Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het punt was de video waarin je de Israëlische minister van defensie ziet. Niet wat de kerel die het tweet denkt. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
Of wil je zeggen dat hij de video ge-edit heeft? Waarschijnlijk niet.

Toevallig over m'n eerste zin gelezen?
"Je kan net dezelfde filmpjes tonen waar Hamas leiders oproepen om alle Joden uit te roeien."
M'n punt is net dat beide kanten elkaar haten en die haat hier verder verspreiden heeft geen enkele zin.
Groep A kan beelden tonen van speeches en wreedheden, groep B kan antwoorden met dezelfde beelden, ad infinitum.
Wat voegt dit toe aan de discussie, buiten meer woede en agressie opruien?

Nogmaals: wie het deelt doet niet terzake. Het gaat over de video.
Nogmaals: jij hebt in deze thread al meermaals de quotes van anderen verdraait zodat deze in jouw relaas passen. Het zou je sieren om op een eerlijke manier te discuteren met "de tegenstander". Noccy post zowel hier als in de UA/RUS topic steeds zeer goede info die vanuit een neutraal standpunt gebracht wordt. Het zou dus getuigen van een minimum van respect zijn posts correct te quoten en beoordelen.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat jij misschien "persoonlijk" betrokken bent bij dit conflict. De felle manier waarop jij op bepaalde standpunten reageert en je posts die uitsluitend contra-israël zijn spreken boekdelen op dat vlak. Verontwaardigt zijn over een bepaalde gang van zaken kan ik perfect begrijpen maar de commentaar van anderen zodanig draaien om je eigen narratief te promoten komt gevaarlijk dicht bij propaganda naar mijn mening en ik denk dat iedereen het er over eens is dat we dit hier niet nodig hebben op het forum.

Ik snap dat sentiment. Maar als je zegt koste wat koste dan zeg ik neen bedankt. Niet ten koste van tienduizenden directe burgerdoden en een veelvoud aan indirecte slachtoffers in een maandenlange stadsoorlog met een bevolkingsdichtheid boven de 5000 mensen per vierkante kilometer, bijvoorbeeld. @Avondland schrijft over Leningrad. Ik blijf iets dichter in de geschiedenis met bijvoorbeeld Sarajevo of Fallujah.

Een grondoorlog is geen oplossing. Tenzij je niet maalt om tienduizenden burgerdoden.
Sorry dat ik dan hard klink maar ja...
In oorlogstijd moet je durven spreken van Collateral Damage.
Als we nu niet eens grondig gaan ingrijpen, nadat nota bene Hamas ons ertoe dwingt, dan zal het conflict nooit opgelost geraken. En nog veel meer toekomstige slachtoffers vallen.

Er is gewoonweg geen andere oplossing. Al de rest is pleisters leggen op een open wonde.

Israël is goed bezig. My full support.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het punt was de video waarin je de Israëlische minister van defensie ziet. Niet wat de kerel die het tweet denkt. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
Of wil je zeggen dat "niet betrouwbare bron" de video ge-edit heeft? Die kun je namelijk overal zelf terugvinden.
Ik hoop dat je beseft dat hij bedoelt dat de aanhangers van Hamas beesten zijn.
Wat gezien de objectieve feiten gewoon gesteld kan worden.

Hij zegt nergens dat alle bewoners van de Gaza strip beesten zijn.
Ze vechten ook niet tegen de bewoners. Ze vechten tegen bewoners die aanhangers van Hamas zijn.
En gezien de kleine oppervlakte en de bevolkingsdichtheid en het feit dat Hamas de tactiek heeft om zeker niet te ver buiten dicht bewoonde gebieden te begeven heb je ook weinig keuze dan massaal burgerslachtoffers te maken.

Dat ze dit niet op een bepaald niveau erg vinden dat betwijfel ik. Maar dat het volgens hen wel perfect legitiem is en dat een Palestijns leven minder waard is dan een Israëlisch daar ben ik bijna zeker van.
Dat het niet het meest vredelievend regime is dat behoeft geen verdere duiding denk ik.

Nogmaals: jij hebt in deze thread al meermaals de quotes van anderen verdraait zodat deze in jouw relaas passen. Het zou je sieren om op een eerlijke manier te discuteren met "de tegenstander". Noccy post zowel hier als in de UA/RUS topic steeds zeer goede info die vanuit een neutraal standpunt gebracht wordt. Het zou dus getuigen van een minimum van respect zijn posts correct te quoten en beoordelen.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat jij misschien "persoonlijk" betrokken bent bij dit conflict. De felle manier waarop jij op bepaalde standpunten reageert en je posts die uitsluitend contra-israël zijn spreken boekdelen op dat vlak. Verontwaardigt zijn over een bepaalde gang van zaken kan ik perfect begrijpen maar de commentaar van anderen zodanig draaien om je eigen narratief te promoten komt gevaarlijk dicht bij propaganda naar mijn mening en ik denk dat iedereen het er over eens is dat we dit hier niet nodig hebben op het forum.

Wow. "Je hebt in deze thread meermaals quotes van andere verdraait" is een grove leugen. Waar?
Hij schreef dat hij niet neutraal is. Dat interpreteerde ik dat hij hem dus als een niet betrouwbare bron beschouwt.

Dat jij daarom op de man begint te spelen en mij persoonlijk aanvalt zegt genoeg over jouw manier van argumenteren.

Dit topic is een beetje ontaard in een zeer bizarre dick swinging contest :unsure:

Ondertussen doet de VRT z'n duit in het zakje om die massa desinformatie op socials te checken, waarschijnlijk een druppel een hete plaat maar toch.

Sorry dat ik dan hard klink maar ja...
In oorlogstijd moet je durven spreken van Collateral Damage.
Als we nu niet eens grondig gaan ingrijpen, nadat nota bene Hamas ons ertoe dwingt, dan zal het conflict nooit opgelost geraken. En nog veel meer toekomstige slachtoffers vallen.
Je spreekt precies alsof je Israël bent.
Spreek in deze niet over “we” alstublieft. Wij moeten in deze juist niks.

Je kan duiden hoe Israël dit ziet. En zij zien het inderdaad vanuit het standpunt “als we nu niet grondig gaan ingrijpen”.
Dat lijkt me zeer duidelijk.

Maar ik denk dat naast die analyse te maken er ook wel ruimte moet zijn om van die aanpak te zeggen dat het niet de aanpak is de wensen. Ik hoop alvast dat niemand dit echt zo wenst.

Wow. "Je hebt in deze thread meermaals quotes van andere verdraait" is een grove leugen. Waar?
Hij schreef dat hij niet neutraal is. Dat interpreteerde ik dat hij hem dus als een niet betrouwbare bron beschouwt.

Dat jij daarom op de man begint te spelen en mij persoonlijk aanvalt zegt genoeg over jouw manier van argumenteren.
Post #676 bijvoorbeeld? Maar soit ik ga het hier bij laten. Mocht je verder discussiëren sta ik daar altijd voor open via pm maar ik ga niet mee doen met een discussie die op een zijspoor loopt van de feitelijke discussie die gevoerd wordt (of gevoerd zou moeten worden) in deze thread.

Je spreekt precies alsof je Israël bent.
Spreek in deze niet over “we” alstublieft. Wij moeten in deze juist niks.

Je kan duiden hoe Israël dit ziet. En zij zien het inderdaad vanuit het standpunt “als we nu niet grondig gaan ingrijpen”.
Dat lijkt me zeer duidelijk.

Maar ik denk dat naast die analyse te maken er ook wel ruimte moet zijn om van die aanpak te zeggen dat het niet de aanpak is de wensen. Ik hoop alvast dat niemand dit echt zo wenst.
Ik heb bewust uit een WE perspectief gesproken, omdat als we zouden betrokken geraken NAVO that is, ik vind dat we mee moeten doen met Israël.

Maar zover zie ik het nu nog niet komen.

Ik denk dat Israël hun mannetje wel kan staan.

Ik heb bewust uit een WE perspectief gesproken, omdat als we zouden betrokken geraken NAVO that is, ik vind dat we mee moeten doen met Israël.

Sterk statement.
Ik vind dat we net zo ver mogelijk uit dit conflict moeten wegblijven als NAVO zijnde. We hebben hier niks mee te winnen, enkel mee te verliezen.
Ja er zijn ook slachtoffers van “onze landen” gevallen. Maar ik denk dat we via Israël ons al meer dan genoeg daarvoor vergeld hebben.
Het stoppen van de humanitaire hulp, of toch een deel ervan is ook een sterk signaal.

Ik denk dat Israël hun mannetje wel kan staan.
Hoe zoiden we kunnen betrokken raken als NAVO?

Israel is momenteel juist hetgene aan het doen waarover Netanyahu hier spreekt = een collectieve straf voor een hele bevolking. Dat is altijd al hun tactiek geweest. Telkens Gaza platbombarderen als vergelding.
Netanyahu's woorden zijn trouwens nog zacht als je het vergelijkt met de walgelijke dingen die anderen binnen zijn regering de laatste dagen allemaal gezegd hebben.

En je zou het OK vinden als men hier bij Hamas slachtpartijen vermeldt dat die de "Palestijnse tactiek" is? Laat dat veralgemenen toch achterwege.

Hoe zoiden we kunnen betrokken raken als NAVO?
Beetje zoals Rusland dreigt?
Putin heeft ook al meermaals gezegd dat hij hulp bieden aan Oekraïne, ziet als een provocatie.

Hamas zou ook zo kunnen praten. Al delven ze dan natuurlijk helemaal hun eigen graf.

Dit topic is een beetje ontaard in een zeer bizarre dick swinging contest :unsure:

Ondertussen doet de VRT z'n duit in het zakje om die massa desinformatie op socials te checken, waarschijnlijk een druppel een hete plaat maar toch.

Idd

Dat van die paragliders bv. Zogezegd hamas strijders in Israël..
350'000 keer bekeken op X

Om dan te moeten lezen dat dit in Egypte was :help::wallbash:

Zo zie je maar hoe voorzichtig je moet zijn met tweets te delen!

Putin heeft ook al meermaals gezegd dat hij hulp bieden aan Oekraïne, ziet als een provocatie.

Hamas zou ook zo kunnen praten. Al delven ze dan natuurlijk helemaal hun eigen graf.
Wat bazel jij nu allemaal?

Ja maar denk even na.
Hoe zouden wij in de eerste plaats daar betrokken in geraken? Waarom zouden wij daar concreet hulp bieden?
Hoezo zou Hamas dat zeggen? Wat gaan ze dan concreet ook doen? Raketten op ons afvuren?

Het is gewoon totaal niet aan de orde dat wij als NAVO zijnde daar hulp gaan aanbieden.
NAVO voert dialogen met Israël, en staan niet hostiel tegenover elkaar. Maar dit is vooral een conflict dat ze zelf moeten oplossen of beslechten.
Ze hebben daar trouwens ook zelf voldoende middelen voor.

Onze rol als NAVO zou een controlerende en een remmende moeten zijn.
Maar voorlopig laten we het begaan.

"Onze" rol als NAVO zou daar totaal onbestaande moeten zijn. Niet bemiddelend, niet militair, absoluut niets. Al een geluk is dat ook het geval.

Onze rol als NAVO zou een controlerende en een remmende moeten zijn.
Maar voorlopig laten we het begaan.

Is dat niet de rol die de VN behoort te spelen? NAVO is een militaire alliantie.
Idealiter stuurt de VN vredestroepen naar conflicten, houdt het partijen uit elkaar tot ze kalmeren en helpt het met vredesakkoorden (of zoiets?)
In Donbas 2014 zouden dan ipv. waarnemers blauwhelmen van India, China, EU, VS,.. samenwerken.
Israël-Palestijnse kwestie zou al in 1948 gezamelijk aangepakt worden.
Enz.

Maar net zoals de League of Nations is ook de VN totaal machteloos eens de grote landen beslissen van het internationaal recht niet te volgen, of het zelf willen inkleuren.

Terug
Bovenaan