Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het is inderdaad het probleem dat Hamas daar tussen de burgerbevolking zit in Gaza, dus ga je sowieso enorm veel burgerslachtoffers moeten maken als je Hamas gaat willen uitroeien, en al zeker met bombardementen. Met bombardementen is de collateral damage minder goed te beperken dan met een grondoffensief, maar met een grondoffensief gaan er langs de kant van Israël veel meer doden vallen, daarmee dat men eerst bombardeert alvorens het grondoffensief te starten.
Gezien de uitgestrektheid van de tunnelcomplexen weet ik niet of deze bombardementen de strategie van Hamas in gevaar zullen brengen. Om die te vernietigen met wapens heb je behoorlijk zware kalibers nodig en die gebruik je niet in dichtbevolkt gebied.

Het is inderdaad het probleem dat Hamas daar tussen de burgerbevolking zit in Gaza, dus ga je sowieso enorm veel burgerslachtoffers moeten maken als je Hamas gaat willen uitroeien, en al zeker met bombardementen. Met bombardementen is de collateral damage minder goed te beperken dan met een grondoffensief, maar met een grondoffensief gaan er langs de kant van Israël veel meer doden vallen, daarmee dat men eerst bombardeert alvorens het grondoffensief te starten.

Ik heb uit nieuwsgierigheid ook eens gegoogled hoeveel Hamas strijders er ongeveer zouden zijn.
Volgens Reuters rond de 40.000.

We zitten al bijna aan 6000 doden in Gaza. Hoeveel daarvan zouden Hamas strijders zijn? Pak in het allerbeste geval 1000 (maar ik vermoed een pak minder).
1 op 6, dus om al die 40.000 strijders te doden zit je aan pakweg 200.000 burgerslachtoffers.
Oh ja, gezien de populatie in Gaza is ongeveer de helft daarvan een kind, dus 100.000 kinderen.

Stel dat er bij die 6000 doden slechts 500 Hamas strijders zijn (wat me nog steeds teveel lijkt eerlijk gezegd). Dan kom je aan een half miljoen burgerslachtoffers om "Hamas uit te roeien". En met de huidige strategie (hulptoevoer verhinderen) gaat in verhouding het aantal burgerslachtoffers nog stijgen ook.

Misschien dat Israel al eens kan beginnen met gewoon alle vrouwen, kinderen en grijzaards te evacueren en op te nemen in Israel, om zo het burgerlijk leed te minimaliseren. Dat die eventueel in tentenkampen gestopt worden doorheen het land en de VN/Unicef/NGOs vrije toegang krijgen met voedsel, medicijnen, onderwijs, etc. Als begin, niet voor generaties lang zoals in andere landen, uiteraard.
Dat gaat door die lokale bevolking natuurlijk met argwaan bekeken worden want er is weinig krediet voor vertrouwen meer tussen beide partijen.

Maar ik denk persoonlijk dat Israel (en het Westen) minder internationale reputatieschade gaan lijden door manu militari Palestijnse vrouwen en kinderen in vluchtelingenkampen te stoppen, dan gans Gaza met kinderen incluis, plat te bombarderen.

Al zal het stoppen van mensen in kampen misschien gevoelig liggen in Israel, zelfs als het voor ieders goed is.

Ik vind het een bijzonder naïeve gedachte om te suggereren dat het Palestijnse volk maar met een oplossing moet komen.

Ik vind het dan weer even naïef om (niet alleen jij) te suggereren dat Israel de andere kaak maar moet aanbieden, the bigger man maar moet zijn, vooral maar Gaza ongemoeid moet laten want burgers, de eerste stap maar moet maken en vooral maar niet moet zeuren want "whatabout"...

"Frustreren" is niet het juiste woord. Van dit soort posts word ik eerder tegelijkertijd verdrietig én boos.
Maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.

Dat is weinig meer dan misplaatste hooghartigheid.

Ik heb uit nieuwsgierigheid ook eens gegoogled hoeveel Hamas strijders er ongeveer zouden zijn.
Volgens Reuters rond de 40.000.

We zitten al bijna aan 6000 doden in Gaza. Hoeveel daarvan zouden Hamas strijders zijn? Pak in het allerbeste geval 1000 (maar ik vermoed een pak minder).

1 op 6, dus om al die 40.000 strijders te doden zit je aan minstens 200.000 burgerslachtoffers.
Oh ja, gezien de populatie in Gaza is ongeveer de helft daarvan een kind, dus 100.000 kinderen.
Hamas leed al 1500 gesneuvelden in Israël, maar je moet dan ook weten dat die mannen werden gelokt met prijsgeld als ze Israëlische burgers konden ontvoeren. Ik weet niet hoeveel strijders Hamas daar effectief heeft, dat is puur giswerk.

Ik vind het dan weer even naïef om (niet alleen jij) te suggereren dat Israel de andere kaak maar moet aanbieden, the bigger man maar moet zijn, vooral maar Gaza ongemoeid moet laten want burgers, de eerste stap maar moet maken en vooral maar niet moet zeuren want "whatabout"...

Goh ja, ik ben hier vreemd genoeg zelfs mee akkoord, want het is eigenlijk 20-30 jaar te laat daarvoor.
Israël heeft zijn strategie gekozen (democratisch!) en is nu in deze hopeloze situatie terecht gekomen.

Maar dan nog: er zou vanuit Israël nu bv. een signaal kunnen komen naar Mahmoud Abbas toe om samen te zitten. Ze hebben een gemeenschappelijke vijand (Hamas), en kunnen dus maar beter samen werken om daar vanaf te geraken. Maar nogmaals, ik zie niemand in de huidige Israëlische regering die daartoe in staat is.

Goh ja, ik ben hier vreemd genoeg zelfs mee akkoord, want het is eigenlijk 20-30 jaar te laat daarvoor.
Israël heeft zijn strategie gekozen (democratisch!) en is nu in deze hopeloze situatie terecht gekomen.

Maar dan nog: er zou vanuit Israël nu bv. een signaal kunnen komen naar Mahmoud Abbas toe om samen te zitten. Ze hebben een gemeenschappelijke vijand (Hamas), en kunnen dus maar beter samen werken om daar vanaf te geraken. Maar nogmaals, ik zie niemand in de huidige Israëlische regering die daartoe in staat is.
Abbas heeft ook heel wat invloed verloren, dus ik weet niet of hij diegene is die de Palestijnen onder zich kan verenigen en dus ook een vertegenwoordiger kan zijn. Meer dan een symbolische handreiking wordt dat vermoedelijk niet.

Volledig eens met het artikel in De Standaard:

Vandaar dat ik ook sterke vraagtekens plaats bij sommige analyses die zeggen dat steun voor Israel op geopolitiek vlak de beste zet is, als we even humanitaire overwegingen ter zijde laten.

1) je verliest alle geloofwaardigheid om landen als Rusland (in Oekraine) en China (Oeigoeren) ter verantwoording te roepen, in Afrika zal men bv. eens goed lachen wanneer Europa nog eens afkomt met leningen gekoppeld aan politieke eisen inzake mensenrechten en democratie 2) je draagt verder bij tot de radicalisatie van moslims in je eigen populatie die begaan zijn met het lot van de Palestijnen 3) kans op weer een nieuwe vluchtelingencrisis

En dat terwijl je niet eens aan de humanitaire kant van het conflict staat.

Wat hebben wij eigenlijk te winnen bij steun voor Israel?

Laatst bewerkt:
Vandaar dat ik ook sterke vraagtekens plaats bij sommige analyses die zeggen dat steun voor Israel op geopolitiek vlak de beste zet is, als we even humanitaire overwegingen ter zijde laten.

1) je verliest alle geloofwaardigheid om landen als Rusland (in Oekraine) en China (Oeigoeren) ter verantwoording te roepen, in Afrika zal men bv. eens goed lachen wanneer de Europa nog eens afkomt met leningen gekoppeld aan politieke eisen inzake mensenrechten en democratie 2) je draagt verder bij tot de radicalisatie van moslims in je eigen populatie die begaan zijn met het lot van de Palestijnen 3) kans op weer een nieuwe vluchtelingencrisis

En dat terwijl je niet eens aan de humanitaire kant van het conflict staat.

Schouderklopjes van Uncle Sam.

Ik denk dat zoiets vooral symboliek zou zijn, eerder dan actief richting een oplossing werken. Bijster veel support heeft Abbas immers ook niet (maar het komt idd wel het dichtste bij wat een aanspreekpunt zou kunnen zijn, naast Hamas).

De huidige situatie lijkt me trouwens niet alleen door de recente democratische keuzes te komen. Al sinds het ontstaan zitten ze daar in een uitzichtloze situatie en zolang een groot deel van de Arabische wereld geen Israel wil, zal dat zo blijven. De toenadering met SA had daar een serieuze stap in kunnen betekenen, het is duidelijk dat dàt opblazen alvast een succesvol resultaat is van Hamas en co.

Ik denk dat zoiets vooral symboliek zou zijn, eerder dan actief richting een oplossing werken. Bijster veel support heeft Abbas immers ook niet (maar het komt idd wel het dichtste bij wat een aanspreekpunt zou kunnen zijn, naast Hamas).

De huidige situatie lijkt me trouwens niet alleen door de recente democratische keuzes te komen. Al sinds het ontstaan zitten ze daar in een uitzichtloze situatie en zolang een groot deel van de Arabische wereld geen Israel wil, zal dat zo blijven. De toenadering met SA had daar een serieuze stap in kunnen betekenen, het is duidelijk dat dàt opblazen alvast een succesvol resultaat is van Hamas en co.
Je kan je de vraag stellen waarom ze dachten dat het een goed idee was om de joden een eigen staat te geven, aangezien de weg ernaar toe niet bepaald rustig en harmonieus verliep, maar dat is ook een onzinnige vraag want je kan de klok niet terugdraaien en je kan geen hele bevolkingsgroep zomaar over de grens schoppen.

Dit zou een casus kunnen zijn waar de VN een glansrol kan spelen. In theorie.

(Jammer genoeg?) Het feit dat ze een democratisch, economisch & militair sterk land zijn die samen met het Westen een blok vormt tegen de waanzinnige dictaturen zoals Rusland, Iran, communistische dictaturen zoals China en Noord-Korea, en dus de facto een soort bondgenoot zijn van het Westen.

Dit desondanks alle oorlogen-moordpartijen die er in het verleden tussen Israël en Palestina gebeurd zijn. Wat Israël doet met de Palestijnen is wat het Nazi-regime destijds deed met de Joden in Europa. Dit is niet goed te spreken en langs de ene kant begrijp ik volledig de haat van de Palestijnen en het feit dat er dan politieke partijen of terroristische organisaties als Hamas opkomen en zich hiertegen verzetten met alle middelen die ze hebben. Ik zie Palestijnen en Hamas wat als het verzet van WO2 die men had in bepaalde landen, of nog zoveel jaren terug wij als Germanen tegenover de Romeinen.

Langs de ene kant begrijp ik de Palestijnen, langs de andere ook Israël, maar de wereld staat al lang 'stil' bij deze kwestie, Israël is illegaal bezig, maar men laat het toch toe op niveau van de VN. Internationaal recht wordt genegeerd.
De VN moeten maar drastische maatregelen nemen, waarvoor dient het anders... Precies allemaal postjes op wereldniveau die weinig uithalen, als het er toch maar is voor de bling bling, schaf het dan af en vervang het door iets beters waar men wel de wereld mee vooruit kan helpen.

Een symbolische benadering zou momenteel de gemoederen wat kunnen bedaren.

Qua support voor Abbas: tja, in het westen erkennen we de Palestijnse staat niet eens. Je hebt deze man nog:

Een blik op die pagina en het wordt duidelijk dat Israël ook gewoon niet wil dat er een sterke Palestijnse figuur opstaat.

We komen dus terug bij mijn vorige post: je kan in deze situatie de Palestijnen niet beschuldigen omdat 'zij maar met een oplossing moeten afkomen'. De Israëli's moeten er al jarenlang niet van weten, en bijgevolg zit je met Hamas, die er ook niet van moeten weten.

edit: ha, die Aziz Dweik zou momenteel gearresteerd zijn door Israël. Quod erat demonstrandum.
Daar zit je verdomde aanspreekpunt dan.

We komen dus terug bij mijn vorige post: je kan in deze situatie de Palestijnen niet beschuldigen omdat 'zij maar met een oplossing moeten afkomen'. De Israëli's moeten er al jarenlang niet van weten, en bijgevolg zit je met Hamas, die er ook niet van moeten weten.

En je kan het evenmin van de Israeli's verwachten, ook dat punt blijft. Checkmate dus, en dan blijft de reactie van Israel om Hamas helemaal uit te roken, op welke manier dan ook, volkomen logisch.

Besides: een vrijlaten van de 200+ gijzelaars zou de gemoederen ook ferm kunnen bedaren.

En je kan het evenmin van de Israeli's verwachten, ook dat punt blijft. Checkmate dus, en dan blijft de reactie van Israel om Hamas helemaal uit te roken, op welke manier dan ook, volkomen logisch.

Besides: een vrijlaten van de 200+ gijzelaars zou de gemoederen ook ferm kunnen bedaren.

Ik ben het over de gehele lijn niet akkoord met deze post.

Als die 200+ gijzelaars bevrijd zijn, dan gaat Israël pas echt losgehen.

De 5000+ 'gijzelaars' die Israël vasthoudt vrijlaten zou dan misschien ook kunnen helpen wil je zeggen?

Dus goodwill moet enkel van Israel komen, na wat daar gebeurd is? En dan ben ik naïef...
Er is maar één iemand die over 'enkel' spreekt. En dat ben jij. Quasi iedereen roept hier op dat het van beide kanten moet komen. Jij beweert hier dat het enkel van hamas /Palestijnen moet komen.

Jij bent misschien niet naïef, maar wel heel bewust zaken foutief aan het voorstellen.

Terug
Bovenaan