Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of wat doet een land zoals Egypte:
Cairo said on Monday that the Rafah crossing, the sole remaining exit out of Gaza, has been rendered nearly inoperable by continuous Israeli air strikes, with hundreds of tonnes of aid stalled on the Egyptian side.
Efforts to open the Rafah crossing have so far not yielded any results, with Egyptian Foreign Minister Sameh Shoukry saying Israel has yet to allow the opening of the crossing, which connects Gaza to Egypt. He added that Cairo aimed to keep the crossing operational.
Hundreds of tonnes of aid on more than 100 trucks has arrived in Sinai from countries including Jordan and Turkey, with Egypt opening up its airport in El Arish to accommodate them.
Hier word ik pas mottig van. Het ligt weer aan het Westen, het Westen doet niet genoeg....
Waar vooral geen woorden voor zijn is dat het Midden-Oosten helemaal niks doet. Het zijn toch gelijkgezinden daar, maar waar blijft de hulp van die kant. Er is in het MO enorm veel haat wegens alles wat met Westen te maken heedt, maar het Westen moet het weer komen oplossen?
Wat doen ze in het MO wel. Vooral Hamas sponseren en wapens leveren. Ze hadden dat geld beter geinvesteerd in water- en elektriciteitsvoorzieningen voor de Palestijnen.
Of wat doet een land zoals Egypte:
De ene migrant is de andere niet. Is het niet veel eenvoudiger om mensen op te vangen die dichter bij je cultuur aanleunen? Ik denk dat er veel minder problemen zouden zijn moesten er 2 miljoen Nederlanders, Duitsers of Fransen naar België vluchten dan 2 miljoen Palestijnen, Syriërs of Afghanen. Idem dito voor andere streken in de wereld, ongetwijfeld is het voor pakweg Ghana ook eenvoudiger om 2 miljoen Togolezen te integreren dan Chinezen. Egypte houdt zijn grens dicht want ik lees: angst voor terroristen, ze gaan willen blijven en niet terugkeren, ja goed, dat kan het Westen evengoed zeggen en het zal voor Egypte toch wel eenvoudiger zijn om 2 miljoen Palestijnen te integreren dan Zweden of Polen? Dat de grens beschoten wordt en Palestijnen er niet in kunnen owv bombardementen lijkt me de enige geldige reden te zijn om niet met de vinger naar Egypte te wijzen, als er in deze al moet gewezen worden...Je steigert zelf bij de influx van een paar duizenden migranten in België, maar Egypte moet wel zomaar even 2 miljoen Palestijnen gaan opvangen? Zonder garantie dat Israël die vluchtelingen na hun wraak terug naar huis laat keren? Voor zover er nog iets is om naar huis terug te keren that is.
Qatar voorstellen als helper in dit conflict terwijl de hele leiding van Hamas daar lekker in alle luxe zit te vertoeven? "Qatar's links with Hamas are not only financial but also political. Hamas chief Ismail Haniyeh has resided mostly in Doha since 2012, and the political bureau of the Islamist movement is located in the Qatari capital." Ja als je Hamas steunt zou je voor minder de elektriciteitsfactuur betalen, maar dat is niet "helpen", dat is kant kiezen in het conflict. https://www.france24.com/en/middle-...key-and-beyond-the-galaxy-of-hamas-supportersEén artikeltje op Al Jaazera en je had al een pak meer geïnformeerd kunnen zijn, "het poortje" openzetten aan de grens met Egypte is nu eenmaal geen sinecure. In de laatste quote zie je trouwens dat Jordanië en Turkije al hulp klaar staan hebben en Qatar betaalt nog steeds de energiefactuur, allemaal landen uit het MO die "niets doen".
Qatar voorstellen als helper in dit conflict terwijl de hele leiding van Hamas daar lekker in alle luxe zit te vertoeven? "Qatar's links with Hamas are not only financial but also political. Hamas chief Ismail Haniyeh has resided mostly in Doha since 2012, and the political bureau of the Islamist movement is located in the Qatari capital." Ja als je Hamas steunt zou je voor minder de elektriciteitsfactuur betalen, maar dat is niet "helpen", dat is kant kiezen in het conflict. https://www.france24.com/en/middle-...key-and-beyond-the-galaxy-of-hamas-supporters
Al Jazeera wordt trouwens gefinancierd door Qatar, dus de vraag is hoe neutraal die zijn in het conflict.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Qatar dat doet op vraag van de VS en dat ze dat ook gedaan zouden hebben met de Taliban. Zodat er toch in bepaalde mate diplomatieke onderhandelingen kunnen plaatsvinden.Ja de hulp van Qatar is nogal "dubbel" . Die steunen gewoon Hamas , met als gevolg dat ze dan ook de energiefactuur betalen idd. Echt een mafiastaat Qatar met veel te veel macht en geld.
Qatar heeft zelf banden met Iran ook dacht ik, dat landje is veel te machtig imo.Ik meen ergens gelezen te hebben dat Qatar dat doet op vraag van de VS en dat ze dat ook gedaan zouden hebben met de Taliban. Zodat er toch in bepaalde mate diplomatieke onderhandelingen kunnen plaatsvinden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Qatar dat doet op vraag van de VS en dat ze dat ook gedaan zouden hebben met de Taliban. Zodat er toch in bepaalde mate diplomatieke onderhandelingen kunnen plaatsvinden.
Qatar heeft zelf banden met Iran ook dacht ik, dat landje is veel te machtig imo.
Er is een belangrijke sji'itische minderheid in Qatar, maar de meerderheid is wahhabitisch.Qatar heeft zelf banden met Iran ook dacht ik, dat landje is veel te machtig imo.
Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Maar het ging erom dat Qatar op die wijze druk kan uitoefenen op Hamas om bvb gijzelaars nu vrij te krijgen. Zonder Qatar zou elk dialoog bijna onmogelijk zijn.Die insteek ga je mij dan toch eens moeten uitleggen. Op vraag van zelfs.
Qatar is gewoon een opportunistisch land dat elke mogelijkheid grijpt om zichzelf te verrijken, op de kap van een ander. Ze zouden nog huilen met de duivel mochten ze daar garen bij kunnen spinnen.
En dat is bij veel islamitische landen zo. Er is weinig medeleven met de Palestijnen hoor. Het is gewoon die gezamenlijke vijand in Israël die hen bindt.
Die insteek ga je mij dan toch eens moeten uitleggen. Op vraag van zelfs.
Qatar is gewoon een opportunistisch land dat elke mogelijkheid grijpt om zichzelf te verrijken, op de kap van een ander. Ze zouden nog huilen met de duivel mochten ze daar garen bij kunnen spinnen.
En dat is bij veel islamitische landen zo. Er is weinig medeleven met de Palestijnen hoor. Het is gewoon die gezamenlijke vijand in Israël die hen bindt.
Qatar is de grootste LNG leverancier ter wereld , van daar dat die geen sancties krijgen. Olie en gas.Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Maar het ging erom dat Qatar op die wijze druk kan uitoefenen op Hamas om bvb gijzelaars nu vrij te krijgen. Zonder Qatar zou elk dialoog bijna onmogelijk zijn.
Kan bullshit zijn natuurlijk. Maar zou verklaren waarom Qatar nu niet gesanctioneerd wordt en Blinken er zelfs een bezoek bracht.
Daar vind je net zo goed bias terug, ja. Al wordt daar nu wel de humanitaire kant veel meer in de verf gezet dan in de Westerse media. Mensen worden daar ontslagen of op non-actief gezet bij te scherpe kritiek op Israel.Al Jazeera wordt trouwens gefinancierd door Qatar, dus de vraag is hoe neutraal die zijn in het conflict.
(hoewel geen enkele media 100% neutraal is)
Echt een mafiastaat Qatar met veel te veel macht en geld.
Qatar heeft zelf banden met Iran ook dacht ik, dat landje is veel te machtig imo.
Dus kolonisten die Palestijnen gaan afmaken, dat is provoceren? En iets met een aard en plaats waarover je kan discussiëren? Palestijnen die Israeliers afmaken zijn dan wat, wilde beesten of iets in die trant?
Dode Palestijnen, waaronder ondanks hun fundamentalistische leiders een hele hoop onschuldige burgers die ook maar gewoon hun leven willen leiden, zijn vanuit een moreel en ethisch standpunt verschillend met dode Israeliers, waaronder ondanks hun funamentalistische leiders een hele hoop onschuldige burgers die ook maar gewoon hun leven willen leiden?
Ja, Israel speelt het spel wat betreft het huidige conflict in Gaza in zekere zin properder dan de raid van Hamas. Langs de andere kant speelt Israel op de Westbank veel vuiler spel dan de Palestijnen. Moreel superieur zijn echt niet hoor, ze hebben alleen een betere marketingmachine en hebben als dominante partij veel meer speelruimte.
In plaats van rond de pot te draaien, zeg dan toch gewoon dat je vindt dat een Israelisch leven, met al hun morele superioriteit, meer waard is dan een Palestijns. Of wat wil je nu juist zeggen?
Ik vind het bijna misselijkmakend om dit te moeten blijven lezen, eerlijk gezegd. Hamas vermoordt baby's van dichtbij, Israël vermoordt baby's vanop afstand. En in grotere getallen. Hoe dat moreel en ethisch fundamenteel, fundamenteel dan nog wel!, verschillend is, ik zie het niet.
Moslims/Palestijnen die juichen bij de slachtpartij (zonder dat je de mogelijkheid contempleert dat sommigen juichen om het verzet tegen Israël en niet noodzakelijk om de manier waarop) definiëren blijkbaar een hele cultuur. Israëliërs die dat doen, die de uitroeiing van de Palestijnse beesten prediken, dat zijn gewoon extremisten. Die mogen we zeker niet vereenzelvigen met hun bredere volk, cultuur of religie. Je moet het toch maar weer durven.
Blijven de Israëlische politiek voorstellen alsof ze onschuldige slachtoffers proberen te vermijden, is op dit moment ook gewoon liegen. De manier waarop Israël met Gaza omgaat, ook al voor deze escalatie, was er niet op gericht om onschuldige slachtoffers te vermijden. Nu nog veel minder. Fijn, zo'n waarschuwing dat Gaza-stad vernietigd zal worden. Ga maar met 2 miljoen op een hoopje zitten zonder elektriciteit, drinkbaar water, een dak boven je hoofd, ... Sterf je niet door een raket of kogel in Gaza-stad, dan sterf je wel van ontbering er buiten. Geef Bibi maar snel zijn Nobelprijs, amai. En die humanitaire corridors? Waar zijn ze? De grensovergang in Rafah blijft ook gewoon toe, humanitaire hulp wordt tegengehouden.
Er zijn overigens nu al dubbel zoveel mensen rechtstreeks gedood door het Israëlische leger in Gaza dan het aantal slachtoffers van de raid van Hamas in Israël. En het echte offensief moet nog beginnen, terwijl ze spreken van een maandenlange belegering. En dan tellen we alle onrechtstreekse slachtoffers niet eens mee. Van de baby's in couveuses die straks niet meer werken, tot kinderen en ouderen die omkomen van ontbering, tot eender wie die een medisch probleem heeft en die niet meer kan geholpen worden doordat Israël alle Palestijnse ziekenhuizen heeft lamgelegd tot ... Het is niet dat de Palestijnse slachtoffers het aantal Israëlische 'mogelijk/waarschijnlijk' zal overstijgen, het is nu al zo, en het zal eindigen in een gigantisch disproportioneel verschil. Maar goed, de overlevers zullen dan tenminste eindelijk weten dat Israël moreel en ethisch fundamenteel beter is dan Hamas!
Miljoenen mensen die lijden op manieren die wij ons gewoon niet kunnen inbeelden, en jij vindt het nodig om toch 1 partij morele superioriteit en legitimatie toe te dichten. Om nog maar te zwijgen dat je deze situatie aangrijpt om weer een hele religie en cultuur te demoniseren. Op het moment dat twee miljoen Palestijnen hun doodvonnis te horen kregen nota bene. Ziekelijk.
Of je het nu bewust burgers vermijden noemt of collateral damage of een gruwelijke tragedie, de conclusie blijft hetzelfde: het is bullshit en niet meer dan window dressing. Israël maakt bewust de keuze om maatregelen te nemen die disproportioneel onschuldige Palestijnen treffen, niet alleen nu maar ook in het verleden. De uitkomst blijft: baby's sterven. En het zullen er een pak meer dan 40 zijn. Het maakt mij niet uit hoeveel kak je er nog aan hangt, je gaat mij echt niet overtuigen dat Israël daarmee moreel en ethisch fundamenteel beter is dan Hamas.Ik zou zeggen beluister de podcast (net zoals ik het opiniestuk in De Standaard gelezen heb), in plaats van te herhalen wat hier al zo vaak gezegd is.
Maar neen, ik vind een Israëlisch leven niet meer waard dan een Palestijns.
Ik vind de manier waarop de levens aan de ene kant verloren gaan ten opzichte van de andere niet equivalent.
Aan de ene kant sterven kinderen omwille van colleteral damage, en dat is een gruwelijke tragedie. Men zou alles in het werk moeten stellen om dit te voorkomen. Maar aan de andere kant worden kinderen gemarteld en gedood, op de grond, door mensen die erbij staan.
Jij bent degene die negeert wie het doelwit is van het zonder levensmiddelen zetten van 2 miljoen mensen. Van meer dan een miljoen mensen dakloos maken. Opnieuw: proficiat die waarschuwingen. Pas op: we vernietigen je woningen, je scholen, je ziekenhuizen, je hele infrastructuur. En ga maar zonder enige humanitaire hulp, zonder water, zonder elektriciteit, zonder dak met 2 miljoen op een nog kleiner kluitje wachten tot we daar mee klaar zijn. Colleteral damageOok hier weer andermaal twijfel of je de podcast beluisterd hebt.
Als je dat niet ziet, dan kan ik je daar niet eloquenter van overtuigen dan dat bovenstaande podcast dat kan.
Laat het volstaan om te zeggen dat door de manier waarop je het verwoordt, je bewust negeert wie die Hamas terrorist wilt vermoorden, en wie het doelwit is van die raket van Israël. Als Israël het niets zou kunnen schelen dat er colleteral damage is, zouden er géén waarschuwingen plaatsvinden.
.Die discussie is al gevoerd ja, daarom dat het onbegrijpelijk is dat je hier weer mee afkomt. De redenen waarom de grens met Egypte toe blijft zijn hier al vermeld. De belangrijkste werd echter nog maar deze avond eens herbestigd: Israël laat het niet toe.Je zou denken dat Gaza enkel en alleen aan Israël grenst, of dat Israël verantwoordelijk is voor alles in Gaza. Deze discussie hebben we al eens gehad. Maar ja, in een ideale wereld zou ik hopen op betere corridors en evacuaties.
En Hamas kijkt hoe ze de bezetting van Palestina kunnen stoppen, en dat houdt in: Israël bestrijden.Ik hoop alvast dat de uitkomst die jij beschrijft zoveel mogelijk kan worden vermeden, maar die proportionaliteit vergelijken enkel op basis van de uitkomst is wat mij betreft verkeerd.
Staten/groeperingen handelen overigens nu éénmaal niet in het voordeel van het belang van iedereen, maar kijken in de eerste plaats naar zichzelf. Israel kijkt naar hoe het nog eens zo'n aanslag zoals die van vorige week kan voorkomen, en dat houdt in: Hamas bestrijden.
Toch nog eventjes op de man spelen, waarom is dat weer nodig? Hou toch eens op om telkens in een discussie te claimen dat jij spreekt vanuit de ratio en de ander vanuit emotie.Dat van die morele superioriteit - zelfs al moet dat niet eens betekenen dat één partij volledig goed is en de ander volledig slecht - heb ik tenminste met meer ratio dan emotie onderbouwd, en wat jij hier afdoet als louter religie/cultuur is wel degelijk van belang. Aan beide zijden van dit conflict overigens.
Of je het nu bewust burgers vermijden noemt of collateral damage of een gruwelijke tragedie, de conclusie blijft hetzelfde: het is bullshit en niet meer dan window dressing. Israël maakt bewust de keuze om maatregelen te nemen die disproportioneel onschuldige Palestijnen treffen, niet alleen nu maar ook in het verleden. De uitkomst blijft: baby's sterven. En het zullen er een pak meer dan 40 zijn. Het maakt mij niet uit hoeveel kak je er nog aan hangt, je gaat mij echt niet overtuigen dat Israël daarmee moreel en ethisch fundamenteel beter is dan Hamas.
Jij bent degene die negeert wie het doelwit is van het zonder levensmiddelen zetten van 2 miljoen mensen. Van meer dan een miljoen mensen dakloos maken. Opnieuw: proficiat die waarschuwingen. Pas op: we vernietigen je woningen, je scholen, je ziekenhuizen, je hele infrastructuur. En ga maar zonder enige humanitaire hulp, zonder water, zonder elektriciteit, zonder dak met 2 miljoen op een nog kleiner kluitje wachten tot we daar mee klaar zijn. Colleteral damage.
Die discussie is al gevoerd ja, daarom dat het onbegrijpelijk is dat je hier weer mee afkomt. De redenen waarom de grens met Egypte toe blijft zijn hier al vermeld. De belangrijkste werd echter nog maar deze avond eens herbestigd: Israël laat het niet toe.
En Hamas kijkt hoe ze de bezetting van Palestina kunnen stoppen, en dat houdt in: Israël bestrijden.
Beiden even misguided, beiden geen enkel excuus voor de slachtpartijen die ze aanrichten.
Toch nog eventjes op de man spelen zegt'm.