Wat ik me vooral afvraag is waarom de bewoners in Gaza, als ze toch met zoveel zijn, niet opkomen tegen Hamas en Hamas zelf een kopje kleiner maken?
Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.
Ik weet het is simplistisch voor gesteld en makkelijk praten vanuit mijn zetel en ik heb zelf nooit in een oorlogssituatie gezeten, dus geen ervaring mee. Ik vraag me gewoon af als er in Gaza zoveel mensen zijn die geen oorlog willen, waarom die niet gezamelijk opkomen tegen Hamas.
Advocaat van de duivel: Hamas is uiteraard een terreurorganisatie in onze ogen, maar in die van arme burgers in de Gaza-strook doen die natuurlijk aan liefdadigheid, voedselpakketten uitdelen, etc.
Dus die hun perspectief is nu éénmaal anders. Als je honger lijdt zal je veel minder geven om het geopolitieke plaatje dat degenen die je helpen te overleven vandaag, tegelijkertijd terreuraanslagen plegen die ervoor zorgen dat je volgende week mogelijks doodgaat bij een raketinslag van Israël.
Nog stouter: die mensen daar worden ook niet bepaald grootgebracht met een ideologie die helpt om kritisch naar de wereld te kijken (en to be fair: van extreem-religieuze joden kan je natuurlijk net hetzelfde zeggen).
Neen, ik moet iemand die een complexe situatie reduceert tot een aflevering van de Power Rangers geen krediet geven omdat een derde persoon een artikel kan vinden dat neerkomt op "jamaar als we de conventie van Genève zus of zo interpreteren is het wel ok".
Het was nochtans een oprechte vraag.
Anderen hebben hier ook al verwezen naar de tweede slag bij Fallujah, ik haal er nu de drones van Obama in Libië bij... maar je zou evenzeer al kunnen terugwijzen naar Vietnam.
Hoe bevecht je een vijand die zich in een stedelijke context tussen de burgerbevolking schuilhoudt?
De collateral damage van Israël is in aantallen vaak véél groter dan die van Palestijnen, maar zij hebben géén keuze, toch niet wanneer het gaat om een Hamasdoelwit temidden burgerdoelwitten.
Hamas die binnenvalt op een muziekfestival en daar vredevolle feestvierders afschiet... dat is 100% een keuze.