nog zoveel steun krijgt?

Waarom wegen doden gemaakt door terroristen, harder door dan mensen die vermoord worden door ander onrecht?
(Waarom rechtvaardigen die 1400doden en 300gijzelaars, het dubbele van de doden aan palestijnse kant?)

Dan zijn er hier nog enkelingen, die vinden dat israel gelijk heeft want de palestijnen moeten hamas maar niet steunen.

Onze leiders spreken ook nog vooral steun uit tov Israel, dus dan ben ik eigenlijk zelf ook voor Israël als ik die redenering volg?

Ofwel ben ik gewoon te simpel om alles te volgen, of mss ook gebrainwashed door de media, of lees ik teveel HLN op het werk.
Of alles te samen.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik toch nog iets meer begrip voor Israel kan opbrengen?

of is het “israel is niet goed bezig maar wat kunnen wij er aan doen?”

hebben ze Israel niet dat land gegeven ter compensatie van WOII en de jodenvervolging?

Helaas was dit land ergens waar vooral veel Palestijnen woonden.
Deze 2 volkeren zijn nooit goed overeengekomen, en omdat Israel gesteund is door het westen & de vs, is dit sterker, en heeft zijn land steeds uitgebreid.
Met geweld langs beide kanten, ups & downs over een lange tijd. Helaas meer doden langs Palestijnse kant.

Nu is 2 weken geleden een brutale terroristische aanslag geweest door hamas, en nu heeft Israel van de gaza strook eigenlijk gewoon een openluchtconcentratiekamp gemaakt?

Is bovenstaande een extreem kort door de bocht samenvatting? Of klopt dit?

Ik begrijp echt niet waarom Israël nog zoveel steun krijgt?

Waarom wegen doden gemaakt door terroristen, harder door dan mensen die vermoord worden door ander onrecht?
(Waarom rechtvaardigen die 1400doden en 300gijzelaars, het dubbele van de doden aan palestijnse kant?)

Dan zijn er hier nog enkelingen, die vinden dat israel gelijk heeft want de palestijnen moeten hamas maar niet steunen.

Onze leiders spreken ook nog vooral steun uit tov Israel, dus dan ben ik eigenlijk zelf ook voor Israël als ik die redenering volg?

Ofwel ben ik gewoon te simpel om alles te volgen, of mss ook gebrainwashed door de media, of lees ik teveel HLN op het werk.
Of alles te samen.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik toch nog iets meer begrip voor Israel kan opbrengen?

of is het “israel is niet goed bezig maar wat kunnen wij er aan doen?”
Niemand zegt hier dat israel gelijk heeft of meer steun geniet.
Mijn idee is dat beide partijen in dit conflict roeien met de riemen dat ze hebben. Israel met een militair overwicht (iron dome, precisiebombardementen) en hamas die de burgerbevolking gebruikt als schild. cfr ziekenhuizen als commandoposten gebruiken, mensen verbieden om bepaalde gebieden te ontvluchten.
Wat ze beide wel evenveel of even sterk van hebben is een enorme haat voor de andere partij. Gegroeid en meticuleus gecultiveerd door jarenlange aanslagen en represailles.
De jarenlange terreur heeft ook steeds meer voor een verstikkende situatie gezorgd voor de palestijnen. Die openluchtgevangenis is er al langer dan 2 weken geleden.

Laatst bewerkt:
Ik las online over hoe Hamas het Shifa ziekenhuis gebruikt als hoofdkwartier. De oorspronkelijke bron was een website uit Israël. Een andere verwijzing komt uit dit oud artikel in WaPo

Iemand met betere bronnen?
Ik vind het rapport zelf niet meteen maar Amnesty International heeft Hamas bij het vorig conflict in 2014 beschuldigd op basis van getuigenissen dat ze delen van het ziekenhuis gebruikten als gevangenis en locatie waar ze folteringen en executies uitvoeren. Da's nog niet hetzelfde als een hoofdkwartier maar als ze dit een paar jaar geleden deden lijkt het me niet zo vergezocht dat Hamas het ziekenhuis operationeel gebruikt.

En ondertussen heeft de VS 2 Iraanse doelen in Syrië gebombardeerd als reactie op eerdere aanvallen van door Iran gesteunde milities op VS troepen waarbij al een dode gevallen zou zijn.
Zo ongewoon is dat niet. Assad heeft geen volledige controle over zijn grondgebied en meerdere partijen kunnen min of meer straffeloos in het luchtruim opereren. Dit is een eenvoudige retaliatie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan