Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Liveblog Al Jazeera:

We zijn helaas ook in een situatie waarbij een staat als een waanzinnige buitenproportionele terreurbombardementen uitvoert op een zeer dichtbevolkt en verstedelijkt gebied. Nogmaals: dit is al lang geen zelfverdediging meer. Dit is hondsdolheid.
Buddy vergelijk nu eens de Joden niet met honden. AUB he.

Er zijn ondertussen foto's van de parking waar de ontploffing plaatsvond en er is geen krater, of zelfs geen tegel die verplaatst is.
Alle muren errond staan nog recht, de dakpannen liggen nog op de daken, enz.
Zelfs met kleine bommen of raketten storten muren in en zie je een impact krater, hier enkel lokale vuurschade.

Dan de doden. Het eerste rapport sprak van 500 slachtoffers, met 200 doden en 300 gewonden, later is dat naar 500 doden veranderd.
Kan me zelf geen enkel bombardement herinneren waar er 500 doden vielen zonder dat er iets reusachtigs ontplofte, met de bijhorende ingestorte muren en metersdiepe krater.
500 doden van één ontploffing is echt extreem, zelfs als die parking bomvol zat. Er zijn 1000kg bominslagen die hele flatgebouwen platleggen, met 10m diepe kraters, en zelfs dan sterven er meestal <100 mensen.
Exact.
Neem de enorme explosie in Libanon een paar jaren terug. 200 doden.
Die van Tianjin in 2015, 170 doden. Dat waren explosies van een totaal andere grootte.
Gaza is weliswaar heel dichtbevolkt, maar aan de schade te zien kunnen er hier nooit 500 doden zijn gevallen.

Los daarvan is een explosie in/naast een ziekenhuis uiteraard te betreuren, wie er ook verantwoordelijk voor is en ongeacht het aantal slachtoffers.

Op zich wel interessant om de mening van een local te hebben (vrt liveblog)

Vlaamse Maaike Michiels woont in Jeruzalem: "Wat Israël zegt, is gewoon niet waar"

De Vlaamse Maaike Michiels woont in Jeruzalem met haar Palestijnse vriend. Ze kent de directeur van het getroffen ziekenhuis in Gaza Stad goed. Volgens haar vreesden ze in het ziekenhuis al een paar dagen dat er iets zou gebeuren. "We weten sinds eergisteren dat het ziekenhuis twee dagen ervoor een telefonische waarschuwing van het Israëlische leger had gekregen om te evacueren."
Michiels gelooft niet dat het zou gaan om een mislukte lancering van een raket van de splintergroep Islamitische Jihad, zoals Israël zegt. "Als je dat hoort dat ze nogmaals het slachtoffer worden van de propaganda-oorlog, Israël dat zegt dat Islamitische Jihad het gedaan heeft, dat is gewoon niet waar. Er was een waarschuwing. En twee dagen geleden was er ook een kleine waarschuwingsaanval op het ziekenhuis waarbij twee departementen beschadigd zijn."
Iedereen in haar omgeving is ook bijzonder aangedaan door wat er gebeurd is. "De gemoederen lopen hoog op. Ik kreeg berichten van vrienden en collega's in de Westelijke Jordaanoever wonen, er is in alle steden protest. Er is een grote boosheid en verslagenheid, bij mezelf, bij mijn partner, mijn collega's, mijn schoonfamilie."

De logica is 100% te volgen natuurlijk. Israël heeft al meer dan 1 ziekenhuis de opdracht gegeven om te ontruimen de voorbije dagen.
Uiteraard te plaatsen in de context (deze vrouw heeft een Palestijnse vriend), maar bon, blijft naar mijn mening interessant (o.a. om de situatie en ingesteldheid van de locals te begrijpen).

Stel dat het effectief een Israëlische raket was, dan blijf ik wel van mening dat dit op geen enkele manier kan gerechtvaardigd worden. Als Hamas dat ziekenhuis gebruikte op een of andere manier (bv. wapenopslag), om misbruik te maken van de mensen (als menselijk schild), dan is dat geen excuus voor Israël om zoveel burgerslachtoffers te maken. Het doel heiligt niet altijd de middelen.

We zijn helaas ook in een situatie waarbij een staat als een waanzinnige buitenproportionele terreurbombardementen uitvoert op een zeer dichtbevolkt en verstedelijkt gebied. Nogmaals: dit is al lang geen zelfverdediging meer. Dit is hondsdolheid.
Het is een emotioneel onderwerp, maar kunnen we aub. zo'n uitspraken achterwege laten en een beschaafde discussie voeren.

Palestijnen zijn geen beesten die afgeslacht moeten worden en Israëli's zijn niet hondsdol.

Exact.
Neem de enorme explosie in Libanon een paar jaren terug. 200 doden.
Die van Tianjin in 2015, 170 doden. Dat waren explosies van een totaal andere grootte.
Gaza is weliswaar heel dichtbevolkt, maar aan de schade te zien kunnen er hier nooit 500 doden zijn gevallen.

Los daarvan is een explosie in/naast een ziekenhuis uiteraard te betreuren, wie er ook verantwoordelijk voor is en ongeacht het aantal slachtoffers.

Als dit van diezelfde ziekenhuisexplosie is, dan kan dat cijfer van 500 doden toch nooit kloppen? Dan zou je verwachten dat alles in een straal van tientallen/enkele honderden meters toch compleet plat ligt?

Als dit van diezelfde ziekenhuisexplosie is, dan kan dat cijfer van 500 doden toch nooit kloppen? Dan zou je verwachten dat alles in een straal van tientallen/enkele honderden meters toch compleet plat ligt?
Foto's van verder in die thread.
Ik zou Mariupol theater er ook bij durven zetten, volledig vernield met ~1200 aanwezigen en ~300 doden.
Of Oklamhoma city bombing met 168 doden.

Laatst bewerkt:
De media advisor van Netanyahu verontschuldigt zich voor het opeisen van de aanslag.

Postte eerder ook al 'videobewijs' van enkele jaren geleden.

ehq7i46dlxub1.jpg

Egypte weigert de grens te openen door een boutade op te werpen:
De bevolking zit vast tussen de strijdende partijen en kan maar hopen dat ze niet per ongeluk geraakt worden.

Egypte weigert de grens te openen door een boutade op te werpen:
De bevolking zit vast tussen de strijdende partijen en kan maar hopen dat ze niet per ongeluk geraakt worden.
Op Al Jazeera wordt een ander argument aangehaald van el-Sisi:

El-Sisi says Israel can host Palestinian refugees in Negev desert
More from el-Sisi’s news conference in Cairo where he suggested that Israel can move Palestinians affected by the war to the Negev desert instead of requesting Egypt to host them.

“There is the Negev desert in Israel. The Palestinians can be moved to Negev desert until they [Israel] do what they wish to do with the military operatives in the Gaza Strip before returning [the Palestinians] back,” the president said in the media address alongside visiting German Chancellor Olaf Scholz.

“If the Palestinians are transferred to Egypt, the military operation initiated by Israel may last for years and years to come. In this case, Egypt will continue to bear the consequences and Sinai will be a base for operations against Israel and in this case, Egypt will be labelled as a base for terrorists,” he said.

“The acts by Israel cutting power, water, electricity is a means to forcibly transfer Palestinians to the Sinai Peninsula, which we totally reject.”

Egypte weigert de grens te openen door een boutade op te werpen.
Wat de Egyptische president zegt vs wat HLN rapporteert van 'een official'.

Egyptian president: The transfer of Palestinians to Gaza isn’t accepted. If the Palestinians take refuge in Egypt’s Sinai there might be operations targeting Israel and then Israel would argue it has the right of self-defence and strike. We are keen on a peace deal, we greatly invested in over the past decades. We are keen on regional peace. So that’s why we need a viable solution to the current crisis.

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel vreemd dat mensen zelfs het aantal slachtoffers in twijfel trekken. Lijkt toch dat de meeste media het daar wel over eens zijn (=een paar honderden doden).

En ook, aangezien de medische voorraad quasi op is in Gaza: zelfs lichtgewonde mensen kunnen daar nu sterven aan hun verwondingen.

De media advisor van Netanyahu verontschuldigt zich voor het opeisen van de aanslag.

Postte eerder ook al 'videobewijs' van enkele jaren geleden.

ehq7i46dlxub1.jpg

Conclusie is vooral dat die mens niet te betrouwen is.
(wat we eigenlijk al hadden kunnen weten, want het is oorlog, de propaganda vloeit langs beide kanten en dit is iemand die als job heeft om zich daarmee bezig te houden)

Ik vind het wel vreemd dat mensen zelfs het aantal slachtoffers in twijfel trekken.

...

Conclusie is vooral dat die mens niet te betrouwen is.
(wat we eigenlijk al hadden kunnen weten, want het is oorlog, de propaganda vloeit langs beide kanten en dit is iemand die als job heeft om zich daarmee bezig te houden)
Dan is de Hamas minister van gezondheid toch ook niet betrouwbaar?
Hij is degene die 500 doden rapporteerde en wat alle media dan verder verspreid hebben.

Er zijn beelden direct na de explosie van 30-50 doden op het grasveld naast de parking, er is enkel brandschade in een omtrek van ~220m² .
Waar komen die 500 overlijdens dan vandaan?

Nu imo is het hetzelfde als die onthoofde babies, of er nu 50 of 500 gestorven zijn is niet belangrijk.
Wel hoe het gebeurd is en of dat te bewijzen valt. (Al gaan weinig mensen hun mening nog aanpassen, wat er ook bovenkomt..)

Ik vind het wel vreemd dat mensen zelfs het aantal slachtoffers in twijfel trekken. Lijkt toch dat de meeste media het daar wel over eens zijn (=een paar honderden doden).
Omdat de cijfers daarvoor vanuit Hamas komen, en dus (net zoals de baby's in Israël) niet onafhankelijk gecheckt kunnen worden. En de beelden die ons nu bereiken (waarbij je ook geen volledig beeld krijgt van de situatie) geen schade tonen waarbij 500 doden waarschijnlijk lijken.

Bij die schade lijkt de piste van een afgeweken/gefaalde raket van Islamitische Jihad wel een pak waarschijnlijker. De vraag is nu: heeft Hamas gelogen over het aantal doden of tonen die beelden een foutief beeld van de schade?

De enorme explosie die in andere beelden (ook daar dus met een korrel zout te nemen of die juist zijn / juist gelinkt zijn) te zien is, kan je ook niet matchen met de beelden van de schade die ons nu bereiken.

Extreem veel mist dus. Ook dankzij die Israëlische bron die halfenhalf gelinkt zou zijn aan de IDF die eerst wel de aanval claimde.

Het is in elk geval duidelijk dat mijn eerste reactie en die van veel anderen in de wereld gisteren voorbarig was. En dat het blijkbaar ook niet klopt dat er geen waarschuwingen waren voor het ziekenhuis vanuit Israël. Ik blijf er wel bij dat als er effectief 500 doden zouden gevallen zijn, het mij heel onwaarschijnlijk lijkt dat een Palestijnse raket die kracht heeft.

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk zijn de gecommuniceerde cijfers onwaar, maar een bron zou hebben verklaard dat op die parking er mensen lagen die op de vlucht waren. dus er waren weldegelijk slachtoffers maar niet zo groot als er gecommuniceerd werd.

Mogelijke verklaring voor wat er gebeurd zou zijn.

Dat account lijkt me nu niet echt een objectieve bron als ik zo door die Tweets ga.

Ah sorry, ik heb geen twitter account dus kan niet alles zien.
Werd gerepost in de live reddit thread.

Heb even opgezocht, blijkt een retweet account te zijn die liefst zo snel mogelijk dingen retweet.

Het is in elk geval duidelijk dat mijn eerste reactie en die van veel anderen in de wereld gisteren voorbarig was.

Off topic: we gaan het waarschijnlijk zelden eens worden politiek gezien, maar gezien de discussie die we gehad hebben, vind ik wel dat ik het ook publiek moet komen zeggen.

Het siert je dat je dit komt zeggen. 👍

Terug
Bovenaan