Général Zantas
Well-known member
Hamas is een extremistische Palestijnse organisatie die sinds 2007 de Gazastrook controleert.
bron: vrt news
Ik ben bekend met Hamas ja. Ben jij ermee bekend dat Palestine groter is dan enkel de Gazastrook?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hamas is een extremistische Palestijnse organisatie die sinds 2007 de Gazastrook controleert.
bron: vrt news
Situation at Khan Younis hospitals ‘catastrophic’
The situation at hospitals across Khan Younis is “catastrophic” as staff struggles to cope with the number of people wounded by Israeli bombardment and the severe shortage of water and electricity, medics said.
“The situation is catastrophic. For the last seven days, we have had a continuous flow of wounded civilians. The hospital’s bed [capacity] was expanded many times,” Mohamed Kandil, director of the emergency department at Naser Hospital, told Al Jazeera.
“In the last hour, we received 60 wounded civilians. That is a patient a minute. This is a very catastrophic situation.
“The hospital can’t operate much longer. The electricity is still off. The hospital’s fuel-based generators will be going off soon. The health system will collapse. The hospital will change to a graveyard.”
Ik blijf het toch zeer moeilijk vinden om in de context van dit conflict te lezen over een niet geprovoceerde aanval van Hamas ...In feite had men dat dan al eerder moeten doen, omwille van het kolonialisme van Israël in de West Bank.
Nu is er wel een verschil met Rusland aangezien Israël reageert op een aanval van Hamas (en dat dus niet "unprovoked" is zoals Rusland die Oekraïne binnenvalt).
Als men het opzettelijk maken van burgerslachtoffers gebruikt als criterium dan zullen er wellicht nog veel landen moeten geschorst worden van sportevenementen. En dan zal het ook nog moeten bewezen worden dat Israël opzettelijk burgerslachtoffers maakt. Dan had men China ook al lang moeten schorsen van sportevenementen omwille van hoe ze daar met de Oeigoeren omgaan.
Nee dat zei ik niet, ik bedoel dat de bombardementen van Israël een tegenreactie zijn op de aanval van Hamas (die het gevolg zijn van een aanhoudende spiraal van geweld tussen Israël en Hamas/Palestina).Ik blijf het toch zeer moeilijk vinden om in de context van dit conflict te lezen over een niet geprovoceerde aanval van Hamas ...
Dat het Westen hypocriet en niet consequent is in dit soort situaties weten we natuurlijk al veel langer.
Ja dat weet ik ;-)Ik ben bekend met Hamas ja. Ben jij ermee bekend dat Palestine groter is dan enkel de Gazastrook?
waarop hamas nu een tijdje gaat lijden en weer zal aanvallen.Nee dat zei ik niet, ik bedoel dat de bombardementen van Israël een tegenreactie zijn op de aanval van Hamas (die het gevolg zijn van een aanhoudende spiraal van geweld tussen Israël en Hamas/Palestina).
Door gematigden aan de onderhandelingstafel te zetten, meer dan genoeg daarvan. IJdele hoop, ik weet het.De zionisten langs isrealische zijde en Hamas aan palestijnse zijde staan gewoon lijnrecht tegenover elkaar, hoe daar ooit vrede van komt zie ik niet in.
Door gematigden aan de onderhandelingstafel te zetten, meer dan genoeg daarvan. IJdele hoop, ik weet het.
Biden postpones trip to Colorado to focus on Israel-Hamas war
President Biden has rescheduled a trip to Colorado to stay in the capital and focus on high-level meetings on Israel and the humanitarian crisis unfolding in Gaza.
It is being reported that the president is considering a trip to Israel in the coming days, but nothing has been confirmed yet.
He has to carefully weigh in a trip to Israel: Biden’s presence could be seen as a provocative move by Iran or potentially viewed as tone-deaf by Arab nations as civilian casualties mount in the besieged enclave.
Hamas = / = "de Palestijnen", terwijl het de staat Israël is dat momenteel terreurbombardementen uitvoert. Toch wel een belangrijk verschil.
Daarom inderdaad mijn waarom vraag. Ik stel Hamas niet gelijk aan de Palestijnse staat. Avi blijkbaar wel.
Daarom dat je niet de atleten moet weren, maar de symboliek. Je kan ze bv laten deelnemen onder de olympische vlag (zoals Rusland al enige jaren wegens de dopingschandalen). Het lijkt me redelijk beschamend als land om je atleet een medaille te zien winnen, zonder dat je nationale hymne wordt gespeeld.Ik denk dus niet dat je kan zeggen dat voor Israëlische atleten een collectieve uitsluiting moet gelden omdat de staat Israël in hun naam wreedheden begaat terwijl de omgekeerde redenering voor Hamas als de facto Palestijnse staat in Gaza niet geldt. Dat negeert de realiteit op het terrein in beide kampen.
“Amerika kan het zich zeker veroorloven om achter Israël te staan en in de militaire behoeften van Israël te voorzien, én we kunnen en moeten ook Oekraïne blijven steunen in de strijd tegen Rusland.”
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik had denk ik dieper moeten ingaan in mijn post. Ik ben het niet eens met een voorgestelde uitsluiting van Israëlische atleten omdat het voor mij een te gereduceerde gevolgtrekking uit de huidige situatie is.
@Avondland stelt terecht dat Israël als staat betrokken is in de oorlog terwijl Hamas dat is als partij. Maar als ik daar meer over nadenk mis ik toch enige nuance. Hamas is de facto de uitvoerende macht van de Palestijnse staat in Gaza. Het is moeilijk in te schatten in hoeverre Hamas de mensen op de Westbank vertegenwoordigd.
De voorbije maanden en jaren hebben bewezen dat Israël een extreem verdeeld land is. Er is een substantieel deel van de Israëlische bevolking die niet in het kamp van Netanyahu zitten of zijn ulra-nationalistich gedachtegoed onderschrijven.
Ik denk dus niet dat je kan zeggen dat voor Israëlische atleten een collectieve uitsluiting moet gelden omdat de staat Israël in hun naam wreedheden begaat terwijl de omgekeerde redenering voor Hamas als de facto Palestijnse staat in Gaza niet geldt. Dat negeert de realiteit op het terrein in beide kampen.
A poll conducted in 2021 found that 53% of Palestinians believed Hamas was "most deserving of representing and leading the Palestinian people", while only 14% preferred Abbas's Fatah party.[541] At the same time, a majority of Gazans saw Hamas as corrupt as well, but were frightened to criticize the group.[542] Polls conducted in 2023 found that support for Hamas among Palestinians was around 27–31%.[543]
Public opinions of Hamas deteriorated after it took control of the Gaza Strip in 2007. Prior to the takeover, 62% of Palestinians had held a favorable view of the group, while a third had negative views. According to a 2014 Pew Research just prior to the 2014 Israel–Gaza conflict, only about a third had positive opinions and more than half viewed Hamas negatively.
Israël en Oekraïne hebben andere militaire noden, dus het is wel combineerbaar. Voor Oekraïne zal voor Europa hoger moeten schakelen, maar dat is niet zo evident. Sjans dat Xi Taiwan nog niet wil binnenvallen.Stevige uitspraak van Yellen
https://www.hln.be/buitenland/ameri...ons-zeker-twee-oorlogen-veroorloven~a28879d2/
Die had ook een joodse achtergrond zeker?
Nog niet... daar zeg je zoiets. Ziet Xi jingping zijn kans na een jaartje oorlog in israel met nog dan nog een actief front in oekraine?Israël en Oekraïne hebben andere militaire noden, dus het is wel combineerbaar. Voor Oekraïne zal voor Europa hoger moeten schakelen, maar dat is niet zo evident. Sjans dat Xi Taiwan nog niet wil binnenvallen.
En dan in Mexico een gereïncarneerde Santa Anna die Texas wil heroveren.Nog niet... daar zeg je zoiets. Ziet Xi jingping zijn kans na een jaartje oorlog in israel met nog dan nog een actief front in oekraine?

Die hebben enorm veel slagkracht, maar ik denk dat elke president zich hoedt voor bodybags.Ik denk dat de slagkracht van het militaire apparaat van de US wordt onderschat? Die kunnen op veel fronten tegelijk overweldigend aanwezig zijn?
Die hebben alleen al 11 CSG’s..
Sinds WW2 en de Koude Oorlog heeft Amerika een two war strategy waarbij het leger in twee grote conflicten tegelijk moet kunnen vechten én winnen. Afhankelijk van de administratie die de macht heeft is de invulling echter ietwat anders. Zo kan het bv. zijn dat deze two war strategy 2 grote conflicten betekent, maar ook tegelijkertijd 2 kleinere. Of 1 grote en 1 kleine etc etc.Ik denk dat de slagkracht van het militaire apparaat van de US wordt onderschat? Die kunnen op veel fronten tegelijk overweldigend aanwezig zijn?
Die hebben alleen al 11 CSG’s..