Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Daphna Baram, een (Joodse) Israëlische juriste die de Palestijnse zaak verdedigd in Israël slaat nagels met koppen in dit stuk. Dit is eerst verschenen in The Guardian.

Ze heeft gewoon over de hele lijn gelijk volgens mij :
"Mensen in het zuiden verborgen zich in veilige kamers, onder bedden en in kasten, hopend en gelovend dat er hulp zou komen; dat in dit soort situaties het leger en de politie binnen enkele minuten redding zouden brengen. Maar er kwam niemand < snip> het grootste deel van het leger was ver weg op de Westelijke Jordaanoever gestationeerd, om de veiligheid te garanderen van provocerende kolonisten te midden van Palestijnse dorpen."

Ook in Gaza is het twijfelachtig om te stellen dat Hamas daar legitiem de macht heeft of breed gesteund wordt door de bevolking. Het is een terreur organisatie, ik vermoed dat men daar in Gaza zelf ook schrik van heeft.

Moeilijk om daar 1 cijfer uit te plukken, plus de recente ontwikkelingen hebben ongetwijfeld ook een impact op de populariteit van hamas onder de Palestijnse bevolking. Maar ja, het is zeker niet zo dat er een meerderheid pro-Hamas is in Gaza (en al zeker niet daarbuiten, bv. op de Westbank zoals je zegt).

Zeker correct wat je zegt. Daarom dat ik voorzichtig blijf in mijn post want ik besef dat het glad ijs is.

Ik wil juist benadrukken dat als we het argument van een twijfelachtig democratisch mandaat voor Hamas aanvaarden, dan kunnen we niet anders als dat ook voor de regering van Netanyahu doen. De protesten in tel Aviv, de eindeloze verkiezingen, en de totale verdeeldheid in de Israëlische maatschappij, hoe sterk is dat mandaat van de Israëlische regering echt?

Enfin het is een beetje een discussie aan de zijlijn maar ik vind het een interessante stelling over die atleten.

Het is terechte kritiek om te stellen dat de kolonisten op de Westbank provoceren en erger (zeker wanneer je verhalen leest/hoort van kolonisten die Palestijnen hun eigendom vernietigen of mensen vermoorden)... Over de aard en plaats van die provocaties kan je echter wel discussiëren.

In het verhaal rond Israël versus Hamas is dit wat mij betreft een must om te beluisteren:

Want een aantal zaken mogen hier toch nog wel eens benadrukt worden:
  • Er zijn al bijna 20 jaar geen Israëli's meer in Gaza.
  • Er is een verschil tussen culturen die het doden van onschuldigen, verkrachten en vernederingen toejuichen, en culturen die het maken van onschuldige slachtoffers zelfs in tijden van oorlog, zullen trachten te vermijden.
  • Één zijde die menselijke schilden gebruikt en één zijde die hierdoor wordt afgeschrikt en ondanks alles waarschuwingen geeft en ruimte laat voor humanitaire corridors.
Israël maakt zeker (wrede) fouten, heeft zijn eigen extremisten en is dus zeker niet zonder schuld in dit conflict. Maar hun daden en die van Hamas zijn niet hetzelfde, en de doden aan Palestijnse kant zullen mogelijk/waarschijnlijk die aan Israëlische kant overstijgen, maar zijn desondanks vanuit een moreel en ethisch standpunt fundamenteel verschillend.

Dus kolonisten die Palestijnen gaan afmaken, dat is provoceren? En iets met een aard en plaats waarover je kan discussiëren? Palestijnen die Israeliers afmaken zijn dan wat, wilde beesten of iets in die trant?

Dode Palestijnen, waaronder ondanks hun fundamentalistische leiders een hele hoop onschuldige burgers die ook maar gewoon hun leven willen leiden, zijn vanuit een moreel en ethisch standpunt verschillend met dode Israeliers, waaronder ondanks hun funamentalistische leiders een hele hoop onschuldige burgers die ook maar gewoon hun leven willen leiden?

Ja, Israel speelt het spel wat betreft het huidige conflict in Gaza in zekere zin properder dan de raid van Hamas. Langs de andere kant speelt Israel op de Westbank veel vuiler spel dan de Palestijnen. Moreel superieur zijn echt niet hoor, ze hebben alleen een betere marketingmachine en hebben als dominante partij veel meer speelruimte.

In plaats van rond de pot te draaien, zeg dan toch gewoon dat je vindt dat een Israelisch leven, met al hun morele superioriteit, meer waard is dan een Palestijns. Of wat wil je nu juist zeggen?

Laatst bewerkt:
Als Israël zo blijft voordoen zal het slachtofferaantal van die zwarte 7 oktober verbleken bij het aantal dode burgers in de Gazastrook. Niet alleen de rechtstreeks gebombardeerde burgers maar ook de onrechtsteekse slachtoffers door de afsluiting van basisbehoeften. Geen water, geen elektriciteit en de totale instorting van het zorgsysteem. Dat is schuldig verzuim. En de hele Westerse wereld kijkt toe en zwaait ten hoogste met een vingertje.

De VN wil, maar kan niets. Dat moet ongelofelijk frusterend zijn want als er 1 casus is waar ze hun waarde kunnen bewijzen is het juist dit conflict.

Ja ‘t is gvd stilaan hoogtijd om daar eens wat hulp toe te laten - dit is fucking genocide als dit zo blijft.

Het is terechte kritiek om te stellen dat de kolonisten op de Westbank provoceren en erger (zeker wanneer je verhalen leest/hoort van kolonisten die Palestijnen hun eigendom vernietigen of mensen vermoorden)... Over de aard en plaats van die provocaties kan je echter wel discussiëren.

In het verhaal rond Israël versus Hamas is dit wat mij betreft een must om te beluisteren:

Want een aantal zaken mogen hier toch nog wel eens benadrukt worden:
  • Er zijn al bijna 20 jaar geen Israëli's meer in Gaza.
  • Er is een verschil tussen culturen die het doden van onschuldigen, verkrachten en vernederingen toejuichen, en culturen die het maken van onschuldige slachtoffers zelfs in tijden van oorlog, zullen trachten te vermijden.
  • Één zijde die menselijke schilden gebruikt en één zijde die hierdoor wordt afgeschrikt en ondanks alles waarschuwingen geeft en ruimte laat voor humanitaire corridors.
Israël maakt zeker (wrede) fouten, heeft zijn eigen extremisten en is dus zeker niet zonder schuld in dit conflict. Maar hun daden en die van Hamas zijn niet hetzelfde, en de doden aan Palestijnse kant zullen mogelijk/waarschijnlijk die aan Israëlische kant overstijgen, maar zijn desondanks vanuit een moreel en ethisch standpunt fundamenteel verschillend.

Ik vind het bijna misselijkmakend om dit te moeten blijven lezen, eerlijk gezegd. Hamas vermoordt baby's van dichtbij, Israël vermoordt baby's vanop afstand. En in grotere getallen. Hoe dat moreel en ethisch fundamenteel, fundamenteel dan nog wel!, verschillend is, ik zie het niet.

Moslims/Palestijnen die juichen bij de slachtpartij (zonder dat je de mogelijkheid contempleert dat sommigen juichen om het verzet tegen Israël en niet noodzakelijk om de manier waarop) definiëren blijkbaar een hele cultuur. Israëliërs die dat doen, die de uitroeiing van de Palestijnse beesten prediken, dat zijn gewoon extremisten. Die mogen we zeker niet vereenzelvigen met hun bredere volk, cultuur of religie. Je moet het toch maar weer durven.

Blijven de Israëlische politiek voorstellen alsof ze onschuldige slachtoffers proberen te vermijden, is op dit moment ook gewoon liegen. De manier waarop Israël met Gaza omgaat, ook al voor deze escalatie, was er niet op gericht om onschuldige slachtoffers te vermijden. Nu nog veel minder. Fijn, zo'n waarschuwing dat Gaza-stad vernietigd zal worden. Ga maar met 2 miljoen op een hoopje zitten zonder elektriciteit, drinkbaar water, een dak boven je hoofd, ... Sterf je niet door een raket of kogel in Gaza-stad, dan sterf je wel van ontbering er buiten. Geef Bibi maar snel zijn Nobelprijs, amai. En die humanitaire corridors? Waar zijn ze? De grensovergang in Rafah blijft ook gewoon toe, humanitaire hulp wordt tegengehouden.

Er zijn overigens nu al dubbel zoveel mensen rechtstreeks gedood door het Israëlische leger in Gaza dan het aantal slachtoffers van de raid van Hamas in Israël. En het echte offensief moet nog beginnen, terwijl ze spreken van een maandenlange belegering. En dan tellen we alle onrechtstreekse slachtoffers niet eens mee. Van de baby's in couveuses die straks niet meer werken, tot kinderen en ouderen die omkomen van ontbering, tot eender wie die een medisch probleem heeft en die niet meer kan geholpen worden doordat Israël alle Palestijnse ziekenhuizen heeft lamgelegd tot ... Het is niet dat de Palestijnse slachtoffers het aantal Israëlische 'mogelijk/waarschijnlijk' zal overstijgen, het is nu al zo, en het zal eindigen in een gigantisch disproportioneel verschil. Maar goed, de overlevers zullen dan tenminste eindelijk weten dat Israël moreel en ethisch fundamenteel beter is dan Hamas!

Miljoenen mensen die lijden op manieren die wij ons gewoon niet kunnen inbeelden, en jij vindt het nodig om toch 1 partij morele superioriteit en legitimatie toe te dichten. Om nog maar te zwijgen dat je deze situatie aangrijpt om weer een hele religie en cultuur te demoniseren. Op het moment dat twee miljoen Palestijnen hun doodvonnis te horen kregen nota bene. Ziekelijk.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me ondertussen ook af of Netanyahu opzettelijk chaos aan het veroorzaken is in Gaza met de communicatie strategie.

Eerst een waanzinnige deadline om te evacueren (1 miljoen mensen op 24u), zonder dat er na die 24u feitelijk iets speciaal gebeurd is.
Ook de ziekenhuizen die zulke deadlines krijgen, die dan toch uitgesteld worden.
Ik hoorde op de radio vanochtend dat men vandaag hulp zou binnen laten via de Egyptische grens, (en in ruil sommigen uit Gaza laten vertrekken) maar dat blijkt nu ook nog niet het geval te zijn.

Het lijkt stilaan op een ziek mentaal spelletje.

Ik vraag me ondertussen ook af of Netanyahu opzettelijk chaos aan het veroorzaken is in Gaza met de communicatie strategie.

Eerst een waanzinnige deadline om te evacueren (1 miljoen mensen op 24u), zonder dat er na die 24u feitelijk iets speciaal gebeurd is.
Ook de ziekenhuizen die zulke deadlines krijgen, die dan toch uitgesteld worden.
Ik hoorde op de radio vanochtend dat men vandaag hulp zou binnen laten via de Egyptische grens, (en in ruil sommigen uit Gaza laten vertrekken) maar dat blijkt nu ook nog niet het geval te zijn.
Zou dat niet komen omdat er internationaal toch wel wat stemmen beginnen opgaan dat dit niet iets wat ze zomaar kunnen maken zonder een resem verdragen te schenden?

2 miljoen mensen zonder water/eten zetten, zonder enige hulpverlening toe te laten, is erover, zelfs in oorlogstijd. Ze moeten dat toch beseffen dat ze hiermee iedereen tegen zich in het harnas aan het jagen zijn? Als dat nog lang blijft voortduren zal de publieke opinie zich meer en meer tegen Israël gaan keren. En dreigt de oorlog verder te escaleren naar omringende landen.

Het lijkt stilaan op een ziek mentaal spelletje.

Ik denk dat ze in Egypte zeggen tegen Israël: Trekt uw plan, we hebben jullie gewaarschuwd. Het is dan ook niet aan Egypte om Israël hun ellende op te kuisen.

Correspondent voor The Independent

Mensen zijn daar dus letterlijk zeewater aan het drinken terwijl iedereen in het Westen met de handen in zijn zakken wat ongemakkelijk staat te schuifelen. Ongelofelijk. Hier zijn geen woorden voor.
Ahja, het is nog altijd zelfverdediging en Israël staat aan de kant van het Licht en de Democratie. Ik word hier echt kwaad van.

De kramp waarin sommigen schieten van zodra je kritiek geeft op het Israëlische beleid is toch ook te triestig voor woorden: https://m.standaard.be/cnt/dmf20231016_95555293
Remember de hele heisa rond carnaval Aalst enkele jaren terug:

De kramp waarin sommigen schieten van zodra je kritiek geeft op het Israëlische beleid is toch ook te triestig voor woorden: https://m.standaard.be/cnt/dmf20231016_95555293
Het is wel wat meer dan kritiek hebben, het is niet alsof elke tekenaar van een anti israel cartoon nu buitengesmeten wordt, er wordt verwezen naar de Merchant of Venice wat een heel antisemitisch stuk is. Het is inderdaad lichtgeraakt maar da's nu ook al even de cancel culture realiteit, alles wat kan geïnterpreteerd worden als racisme zal ook zo geïnterpreteerd worden.

Het is wel wat meer dan kritiek hebben, het is niet alsof elke tekenaar van een anti israel cartoon nu buitengesmeten wordt, er wordt verwezen naar de Merchant of Venice wat een heel antisemitisch stuk is. Het is inderdaad lichtgeraakt maar da's nu ook al even de cancel culture realiteit, alles wat kan geïnterpreteerd worden als racisme zal ook zo geïnterpreteerd worden.

Even wachten hier. Dat is de verwijzing die The Guardian erin gelegd heeft.

Bell zegt de bezwaren niet te begrijpen. ‘Waarom zou ik Netanyahu dan afbeelden met bokshandschoenen?’ Bell gaf ook aan dat hij zich vooral inspireerde op een cartoon uit de jaren 60, waarbij Amerikaans president Lyndon B. Johnson een litteken op zijn buik toonde met de contouren van Vietnam. Die credit plaatste hij ook bij de cartoon.

Correspondent voor The Independent

Mensen zijn daar dus letterlijk zeewater aan het drinken terwijl iedereen in het Westen met de handen in zijn zakken wat ongemakkelijk staat te schuifelen. Ongelofelijk. Hier zijn geen woorden voor.
Hier word ik pas mottig van. Het ligt weer aan het Westen, het Westen doet niet genoeg....

Waar vooral geen woorden voor zijn is dat het Midden-Oosten helemaal niks doet. Het zijn toch gelijkgezinden daar, maar waar blijft de hulp van die kant. Er is in het MO enorm veel haat wegens alles wat met Westen te maken heedt, maar het Westen moet het weer komen oplossen?

Wat doen ze in het MO wel. Vooral Hamas sponseren en wapens leveren. Ze hadden dat geld beter geinvesteerd in water- en elektriciteitsvoorzieningen voor de Palestijnen.

Of wat doet een land zoals Egypte:

Egypte houdt zijn grensovergang met de Gazastrook doorgaans grotendeels gesloten. Het buurland wil geen Palestijnse vluchtelingen opvangen, omdat het vindt dat deze mensen in Gaza moeten blijven. Volgens de regering in Caïro is dat de enige manier waarop de Palestijnen hun recht op een eigen staat veilig kunnen stellen.

Hier word ik pas mottig van. Het ligt weer aan het Westen, het Westen doet niet genoeg....

Waar vooral geen woorden voor zijn is dat het Midden-Oosten helemaal niks doet. Het zijn toch gelijkgezinden daar, maar waar blijft de hulp van die kant. Er is in het MO enorm veel haat wegens alles wat met Westen te maken heedt, maar het Westen moet het weer komen oplossen?
De kritiek is toch vooral dat we stil blijven waar we anders luid zijn. Waar haal je het ook dat het MO helemaal niets doet?
Wat doen ze in het MO wel. Vooral Hamas sponseren en wapens leveren. Ze hadden dat geld beter geinvesteerd in water- en elektriciteitsvoorzieningen voor de Palestijnen.
Heb je daar ook bronnen voor? Enfin, dat het vooral dat is? Want de energiecentrale wordt (werd) bijvoorbeeld draaiende gehouden dankzij Qatar. En er zijn wel meer voorbeelden, ik heb nu geen zin om een hele zoektocht op het internet te doen. Je kan dat ook zelf eens doen vooraleer je met zo'n beweringen komt.

Hamas bestuurt de facto Gaza, dus bij elke steun aan Gaza sponsor je noodgedwongen ook deels Hamas. Dat is voor de EU niet anders.
Of wat doet een land zoals Egypte:
Je steigert zelf bij de influx van een paar duizenden migranten in België, maar Egypte moet wel zomaar even 2 miljoen Palestijnen gaan opvangen? Zonder garantie dat Israël die vluchtelingen na hun wraak terug naar huis laat keren? Voor zover er nog iets is om naar huis terug te keren that is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan