Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israël zegt nu dat het een mislukte raketlancering van Hamas zelf was…

Dit zou wel eens een gamechanger kunnen zijn. In het nadeel van Israël welteverstaan.

Wel interessant dat Israël zegt dat zij het niet waren...

Langs de andere kant gaat Hamas toch ook niet opzettelijk 1 van hun eigen ziekenhuizen opblazen, als het enige argument is om de publieke opinie te beïnvloeden. Dan kan je cru gezegd ook iets minder nuttig (maar even schandalig) opblazen.

Geen idee hoe iemand (neutraal) gaat bewijzen wie die raket afvuurde en of dat ziekenhuis het doelwit was.

Natuurlijk maakt het weer weinig uit allemaal voor de gewone mensen daar, wat een tragedie.

Dat is niet wat het Israëlisch leger zegt.

Reuters.
The Israeli military said it did not have any details about the reported bombing, but was checking. It has previously accused Hamas of using Palestinian civilians as human shields.

CNN
Israel Defense Forces spokesperson Daniel Hagari said the IDF is looking into the reported strike, saying since it was fairly recent, the IDF is still unclear whether the hospital was hit by an Israeli Air Force (IAF) strike or failed Hamas launch.

Dus de woordvoerder "wist niet" wie het gebombardeerd heeft. Het kan hun eigen leger zijn. Het kan Hamas zijn.
Je zou wel verwachten dat een modern leger besluitvorming bijhoudt van bombardementen.

Israël is al niet beter dan Rusland in mijn ogen, als die moedwillig dat ziekenhuis gebombardeerd hebben.
Een ongeluk (onderschepte raket of verkeerde lancering) is natuurlijk ook niet volledig uitgesloten. Maar dan wel heel toevallig dat die juist daar terechtkomt …

Het mag wel eens gedaan zijn met hier altijd zo snel conclusies te trekken.
Niemand van ons weet momenteel hoe de vork in de steel zit. Dus een beetje terughoudendheid zou welkom zijn.

Dat is niet wat het Israëlisch leger zegt.

Reuters.
The Israeli military said it did not have any details about the reported bombing, but was checking. It has previously accused Hamas of using Palestinian civilians as human shields.

CNN
Israel Defense Forces spokesperson Daniel Hagari said the IDF is looking into the reported strike, saying since it was fairly recent, the IDF is still unclear whether the hospital was hit by an Israeli Air Force (IAF) strike or failed Hamas launch.

Dus de woordvoerder "wist niet" wie het gebombardeerd heeft. Het kan hun eigen leger zijn. Het kan Hamas zijn.
Je zou wel verwachten dat een modern leger besluitvorming bijhoudt van bombardementen.

Ik baseerde me op de standaard liveblog (die uiteraard ook mis kan zijn in het citeren van bronnen):

Bombardement op ziekenhuis in Gaza Stad, zeker 500 slachtoffers volgens ministerie van Volksgezondheid

Een druk ziekenhuis in Gaza Stad werd geraakt in een Israëlische luchtaanval. Dat melden de Palestijnse autoriteiten.Volgens nieuwsmedium Al Jazeera gebeurde dat zonder waarschuwing. 'In het ziekenhuis verblijven honderden, misschien wel duizenden, Palestijnen die gewond raakten bij eerdere Israëlische aanvallen op Gaza', schrijft Al Jazeera. 'Het is een ware slachting.' Het ziekenhuis zou zo ernstig beschadigd zijn dat het niet langer dezelfde zorg kan blijven aanbieden.

Volgens het ministerie van Volksgezondheid in Gaza vielen zeker 500 slachtoffers bij de aanval. De civiele bescherming communiceert over 'meer dan 300 doden'.

Het Israëlische leger zegt in een verklaring dat zij het niet gedaan hebben. De Hamasregering in Gaza beschreef de aanval als een 'oorlogsmisdaad.'

dat hier direct mensen in de bres kunnen springen voor Israël op een absoluut dieptepunt in de menselijke geschiedenis dat snap ik niet. Hoe ver moet ge het wel niet gaan zoeken op den duur.
Je mag dus wel direct Israël veroordelen, maar kritisch zijn mag niet?
Zelfs indien er tunnels met opslagplaatsen onder dat ziekenhuis zou liggen, dan val je dat niet aan gezien je weet dat je honderden burgerdoden op je geweten hebt. Of je zorgt dat de tegenpartij voldoende tijd en middelen krijgt om de burgers te evacueren, wat ook niet het geval was.

Blijft alleen nog het onrealistische scenario over dat Hamas per ongeluk of intentioneel zelf die tunnel opblaast. Anders is dit een oorlogsmisdaad (tenzij men kan aantonen dat de raket verkeerd insloeg en men daar niks aan kon doen).
Hamas is ook niet te beschaamd om Palestijnen als menselijk schild te gebruiken hé. Sluit die mensen op in dat hospitaal en doe rustig verder met wat je bezig bent. Ze hebben niks te verliezen, wordt het niet aangevallen, dan is er niets aan de hand. Is het zoals nu, dan schreeuwt men moord en brand en genocide tegen Israël. Win win.

Ondertussen staat half het midden-oosten in brand. Opstanden in Jordanië, Tunesië, Turkije,... Nabij de Israëlische ambassades. Dit gaat het moment zijn dat alles gaat ontploffen.
En Abbas heeft al laten weten dat de meeting met Biden niet meer doorgaat ☠️

Zelfs indien er tunnels met opslagplaatsen onder dat ziekenhuis zou liggen, dan val je dat niet aan gezien je weet dat je honderden burgerdoden op je geweten hebt. Of je zorgt dat de tegenpartij voldoende tijd en middelen krijgt om de burgers te evacueren, wat ook niet het geval was.

Blijft alleen nog het onrealistische scenario over dat Hamas per ongeluk of intentioneel zelf die tunnel opblaast. Anders is dit een oorlogsmisdaad (tenzij men kan aantonen dat de raket verkeerd insloeg en men daar niks aan kon doen).
Ik hoor en lees toch vaak dat Israel de mensen op voorhand waarschuwt ?

+ het militaire standpunt dat een Hamaslocatie wordt gezien als doelwit ook al zijn daar burgers aanwezig. (Hamas misbruikt zijn burgers als doelwit,dat weet iedereen.) , Ik hoorde toch een Nederlandse oud-generaal zeggen dat wanneer raketten worden afgevuurd vanuit een burgerlocatie,dat eigl niet meer als burgerlocatie wordt gezien maar als iets vijandigs. Oorlog is sowieso gruwel.

Ge moogt zeker kritisch zijn maar alluderen op het metronetwerk als een soort van rechtvaardiging van een ziekenhuis platbombarderen zou in de kraam van helemaal niemand mogen passen.

dat hier direct mensen in de bres kunnen springen voor Israël op een absoluut dieptepunt in de menselijke geschiedenis dat snap ik niet. Hoe ver moet ge het wel niet gaan zoeken op den duur.

Heb je ook maar enig bewijs dat het wel degelijk een Israelische raket was? Zolang dat er niet is, is iedereen hier aan het gissen.

Ik bedoel wel degelijk de 2de alinea, perongeluk een opslag plaats opgeblazen. Dus niet de eerste alinea. Waarom dat onwaarschijnlijk is, begrijp ik niet.

IDF says hospital blast caused by militants' rockets​

The Israel Defense Forces have posted on X, formerly Twitter, that they believe the strike against the Al Ahli hospital was from a rocket barrage fired by Palestinian militants.
The IDF post in full is:
Quote Message: An analysis of IDF operational systems indicates that a barrage of rockets was fired by terrorists in Gaza, passing in close proximity to the Al Ahli hospital in Gaza at the time it was hit. Intelligence from multiple sources we have in our hands indicates that Islamic Jihad is responsible for the failed rocket launch which hit the hospital in Gaza."
An analysis of IDF operational systems indicates that a barrage of rockets was fired by terrorists in Gaza, passing in close proximity to the Al Ahli hospital in Gaza at the time it was hit. Intelligence from multiple sources we have in our hands indicates that Islamic Jihad is responsible for the failed rocket launch which hit the hospital in Gaza."

Dit mag/moet wel onderzocht worden. Ik mag hopen dat een leger als dat van Israël een lijst heeft van de doelen waarop ze gevuurd hebben, zeker met moderne rakketten.

Want indien Israël hierover liegt, en niet kan aantonen dat dit een misfire is of een vijandelijke rakket, is dit inderdaad een oorlogsmisdaad pur sang, daar is geen weg rondom heen.

Ik vermoed dat Israël wel zal zeggen dat het een belangrijk hoofdkwartier was van Hamas, dat hebben ze dan toch geleerd van de Russen.

De artikels van een ander ziekenhuis in Gaza dat bekend stond als een hoofdkwartier van Hamas staan hier nochtans in deze thread. Staan zelfs op Wikipedia, en tot nader order heeft Israël dat ziekenhuis niet aangevallen.

Ge moogt zeker kritisch zijn maar alluderen op het metronetwerk als een soort van rechtvaardiging van een ziekenhuis platbombarderen zou in de kraam van helemaal niemand mogen passen.
Dat heb ik dan ook helemaal niet gezegd of gealludeerd. Sterk staaltje woorden in de mond leggen dit

Stel je voor dat de slechteriken daarvan misbruik maken en hun opslagplaatsen, hoofdkwartieren en andere nuttige plekken in een ziekenhuis installeerden....

statement van IDF (van bbc geplukt)

IDF says hospital blast caused by militants' rockets​

The Israel Defense Forces have posted on X, formerly Twitter, that they believe the strike against the Al Ahli hospital was from a rocket barrage fired by Palestinian militants.
The IDF post in full is:
Quote Message: An analysis of IDF operational systems indicates that a barrage of rockets was fired by terrorists in Gaza, passing in close proximity to the Al Ahli hospital in Gaza at the time it was hit. Intelligence from multiple sources we have in our hands indicates that Islamic Jihad is responsible for the failed rocket launch which hit the hospital in Gaza."
An analysis of IDF operational systems indicates that a barrage of rockets was fired by terrorists in Gaza, passing in close proximity to the Al Ahli hospital in Gaza at the time it was hit. Intelligence from multiple sources we have in our hands indicates that Islamic Jihad is responsible for the failed rocket launch which hit the hospital in Gaza."

"Islamic Jihad", dat zou dus die andere terreurorganisatie zijn (niet Hamas).

Blijft afwachten of het waar is natuurlijk.

Stel je voor dat de slechteriken daarvan misbruik maken en hun opslagplaatsen, hoofdkwartieren en andere nuttige plekken in een ziekenhuis installeerden....
Ze zijn al de hele week woningblokken aan het bombarderen, ook allemaal strategische doelen zeker? Ligt toch volledig in lijn met wat de afgelopen dagen gebeurd is?

Akkoord dat er nu onderzocht moet worden wat er daar nu precies gebeurd is, en dat we in de tussentijd best het hoofd koel houden, maar 100% iets bewijzen zal hier sowieso niet gemakkelijk zijn. Israël zal niet rap informatie vrijgeven waarmee het zichzelf veroordeelt tot pleger van oorlogsmisdaden.

Langs de andere kant: ook al was het HQ van Hamas daar onder het ziekenhuis, dan past het in mijn hoofd nog steeds niet dat ge dan maar gewoon een heel ziekenhuis platgooit met honderden onschuldige mensen erin.

Het scenario van een false flag is niet helemaal ondenkbaar, maar het meest waarschijnlijke is wel gewoon nog altijd dat het Israël zelf was, en dat wordt voorlopig ook wel gewoon bevestigd door de beelden die ik al heb gezien.

Laatst bewerkt:

Hamas is ook niet te beschaamd om Palestijnen als menselijk schild te gebruiken hé. Sluit die mensen op in dat hospitaal en doe rustig verder met wat je bezig bent. Ze hebben niks te verliezen, wordt het niet aangevallen, dan is er niets aan de hand. Is het zoals nu, dan schreeuwt men moord en brand en genocide tegen Israël. Win win.

Ik hoor en lees toch vaak dat Israel de mensen op voorhand waarschuwt ?

+ het militaire standpunt dat een Hamaslocatie wordt gezien als doelwit ook al zijn daar burgers aanwezig. (Hamas misbruikt zijn burgers als doelwit,dat weet iedereen.) , Ik hoorde toch een Nederlandse oud-generaal zeggen dat wanneer raketten worden afgevuurd vanuit een burgerlocatie,dat eigl niet meer als burgerlocatie wordt gezien maar als iets vijandigs. Oorlog is sowieso gruwel.

Jongens sorry, maar 300 tot 500 burgers in 1 klap doden en dat beschouwen als aanvaardbare collateral damage (want ja ze werden misbruikt als menselijk schild of ja het wordt niet meer beschouwd als 'burgerlocatie').

Dat kan je op die manier toch echt niet goedpraten.

edit: ik begrijp dat er in een oorlog burgerslachtoffers vallen. Maar welk doelwit rechtvaardigt dat soort aantallen?

Laatst bewerkt:
Tiens, en nu zou de adviseur van de Israëlische PM gezegd hebben dat het een verdwaalde raket van Hamas was (niet van Islamic Jihad dus).
(volgens BBC)
Mark Regev, senior adviser to the Israeli prime minister, has told the BBC the Israeli authorities are looking at exactly what happened and said its military would not "deliberately target ahospital".

Quote Message: My information, that I have just received from the highest authority... is that all indications are that this was not Israeli orders, that this was rather, a Hamas rocket that fell short."
My information, that I have just received from the highest authority... is that all indications are that this was not Israeli orders, that this was rather, a Hamas rocket that fell short."

Jongens sorry, maar 300 tot 500 burgers in 1 klap doden en dat beschouwen als aanvaardbare collateral damage (want ja ze werden misbruikt als menselijk schild of ja het wordt niet meer beschouwd als 'burgerlocatie').

Dat kan je op die manier toch echt niet goedpraten
Juist, want ik beweer dat het collateral damage is, en ik praat het goed.
Stevig staaltje van woorden in de mond leggen.

Ik onthou : "je moet dus direct Israël als schuldige aanduiden, en je mag niet kritisch zijn. Tevens mag je ook niets vertellen over de schandalige werkwijze van Hamas want dan praat je dingen goed. "

Terug
Bovenaan