Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Misschien dat Israel al eens kan beginnen met gewoon alle vrouwen, kinderen en grijzaards te evacueren en op te nemen in Israel, om zo het burgerlijk leed te minimaliseren. Dat die eventueel in tentenkampen gestopt worden doorheen het land en de VN/Unicef/NGOs vrije toegang krijgen met voedsel, medicijnen, onderwijs, etc. Als begin, niet voor generaties lang zoals in andere landen, uiteraard.
Dat gaat door die lokale bevolking natuurlijk met argwaan bekeken worden want er is weinig krediet voor vertrouwen meer tussen beide partijen.

Maar ik denk persoonlijk dat Israel (en het Westen) minder internationale reputatieschade gaan lijden door manu militari Palestijnse vrouwen en kinderen in vluchtelingenkampen te stoppen, dan gans Gaza met kinderen incluis, plat te bombarderen.

Al zal het stoppen van mensen in kampen misschien gevoelig liggen in Israel, zelfs als het voor ieders goed is.
Je kan moeilijk ontkennen dat de palestijnen eigenlijk al heel lang in een kamp zitten
Er was daar niet al te veel tegenstand voor in Israël gedurende al die jaren.
Als er geen vrij verkeer is op je grondgebied dan zit je eigenlijk in een gevangenis

Lijkt mij toch een betere en meer humane oplossing om vrouwen en kinderen in een tentenkamp te steken dan ze samen met de rest van de Gazastrook plat te bombarderen. Dan zou er misschien ook minder kritiek komen op Israël.

Hamas leed al 1500 gesneuvelden in Israël, maar je moet dan ook weten dat die mannen werden gelokt met prijsgeld als ze Israëlische burgers konden ontvoeren. Ik weet niet hoeveel strijders Hamas daar effectief heeft, dat is puur giswerk.

Ergens las ik een schatting van 30000 militanten.

Liveblog Al Jazeera

Water has ‘virtually run out’
We just reported that Oxfam described the situation in Gaza as “horrific” with millions being “collectively punished in full view of the world”.

Now, the organisation says water in the besieged enclave has “virtually run out”.

“It’s estimated that only three litres of clean water are now available per person. The UN said a minimum of 15 litres a day is essential for people in the most acute humanitarian emergencies as a bare minimum.”

It added that supplies of bottled water were dwindling and its price has skyrocketed to a level where it is unaffordable for the average family in Gaza.

Intussen is het zorgsysteem ingestort, zoals verwacht. Zonder brandstof kunnen de generatoren niet werken en die zijn noodzakelijk, waardoor de bezorgde medische hulpmiddelen vaak niet kunnen worden gebruikt.

Hamas leed al 1500 gesneuvelden in Israël, maar je moet dan ook weten dat die mannen werden gelokt met prijsgeld als ze Israëlische burgers konden ontvoeren. Ik weet niet hoeveel strijders Hamas daar effectief heeft, dat is puur giswerk.
Ergens las ik een schatting van 30000 militanten.

1500 gesneuvelden lijkt veel, maar het zijn er sinds het begin van het conflict natuurlijk veel meer, en pineut tegenover de zogezegd nog 28500 die overblijven.
Het is natuurlijk niet moeilijk in een openlucht gevangenis zonder enige levensperspectieven anders dan als uitschot behandeld te worden door Israël (en de rest van de wereld die toekijkt) waarbij af en toe je familie, vrienden en kennissen als collateral damage vermoord worden, gerekruteerd te worden. Men wordt al van jongs af quasi automatisch gerekruteerd als militant simpelweg door het leed dat Israël veroorzaakt door enerzijds hun land in te lijven en die mensen te vermoorden die zich ertegen verzetten. Dit leed en wraakzucht gaan generaties ver, en de Israëliërs vragen zich dan 'serieus' telkens af waarom er de dag van vandaag nog altijd aanslagen gepleegd worden, raketten gelanceerd worden enz...

Wat ze zaaien oogsten ze ook oneindig.

Tegenover een conflict als WO2 die een einde had waarbij de Nazi-kopstukken die oorlogsmisdaden gepleegd hadden berecht werden tijdens de Processen van Neurenberg heeft dit conflict geen enkel einde in perspectief zolang beide partijen blijven zaaien.

Als enige oplossing zie ik een volledige inlijving van Gaza en de West Bank als 'Israëlisch' land met een volledige ontwapening van die gebieden incl. grenscontrole door Israël, met op lange termijn dan vrijheid van beweging in het gehele land. Gaza & de Westelijke Jordaanoever moeten het dan maar stellen als provincies binnenin Israël met meer autonomie, maar de landsgrenzen blijven onder soort van federaal Israëlische bevoegdheid.
Maar wellicht komen er dan nog andere problemen achter de hoek loeren... Niets is goed genoeg voor niemand... Wat moet men dan doen?

Er is maar één iemand die over 'enkel' spreekt. En dat ben jij. Quasi iedereen roept hier op dat het van beide kanten moet komen. Jij beweert hier dat het enkel van hamas /Palestijnen moet komen.

Jij bent misschien niet naïef, maar wel heel bewust zaken foutief aan het voorstellen.

Als we het dan toch over verdraaien van woorden hebben of zaken foutief voor te stellen...

Ik geef aan dat je een aanspreekpunt nodig hebt bij Palestijnen en dat dat de taak is van de Palestijnen om die aan te duiden ja.
Of ze laten Hamas verder voor hen spreken, dat kan ook.

1500 gesneuvelden lijkt veel, maar het zijn er sinds het begin van het conflict natuurlijk veel meer, en pineut tegenover de zogezegd nog 28500 die overblijven.
Het is natuurlijk niet moeilijk in een openlucht gevangenis zonder enige levensperspectieven anders dan als uitschot behandeld te worden door Israël (en de rest van de wereld die toekijkt) waarbij af en toe je familie, vrienden en kennissen als collateral damage vermoord worden, gerekruteerd te worden. Men wordt al van jongs af quasi automatisch gerekruteerd als militant simpelweg door het leed dat Israël veroorzaakt door enerzijds hun land in te lijven en die mensen te vermoorden die zich ertegen verzetten. Dit leed en wraakzucht gaan generaties ver, en de Israëliërs vragen zich dan 'serieus' telkens af waarom er de dag van vandaag nog altijd aanslagen gepleegd worden, raketten gelanceerd worden enz...

Wat ze zaaien oogsten ze ook oneindig.

Tegenover een conflict als WO2 die een einde had waarbij de Nazi-kopstukken die oorlogsmisdaden gepleegd hadden berecht werden tijdens de Processen van Neurenberg heeft dit conflict geen enkel einde in perspectief zolang beide partijen blijven zaaien.

Als enige oplossing zie ik een volledige inlijving van Gaza en de West Bank als 'Israëlisch' land met een volledige ontwapening van die gebieden incl. grenscontrole door Israël, met op lange termijn dan vrijheid van beweging in het gehele land. Gaza & de Westelijke Jordaanoever moeten het dan maar stellen als provincies binnenin Israël met meer autonomie, maar de landsgrenzen blijven onder soort van federaal Israëlische bevoegdheid.
Maar wellicht komen er dan nog andere problemen achter de hoek loeren... Niets is goed genoeg voor niemand... Wat moet men dan doen?
Jouw oplossing komt toch neer op de uitbreiding van de Israëlische Apartheidsstaat?

Als we het dan toch over verdraaien van woorden hebben of zaken foutief voor te stellen...

Ik geef aan dat je een aanspreekpunt nodig hebt bij Palestijnen en dat dat de taak is van de Palestijnen om die aan te duiden ja.
Of ze laten Hamas verder voor hen spreken, dat kan ook.

Het mogelijke aanspreekpunt van de Palestijnen zit in een Israëlische cel.

Ook fascinerend is dat Netanyahu zelfs niet wou praten met het hoofd van de VN (Guterres) (nog voor dat hij zijn gedacht eens gezegd had)

Israeli PM 'refused calls from UN chief', says Israeli ambassador​

More now from Israel's ambassador to the UN Gilad Erdan.
Speaking about the UN Secretary General, Erdan said it was "not bychance" that Antonio Guterres had not come to Israel since the warbegan.
Guterres asked to speak to PM Benjamin Netanyahu twice since 7 October - but Netanyahu "refused to accept his call", Erdan said.
Erdan also said agencies of the UN have created "afalse picture" of the situation on the ground, accepting claims about Gaza even though "everyone knows" it is controlled byHamas.
He said the next steps should be to expel "hostile UNofficials" from Israel who present a false picture of what is going on.
As a reminder, Erdan also said the UN's Under-Secretary-General for Humanitarian Affairs Martin Griffiths had been denied an Israeli visa, and other UN staff "will be refused".
(BBC)

Er wordt hier weer kritisch gereageerd op de VN (deels terecht) maar het speelt toch echt nog een diplomatieke rol van betekenis hoor. Het ontbreekt gewoon aan daadkracht.

Ook fascinerend is dat Netanyahu zelfs niet wou praten met het hoofd van de VN (Guterres) (nog voor dat hij zijn gedacht eens gezegd had)

(BBC)

Er wordt hier weer kritisch gereageerd op de VN (deels terecht) maar het speelt toch echt nog een diplomatieke rol van betekenis hoor. Het ontbreekt gewoon aan daadkracht.
De VN is vleugellam omdat bepaalde staten, die conflicterende belangen hebben, vetorecht hebben. Ze zouden dat moeten afschaffen zodat de VN meer slagkracht krijgt en dwarsliggers, of dat nu Peking, Washington of Moskou is, kunnen omzeilen.

Israel weigert nu ook visa's voor UN functionarissen.

Een Israelische diplomaat beweerde eerder dat Ierland de tunnels van Hamas mee heeft gefinancierd

allemaal gedrag van een rationele staat zeker

Jouw oplossing komt toch neer op de uitbreiding van de Israëlische Apartheidsstaat?
Niet noodzakelijk. Waar hij, vermoedelijk, op doelt is de one-state solution. Daarbinnen zijn verschillende scenario's mogelijk, maar uiteraard is een systeem van Apartheid niet een van de gewenste scenario's.

In alle eerlijkheid lijkt mij zo'n oplossing beter dan de tweestatenoplossing, gezien dat het een bijna onbegonnen taak is geworden om de Palestijnen een leefbaar en aangesloten gebied te geven, zonder gigantische volksverhuizingen te organiseren (langs beide kanten). Alleen vereist de one-state oplossing nog veel meer toenadering en vergiffenis, wat vandaag de facto onmogelijk is. Elke humane oplossing lijkt een totale utopie nu natuurlijk.

Niet noodzakelijk. Waar hij, vermoedelijk, op doelt is de one-state solution. Daarbinnen zijn verschillende scenario's mogelijk, maar uiteraard is een systeem van Apartheid niet een van de gewenste scenario's.

In alle eerlijkheid lijkt mij zo'n oplossing beter dan de tweestatenoplossing, gezien dat het een bijna onbegonnen taak is geworden om de Palestijnen een leefbaar en aangesloten gebied te geven, zonder gigantische volksverhuizingen te organiseren (langs beide kanten). Alleen vereist de one-state oplossing nog veel meer toenadering en vergiffenis, wat vandaag de facto onmogelijk is. Elke humane oplossing lijkt een totale utopie nu natuurlijk.
Ik vrees dat het enkel mogelijk is na de huidige razernij en wanneer het besef komt dat ze tot elkaar "verdoemd" zijn. Dat is nog niet voor vandaag, nee.

In een ideale wereld niet natuurlijk, maar die apartheid is er duidelijk al een tijdje, hoewel ze beweren van niet. Die moet serieus afgebouwd worden, wat op zich al een moeilijke opdracht is.

Een Israëlisch-Palestijnse staat waarin de Palestijnen ook echte politieke partijen kunnen oprichten en voor hun eigen volk kunnen opkomen zoals ze in Israël of eender ander welk democratisch land al doen, dat vergt tijd.
De Westelijke Jordaanoever en Gaza dan als Arabische provincies binnenin Israël zodat de muren zoals met de Berlijnse muur ooit platgegooid kunnen worden lijkt me de enige uitweg op lange termijn.

Dat gebied, Palestina + Israël is quasi even groot als België en het Arabisch is al een officiële landstaal in Israël.

Ik vergelijk het ook wat met het Kosovo conflict en zie het dus als een 2-talig land met 2 prominent verschillende religies & culturen die bekvechten. Hoe kinderachtig is deze gehele situatie toch...

De VN is vleugellam omdat bepaalde staten, die conflicterende belangen hebben, vetorecht hebben. Ze zouden dat moeten afschaffen zodat de VN meer slagkracht krijgt en dwarsliggers, of dat nu Peking, Washington of Moskou is, kunnen omzeilen.
Dat vetorecht trekt echt wel op niks en zorgt ervoor dat de VN 0 slagkracht heeft en op niks dient waardoor ik het louter als een praatcafé zie als hier om de hoek. Mocht de VN slagkracht hebben dan waren er simpelweg geen conflicten meer.
Die haat tussen mensen van verschillende culturen, religiën enz. moet echt uit de wereld.

In een ideale wereld niet natuurlijk, maar die apartheid is er duidelijk al een tijdje, hoewel ze beweren van niet. Die moet serieus afgebouwd worden, wat op zich al een moeilijke opdracht is.

Een Israëlisch-Palestijnse staat waarin de Palestijnen ook echte politieke partijen kunnen oprichten en voor hun eigen volk kunnen opkomen zoals ze in Israël of eender ander welk democratisch land al doen, dat vergt tijd.
De Westelijke Jordaanoever en Gaza dan als Arabische provincies binnenin Israël zodat de muren zoals met de Berlijnse muur ooit platgegooid kunnen worden lijkt me de enige uitweg op lange termijn.

Dat gebied, Palestina + Israël is quasi even groot als België en het Arabisch is al een officiële landstaal in Israël.

Ik vergelijk het ook wat met het Kosovo conflict en zie het dus als een 2-talig land met 2 prominent verschillende religies & culturen die bekvechten. Hoe kinderachtig is deze gehele situatie toch...
Ik zie in theorie wel mogelijkheden maar na de gebeurtenissen van 7 oktober en nadien vrees ik dat het draagvlak voor vrede wat tijd zal vragen. Daarom zou - in theorie - een vredesmacht van de VN een rol kunnen spelen: demilitarisatie van zowel de Palestijen als de Israëli's. Ain't gonna happen.
Dat vetorecht trekt echt wel op niks en zorgt ervoor dat de VN 0 slagkracht heeft en op niks dient waardoor ik het louter als een praatcafé zie als hier om de hoek. Mocht de VN slagkracht hebben dan waren er simpelweg geen conflicten meer.
Die haat tussen mensen van verschillende culturen, religiën enz. moet echt uit de wereld.
Die haat zal er altijd bestaan, want het draait in de essentie niet om God of Jahweh of Allah maar om macht (en geld, grondstoffen, grondgebied, water, ...).

Langs de andere kant: misschien had vetorecht in 1947 ook wel kunnen voorkomen dat de oorzaak van dit conflict er niet gekomen was.

On 29 November 1947, the resolution to recommend to the United Kingdom, as the mandatory Power for Palestine, and to all other Members of the United Nations the adoption and implementation, with regard to the future government of Palestine, of the Plan of Partition with Economic Union was put to a vote in the United Nations General Assembly.[7]

The result was 33 to 13 in favour of the resolution, with 10 abstentions.

The Arab countries (all of which had opposed the plan) proposed to query the International Court of Justice on the competence of the General Assembly to partition a country, but the resolution was rejected.

Blijft toch een dramatische fout dat men toen quasi alle omringende Arabische landen genegeerd heeft.

Een van de vaak voorkomende pro-Israël-argumenten is dat het Joodse volk een land 'nodig heeft'. Ge kunt u daar wel vragen bij stellen vind ik, of de Holocaust rechtvaardigt dat de VS/VK zo maar beslist hebben dat we ineens een theocratische ethno-staat gaan uitvinden, die dan ook nog eens bij gelukkig toeval gebruikt kan worden als uitvalsbasis in het MO voor het 'vrije Westen'.

Allez, ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat dat niet zo'n goed idee was. In andere landen moeten verschillende religies/minderheden ook gewoon met elkaar (en elkanders verschillen) leren omgaan, maar is iedereen wel onderworpen aan dezelfde set van regels en wetten. Ik zie niet in waarom dat in Israël anders zou moeten zijn.

Een van de vaak voorkomende pro-Israël-argumenten is dat het Joodse volk een land 'nodig heeft'. Ge kunt u daar wel vragen bij stellen vind ik, of de Holocaust rechtvaardigt dat de VS/VK zo maar beslist hebben dat we ineens een theocratische ethno-staat gaan uitvinden, die dan ook nog eens bij gelukkig toeval gebruikt kan worden als uitvalsbasis in het MO voor het 'vrije Westen'.

Allez, ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat dat niet zo'n goed idee was. In andere landen moeten verschillende religies/minderheden ook gewoon met elkaar (en elkanders verschillen) leren omgaan, maar is iedereen wel onderworpen aan dezelfde set van regels en wetten. Ik zie niet in waarom dat in Israël anders zou moeten zijn.

Akkoord. De problemen zijn dat a) je dat niet mag zeggen want je bent plotsklaps een antisemiet en b) de huidige realiteit anders is (ten gevolge van die beslissingen in het verleden).

De staat 'Israël' bestaat, er wonen ondertussen bijna 10 miljoen mensen. Vandaar dat de eisen van Hamas (en enkele grote bondgenoten), nl. 'afschaffing Israëlische staat', ook niet meer aanvaardbaar is.
Beide kanten moeten water bij de wijn doen, er is geen andere optie. Ofwel is dat samen in 1 land, ofwel 2 landen die elkaar met rust laten.

Ik moet ook wel zeggen dat ik niet inzie hoe je met de tweestatenoplossing van Palestina een leefbaar land met toekomst op lange termijn kan maken.

Hier is de kaart uit het plan van Trump, dat op zowat alle vlakken belachelijk was, maar de kaart illustreert wel goed de complexiteit wanneer je de Palestijnen in hun verschillende enclaves/gevangenissen binnen Israël wil samenvoegen tot 1 land (en zeker wanneer je zoals Trump doet ook de Israëlische illegale enclaves en kolonies in Palestijns gebied niet wil opgeven). Merk ook op dat in dit plan de Palestijnen nog altijd geen toegang hebben tot water, dat zou in Trumps 'vision of peace' gecontroleerd blijven door Israël (net zoals heel wat andere zaken).

800px-Trump_Peace_Plan_%28cropped%29.jpg

Als je die kaart ziet, snap je toch ook waarom veel Palestijnen blijven volhouden.

Voor beide partijen is een eengemaakt Israël-Palestina objectief op lange termijn de beste oplossing, maar hoe je die twee volkeren nog vreedzaam kan laten samenwerken en samenleven is mij op dit moment totaal onduidelijk. Als je ziet hoe wij in een al-bij-al goed werkend en homogeen land al een grote groep mensen hebben die niet moeten weten van het andere landsdeel, hoe krijg je dan twee volkeren met een andere cultuur en religie en die elkaar al 80 jaar naar het leven staan samen?

Terug
Bovenaan