Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Eigenlijk toch ergens absurd dat die grenzen persé moeten bepaald worden op die manier. Het is toch ook niet omdat er steeds meer Nederlanders over de grens komen wonen dat we plots de grenzen gaan moeten hertekenen.

Op zich zou er gewoon een Palestijnse staat moeten kunnen zijn met "normale" grenzen. Als er dan Israëli's kiezen om in Palestina te gaan wonen, dat zou geen probleem mogen zijn.

Allez, volgens de WSJ gaat Israël z'n grondoffensief nog even uitstellen, op vraag van de VS. Die willen eerst hun air defense systemen in de regio in paraatheid brengen :oink: en dan mogen ze eraan beginnen van het Pentagon.

Allez, volgens de WSJ gaat Israël z'n grondoffensief nog even uitstellen, op vraag van de VS. Die willen eerst hun air defense systemen in de regio in paraatheid brengen :oink: en dan mogen ze eraan beginnen van het Pentagon.
De verwevenheid van de geriatrische politici en de wapenindustrie/lobby wrijven de handjes in elkaar veronderstel ik.

En in de hoop van nog wat gijzelaars vrij te krijgen waarschijnlijk.

Maar bon, dat grondoffensief... als je nog een week wacht zijn de meeste mensen in Gaza misschien toch gewoon aan het sterven van dorst.

Ik moet ook wel zeggen dat ik niet inzie hoe je met de tweestatenoplossing van Palestina een leefbaar land met toekomst op lange termijn kan maken.

Nochtans was je begin deze maand nog voorstander van dit tweestatenmodel, en droeg je het naar voren als een oplossing.

Wil je een samenleving waar je inwoners niet moeten leven met de constante angst voor raketaanvallen en terroristische aanslagen, dan moet je eindelijk werk maken van bvb het tweestatenmodel. Dat is wishful thinking, naiëf, dat gaat in tegen de menselijke natuur. Absoluut. Maar ik las berichten dat Israël de Palestijnen een les wil leren die ze over 50 jaar nog zullen voelen. Wel, dan veroordeel je je eigen bevolking eveneens nog minstens 50 jaar tot angst en terreur.

Het klopt wat je zegt dat het geen leefbaar en realistische oplossing is. Iets wat ik in het begin van de maand ook al zei.
Het realistisch scenario is een opslorping door Israël. Het geweld en de slechte behandeling in de openlucht gevangenis zal dan in grote mate stoppen.
Maar dan is de consequentie dat de palestijnen een tweederangsburger zal worden. Of men zal zich moeten aanpassen, en hun identiteit moeten laten varen.

Ik zie in theorie wel mogelijkheden maar na de gebeurtenissen van 7 oktober en nadien vrees ik dat het draagvlak voor vrede wat tijd zal vragen. Daarom zou - in theorie - een vredesmacht van de VN een rol kunnen spelen: demilitarisatie van zowel de Palestijen als de Israëli's. Ain't gonna happen.
Tijd? 7 oktober, maar ook alle vorige gebeurtenissen vroegen om tijd, het stopt toch nooit...

Het beste wat Israël kon doen was militair niet te reageren met bombardementen en sereen te blijven en hun posities te versterken rondom de grenzen met Gaza en te tonen dat het eens 'anders' kan dan te moorden, en ja, desondanks alle gruwelijkheden.
Maar dat is dan als politieker moeilijk te verkopen aan je eigen bevolking die moord & brand roept.

Die haat zal er altijd bestaan, want het draait in de essentie niet om God of Jahweh of Allah maar om macht (en geld, grondstoffen, grondgebied, water, ...).
Toch wel, je zou verwonderd zijn hoe fanatiek /kuch/ gelovig sommige mensen zijn en hoe diep geloof in (hun) economie verankerd kan zijn.
Voor wij autochtone Belgen lijkt dit soms een ver-van-ons-bed-show en irreëel, maar er zijn er die elke dag/week naar hun moskee, kerk of weet ik veel welke gebedsplaats gaan en handelen volgens 't boekske, miljarden mensen.
Had zo enen in dienst en veel mocht niet volgens 't boekske omdat dit haram dittes dattes was, of niet in lijn was met de waarden van z'n geloof e.d. Die mag dus geen lening aangaan bij een bank omdat een 'echte' moslim geen schulden van intresten mag hebben ofzoiets... Maar wel bij een andere moslim of religieuze hoge piet mag lenen zonder intresten...

Tijd? 7 oktober, maar ook alle vorige gebeurtenissen vroegen om tijd, het stopt toch nooit...

Het beste wat Israël kon doen was militair niet te reageren met bombardementen en sereen te blijven en hun posities te versterken rondom de grenzen met Gaza en te tonen dat het eens 'anders' kan dan te moorden, en ja, desondanks alle gruwelijkheden.
Maar dat is dan als politieker moeilijk te verkopen aan je eigen bevolking die moord & brand roept.

Toch wel, je zou verwonderd zijn hoe fanatiek /kuch/ gelovig sommige mensen zijn en hoe diep geloof in (hun) economie verankerd kan zijn.
Voor wij autochtone Belgen lijkt dit soms een ver-van-ons-bed-show en irreëel, maar er zijn er die elke dag/week naar hun moskee, kerk of weet ik veel welke gebedsplaats gaan en handelen volgens 't boekske, miljarden mensen.
Had zo enen in dienst en veel mocht niet volgens 't boekske omdat dit haram dittes dattes was, of niet in lijn was met de waarden van z'n geloof e.d. Die mag dus geen lening aangaan bij een bank omdat een 'echte' moslim geen schulden van intresten mag hebben ofzoiets... Maar wel bij een andere moslim of religieuze hoge piet mag lenen zonder intresten...
Ik denk dat we wel de extremen qua godsdienstigheid, die zeker bestaan, en de kiem van dit conflict moeten scheiden. Qua oorsprong is het geen conflict dat verankert zit in het geloof, het is eerder dat de ene "nationaliteit" een bepaald dominant geloof heeft en de andere "nationaliteit" een ander dominant geloof. En dit durft natuurlijk wel eens verwikkeld te geraken. Zo zal dat bij Hamas (tov. de palestijnen) meer verwikkeld zijn inderdaad.

Die ruzie tussen Israël en de VN is toch ook tekenend.
Zonder steun van de VS zou Israël zichzelf hier gewoon in de vernieling aan het rijden zijn.

Want de vraag is anders hoe lang de Arabische landen gewoon blijven toekijken. Libanon (Hezbollah) begint zich al te moeien. Syrië lijkt me vrij uitgeput na de voorbije jaren. Jordanië en Egypte willen er om duidelijke redenen eigenlijk niks mee te maken hebben, gelukkig. Erdogan is zijn kar al aan het keren (al zie ik die nooit militaire actie ondernemen tegen Israël).

Maar nogmaals, zonder de VS zou dat er echt totaal anders uitzien.

Het gaat volgens deze tweet om best wel wat high tech materiaal:

Zelfs een THAAD-batterij die naar Saudi-Arabië gaat en voor de rest 11 Patriot-batterijen in landen in de regio. Wat verwachten die daar?

Die ruzie tussen Israël en de VN is toch ook tekenend.
Zonder steun van de VS zou Israël zichzelf hier gewoon in de vernieling aan het rijden zijn.

Want de vraag is anders hoe lang de Arabische landen gewoon blijven toekijken. Libanon (Hezbollah) begint zich al te moeien. Syrië lijkt me vrij uitgeput na de voorbije jaren. Jordanië en Egypte willen er om duidelijke redenen eigenlijk niks mee te maken hebben, gelukkig. Erdogan is zijn kar al aan het keren (al zie ik die nooit militaire actie ondernemen tegen Israël).

Maar nogmaals, zonder de VS zou dat er echt totaal anders uitzien.
Ja maar goed die steun is toch ook langs een kant begrijpelijk?
Je spreekt hier over een duidelijke bondgenoot van de VS. Een bondgenoot met toch een meerwaarde op meerdere vlakken.

Mocht Israël alleen in dit conflict staan dan kwamen de aanvallen langs alle kanten natuurlijk. Dan was hamas wel het minste van hun zorgen momenteel.
Maar vergeet niet dat op wereldniveau ook niemand gebaat is bij een invasie van de Arabische wereld van Israël. Om nog maar te zwijgen over de Israëlische slachtoffers.

Ja maar goed die steun is toch ook langs een kant begrijpelijk?
Je spreekt hier over een duidelijke bondgenoot van de VS. Een bondgenoot met toch een meerwaarde op meerdere vlakken.

Mocht Israël alleen in dit conflict staan dan kwamen de aanvallen langs alle kanten natuurlijk. Dan was hamas wel het minste van hun zorgen momenteel.
Maar vergeet niet dat op wereldniveau ook niemand gebaat is bij een invasie van de Arabische wereld van Israël. Om nog maar te zwijgen over de Israëlische slachtoffers.
Ik denk dat die schrik er wel inzit bij Israël en daarom dat ze ook zo zwaar bewapend zijn en zo’n sterk leger hebben in verhouding met het hun bevolking. En zeer hard optreden als ze worden aangevallen.

Onder het motto 'er bestaan geen domme vragen': hoe gaat Israël eigenlijk Hamas 'volledig uitroeien' bij dat grondoffensief, als ze tussen de gewone burgers verscholen zitten? Staat dat op hun hoofd geschreven of zo? Of gaan ze, zoals ze eerder al aankondigden, iedereen die niet naar het zuiden is getrokken als potentiële terrorist en dus Hamasstrijder aanzien?

Het gaat volgens deze tweet om best wel wat high tech materiaal:

Zelfs een THAAD-batterij die naar Saudi-Arabië gaat en voor de rest 11 Patriot-batterijen in landen in de regio. Wat verwachten die daar?
In hoeverre staan die locaties (Koeweit, Jordanië, Irak, Saudi Arabië, Qatar en UAE) te springen om dat materiaal toe te laten op hun grondgebied? Er waren toch al opstanden tegen Israël en de US in een paar van die landen.

Voor beide partijen is een eengemaakt Israël-Palestina objectief op lange termijn de beste oplossing, maar hoe je die twee volkeren nog vreedzaam kan laten samenwerken en samenleven is mij op dit moment totaal onduidelijk. Als je ziet hoe wij in een al-bij-al goed werkend en homogeen land al een grote groep mensen hebben die niet moeten weten van het andere landsdeel, hoe krijg je dan twee volkeren met een andere cultuur en religie en die elkaar al 80 jaar naar het leven staan samen?
Er zijn nu ook al heel wat Palestijnen die in Israel leven, een vijfde van de Israëliërs is Palestijns, het loopt niet perfect maar het is een goed functionerende maatschappij. Die Palestijnen zijn ondanks de problemen ook geen voorstander van een aprte Palestijnse staat en verkiezen om te leven in Israël. Er is intussen nog heel wat gebeurd dus zo eenvoudig is de vergelijking niet maar het toont wel aan dat het misschien niet zo onmogelijk is.

De VN is vleugellam omdat bepaalde staten, die conflicterende belangen hebben, vetorecht hebben. Ze zouden dat moeten afschaffen zodat de VN meer slagkracht krijgt en dwarsliggers, of dat nu Peking, Washington of Moskou is, kunnen omzeilen.
Dat vetorecht lijkt me wel cruciaal om een rol van betekenis te kunnen spelen. Landen als China en de VS stappen daar gewoon uit als ze meegetrokken kunnen worden in iets waar ze niks op te zeggen hebben. Eén van de geopolitieke facties gaat dan domineren op basis van het aantal landen dat ze meekrijgen in de stemmingen en de rest gaat er officieel of de facto uitstappen.

Zo'n daadkrachtige VN klinkt wel mooi maar Ik kan me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat de VN ook maar iets van autoriteit gaat overhouden als bvb de VS de genocide op de Oeigoeren moet gaan steunen omdat er een VN resolutie geweest is waar China voldoende landen heeft kunnen overtuigen om voor hen te stemmen.

De kracht van de VN zit er hem in dat ze alle landen rond de tafel houdt en laat praten, los van de omstandigheden en dat gaat enkel omdat machtige landen die je toch niks kan maken zich ook niet bedreigd moeten voelen door de VN.

Er zijn nu ook al heel wat Palestijnen die in Israel leven, een vijfde van de Israëliërs is Palestijns, het loopt niet perfect maar het is een goed functionerende maatschappij. Die Palestijnen zijn ondanks de problemen ook geen voorstander van een aprte Palestijnse staat en verkiezen om te leven in Israël. Er is intussen nog heel wat gebeurd dus zo eenvoudig is de vergelijking niet maar het toont wel aan dat het misschien niet zo onmogelijk is.
Je moet wel duidelijk het onderscheid maken tussen Palestijn en moslim.
Iets minder dan 1/5de is moslim in Israël, maar dat zijn niet allemaal Palestijnen
Een nationaliteit hangt soms samen met een geloof, maar dat is niet altijd zo. Een geloof kan u binnen een nationaliteit doen behoren tot een minderheidsgroep, maar uw nationaliteit is nog altijd uw nationaliteit.

Dat vetorecht lijkt me wel cruciaal om een rol van betekenis te kunnen spelen. Landen als China en de VS stappen daar gewoon uit als ze meegetrokken kunnen worden in iets waar ze niks op te zeggen hebben. Eén van de geopolitieke facties gaat dan domineren op basis van het aantal landen dat ze meekrijgen in de stemmingen en de rest gaat er officieel of de facto uitstappen.

Zo'n daadkrachtige VN klinkt wel mooi maar Ik kan me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat de VN ook maar iets van autoriteit gaat overhouden als bvb de VS de genocide op de Oeigoeren moet gaan steunen omdat er een VN resolutie geweest is waar China voldoende landen heeft kunnen overtuigen om voor hen te stemmen.

De kracht van de VN zit er hem in dat ze alle landen rond de tafel houdt en laat praten, los van de omstandigheden en dat gaat enkel omdat machtige landen die je toch niks kan maken zich ook niet bedreigd moeten voelen door de VN.
ik denk idd dat het vetorecht een noodzakelijk kwaad is, waarbij het wel zo is dat het vetorecht onevenwichtig verdeeld is. Maar daaraan sleutelen zou enkel nog extra veto's opleveren.

Terug
Bovenaan