Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Gaat almeer meer de verkeerde kant op.
'k zie Israel in staat van een ziekenhuis te bombarderen als ze denken dat daar leiders or munitie zijn, maar 'k zie Hamas net zozeer in staat om dat ziekenhuis op te blazen om iedereen op te jutten. Zal weer een geval zijn waar iedereen zijn waarheid kiest en daarbij blijft.

Gevolg is dat meerdere moslimlanden morgen als algemene rouwdag aangeduid hebben en er nu al razende betogingen zijn...

En een analyse over het incident van de "geoconfirmed" account, één van de beste in dit veld.

Laatst bewerkt:
Er word hier wel snel naar de conclusie gesprongen dat Israël schuldig is aan dat bombardement.

Terwijl Israël zelf zegt dat het waarschijnlijk Hamas is.

Ik zou eerst het onderzoek afwachten voor conclusies te maken.. Heb toch meer vertrouwen in een legitieme regering dan in een terroristische organisatie.
Hamas heeft al 10.000den raketten op Israël afgevuurd de afgelopen 20 jaar, en hoewel de meerderheid nu wordt onderschept door de Iron Dome ... hoe vaak heb je al beelden vanuit Israël gezien waarbij zo'n raketinslag zo'n grote schade heeft aangericht? Ik vind dat nogal onwaarschijnlijk dat zo'n Hamas-raket dan wel tot zo'n schade in staat is in Gaza. Ook het verhaal van het debris van een onderschepte raket die dan een heel ziekenhuis in as zou moeten leggen, klinkt niet direct aannemelijk.

Je kan in deze oorlog niets uitsluiten, gezien beide partijen hier de Russische tactieken gebruiken van mist spuiten, maar op het moment dat Gaza onophoudelijk wordt gebombardeerd door Israël is het maar normaal dat er eerst naar hen gekeken wordt.

Ik heb het moeilijker met mensen die deze beelden zien en out of the blue beginnen speculeren met verhaaltjes over ontplofte wapenopslagplaatsen e.d., wanneer zelfs Israëlische propagandabronnen daar geen gewag van maken.

Laatst bewerkt:
Hamas heeft al 10.000den raketten op Israël afgevuurd de afgelopen 20 jaar, en hoewel de meerderheid nu wordt onderschept door de Iron Dome ... hoe vaak heb je al beelden vanuit Israël gezien waarbij zo'n raketinslag zo'n grote schade heeft aangericht? Ik vind dat nogal onwaarschijnlijk dat zo'n Hamas-raket dan wel tot zo'n schade in staat is in Gaza. Ook het verhaal van het debris van een onderschepte raket die dan een heel ziekenhuis in as zou moeten leggen, klinkt niet direct aannemelijk.

Je kan in deze oorlog niets uitsluiten, gezien beide partijen hier de Russische tactieken gebruiken van mist spuiten, maar op het moment dat Gaza onophoudelijk wordt gebombardeerd door Israël is het maar normaal dat er eerst naar hen gekeken wordt.

Ik heb het moeilijker met mensen die deze beelden zien en out of the blue beginnen speculeren met verhaaltjes over ontplofte wapenopslagplaatsen e.d., wanneer zelfs Israëlische bronnen daar geen gewag van maken.
Dat speculeren is ook niet zo vreemd als men toont dat die tunnels volgepropt zitten met raketten, daar moet ene 'zijn peuk maar eens blijven branden'.

Dat speculeren is ook niet zo vreemd als men toont dat die tunnels volgepropt zitten met raketten, daar moet ene 'zijn peuk maar eens blijven branden'.
Die tunnels liggen al jaren volgepropt, maar net nu zou er ene zijn peuk laten vallen hebben in het magazijn onder dat ziekenhuis? Opnieuw: zelfs de Israëlische propagandisten komen hier niet mee af. Het is al moeilijk genoeg om in dit conflict feit van fictie te onderscheiden, want beide partijen liegen en bespelen de publieke opinie harder dan de Russische grootmeesters. Dan hoeven we echt niet nog eens van die balonnetjes er bij te hebben.

Jordanië heeft de summit met Biden afgeblazen. Er trekt een golf van spontane protesten door moslimlanden. De verontwaardiging begint te groeien. Netanyahu begint zijn hand te overspelen.

edit: Ik zal een voorbeeld geven. In deze thread werd al zeer snel na de start van de Israëlische bombardementen gesproken over een genocide op de bevolking in de gazastrook omdat er veel burgerslachtoffers waren en dat de reactie disproportioneel was. Ondertussen (edit:dus op het moment van posten / aanpassing naar aanleiding van post #652) staat het dodental (volgens de berichtgeving op HLN) op 1008 slachtoffers aan Israëlische kant en 830 aan Palestijnse kant. Als we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat dat allemaal burgers zijn dan kan je al niet claimen dat er een disproportionele reactie was. Van een genocide kan eveneens gesproken worden als er 830 dodelijke slachtoffers zijn op een totale bevolking van 2.3 mil (klopt dit cijfer? doe dit uit het hoofd). Dus veel blabla in desbetreffende posts maar eigenlijk weinig waarheid.

10 oktober vs 17 oktober. Had niet gedacht dat ik deze quote nog eens zo snel naar boven zou moeten brengen.

Ik heb het moeilijker met mensen die deze beelden zien en out of the blue beginnen speculeren met verhaaltjes over ontplofte wapenopslagplaatsen e.d., wanneer zelfs Israëlische propagandabronnen daar geen gewag van maken.
Ik heb het vooral moeilijk met mensen die altijd staan te roepen: we moeten het onderzoek afwachten, we moeten de feiten afwachten (tik dat maar eens in in de zoekfunctie hier). Maar diezelfde mensen nu zonder blikken of blozen onmiddellijk met de beschuldigende vinger (en dat is dan nog zacht uitgedrukt) staan te wijzen.

Dat werd/wordt hier geroepen over veel banalere feiten. De feiten die nu aan de gang zijn, zijn zo zwaar. Mensen nemen het woord genocide in de mond. Wat het ook gewoon is trouwnes als Israel het echt geweest is. Maar als je die beschuldiging uitspreek dan kan je de feiten ook maar beter hard maken, want dat soort beschuldigingen zijn niet niks.

Maar tot de feiten gekend zijn, mag er een zekere terughoudendheid zijn. De propaganda molens draaien overuren. Niks is zeker.

Laatst bewerkt:
De vele slachtoffers van het hospitaal in de evacuatiezone tonen aan dat het daar nog lang niet niet leeg is en de internationale verontwaardiging is groot, wie ook verantwoordelijk is.

Een grootschalige verovering door het Israëlische leger zal kostelijk zijn in levens van soldaten en burgers die niet zijn kunnen vluchten (en soms als menselijk schild gebruikt). De "nakende" inval laat lang op zich wachten en mss is de politieke kost wel een belangrijke hinderpaal. Een chirurgische verwijdering van Hamas is onmogelijk en de volledige vernietiging die Netanyahu belooft is geen cleane actie met de vingerknip.

Eens begonnen is er geen weg terug maar snel zal het niet gaan en de soldaten die dan sterven om te jagen op de geesten van Hamas die overal opduiken als snipers om angst in te boezemen gaan de stress bij soldaten en hun familie thuis verhogen. Een langdurige bezetting met risico op leven zal knagen aan de steun van het Israelische volk.

Een langetermijnplan is nergens te zien, eens Hamas weg is valt alles in de plooi lijkt de hoop van Netanyahu. Dat lijkt maar een wensdroom.

Het aangekondigd grondoffensief laat nochtans op zich wachten. Ik ben niet geheel overtuigd dat er effectief een plan is bij de IDF om dit af te werken. Welke vorm dat ook moet aannemen dan.

Noch Israel noch Egypte willen de grenzen openen uit vrees voor een toevloed van Hamasmilitanten dus het zit daar vast. Zelfs hulpgoederen van Egypte naar Gaza komen er niet door, de situatie verslechtert enkel.

Jordanië heeft de summit met Biden afgeblazen. Er trekt een golf van spontane protesten door moslimlanden. De verontwaardiging begint te groeien. Netanyahu begint zijn hand te overspelen.
Tja..als je een deel moslims aanvalt, zijn er wel overal betogingen voor die moslims.
Waar waren die betogingen om die hamas aanslagen te veroordelen? De 11/9 aanslagen ?

Ik heb het vooral moeilijk met mensen die altijd staan te roepen: we moeten het onderzoek afwachten, we moeten de feiten afwachten (tik dat maar eens in in de zoekfunctie hier). Maar diezelfde mensen nu zonder blikken of blozen onmiddellijk met de beschuldigende vinger (en dat is dan nog zacht uitgedrukt) staan te wijzen.

Dat werd/wordt hier geroepen over veel banalere feiten. De feiten die nu aan de gang zijn, zijn zo zwaar. Mensen nemen het woord genocide in de mond. Wat het ook gewoon is trouwnes als Israel het echt geweest is. Maar als je die beschuldiging uitspreek dan kan je de feiten ook maar beter hard maken, want dat soort beschuldigingen zijn niet niks.

Maar tot de feiten gekend zijn, mag er een zekere terughoudendheid zijn. De propaganda molens draaien overuren. Niks is zeker.
Als je verwijst naar de 40 onthoofde baby's, dan voel ik me ook aangesproken. Voor mij zijn er twee belangrijke verschillen :

1. In deze situatie is het wel een aangetoond feit dat er iets gebeurd is. Het ziekenhuis is 'ontploft'. Daar is bewijs van. Dit was niet het geval bij dat ander voorbeeld.

2. De bronnen. Het nieuws 'Israël bombardeert ziekenhuis' kwam niet van een random Twitter account of marginale nieuwssite, maar kwam naar voren op alle grote, betrouwbaardere, nieuwssites.

Dat we er alsnog voorzichtig moeten mee zijn, dat kan zijn. En ondertussen hebben verschillende nieuwssites hun communicatie/titels reeds aangepast. Maar bij het oorspronkelijke nieuws zou ik heel verbaasd zijn als je dan niet verontwaardigd reageert richting Israël.

Vond dit wel het kijken waard. De manier hoe Bassem Youssef met de interview omgaat is anders dan we gewoon zijn, maar slaat de nagel een aantal keer op de kop.

Je mag dat vinden. Maar omdat je een aantal mensen wil "terugpakken" zelf ongefundeerde balonnetjes oplaten, in het wilde weg beginnen speculeren wat het misschien wel geweest zou kunnen zijn, ... vind je dat kies?

De propagandamolens draaien inderdaad overuren. Er wordt heel veel mist gespuit. Dankzij jouw bericht lopen er hier nu leden rond die het idee entertainen dat Hamas per ongeluk een wapenopslagplaats onder het ziekenhuis heeft doen ontploffen, een balonnetje dat zelfs door de Israëlische propagandisten op X niet opgelaten is. We kunnen die extra mist echt wel missen.

Als je verwijst naar de 40 onthoofde baby's, dan voel ik me ook aangesproken. Voor mij zijn er twee belangrijke verschillen :

1. In deze situatie is het wel een aangetoond feit dat er iets gebeurd is. Het ziekenhuis is 'ontploft'. Daar is bewijs van. Dit was niet het geval bij dat ander voorbeeld.

2. De bronnen. Het nieuws 'Israël bombardeert ziekenhuis' kwam niet van een random Twitter account of marginale nieuwssite, maar kwam naar voren op alle grote, betrouwbaardere, nieuwssites.

Dat we er alsnog voorzichtig moeten mee zijn, dat kan zijn. En ondertussen hebben verschillende nieuwssites hun communicatie/titels reeds aangepast. Maar bij het oorspronkelijke nieuws zou ik heel verbaasd zijn als je dan niet verontwaardigd reageert richting Israël.
Daar vewijs ik helemaal niet naar. Onthoofde babies vind ik nu niet direct banaal...

Tik het maar eens in in de zoek functie. Je komt uit bij messteken, grensoverschrijdend gedrag, betogingen met rellen, etc. Op zich ook zware feiten, maar in het rijtje van genocide en onthoofde babies inderdaad banaler.

De personen die daar stonden te roepen om feiten en onderzoeken staan nu op de eerse rij om Israel te beschuldingen in een volle propaganda oorlog.

Het is niet dat ik niet verontwaardigd zou zijn. Maar sta me toe dit enorm hypocriet te vinden van personen die hier regelmatig vanuit de moral high ground staan te prediken met een belerend vingertje.

Ik denk dat dit ergens ook hetgeen is waarop Hamas had gerekend (Hamas hé, niet "de Palestijnen"). Ze hebben zelf een zware terreurdaad gepleegd in de hoop dat Israel buitenproportioneel zou reageren en de wereld zich eindelijk het lot van de Palestijnen zou beginnen aantrekken. Ze zaten daar in Gaza (en in de Westbank uiteindelijk ook) vast in een onleefbare patstelling.

Geen idee wie dat ziekenhuis nu heeft doen ontploffen, ik acht beide partijen daartoe in staat.

Terug
Bovenaan