Ja gast, ik ga hier niet verder op ingaan. Als dat uw twee puntjes zijn ter verdediging van 2 biljoen mensen te stigmatiseren stopt het hier
Snel even de zaken verkeerdelijk voorstellen, en daarna zeggen dat je het debat niet wilt voeren is natuurlijk niet alleen gemakkelijk maar ook je reinste intellectuele oneerlijkheid.
1) 2 miljard mensen:
Eerste belangrijke nuance: die 2 miljard, dat is natuurlijk inclusief een groot aantal landen waarin geloofsafval met de dood wordt bestraft.
Dat is nog een tikkeltje erger dan hoe ik levenslang blijf meetellen als katholiek omdat ik ooit gedoopt ben.
Dus of je al die mensen zomaar als leden van de Islam mag tellen, ik zou zeggen: zet maar een stevige asteriks bij dat cijfer... ik denk dat een groot aantal daarvan in een land met een vrije keuze van religie, mogelijks een andere keuze zou maken.
Bron:
As of 2021, there were ten Muslim-majority countries where apostasy from Islam was punishable by death,[28] but legal executions are rare.
[Note 3] Most punishment is extra-judicial/vigilante,
[30][31] and most executions are perpetrated by jihadist and "
takfiri" insurgents (
al-Qaeda,
ISIL/ISIS/IS/Daesh, the
GIA, and the
Taliban).
[13][32][33][34] Another thirteen countries have penal or civil penalties for apostates
[31] – such as imprisonment, the annulment of their marriages, the loss of their rights of inheritance and the loss of custody of their children.
[31]
en.wikipedia.org
Maar goed, even terugkoppelen naar datzelfde jihadisme uit dat citaat, dat géén onderdeel van de Islam zou zijn...
2) de betekenis van Jiihad:
Jihad voeren is geen van de vijf zuilen van de Islam (Hoewel extremistische groeperingen dit wél zien als een 6de zuil van de Islam.)
Het is niet omdat iets geen deel uitmaakt van van de vijf zuilen van de Islam dat het geen deel van de religie is... om het met de woorden van een lokaal politicus te zeggen: "Dat gaat gij niet bepalen!" oftewel:
no true Scotsman.
De kruistochten zijn ook onlosmakelijk met de Katholieke Kerk verbonden, ondanks dat ze geen deel uitmaakten van de Tien Geboden of de Geloofsbeleidenis.
De eerste paragraaf van de Wikipedia artikel rond jiihad lezen bewijst overigens jouw ongelijk.
Jihad (
/dʒɪˈhɑːd/;
Arabic: جهاد,
romanized:
jihād [dʒiˈhaːd]) is an Arabic word which literally means "striving" or "struggling", especially with a praiseworthy aim.
[1][2][3][4] In an Islamic context, it can refer to almost any effort to make personal and social life conform with
God's guidance, such as struggle against one's evil inclinations,
proselytizing, or efforts toward the moral betterment of the
Muslim community (
Ummah),
[1][2][5][6] though it is most frequently associated with war.[4][7]
In classical
Islamic law (
sharia), the term refers to armed struggle against unbelievers,
[2][3] while
modernist Islamic scholars generally equate military
jihad with defensive warfare.
[8][9] In
Sufi circles, spiritual and moral jihad has been traditionally emphasized under the name of
greater jihad.
[5][10][3] The term has gained additional attention in recent decades through its use by various insurgent Islamic extremist, militant Islamist, and terrorist individuals and organizations whose ideology is based on the Islamic notion of jihad.[5][7][11][12]
Het is jouw recht om net zoals andere apologeten te wijzen op spirituele/moderne interpretatie.
De klassieke interpretatie bestaat echter ook, de gewelddadige groeperingen en hun daden bestaan ook.
Maar het is hoe dan ook een Islamitisch begrip, je kan hooguit over de betekenis en invulling ervan discussiëren.
Ik heb daarbij overigens netjes de woorden van een véél eloquenter Islam-criticus/atheïst gelinkt.
Jouw (en anderen) hun kritiek dat ik hiermee alle moslims vizier, daarvoor citeer ik even mezelf:
Het is inderdaad géén onderdeel van de dagdagelijkse geloofsbeleving van de meeste moslims, maar het is een fundamenteel onderdeel van de religie, tot en met de centrale figuur in de religie toe.
En bij deze nog een bron voor dat laatste:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_expeditions_of_Muhammad
Ik heb geen schrik dat de meeste moslims die in België wonen de heilige oorlog gaan voeren.
Maar het spreekt voor zich dat elke Syriëstrijder die vanuit België naar daar getrokken is om daar voor IS te gaan vechten, een moslim was, en geen boeddhist of Jain.
Wat jij doet is eenvoudigweg alle kritiek op de negatieve aspecten van de Islam trachten monddood te maken door te schermen met termen als "2 biljoen" en "stigmatisering".
En om finaal nog eens terug te koppelen naar het oorspronkelijke onderwerp,
Het originele charter van Hamas, het "
Covenant of the Islamic Resistance Movement" beschreef zijn leden als volgt: "
to be Muslims who "fear God and raise the banner of Jihad in the face of the oppressors."
BRON
Fijn dat
jij (en anderen) vinden dat Jihad géén deel is van de Islam, maar Hamas en andere Islamitische organisaties (zie citaat van Wikipedia hier hogerop) denken daar dus anders over.
ik heb verwezen naar de podcast van een prominent (joods) atheïst, die op nog geen 15 minuten een zeer goede onderbouwing gegeven heeft waarom je zeer moeilijk/géén vrede kan sluiten met jihadisten.
Als je als kritiek daarop niet verder geraakt dan een voornamelijk emotioneel pleidooi om geen mensen te schofferen...
Dan stopt mijn reactie inderdaad, omdat het geen zin heeft om te reageren op posts waarvan de enige rationele inhoud met een stevige korrel zout genomen moet worden in het beste geval, en gewoon foute voorstellingen, emotionele argumenten of leugens zijn in het slechtste geval.