Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Kortom, we weten niet wat er gebeurd is en wie er nu eigenlijk de schuldige is ...

Dan vraag ik mij af: waarom nemen alle media het dan klakkeloos over? Moeten die dan niet beter de feiten checken? Of is het allemaal propaganda van Israël om te ontkennen dat zij het toch gedaan hebben. Of allemaal leugens van Hamas om de wereld tegen Israël op te zetten. Wat is nu de Waarheid?

Kortom, we weten niet wat er gebeurd is en wie er nu eigenlijk de schuldige is ...

Dan vraag ik mij af: waarom nemen alle media het dan klakkeloos over? Moeten die dan niet beter de feiten checken? Of is het allemaal propaganda van Israël om te ontkennen dat zij het toch gedaan hebben. Of allemaal leugens van Hamas om de wereld tegen Israël op te zetten. Wat is nu de Waarheid?
alles voor de click$

Die media willen relevant blijven en de perceptie wekken dat zij nieuws het heetst van de naald brengen. Als je mediakanaal enkel 100% geverifieerde informatie uitbrengt, loop je hopeloos achter. Omdat nieuws instant en ongefilterd toekomt is het een huzarenstuk om het kaf van het koren te scheiden en worden er soms jammerlijke onwaarheden voor waar aangenomen. Die filtering is gatekeeping en elk mediakanaal heeft zijn eigen bril waarmee dat kaf van het koren wordt gescheiden. Daarom is nieuws de facto subjectief.

Die media willen relevant blijven en de perceptie wekken dat zij nieuws het heetst van de naald brengen. Als je mediakanaal enkel 100% geverifieerde informatie uitbrengt, loop je hopeloos achter. Omdat nieuws instant en ongefilterd toekomt is het een huzarenstuk om het kaf van het koren te scheiden en worden er soms jammerlijke onwaarheden voor waar aangenomen.
En het probleem is dat je het in dit conflict quasi onmogelijk is om informatie te verifiëren, want geen toegang ter plaatse en alle betrokken partijen die zich bezondigen aan voortdurende propaganda en bespelen van de publieke opinie. Dus dan is het inderdaad ofwel zwijgen, ofwel het nieuwsbericht aanpassen naarmate informatie binnensijpelt.

VRT plaatst in haar artikel over het ziekenhuis nu ook al pistes en theorieën die onderzocht worden op X: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-de-inslag-op-het-al-alhi-ziekenhuis-in-gaza/. Dat vind ik ook echt niet kies eigenlijk. Je kan er dan nog zoveel bij vermelden dat het theorieën zijn, op die manier draag je imo toch weer bij tot desinformatie en chaos.

En het probleem is dat je het in dit conflict quasi onmogelijk is om informatie te verifiëren, want geen toegang ter plaatse en alle betrokken partijen die zich bezondigen aan voortdurende propaganda en bespelen van de publieke opinie. Dus dan is het inderdaad ofwel zwijgen, ofwel het nieuwsbericht aanpassen naarmate informatie binnensijpelt.

VRT plaatst in haar artikel over het ziekenhuis nu ook al pistes en theorieën die onderzocht worden op X: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/1...-de-inslag-op-het-al-alhi-ziekenhuis-in-gaza/. Dat vind ik ook echt niet kies eigenlijk. Je kan er dan nog zoveel bij vermelden dat het theorieën zijn, op die manier draag je imo toch weer bij tot desinformatie en chaos.
En de vlam zit toch al in de pan. Ook al is Israël niet schuldig aan deze ene tragedie, er gebeuren elk uur wel andere tragedies. Wat Biden het meest zou sieren is dat hij zijn gewicht als president van de VS zou inzetten om een staakt het vuren af te dwingen. De VS zou nu wel een resolutie willen steunen voor een "humanitaire pauze". Intussen al wauwelend wel deze straffe taal:

US President Joe Biden will ask Congress for an “unprecedented” support package to Israel to help it defend itself from Hamas and ensure its security.

“The world will know that Israel is stronger than ever, and my message to any state or hostile actor thinking about attacking Israel remains the same as it was a week ago: don’t,” Biden said in a press conference in Tel Aviv.

Intussen zit de Saudische minister van BuZa samen met zijn Iraanse tegenhanger om de militaire escalatie in Gaza te bespreken. Die twee samen. Dat is niet bepaald een evidentie combinatie.

Laatst bewerkt:
En de vlam zit toch al in de pan. Ook al is Israël niet schuldig aan deze ene tragedie, er gebeuren elk uur wel andere tragedies. Wat Biden het meest zou sieren is dat hij zijn gewicht als president van de VS zou inzetten om een staakt het vuren af te dwingen. De VS zou nu wel een resolutie willen steunen voor een "humanitaire pauze". Intussen wel deze straffe taal:

Intussen zit de Saudische minister van BuZa samen met zijn Iraanse tegenhanger om de militaire escalatie in Gaza te bespreken. Die twee samen. Dat is niet bepaald een evidentie combinatie.
Idd, Biden zou beter proberen te deëscaleren in plaats van olie op het vuur te gieten door zijn onvoorwaardelijke steun voor Israël. (geldt ook voor EU-politici trouwens). Als de oorlog zich daar verder uitbreidt dan vrees ik hier in Europa ook voor meer terrorisme.

Toch een lichtpuntje, al moeten we het credo van MAFS Australia in gedachte houden: "Actions speak louder than words".

More from Biden in Tel Aviv
In a meeting with Israel’s cabinet, President Biden says the government has agreed to allow humanitarian aid into Gaza, based on the “understanding that there will be inspections, and that aid should go to civilians, not Hamas”.

“Israel agreed humanitarian assistance can begin to move from Egypt to Gaza,” Biden added.

EDIT
Al weet ik niet goed hoe dit ermee kan worden gecombineerd (liveblog Al Jazeera, later bericht dan bovenstaande):

The US has vetoed a UN resolution that would have condemned Hamas’ attacks against Israel and all violence against civilians, while urging humanitarian aid to Gazans.

The vote in the 15-member Security Council was 12 votes in favor, the US against and two abstentions.
Misschien tijd om dat vetorecht eens af te schaffen. Zou gaan om een "humanitarian pause", wat nog iets anders is dan wat Netanyahu wil toelaten (via Egypte water, voedsel en medicijnen naar Gaza sturen).

Laatst bewerkt:
Ha, de aap komt uit de mouw. De oorlog tegen terreur wordt een oorlog om grondgebied (die al decennialang bezig is natuurlijk).

Israëlische minister van Buitenlandse Zaken: "Na de oorlog zal Hamas verdwenen zijn en Gazastrook grond verliezen"

"Na deze oorlog zal Hamas niet alleen verdwenen zijn uit de Gazastrook, het Gazaans grondgebied zal ook verkleind zijn." Dat zei de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Eli Cohen op het Israëlische Army Radio. Het is niet meteen duidelijk of de Israëlische regering dat laatste ook als einddoel vastlegt. Analisten voorspelden wel al dat Israël waarschijnlijk een bufferzone zou invoeren, om Israëlische dorpen nabij de Gazastrook te beschermen.
(vrt liveblog)

Het zou hen uiteraard goed uitkomen om iedereen in de Gaza strook richting vluchtelingenkampen in Egypte te sturen. Euhm, tijdelijk, ja ja, zeker niet permanent :unsure:

De Israëlische strategie op de West Bank werkt dan wel beter dan die in Gaza. Veel gemakkelijker om een volk langzaam dood te knijpen door discriminatie en apartheid, in kleine stapjes, zonder grote bombardementen, beetje bij beetje land wegpikken door kolonisatie. Minder internationale aandacht op die manier.

Ha, de aap komt uit de mouw. De oorlog tegen terreur wordt een oorlog om grondgebied (die al decennialang bezig is natuurlijk).

(vrt liveblog)

Het zou hen uiteraard goed uitkomen om iedereen in de Gaza strook richting vluchtelingenkampen in Egypte te sturen. Euhm, tijdelijk, ja ja, zeker niet permanent :unsure:

De Israëlische strategie op de West Bank werkt dan wel beter dan die in Gaza. Veel gemakkelijker om een volk langzaam dood te knijpen door discriminatie en apartheid, in kleine stapjes, zonder grote bombardementen, beetje bij beetje land wegpikken door kolonisatie. Minder internationale aandacht op die manier.
Dat is een etnische zuivering maar dan op een manier waarop het minder opvalt.

Artikel over de gevolgen van onze onvoorwaardelijke steun voor Israël's beleid.

“We have definitely lost the battle in the Global South,” said one senior G7 diplomat. “All the work we have done with the Global South [over Ukraine] has been lost . . . Forget about rules, forget about world order. They won’t ever listen to us again.”

“What we said about Ukraine has to apply to Gaza. Otherwise we lose all our credibility,” the senior G7 diplomat added. “The Brazilians, the South Africans, the Indonesians: why should they ever believe what we say about human rights?”

Er is al langer een plan van een 'greater israel' bekend. Zou delen van libanon, syrie, iran en denk ook egypte of toch het stuk woestijn grenzen aan, bevatten

bron is journalist voor Channel 4 News

ik vraag me af of dit het bewijs is waar Biden zich op gebaseerd heeft?

Former United States Secretary of State Rex Tillerson stated that on 22 May 2017, Netanyahu showed Donald Trump a fake and altered video of Palestinian President Mahmoud Abbas calling for the killing of children. This was at a time when Trump was considering if Israel was the obstacle to peace. Netanyahu had showed Trump the fake video to change his position in the Israeli-Palestinian conflict.

Terug
Bovenaan