Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Wat ik me vooral afvraag is waarom de bewoners in Gaza, als ze toch met zoveel zijn, niet opkomen tegen Hamas en Hamas zelf een kopje kleiner maken?

Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.

Ik weet het is simplistisch voor gesteld en makkelijk praten vanuit mijn zetel en ik heb zelf nooit in een oorlogssituatie gezeten, dus geen ervaring mee. Ik vraag me gewoon af als er in Gaza zoveel mensen zijn die geen oorlog willen, waarom die niet gezamelijk opkomen tegen Hamas.

Advocaat van de duivel: Hamas is uiteraard een terreurorganisatie in onze ogen, maar in die van arme burgers in de Gaza-strook doen die natuurlijk aan liefdadigheid, voedselpakketten uitdelen, etc.
Dus die hun perspectief is nu éénmaal anders. Als je honger lijdt zal je veel minder geven om het geopolitieke plaatje dat degenen die je helpen te overleven vandaag, tegelijkertijd terreuraanslagen plegen die ervoor zorgen dat je volgende week mogelijks doodgaat bij een raketinslag van Israël.

Nog stouter: die mensen daar worden ook niet bepaald grootgebracht met een ideologie die helpt om kritisch naar de wereld te kijken (en to be fair: van extreem-religieuze joden kan je natuurlijk net hetzelfde zeggen).

Neen, ik moet iemand die een complexe situatie reduceert tot een aflevering van de Power Rangers geen krediet geven omdat een derde persoon een artikel kan vinden dat neerkomt op "jamaar als we de conventie van Genève zus of zo interpreteren is het wel ok".

Het was nochtans een oprechte vraag.
Anderen hebben hier ook al verwezen naar de tweede slag bij Fallujah, ik haal er nu de drones van Obama in Libië bij... maar je zou evenzeer al kunnen terugwijzen naar Vietnam.
Hoe bevecht je een vijand die zich in een stedelijke context tussen de burgerbevolking schuilhoudt?
De collateral damage van Israël is in aantallen vaak véél groter dan die van Palestijnen, maar zij hebben géén keuze, toch niet wanneer het gaat om een Hamasdoelwit temidden burgerdoelwitten.
Hamas die binnenvalt op een muziekfestival en daar vredevolle feestvierders afschiet... dat is 100% een keuze.

Wat ik me vooral afvraag is waarom de bewoners in Gaza, als ze toch met zoveel zijn, niet opkomen tegen Hamas en Hamas zelf een kopje kleiner maken?

Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.

Ik weet het is simplistisch voor gesteld en makkelijk praten vanuit mijn zetel en ik heb zelf nooit in een oorlogssituatie gezeten, dus geen ervaring mee. Ik vraag me gewoon af als er in Gaza zoveel mensen zijn die geen oorlog willen, waarom die niet gezamelijk opkomen tegen Hamas.
Ik denk dat dat gewoon bijna onmogelijk is. Je kan met een groepje van 20 dapperen niks ondernemen tegen een groepering die tot de tanden bewapend is en niet over lijken gaat, en als je genoeg volk bij elkaar wilt krijgen om zo'n groepering een kopje kleiner te maken stijgt de kans dat daar ergens een 'mol' tussen zit ook al heel erg snel, en dan beland je voor je het weet in een ondiep graf.

Ik lees dat vaak, 'waarom komt het volk niet in opstand' en hoewel ik dat soms ook denk moet je ook gewoon naar de logistiek kijken. Tweehonderd jaar geleden was dat allemaal veel gemakkelijker: een groep van 50 boeren tegen 10 soldaten (heel simplistisch gesteld) kon gerust winnen want het was uiteindelijk maar zwaard tegen zwaard, maar wat ga je vandaag de dag doen met je verzetsgroepje tegen een regering/groepering die raketten heeft, automatische wapens, eventueel tanks enzovoorts?

Om nog maar te zwijgen over moderne communicatietechnieken. Als er 200 jaar geleden iemand van het regime wat mensen een staatsgreep hoorde plannen in een herberg moest die nog eerst tot bij de machtshebbers raken en moest alles in gereedheid worden gesteld. Nu heb je screenshots, keyloggers, instant messaging, ... Er moet maar een klein dingetje fout lopen en heel je verzet is volledig ontbloot op een paar seconden tijd. Drone of raket de lucht in en gedaan.

Zaken als de bestorming van de Bastille gaan we gewoonweg nooit meer zien denk ik: als het de huidige machtshebbers echt menens is maaien die enig verzet gewoon neer vooraleer die ook maar in de buurt van 'de troon' komen, als ze al ooit genoeg wapens en mankracht verzamelen om zelfs maar een kans te maken.

Je ziet dat ook in dat Rusland topic. 'Waarom smijten de Russen Putin niet buiten' maar hoe? Die vertrouwt zelfs zijn eigen adviseurs niet en deinst er niet voor terug om mensen in het buitenland te vermoorden, wat kan een gewone Pjotr dan gaan doen? Vooraleer je opstand genoeg volk bij elkaar kan krijgen om iets van schade toe te brengen is dat allang met heel veel geweld de kop ingedrukt.

Het was nochtans een oprechte vraag.
Anderen hebben hier ook al verwezen naar de tweede slag bij Fallujah, ik haal er nu de drones van Obama in Libië bij... maar je zou evenzeer al kunnen terugwijzen naar Vietnam.
Hoe bevecht je een vijand die zich in een stedelijke context tussen de burgerbevolking schuilhoudt?
De collateral damage van Israël is in aantallen vaak véél groter dan die van Palestijnen, maar zij hebben géén keuze, toch niet wanneer het gaat om een Hamasdoelwit temidden burgerdoelwitten.
Hamas die binnenvalt op een muziekfestival en daar vredevolle feestvierders afschiet... dat is 100% een keuze.
Kijk ik weet dat het bon ton is om mensen hier in te delen alsof ze alles goedkeuren van Israël of van Hamas, maar in de realiteit begrijp ik best wel dat Israël iets moet doen, en dat daar sowieso mensen gaan sneuvelen die in se onschuldig zijn omdat Hamas al jaren er een strategie van maakt om burgerslachtoffers uit te lokken. Dat kader in de nogal cynische opmerking die ik hier eerder maakte hoe dat net is wat Hamas wil: Israël die de rol van de duivel op zich neemt, en zo een hoop nieuwe recruten bereid maakt om de martelaarsdood te sterven.

Maar dat wil dan niet zeggen dat we bij alles wat Israël doet, zoals bv. nutsvoorzieningen afsnijden in de de facto gevangenis die ze eigenlijk al zelf managen, dan maar ok is want het is voor een goed doel. Net zoals ik het ook naïef vind te denken dat de huidige regering daar aan de macht eigenlijk wel het beste voor heeft met de Palestijnen, maar gewoon niet anders kan. Er zijn genoeg elementen die hier gewoon hun kans zien om die lastige Palestijnen allemaal eens en voor altijd uit de weg te krijgen.

Laatst bewerkt:
Nog stouter: die mensen daar worden ook niet bepaald grootgebracht met een ideologie die helpt om kritisch naar de wereld te kijken (en to be fair: van extreem-religieuze joden kan je natuurlijk net hetzelfde zeggen).
Of zoals men het stelt in dit artikel op HLN: de kinderen die vandaag de bombardementen en ermarbelijke levensomstandigheden overleven, zijn de terroristen van morgen.

Kan me geen betere broedhaard voor radicalisering inbeelden dan de Gazastrook eigenlijk.

Je kinderen worden neergeschoten vanop zee terwijl ze gewoon een voetbalmatch op het strand aan het spelen zijn. Hoe plaats je zoiets als ouder?

Wat zitten jullie hier allemaal uit te kramen?
Ik negeer de geschiedenis niet. Ik negeer de slechte kanten van Israël niet (oa. agressief nederzettingsbeleid).
Ik zeg simpelweg: actie - reactie
Klaar.

Europeanen hebben 0 te zeggen over hoe Israël reageert op deze barbaarse aanval. Hun volk, hun religie, hun land staat letterlijk onder vuur. Zij en zij alleen hebben nu het recht te bepalen welke middelen er worden ingezet om het gevaar voor langere tijd te neutraliseren. Met een kleine tegenaanval bereik je absoluut niets. Dan zit Hamas binnen de kortste keren weer raketten af te vuren via nieuw materiaal dat wordt binnengesmokkeld via de zuidelijke grens. Dus ik herhaal mijn vraag: wat is het alternatief voor bombardementen en een grondoffensief? Welke mirakeloplossing hebben de genieën hier bedacht? Ik wacht.

Elk groot conflict doorheen de geschiedenis heeft burgerslachtoffers gemaakt. Dat zal hier niet anders zijn. Heel spijtig, maar dat is nu eenmaal de realiteit.
Het verschil is dat burgerslachtoffers in Gaza collateral damage zijn bij het bestoken van Hamas. Terwijl Hamas aan de andere kant doelbewust burgers incl. kinderen op de meest beestachtige manier omlegt. Daar zit absoluut een verschil in, en ik weiger beiden op gelijk niveau te plaatsen. Het verschil in intentie zal de families van de slachtoffers worst wezen. Maar als buitenstaanders hebben we voldoende afstand om dat verschil te aanvaarden.

Soms heb ik het gevoel dat er hier een heleboel Teletubbies zitten die maar niet willen beseffen dat je soms vuur met vuur moet bestrijden (hetzelfde zie je in de threads van de Franse rellen en justitie)

Blijven afkomen met zaken zoals “vredesgesprekken” en “onderhandelingen” en “context” rechtstreeks na een moorddadige raid alsof die pistes niet al talloze keren zijn bewandeld.
(Behalve voor Oekraïne natuurlijk, diezelfde groep forumleden krijgt er maar niet genoeg van als Russische posities worden gedecimeerd en willen in dat conflict niet horen van enige onderhandelingen. Waar is de logica?)

Ooit zal het ongetwijfeld weer tijd zijn voor gesprekken tussen Israël en het Palestijns bestuur in de West Bank (niet Hamas). Maar nu eerst even focussen op het uitroken van Hamas.

Zeg, beste genie, hoe ga je dan nu Hamas "uitroken" en er voor zorgen dat nadien de Palestijnen, van wie ondertussen wellicht duizenden zoniet honderdduizenden familieleden waaronder kinderen zullen gedood zijn door Israël, vredig en zonder strubbelingen opnieuw onder het juk van Israël zich gaan koest houden en zich dan plots wel in hun lot gaan schikken? Denk je werkelijk dat zoiets de beste oplossing is naar vrede en stabiliteit in de regio, waarbij elke burger van de regio evenwaardig gaat zijn?

Of is wat ze moeten doen eerder een genocide en etnische zuivering dan? Staat dat dan werkelijk in verhouding tot de terroristische aanslag die Hamas net heeft gepleegd?

Waarom zijn de Russische, Iraanse en Noord-Koreaanse dictators nog aan de macht? De kracht van de massa geraakt ook maar zo ver. In Syrië is de hel alleen maar erger geworden voor de bevolking na zo'n poging, terwijl Assad nog altijd in zijn paleis zit. Het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Je hebt organisatie, kennis, middelen en steun van buitenaf nodig. Dat ontbreekt allemaal in Gaza voor de neutrale Palestijnen, terwijl Hamas die zaken wél allemaal heeft.

Je moet er ook rekening mee houden dat hoewel maar een klein deel van de Palestijnen de acties van Hamas nog steunt, de woede en verontwaardiging over hoe Israël de Palestijnen behandelt wel door bijna iedereen gedeeld wordt. Jij stelt ook dat "Als Hamas verdwenen is, is er ook geen reden meer voor Israel om geen vredesonderhandelingen te starten en elke vorm van agressie te stoppen.", maar dat is totaal niet geloofwaardig voor de Palestijnen. In de Westelijke Jordaan heeft Fatah het voor het zeggen, en daar overtreedt Israël met de regelmaat van de klok internationale afspraken door Palestijnen te verjagen en te vermoorden voor grond. In Israël zelf worden Arabische en islamitische Israëliërs steeds meer in een systeem van apartheid geduwd.

Moest Israël een geloofwaardige, betrouwbare gesprekspartner zijn, zou zoiets misschien nog kans van slagen hebben. Maar tussen wat moeten de Palestijnen kiezen? Een radicaal islamitische terreurbeweging die steeds opnieuw de toorn van Israël afroept op onschuldige Palestijnen - maar die in Gaza zelf wel werk verrichten om de Palestijnen te helpen - of Israël, het land dat hen afsluit van de wereld, het land dat Gaza in mensonterende, erbarmelijke omstandigheden doet leven, dat bij elke terreurdaad van 1 Palestijn er 10 vermoordt als vergelding, dat zonder pardon mensen liquideert wanneer ze per ongeluk een voet zetten waar ze volgens Israël niet mogen zijn, ... en dat dus totaal onbetrouwbaar blijkt in de Westelijke Jordaan.

Je vraagt mensen om de ene totaal geradicaliserde massaoordenaar omver te werpen, en hun lot in handen te leggen van een evenzeer geradicaliseerde, nog grotere massamoordenaar in de hoop dat die dan clementie toont. Terwijl die mensen in totale miserie leven, vaak laag- of niet geletterd zijn, geen middelen hebben, ...

Kan je aub jou idee staven met bewijzen aub. Dit is een te gevoelig onderwerp om op buikgevoel af te gaan.

Inderdaad.

Ik zie gewoon een heel aantal Palestijnen de kant kiezen voor Hamas hoor. In 20 jaar dat ze aan de macht zijn, heb ik nog niet veel opstanden geweten. Ook online zie ik geregeld Palestijnen, gewone burgers, erg radicale praat verkopen tov de Westerse wereld en Israël.
Mijn idee is dan ook dat veel Palestijnen Hamas zo erg nog niet vonden. Tot ze nu natuurlijk recht in de vuurlinie komen.

een walgelijk voorbeeldje trouwens:
En dit heeft niets met Hamas te maken hé
Gewoon blinde rage naar alles wat met Israël te maken heeft.
Lachende kinderen... 2019....

Laatst bewerkt door een moderator:
Het Palestijnse ministerie van gezondheid meld momenteel 1050 doden in de Gazastrook en hier spreekt men al van honderdduizenden die gedood zijn door Israël... Kwestie om zeker het woord genocide te kunnen blijven rondgooien zeker.
Ook belangrijke kanttekening wanneer men spreekt over 1050 doden dan bedoelt men 1050 doden en niet 1050 gedode burgers voor hetzelfde geld zit daar een groot aandel Hamas volk bij (wat ik zelf betwijfel, die zullen nu wel in hun tunnels zitten wachten tot het grondoffensief eventueel begint).

Het menselijke leed is hoog en zal alleen maar groter worden. Zaken zoals die kinderen die op dat strand worden neergeschoten/gebombardeerd zijn onacceptabel maar als je objectief kijkt naar de feiten dan lijkt het dodentol momenteel relatief goed mee te vallen gezien de intensiteit van de bombardementen.

In plaats van de korte termijn effecten zo op te blazen zou men zich beter wat meer focussen op de lange termijn effecten van al die woningen die verwoest zijn geweest. Bouwmaterialen kwamen al zeer moeilijk de Gazastrook binnen en dat zie ik de komende maanden niet bepaald beter worden gezien de gebeurtenissen. Er zijn toch al een aantal VN hulpposten vernield of beschadigt geweest en er komen gelijkaardige meldingen van andere organisaties dus het kan goed zijn dat die op relatief korte termijn hun personeel in veiligheid gaan brengen. Dat zal allemaal wel een serieuze impact hebben op globale hulpverlening daar.

Kijk ik weet dat het bon ton is om mensen hier in te delen alsof ze alles goedkeuren van Israël of van Hamas, maar in de realiteit begrijp ik best wel dat Israël iets moet doen, en dat daar sowieso mensen gaan sneuvelen die in se onschuldig zijn omdat Hamas al jaren er een strategie van maakt om burgerslachtoffers uit te lokken. Dat kader in de nogal cynische opmerking die ik hier eerder maakte hoe dat net is wat Hamas wil: Israël die de rol van de duivel op zich neemt, en zo een hoop nieuwe recruten bereid maakt om de martelaarsdood te sterven.

Maar dat wil dan niet zeggen dat we bij alles wat Israël doet, zoals bv. nutsvoorzieningen afsnijden in de de facto gevangenis die ze eigenlijk al zelf managen, dan maar ok is want het is voor een goed doel. Net zoals ik het ook naïef vindt dat de huidige regering daar aan de macht eigenlijk wel het beste voor heeft met de Palestijnen, maar gewoon niet anders kan. Er zijn genoeg elementen die hier gewoon hun kans zien om die lastige Palestijnen allemaal eens en voor altijd uit de weg te krijgen.

Kan ik me best in vinden. Ik heb nergens beweerd voor de duidelijkheid dat ik de regering van Israël vertrouw in het beste voor hebben met de Palestijnen... ik begrijp alleen hun afsluiten van de grenzen met Gaza, om de redenen die ik eerder gegeven heb, een gevangenis waarvan Israël dan toch slechts verantwoordelijk is voor een déél van de gevangenismuur...

Zeg, beste genie, hoe ga je dan nu Hamas "uitroken" en er voor zorgen dat nadien de Palestijnen, van wie ondertussen wellicht duizenden zoniet honderdduizenden familieleden waaronder kinderen zullen gedood zijn door Israël, vredig en zonder strubbelingen opnieuw onder het juk van Israël zich gaan koest houden en zich dan plots wel in hun lot gaan schikken? Denk je werkelijk dat zoiets de beste oplossing is naar vrede en stabiliteit in de regio, waarbij elke burger van de regio evenwaardig gaat zijn?

Of is wat ze moeten doen eerder een genocide en etnische zuivering dan? Staat dat dan werkelijk in verhouding tot de terroristische aanslag die Hamas net heeft gepleegd?

Anderen hebben hier al de vergelijking gemaakt met de Duitsers na Wereldoorlog 2... (ik ook overigens)
Palestina/Gaza/Hamas zou kunnen capituleren, de witte vlag hijsen, terreur afzweren, en vervolgens zou er een internationaal vredesakkoord kunnen komen waarin er alsnog naar een tweestatenoplossing of zelfs éénstaatoplossing gezocht wordt, waarbij ook Israël's wandaden (i.e. kolonisatie Westelijke Jordaanoever) teruggeschroefd worden.

Als een zwakkere tegenstander met guerilla-tactieken echter blijft een sterkere vijand aanvallen, dan krijg je inderdaad in de praktijk iets dat lijkt op een "genocide", alleen is het gebruik van dit woord hier natuurlijk een moeilijke... andere tragedies in het verleden waarvoor we het woord genocide gebruiken (Armenië, Holocaust, Oekraïne ten tijde van de USSR (Holodomor), lijkt mij toch eerder te zijn van een volkerenmoord op een volk dat niet (meer) aan het strijden was tegen de dader.

Genocide is géén vrijblijvend woord om de doden aan de verliezende kant in een oorlog te omschrijven, ook niet wanneer die partij van de kaart wordt geveegd.

Het Palestijnse ministerie van gezondheid meld momenteel 1050 doden in de Gazastrook en hier spreekt men al van honderdduizenden die gedood zijn door Israël... Kwestie om zeker het woord genocide te kunnen blijven rondgooien zeker.
Ook belangrijke kanttekening wanneer men spreekt over 1050 doden dan bedoelt men 1050 doden en niet 1050 gedode burgers voor hetzelfde geld zit daar een groot aandel Hamas volk bij (wat ik zelf betwijfel, die zullen nu wel in hun tunnels zitten wachten tot het grondoffensief eventueel begint).

Het menselijke leed is hoog en zal alleen maar groter worden. Zaken zoals die kinderen die op dat strand worden neergeschoten/gebombardeerd zijn onacceptabel maar als je objectief kijkt naar de feiten dan lijkt het dodentol momenteel relatief goed mee te vallen gezien de intensiteit van de bombardementen.

In plaats van de korte termijn effecten zo op te blazen zou men zich beter wat meer focussen op de lange termijn effecten van al die woningen die verwoest zijn geweest. Bouwmaterialen kwamen al zeer moeilijk de Gazastrook binnen en dat zie ik de komende maanden niet bepaald beter worden gezien de gebeurtenissen. Er zijn toch al een aantal VN hulpposten vernield of beschadigt geweest en er komen gelijkaardige meldingen van andere organisaties dus het kan goed zijn dat die op relatief korte termijn hun personeel in veiligheid gaan brengen. Dat zal allemaal wel een serieuze impact hebben op globale hulpverlening daar.
Die 1050 doden is nog niets vergeleken met het aantal doden die er nog gaan vallen wanneer ze de Gazastrook afsluiten van water, eten en elektriciteit, onder aanhoudende bombardementen. En niet alle doden die er zijn gevallen zullen al geteld zijn.

Inderdaad.

Ik zie gewoon een heel aantal Palestijnen de kant kiezen voor Hamas hoor. In 20 jaar dat ze aan de macht zijn, heb ik nog niet veel opstanden geweten. Ook online zie ik geregeld Palestijnen, gewone burgers, erg radicale praat verkopen tov de Westerse wereld en Israël.
Mijn idee is dan ook dat veel Palestijnen Hamas zo erg nog niet vonden. Tot ze nu natuurlijk recht in de vuurlinie komen.
Zie voor die opstanden de comments van @Sir.Killalot en mezelf. Dat er Palestijnen zijn die de kant van Hamas kiezen is zeker waar, maar jij scheurt toch echt veel te kort door de bocht.

Ik zie online ook geregeld Vlamingen, gewone burgers, erg radicale praat verkopen. En dan? Is dan elke Vlaming radicaal? Je ziet toch hopelijk zelf de fout in je redenering? Je scheert tienduizenden mensen over dezelfde kam aan de hand van gebrekkige logica, ik vind dat vrij schrijnend.

We zijn nog maar 3 dagen in het maandelange offensief en ze zijn nog alles aan het platsmijten. Ik denk niet dat wij of mensen ginder kunnen denken aan heropbouw als ze nog volop gebombardeerd worden.

Begrijpend lezen, "zullen gedood zijn". Dus nadat Israël Hamas van de kaart heeft geveegd. Niet de actuele dodentol.

Want eerlijk, de berichten die nu doorkomen uit Israël spreken meer en meer de taal van het "van de kaart vegen van Gaza en bij uitbreiding de Westelijke Jordaanoever". Hoeveel doden denk je dat zoiets zal betekenen?

nderen hebben hier al de vergelijking gemaakt met de Duitsers na Wereldoorlog 2... (ik ook overigens)
Palestina/Gaza/Hamas zou kunnen capituleren, de witte vlag hijsen, terreur afzweren, en vervolgens zou er een internationaal vredesakkoord kunnen

Probleem is in mijn ogen dat er langs beide kanten geen leider figureren zijn om zo iets succesvol af te ronden. Beide regeringen, als je de Palestijnse Autoriteit al een regering kan noemen, geen van beide gaat tabula rasa gewijs de geschiedenis met de mantel der liefde willen bedekken en zonder vooroordelen rond de tafel gaan zitten. Ook geografisch is de situatie een kluwen van nederzettingen dat de discussie daarover zo uit de hand gaat lopen dat ik eigenlijk heel pessimistische kijk heb hoe zo iets positief kan uitdraaien.

Of zoals men het stelt in dit artikel op HLN: de kinderen die vandaag de bombardementen en ermarbelijke levensomstandigheden overleven, zijn de terroristen van morgen.

Kan me geen betere broedhaard voor radicalisering inbeelden dan de Gazastrook eigenlijk.
Dan ga je er toch ook vanuit dat die kinderen allemaal gewoon achterlijk zijn? Simplistisch bekeken natuurlijk

Allé stel ge zijt daar kind:
- Ge hoort van grootvader dat er altijd oorlog is. Misschien hoort ge van uw ouders of nonkels dat er oorlog is geweest en grootvader daar gestorven is
- De generatie van uw pa valt dan de buur aan die genadeloos reageert en uw ouders en eventuele broers/zussen, nichten/neven etc dood

Ga jij dan nog denken van "Als ik groot ben dan val ik hen opnieuw aan, dat was een gigantisch goed plan van aanpak" of denk je van "dat mag nooit meer gebeuren, ik wil iets goed opbouwen zodat mijn kinderen later in alle veiligheid kunnen opgroeien/leven"

Nuja blijkbaar doen ze het al generaties zo dus slaat mijn redenering op niets en is men dan inderdaad achterlijk

Dan ga je er toch ook vanuit dat die kinderen allemaal gewoon achterlijk zijn? Simplistisch bekeken natuurlijk

- Ge hoort van grootvader dat er altijd oorlog is. Misschien hoort ge van uw ouders of nonkels dat er oorlog is geweest en grootvader daar gestorven is
- De generatie van uw pa valt dan de buur aan die genadeloos reageert en uw ouders en eventuele broers/zussen, nichten/neven etc dood

Ga jij dan nog denken van "Als ik groot ben dan val ik hen opnieuw aan, dat was een gigantisch goed plan van aanpak" of denk je van "dat mag nooit meer gebeuren, ik wil iets goed opbouwen zodat mijn kinderen later in alle veiligheid kunnen opgroeien/leven"

Nuja blijkbaar doen ze het al generaties zo dus slaat mijn redenering op niets en is men dan inderdaad achterlijk
Het is sowieso maar een minderheid van de kinderen die volledig breekt met de indoctrinatie en vooroordelen die ze van hun ouders hebben doorgekregen denk ik. Dat gaat evengoed in ons land op, waar je kinderen dezelfde domme stoten ziet uithalen als hun ouders. En wij leven in vrede, weelde, en met een relatief goed onderwijssysteem.

Allezja, Noord-Ierland is hier al eens aangehaald, Duitsland en WOII ook. Het is niet of dat en Palestina zijn dommere populaties lijkt me.

Wil je eens stoppen met dit soort leugens? Niet de eerste keer dat ik je dit hier zie posten. Als je het niet eens bent met bepaalde uitspraken van leden, citeer ze dan. Maar ga geen woorden verdraaien, uit context trekken, woorden in mensen hun mond leggen of vlakaf liegen. En dan zeker zonder die leden bij naam te doen, zodat ze zich niet kunnen verdedigen tegen je insinuaties.

De mensen die hier het woord genocide in de mond hebben genomen, verwijzen naar de intenties en woorden van leden van de Israëlische regering, gekoppeld aan de verwachte consequenties ten gevolge van de Israëlische retaliatie: het afsluiten van levensnoodzakelijke middelen als water, voeding en elektriciteit; de excessieve bombardementen en het aankomende grondoffensief.

Jij weet ook dat die 1050 doden maar het prille begin zijn, en dat hierbij enkel de rechtstreekse slachtoffers uit de bombardementen geteld worden. De Palestijnen die in het ziekenhuis sterven omdat ze niet meer de juiste zorgen kunnen krijgen door een gebrek aan brandstof en medicatie, die omkomen uit ontbering, ... die worden daar niet bijgeteld.

Jullie voorbeeld van Syrië vind ik anders ook niet gelijk opgaand.
sure de opstand daar heeft hen niet veel goed gedaan, maar daar moesten ze ook opboksen tegen het ganse leger van Assad.

Hamas heeft niet eens een noemenswaardig leger. Gewoon wat versnipperde idioten samen die teren op 1 verkiezingsuitslag van 2006.
Als de bevolking echt wou, en overal heb je wel verzetsbewegingen, hadden die ze al lang van de troon gekegeld.
We spreken hier over een terroristische organisatie die enkel dagen terug onder de radar een aanval heeft uitgevoerd op een van de meest geavanceerde legers. "Gewoon wat versnipperde idioten samen, als de bevolking het echt wou hadden ze die al lang van de troon gekegeld."

Recap op de liveblog van Al Jazeera

At least 1,055 Palestinians have been killed, according to the Palestinian health ministry in Gaza.
Jordan’s King Abdullah has said there will be no security and stability in the Middle East until Palestinians “obtain their independent, sovereign state on the borders of June 4, 1967, with East Jerusalem” as their capital.
The Israeli army has said one of its aircraft attacked a Hezbollah observation post and its artillery shelled the area from where shooting was detected.
Officials in Gaza say the enclave faces an imminent humanitarian catastrophe with the power plant shutting down completely within hours due to the depletion of fuel.

Opvallende uitspraak vanuit Jordanië, dat de grenzen van 1967 moeten worden gerespecteerd.

Mensen worden niet extremistisch omdat ze achterlijk zijn, he. Ik denk eerder dat die kinderen zullen zien dat hun vriendjes sterven bij bombardementen, dat zij amper eten en drinken hebben en dat zij Gaza niet kunnen verlaten. En naast alle legitieme klachten zal de propaganda daar vast ook welig tieren. Als je als kind opgroeit in zo'n omgeving, welke kans heb je dan?

Terug
Bovenaan