Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Biden steunt volop het Israëlische narratief. (liveblog Al Jazeera)

Biden absolves Israel responsibility of deadly hospital attack
Alan Fisher
Reporting from Tel Aviv, Israel

When the Americans said that their national security team would investigate the cause of the Gaza explosion on Tuesday night, many thought there will be an extensive inquiry.

But it appears that President Joe Biden has already decided who is behind the deadly attack, expressing in poorly chosen words that the ‘other team’ was responsible.

Biden did express deep outrage at what occurred.

This visit is a significant display of support for the Israelis. By asserting that a misfiring rocket caused the hospital carnage, Biden has effectively given Israel the green light to act as it sees fit.

Biden’s comparison of Hamas to ISIL was a poor choice of words for the President. To suggest that ISIL was more rational was poor. If Donald Trump had made such a statement, it would likely have led to days of outrage.

het lijkt me logisch dat dat het geval zou zijn, dat zijn "safe havens", hé.
het ziekenhuis dat nu gebombardeerd is (want een interne explosie lijkt me gezien de beelden onwaarschijnlijk) is een anglicaans (christelijk dus) ziekenhuis. En op radio 1 hoorde ik daarnet iemand vanuit die anglicaanse hoek zeggen dat het ziekenhuis reeds én een waarschuwing van israel én een kleine aanval had de laatste dagen.

Je moet dan ook nog rekening houden dat de IDF gisteren enkele berichten ingetrokken/aangepast heeft en dat er een video gebruikt werd als "weergave van de inslag" die 40 minuten NA de inslag opgenomen was en dan vind ik toch dat je niet ver meer bent van een al dan niet gerichte aanslag van het IDF.

Allez, heb nog geen verklaring gehoord waarom ze eerst de verkeerde video gelinkt hebben en pas nadat iemand van de NYT dat opmerkte die verwijderd werd.

Inderdaad op 14 oktober al een kleinere raketaanval op dat ziekenhuis

Ik heb net als jou de tweets gezien over mogelijke ingetrokken/aangepaste berichten van het IDF en dat filmpje van een ander tijdstip.
Maar wat ik wil zien is dat dat bevestigd wordt door een min of meer betrouwbare instantie (ik denk vooral aan Reuters of de BBC). Als die aantonen dat de IDF gisteren klunzig is geweest met hun berichten (en bewust gelogen heeft), dan pas zou ik dat beschouwen als mogelijk bewijs voor een oorlogsmisdaad van de IDF.

Het gaat dan 1) over die ene PR verantwoordelijke die (volgens een ongeverifieerd twitter bericht) eerst ergens trots gepost had dat ze dat ziekenhuis geraakt hadden en daarbij Hamas leden gedood hadden, en die dat dan verwijderd zou hebben.
2) over die verkeerde video van 40 minuten later (ik zie dat je schrijft dat dit iemand bij de NYT was --> zou je dat aub nog eens kunnen linken? Merci)
3) Wat ik zelf vreemd vond was IDF die het eerst had over een raket van Islamitische Jihad, en luttele minuten daarna de woordvoerder van de Israëlische PM die het had over een raket van Hamas. Dat toont dat hun narratief erg flexibel was of gewoon niet goed afgesproken, dus mogelijks een totale leugen.

Denk dat niemand hier op het forum kan bewijzen wat er gebeurd is. Twitter berichten zijn voor mij geen bewijs.
(ik kies dus voor de duidelijkheid geen kamp... mijn gevoel zegt dat Israël er gewoon achter zat, dat lijkt het meest logische, maar je kan dat niet hard maken momenteel)

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Volgens VTM Nieuws-expert Robin Ramaekers is het “vrij onwaarschijnlijk” dat Israël een dergelijke aanval zou uitvoeren op een ziekenhuis waarvan het weet dat er op dat moment honderden Palestijnen schuilen.
Volgens Israël zou de enorme schade na de raketinslag dan weer een aanwijzing zijn dat het ziekenhuis ook gebruikt werd als wapenopslagplaats. “Israël zegt al langer dat Hamas gebruik maakt van dat soort faciliteiten om wapens te verstoppen en lanceerbasissen onder te brengen. Er wordt zelfs gezegd dat Hamas hoofdkwartieren zou hebben onder enkele van de ziekenhuizen in de Gazastrook”, aldus Ramaekers.

Ik vind het dan weer een moedige beslissing.

Bovendien, jullie zijn wel heel snel om te zeggen dat het met zékerheid een Israëlise raket was hoor....

EDIT: wat @Gray quote dus
Zal mezelf even quoten want blijkbaar heb je het niet gelezen
Die paar forum gebruikers hier zijn niet gevaarlijk zeg je zelf dus dat geldt toch voor beide zijden dan?

De eerste info die kwam via de media was dat het ziekenhuis gebombardeerd was door Israel dus niet onlogisch dat er daar dan kritiek op komt. Later is IDF begonnen met mist spuien en nog later hebben ze dit pas ontkend. Dus opnieuw logisch dat er in het begin kritiek op komt van alle mogelijke zijde.

Alles behalve moedig. Eerder de makkelijkste beslissing.
Zonder informatie een ravijn in springen vind ik best moedig.

Of het slim is, stel ik me meer vragen bij.

Ik denk trouwens ook dat indien Israël mij één op één met allerlei informatie zou proberen te overtuigen dat ik best zou gaan geloven dat zij er voor niets tussen zitten. Juist daarom is het belangrijk dit onafhankelijk te laten onderzoeken en je niet enkel door een duidelijk gekleurde partij te laten inlichten.

Ik vind het jammer dat de partij met wellicht de beste informatie technologie (satelliet beelden ed.) , de VS, zo gekleurd in het verhaal zit.

Ik zeg niet dat het perse te zien zou zijn op van die beelden, maar men kan op dat vlak heel veel en het lijkt me nu toch een regio die op dit moment veel in de gaten wordt gehouden.

Ik heb nog nooit zoveel twijfel gevoeld over wie nu goodies en wie badies zijn.
We zijn historisch opgegroeid met het idee dat er altijd een goeie en een slechte is in het verhaal.. Helaas is dat niet altijd het gevaar en gelukkig is het nooit zwart wist dat dit zelfs het geval is binnen 1 'kant'.

Twijfel serieus of het een Israëlisch wapen was, of dat er 500 doden bij gevallen zijn.
Er zijn ondertussen foto's van de parking waar de ontploffing plaatsvond en er is geen krater, of zelfs geen tegel die verplaatst is.
Alle muren errond staan nog recht, de dakpannen liggen nog op de daken, enz.
Zelfs met kleine bommen of raketten storten muren in en zie je een impact krater, hier enkel lokale vuurschade.

Dan de doden. Het eerste rapport sprak van 500 slachtoffers, met 200 doden en 300 gewonden, later is dat naar 500 doden veranderd.
Kan me zelf geen enkel bombardement herinneren waar er 500 doden vielen zonder dat er iets reusachtigs ontplofte, met de bijhorende ingestorte muren en metersdiepe krater.
500 doden van één ontploffing is echt extreem, zelfs als die parking bomvol zat. Er zijn 1000kg bominslagen die hele flatgebouwen platleggen, met 10m diepe kraters, en zelfs dan sterven er meestal <100 mensen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit zoveel twijfel gevoeld over wie nu goodies en wie badies zijn.
Goodies:
De burgerbevolking aan beide zijden die niets te winnen hebben bij dit conflict, alleen te verliezen.

Baddies:
1. Een extremistische groepering (Hamas), mogelijk gesteund door andere landen (Iran?), die Israël 'pootje lap' heeft gedaan, vlug naar huis gelopen is en wacht tot Israël in het zicht van de wereld 'pootje stamp' doet met 2 gestrekte benen om zo een groot conflict uit te lokken(?).
2. Een extremistische regering (Israël) die nu de daad bij de straffe woorden wil doen en geen verder gezichtsverlies wil lijden.

Onbeslisten:
Europa. Israël steunen in 'een reactie' en aan de andere kant het budget voor hulp aan de Palestijnen verhogen.

Grijze zone:
USA. Lijken de kaart te trekken van Israël, goed wetende dat foute acties door Israël direct gelinkt worden aan USA.
Wat dan weer Amerikaanse burgers in gevaar kan brengen.
Geen idee wat te denken van deze strategie.

Liveblog Al Jazeera:

“We are in a situation in which a terrorist organisation has not only attacked but continues to attack Israel,” a government spokesperson told a regular press briefing in response to a question about UN calls for a ceasefire in Gaza.

We zijn helaas ook in een situatie waarbij een staat als een waanzinnige buitenproportionele terreurbombardementen uitvoert op een zeer dichtbevolkt en verstedelijkt gebied. Nogmaals: dit is al lang geen zelfverdediging meer. Dit is hondsdolheid.

Biden's uitspraak is in deze diep teleurstellend. Er kan geen twijfel over bestaan dat de Amerikanen precies weten wat hier gebeurd is gegeven het aantal satellieten dat momenteel Gaza onder een vergrootglas houdt. Het is vrij eenvoudig hé. Duw op replay en ga kijken waar de infrarode staart vandaan komt. Gaza zelf, of Israël.

Terug
Bovenaan