Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Maar serieus, als dit de gemiddelde Palestijn moet zijn, die zoiets in z'n hoofd haalt, dan zit daar toch iets erg fundamenteel fout.

En dit heeft niets met Hamas te maken hé.
Gewoon blinde rage naar alles wat met Israël te maken heeft.
Maar wat? Hoe haal jij het in je hoofd dat dat 'de gemiddelde Palestijn' is?

Je blijft maar specifieke voorbeelden (die Tweet, die Palestijnen die je 'geregeld' radicale praat ziet verkopen, ...) gebruiken om een hele bevolking af te schilderen alsof ze allemaal hetzelfde denken. Sorry, maar dat is compleet onnozel. Dat daar onder die Palestijnen gekken zitten en mensen die Hamas volop steunen ontken ik zeker niet, maar jouw stelling dat die hele regio Hamas/het geweld steunt is absoluut niet onderbouwd.

[Edit] En blijkbaar is die Tweet van jou dan ook nog eens heel twijfelachtig qua oorsprong. Vertaald uit die link van Polle32:
The two photos have nothing to do with each other. They were not even taken in the same year. The requested photo with the flag painted on it is from 2011, and the photo with the burning donkey is from 2014.
The photo dates back to 2011 - in earlier versions it circulated along with a second photo that dates back to 2014. The story that the donkey would have been burned after being displayed cannot be substantiated or confirmed.

Dat is lang niet de eerste keer dat jij op P&A fake news komt posten of zaken zonder onderbouwing komt rondgooien. Het zou je wel sieren moest je wat meer moeite in je posts steken vind ik.

Laatst bewerkt:
Maar wat? Hoe haal jij het in je hoofd dat dat 'de gemiddelde Palestijn' is?

Je blijft maar specifieke voorbeelden (die Tweet, die Palestijnen die je 'geregeld' radicale praat ziet verkopen, ...) gebruiken om een hele bevolking af te schilderen alsof ze allemaal hetzelfde denken. Sorry, maar dat is compleet onnozel. Dat daar onder die Palestijnen gekken zitten en mensen die Hamas volop steunen ontken ik zeker niet, maar jouw stelling dat die hele regio Hamas/het geweld steunt is absoluut niet onderbouwd.
Ok verkeerd verwoord. Ik wil dit gerust terug nemen.

Maar ik durf toch wel te beweren, zoals anderen, dat 2 miljoen Palestijnen wel wat meer weerwerk hadden kunnen bieden tegenover hamas die sinds 2006 teert op 1 verkiezing.
(vergelijking van Syrië gaat niet echt op imo, daar moesten ze tegen een veel talrijker leger opbotsen. Leger Hamas zelf stelt niet zo veel voor, zijn enkele losgeslagen idioten met hulp van buitenaf)

Zeg, beste genie, hoe ga je dan nu Hamas "uitroken" en er voor zorgen dat nadien de Palestijnen, van wie ondertussen wellicht duizenden zoniet honderdduizenden familieleden waaronder kinderen zullen gedood zijn door Israël, vredig en zonder strubbelingen opnieuw onder het juk van Israël zich gaan koest houden en zich dan plots wel in hun lot gaan schikken? Denk je werkelijk dat zoiets de beste oplossing is naar vrede en stabiliteit in de regio, waarbij elke burger van de regio evenwaardig gaat zijn?

Of is wat ze moeten doen eerder een genocide en etnische zuivering dan? Staat dat dan werkelijk in verhouding tot de terroristische aanslag die Hamas net heeft gepleegd?
Je draait de rollen nu om hè. Ik stelde jullie de vraag wat de oplossing is, aangezien de Israëlische aanpak jullie absoluut niet zint. Maar er komt dus niets uit. Kritiek uiten zonder oplossingen te bieden, prachtig!

Maar om toch je vraag te beantwoorden:
Na de vernietiging van Hamas infrastructuur en zoveel mogelijk strijders, volgt een Staat van beleg voor een heel lange periode.

Met alles erop en eraan:
Controleposten, massa’s extra surveillance op land, zee en in het luchtruim, 24/7 honderden gewapende patrouilles, netwerk van informanten verder uitbreiden en kliksysteem opzetten, bufferzones aan de Egyptische grens uitbreiden om tunnels vanuit Egypte tegen te gaan, internet en telecom onder Israëlische toezicht (m.a.w. verregaande monitoring), enzoverder.

Enfin, de hele reutemeteut met x10 meer middelen dan wat er pre-2005 was qua security.
Maar wel met toegang tot basisgoederen zoals voedsel, water, medicijnen, elektriciteit en internet (onder toezicht van het Israëlisch veiligheidsapparaat)

Een controlemaatschappij, ja. Maar wel één waar de modale burger in relatieve veiligheid kan leven, lokaal handel kan drijven, etc met minder beperkingen dan nu.

Ik ga nogmaals mijn twitter quote plaatsen

Maar serieus, als dit de gemiddelde Palestijn moet zijn, die zoiets in z'n hoofd haalt, dan zit daar toch iets erg fundamenteel fout.

En dit heeft niets met Hamas te maken hé
Gewoon blinde rage naar alles wat met Israël te maken heeft.
Lachende kinderen... 2019....
Had jij nu zelf niet enkele posts geleden geschreven dat je al die Twitter berichten met een dikke korrel zout moest nemen?

Wanneer je die foto opzoekt krijg je volgende comment:

Palestinians display a donkey painted as an Israeli flag during a demonstration to support the Palestinian bid at the United Nations for statehood recognition on September 23, 2011 in the West Bank village of Kfar Kadum. Palestinians across the West Bank prepared to celebrate the formal submission of their bid to become a UN member state, despite opposition from Washington and Israel. AFP PHOTO/JAAFAR ASHTIYEH (Photo credit should read JAAFAR ASHTIYEH/AFP via Getty Images)

vergelijking van Syrië gaat niet echt op imo, daar moesten ze tegen een veel talrijker leger opbotsen. Leger Hamas zelf stelt niet zo veel voor, zijn enkele losgeslagen idioten met hulp van buitenaf
Maar waar haal je dat? Je doet alsof Hamas een hoop Chirojongens zijn die een kalasjnikov of twee hebben gekocht. Het feit alleen al dat die zo veel schade hebben toegebracht aan een land als Israël, met een enorm performant leger en een van de beste inlichtingendiensten ter wereld (zo zegt men toch) zegt toch genoeg? Die hebben raketten, drones, en weet ik veel. Je stelt het echt veel te simplistisch voor.

Die 1050 doden is nog niets vergeleken met het aantal doden die er nog gaan vallen wanneer ze de Gazastrook afsluiten van water, eten en elektriciteit, onder aanhoudende bombardementen. En niet alle doden die er zijn gevallen zullen al geteld zijn.
Akkoord, dat is dus letterlijk wat ik in mijn laatste paragraaf aanhaal.
Begrijpend lezen, "zullen gedood zijn". Dus nadat Israël Hamas van de kaart heeft geveegd. Niet de actuele dodentol.

Want eerlijk, de berichten die nu doorkomen uit Israël spreken meer en meer de taal van het "van de kaart vegen van Gaza en bij uitbreiding de Westelijke Jordaanoever". Hoeveel doden denk je dat zoiets zal betekenen?
Dus zoals ik zei, vooral aannames in plaats van feiten. De taal van bepaalde Israëlische ministers en dergelijke ontken ik niet en heb ik ook nooit ontkent. Maar hier vooraf gaan strooien met random aantallen is ronduit onzin en pure stemmingmakerij We weten vooralsnog niet wat de volgende stappen gaan zijn van Israël. Voor hetzelfde geld komt er geen grondoffensief om welke reden dan ooit en er zijn al gesprekken over het opzetten van een humanitaire corridor.
Wil je eens stoppen met dit soort leugens? Niet de eerste keer dat ik je dit hier zie posten. Als je het niet eens bent met bepaalde uitspraken van leden, citeer ze dan. Maar ga geen woorden verdraaien, uit context trekken, woorden in mensen hun mond leggen of vlakaf te liegen? En dan zeker zonder die leden bij naam te doen, zodat ze zich niet kunnen verdedigen tegen je insinuaties.

De mensen die hier het woord genocide in de mond hebben genomen, verwijzen naar de intenties en woorden van leden van de Israëlische regering, gekoppeld aan de verwachte consequenties ten gevolge van de Israëlische retaliatie: het afsluiten van levensnoodzakelijke middelen als water, voeding en elektriciteit; de excessieve bombardementen en het aankomende grondoffensief.

Jij weet ook dat die 1050 doden maar het prille begin zijn, en dat hierbij enkel de rechtstreekse slachtoffers uit de bombardementen geteld worden. De Palestijnen die in het ziekenhuis sterven omdat ze niet meer de juiste zorgen kunnen krijgen door een gebrek aan brandstof en medicatie, die omkomen uit ontbering, ... die worden daar niet bijgeteld.
De verwachte consequenties... zoals ik al verschillende keren heb aangehaald veel aannames en weinig feiten.
Graag mij quoten waar ik al leugens heb verteld. Ik zal graag antwoorden als je er vindt, veel succes. Of ben jij misschien al vergeten dat ik gisteren verschillende leden direct ge-quote heb en hun punten weerlegt heb? Ik heb voor de zekerheid de bron van die 1050 doden even in een link gezet voor je mij ten onrechte beschuldigt van leugens.
https://www.hln.be/israel-palestina/live-israel-hamas-oorlog~ae1825f0/
Zal voor de zekerheid ook maar zeggen dat dit een live thread betreft dus de informatie wordt continue gewijzigd. Het betreft dus specifiek de info op 11/10 om 12h21.

edit:
@Sir.Killalot als je met de discussie over het quoten verwijst naar de post van @stungunner waar ik op reageer dan wil ik meegeven dat dat niet expres was. Toen ik bezig was met mijn post had nog niemand gepost dus normaal ging mijn bericht achter het zijne komen, het nadeel van posten in een thread waar het snel gaat. Als je wil kan ik gerust mijn originele post aanpassen?
/edit

Uiteraard zijn die 1050 doden nog maar een tijdelijk cijfer, maar het is wel een cijfer gegeven door officiële instanties in tegenstelling tot de cijfers die hier veelvuldig worden rondgestrooid in deze thread.

Ik zal het nog één maal zeggen heel dit conflict is een tragedie voor de gemiddelde burgerbevolking langs beide kanten van het conflict. Je kan dan pro of contra zijn of compleet neutraal staan in dit conflict beelden van dat huilende meisje in de Gazastrook die zelf zegt dat ze liever vrede zou hebben doen iets met een mens. Maar haat en misinformatie verspreiden met gegokte cijfers en aannames over wat er misschien gaat gebeuren in de komende dagen/weken/maanden is zever en dat hebben andere mensen en ikzelf al aangehaald in deze thread.

Laatst bewerkt:
Maar waar haal je dat? Je doet alsof Hamas een hoop Chirojongens zijn die een kalasjnikov of twee hebben gekocht. Het feit alleen al dat die zo veel schade hebben toegebracht aan een land als Israël, met een enorm performant leger en een van de beste inlichtingendiensten ter wereld (zo zegt men toch) zegt toch genoeg? Die hebben raketten, drones, en weet ik veel. Je stelt het echt veel te simplistisch voor.
Quasi alle media zijn het er over eens dat Hamas dit nooit ging gekund hebben, zonder hulp van buitenaf.

Mensen worden niet extremistisch omdat ze achterlijk zijn, he. Ik denk eerder dat die kinderen zullen zien dat hun vriendjes sterven bij bombardementen, dat zij amper eten en drinken hebben en dat zij Gaza niet kunnen verlaten. En naast alle legitieme klachten zal de propaganda daar vast ook welig tieren. Als je als kind opgroeit in zo'n omgeving, welke kans heb je dan?
Als je ouders je op de wereld zetten omdat er martelaren nodig zijn, als ze je als kleuter naar Israëlische soldaten laten lopen en roepen dat die je doodschieten... dan kan je toch ook wel stellen dat het propaganda-verhaal wel weelderig tiert en niet "vast ook wel". Ouders die blij zijn dat hun kind sterft als martelaar, die ga je niet kunnen ompraten door hen te voorzien van nutsvoorzieningen, medcijnen en voedsel. Dat zit in't kopke en dat krijg je er niet uit.

Akkoord, dat is dus letterlijk wat ik in mijn laatste paragraaf aanhaal.

Dus zoals ik zei, vooral aannames in plaats van feiten. De taal van bepaalde Israëlische ministers en dergelijke ontken ik niet en heb ik ook nooit ontkent. Maar hier vooraf gaan strooien met random aantallen is ronduit onzin en pure stemmingmakerij We weten vooralsnog niet wat de volgende stappen gaan zijn van Israël. Voor hetzelfde geld komt er geen grondoffensief om welke reden dan ooit en er zijn al gesprekken over het opzetten van een humanitaire corridor.

De verwachte consequenties... zoals ik al verschillende keren heb aangehaald veel aannames en weinig feiten.
Graag mij quoten waar ik al leugens heb verteld. Ik zal graag antwoorden als je er vindt, veel succes. Of ben jij misschien al vergeten dat ik gisteren verschillende leden direct ge-quote heb en hun punten weerlegt heb? Ik heb voor de zekerheid de bron van die 1050 doden even in een link gezet voor je mij ten onrechte beschuldigt van leugens.
Zal voor de zekerheid ook maar zeggen dat dit een live thread betreft dus de informatie wordt continue gewijzigd. Het betreft dus specifiek de info op 11/10 om 12h21.

Uiteraard zijn die 1050 doden nog maar een tijdelijk cijfer, maar het is wel een cijfer gegeven door officiële instanties in tegenstelling tot de cijfers die hier veelvuldig worden rondgestrooid in deze thread.

Ik zal het nog één maal zeggen heel dit conflict is een tragedie voor de gemiddelde burgerbevolking langs beide kanten van het conflict. Je kan dan pro of contra zijn of compleet neutraal staan in dit conflict beelden van dat huilende meisje in de Gazastrook die zelf zegt dat ze liever vrede zou hebben doen iets met een mens. Maar haat en misinformatie verspreiden met gegokte cijfers en aannames over wat er misschien gaat gebeuren in de komende dagen/weken/maanden is zever en dat hebben andere mensen en ikzelf al aangehaald in deze thread.
Amai. Wat een gekke redenering.

'ja maar dat is nog niet het geval'

So what?

Er wordt gezegd dat ALS ze dat doen, dat het DAN zo'n gevolgen lijkt te hebben.

Of mogen we pas geschokt reageren nadat iemand een terroristische daad stelt en niet als die zegt die intentie te hebben?

Quasi alle media zijn het er over eens dat Hamas dit nooit ging gekund hebben, zonder hulp van buitenaf.
Dat ontkracht niets aan mijn stelling dat die wel wat meer zijn dan een hoop onnozelaars met een geweer. Of die nu zo 'krachtig' zijn door hulp van buitenaf of niet, ze zijn toch zo krachtig, nee? Maak toch niet uit vanwaar die kracht komt? Feit blijft dat je Hamas helemaal verkeerd voorstelt en doet alsof dat een of ander te verwaarlozen groepje opstandelingen is met wat pistooltjes waartegen je makkelijk in opstand komt. Dat is fout.

En hoe ga je dat doen ?

Er staat niet op hun voorhoofd "burger" of "Hamasstrijder"
De kans dat je talloze Hamasstrijders ook de grens laat oversteken is ook nogal groot. (Beetje zoals moslimterroristen mee zijn gevlucht met gewone vluchtelingen) en de kans dat er alsnog burgers achterblijven is ook groot.
Of onschuldige burgers die door Hamas gedwongen worden om te blijven als menselijk schild.
Dat kan je dan niet vermijden denk ik. Maar de hooggeplaatste leden van Hamas gaan op die manier niet kunnen ontsnappen he.
Die mensen gaan zel wel herkennen tijdens de grenscontroles.

Lager geplaatste Hamasleden kunnen waarschijnlijk dan inderdaad wel mogelijks ontsnappen. MAAR dan wel ongewapend en screening achteraf. (wie ben je? Heb je linken met Hamas). Helemaal volledig uitsluiten zal dan inderdaad wel niet lukken.

Amai. Wat een gekke redenering.

'ja maar dat is nog niet het geval'

So what?

Er wordt gezegd dat ALS ze dat doen, dat het DAN zo'n gevolgen lijkt te hebben.

Of mogen we pas geschokt reageren nadat iemand een terroristische daad stelt en niet als die zegt die intentie te hebben?
Dus jij vindt het kunnen dat men continue met fictieve cijfers goochelt?
In het overgrote deel van de posts wordt er nooit gesproken met woorden zoals "ALS", maar zegt mijn vlakaf dat er een genocide bezig is bijvoorbeeld, de post van @PolletPoulet_OG (post #722) is het meest recente voorbeeld denk ik. Aan "de andere kant" zijn er ook voldoende mensen die alle Palestijnen graag omschrijven als terroristen of als beesten zonder dit te kunnen aantonen met cijfers of concrete verhalen en zoals ik ondertussen al verschillende keren heb aangehaald in deze thread vind ik dat niet kunnen en P&A onwaardig (maar ergens wel standaard :unsure: ).

Er wordt gewaarschuwd en gevreesd door verschillende leden dat de retaliatie van Israël neer gaat komen op een genocide. Jouw reactie is: "leugenaars, er zijn nog maar 1050 doden". Amai, straffe weerlegging.

De helft van je posts hier verwijs je - zonder namen te noemen - dat leden met foute cijfers en zwaarwichtige termen gooien. Je stelt daarbij (bewust?) vaak goed geargumenteerde posts fout voor. Als het gaat over genocide, dan gaat het over de verwachte gevolgen en het taalgebruik van Israëlische ministers. Het kan zijn dat de soep uiteindelijk minder heet gegeten zal worden, laat het ons hopen. Maar je weerlegt niets door te schermen met het aantal slachtoffers op dit moment, en je liegt wanneer je de stellingen van leden die het woord genocide in de mond nemen voorstelt alsof ze bedoelden dat er nu al honderdduizenden doden gevallen zouden zijn. De posts waar leden zouden goochelen met cijfers, laat staan waar ze zouden claimen dat er honderdduizenden doden al zijn, die vind ik niet terug.

Discussieer op een volwassen manier: leg geen woorden in mensen hun mond, verdraai hun woorden niet en ben je het niet eens met iemands bewering? Citeer die dan. En begin alstublieft niet met verwijzingen naar postnummers. Citeer.

Hieronder een bloemlezing van je posts waar je ageert tegen zogezegde stellingen van "men". Over welke posts of posters je het hebt? Geen idee. Over welke cijfers je het hebt? Geen idee.

Deze thread heeft veel weg van een café waar men al te graag met zwaarwichtige termen als genocide gooit en dat is momenteel niet aan de orde.

edit: Ik zal een voorbeeld geven. In deze thread werd al zeer snel na de start van de Israëlische bombardementen gesproken over een genocide op de bevolking in de gazastrook omdat er veel burgerslachtoffers waren en dat de reactie disproportioneel was. Ondertussen (edit:dus op het moment van posten / aanpassing naar aanleiding van post #652) staat het dodental (volgens de berichtgeving op HLN) op 1008 slachtoffers aan Israëlische kant en 830 aan Palestijnse kant. Als we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat dat allemaal burgers zijn dan kan je al niet claimen dat er een disproportionele reactie was. Van een genocide kan eveneens gesproken worden als er 830 dodelijke slachtoffers zijn op een totale bevolking van 2.3 mil (klopt dit cijfer? doe dit uit het hoofd). Dus veel blabla in desbetreffende posts maar eigenlijk weinig waarheid.

Momenteel zit je hier toch maar vast in een continue cirkel van dezelfde argumenten met af en toe is een zwaarwichtige term zoals beesten en genocide, zaken die vaak helemaal niet gestaafd kunnen worden met feiten (op dit moment).
Het Palestijnse ministerie van gezondheid meld momenteel 1050 doden in de Gazastrook en hier spreekt men al van honderdduizenden die gedood zijn door Israël... Kwestie om zeker het woord genocide te kunnen blijven rondgooien zeker.
Maar hier vooraf gaan strooien met random aantallen is ronduit onzin en pure stemmingmakerij
Dus jij vindt het kunnen dat men continue met fictieve cijfers goochelt?

Ik snap niet hoe Joden van alle mensen dit conflict ooit zo hebben kunnen laten ontsporen na de tweede wereldoorlog.

Als er een groep van mensen zou zijn die kosten wat kost een vreedzame oplossing zou moeten zoeken zouden zij het moeten zijn.

Ik spreek nu niet over wat er nu gebeurt maar als je kijkt naar wat Israel gedaan heeft sinds het word herkent door de VS dan snap ik niet dat Israel niet al tientallen jaren met dezelfde afkeer word bekeken als Rusland of Syrië.

Ik betwijfel het zwaar maar als Israel echt door gaat gaan tot het bittere einde zijn ze als je het mij vraagt nog erger dan staten als Noord-Korea. Van genocide kom je niet zomaar terug.

Ik betwijfel het zwaar maar als Israel echt door gaat gaan tot het bittere einde zijn ze als je het mij vraagt nog erger dan staten als Noord-Korea. Van genocide kom je niet zomaar terug.
Dat betwijfel ik dan weer.

de VS heeft in Vietnam en Irak ook heel wat burgers gedood hoor, die geacht werden mee te doen met de oppositie.....Geen haan die daar nu nog om kraait.

Dat betwijfel ik dan weer.

de VS heeft in Vietnam en Irak ook heel wat burgers gedood hoor, die geacht werden mee te doen met de oppositie.....Geen haan die daar nu nog om kraait.
Jij woont toch echt op een andere planeet hé. Hoezo, geen haan die daar nog om kraait??

Jij woont toch echt op een andere planeet hé. Hoezo, geen haan die daar nog om kraait??
Het is nu toch niet dat de hele wereld USA links laat liggen, en geen handel meer met hen drijft??

Ok dat enkele landen dat nog niet vergeten zijn, daar wil ik best wel in meegaan hoor,
maar zoals @Franshylveon doet uitschijnen, dat de VS voorstelt als een 2e Rusland of Noord Korea is (paria van de wereld), dat is toch ook wel weer een brug te ver....

Terug
Bovenaan