Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vind die vergelijkingen met Duitsland ook maar oppervlakkig stand houden. Al is het maar omdat je in het huidige conflict zowel een theologische als racistische dimensie hebt die destijds tussen de westerse bondgenoten en Duitsland niet had. De kloof was groot bij ons. Maar tussen de Palestijnen en Israëli's zit een Grand Canyon.

Biden profileert zich ook wel zwak hier.

Zwak of niet, Bibi gaat helaas de laatste jaren met twee opgestoken middelvingers op bezoek in het witte huis, ze lijken zich niets meer aan te trekken van de VS.

Misschien wordt het toch eens tijd dat er wat meer naar reputabele bronnen gekeken wordt , waar eerst alles geverifieerd wordt vooraleer het online gaat. Twitter is leuk omdat het vaak heet van de naald is maar desinformatie is daar koning. Zeker in een gevoelig conflict als dit hebben echt geen nood aan foute info.

Zwak of niet, Bibi gaat helaas de laatste jaren met twee opgestoken middelvingers op bezoek in het witte huis, ze lijken zich niets meer aan te trekken van de VS.

Misschien wordt het toch eens tijd dat er wat meer naar reputabele bronnen gekeken wordt , waar eerst alles geverifieerd wordt vooraleer het online gaat. Twitter is leuk omdat het vaak heet van de naald is maar desinformatie is daar koning. Zeker in een gevoelig conflict als dit hebben echt geen nood aan foute info.
Herinner u dit nog.

Former United States Secretary of State Rex Tillerson stated that on 22 May 2017, Netanyahu showed Donald Trump a fake and altered video of Palestinian President Mahmoud Abbas calling for the killing of children. This was at a time when Trump was considering if Israel was the obstacle to peace. Netanyahu had showed Trump the fake video to change his position in the Israeli-Palestinian conflict.

Het is met dit wereldbeeld van slechts twee kampen dat zo'n conflicten blijven bestaan natuurlijk.

Misschien vind ik het gewoon belangrijk een complexe realiteit te erkennen?
De complexe realiteit erkennen en toelichten is niet fout. Een pro-palestina of een pro-israël verhaal opzetten met foutieve informatie is fout.
Voor de rest geen probleem met jouw post.

edit: Ik zal een voorbeeld geven. In deze thread werd al zeer snel na de start van de Israëlische bombardementen gesproken over een genocide op de bevolking in de gazastrook omdat er veel burgerslachtoffers waren en dat de reactie disproportioneel was. Ondertussen (edit:dus op het moment van posten / aanpassing naar aanleiding van post #652) staat het dodental (volgens de berichtgeving op HLN) op 1008 slachtoffers aan Israëlische kant en 830 aan Palestijnse kant. Als we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat dat allemaal burgers zijn dan kan je al niet claimen dat er een disproportionele reactie was. Van een genocide kan eveneens gesproken worden als er 830 dodelijke slachtoffers zijn op een totale bevolking van 2.3 mil (klopt dit cijfer? doe dit uit het hoofd). Dus veel blabla in desbetreffende posts maar eigenlijk weinig waarheid.

Aan de andere kant heb je dan mensen die hier afkomen met de wildste verhalen over de behandeling van Israëliërs. Waarvoor je ook zelden een andere bron kunt terugvinden dan het woord van een Twitter-gebruiker en nog minder videobeelden.

Eerst ga je hier wat op de man spelen:
Graag toelichting want ik snap het niet. Of mag ik niet aangeven dat ik dat een zielige manier van discussiëren vind? Indien je het niet eens bent met mijn argumenten mag je die altijd weerleggen.
En daarna kom je zelf met dit soort zwart-wit zever af waar je efkes eigenhandig forumleden gaat opdelen in twee groepen:

Er is weinig pro één of andere partij aan het één en ander in een historische context te zien. Het blijft een puur horrorscenario voor alle partijen.
Ik heb niemand opgedeeld in twee groepen. Ik heb gezegd dat er twee grote groepen zijn. Als je wilt kan ik wel enkele tientallen posts linken van over en weer gekibbel in de trend van "Palestina bad, maar..." en "Israël bad, maar..." want dat is momenteel de meerderheid van de posts in deze thread en het is mijn mening dat dit gerust aangepakt mag worden door de mods. Momenteel zit je hier toch maar vast in een continue cirkel van dezelfde argumenten met af en toe is een zwaarwichtige term zoals beesten en genocide, zaken die vaak helemaal niet gestaafd kunnen worden met feiten (op dit moment).

Laatst bewerkt:
Dit toch. Het is momenteel toch niet van eerst. Er is al jarenlang gruwel aan de gang daar (langs 2 kanten), of dat een direct aanval zoals deze is of een jarenlange aanval door huizen plat te walsen, kolonies op te zetten en te pas/onpas voorzieningen af te sluiten, dat maakt niet uit in wie "eerst" was.

Pas op he, ik keur wat Hamas doet 100% af, walgelijk is zoiets, maar dat is wat Israël nu doet ook. Het ene afkeuren, betekent niet dat je het andere goedkeurt. Het probleem is dat een terreurbeweging als Hamas het juist geen bal kan schelen dat de gewone bevolking nu platgebombardeerd wordt, allé jawel, want dat is voor hen net goed, want dat sterkt hen net in hun zaak.

Maar nee toch? Zoals ik zeg, ik keur het allebei af, beiden hebben hier hun aandeel in en zoals @MisterV zegt gaat het niks oplossen, alleen maar een nieuwe generatie vol haat creëren.
Dat is eigenlijk het punt in die hele zaak en ook de reden waarom het quasi onmogelijk is om dat hele probleem nog op een menswaardige manier opgelost te krijgen. Aan de andere kant loopt er ook ene rond die nu zodanig hard in zijn hemd is gezet dat dat boeltje alleen nog maar kan escaleren, want zij die aan weerszijden aan de touwtjes trekken hebben enkel nog baat bij dat scenario.

Ik vind 't daarnaast wraakroepend dat er mensen zijn die het een paar pagina's terug absoluut nodig vonden om om bewijs te roepen dat er verkrachtingen zouden gebeuren/gebeurd zijn. Noem me 1 deftig gewapend conflict de laatste decennia waarbij verkrachting niet gewoon schering en inslag is. En dat ze op dat festival dan nog eens vrij specifiek jonge vrouwen bleken te viseren, da's ook geen toeval volgens mij.
Ga je daar direct bewijs van vinden, waarschijnlijk niet. En als het al te vinden is moet ik het alleszins niet zien, wat nu op reguliere media de ronde gaat is al walgelijk genoeg, die Palestijnse snotter die op die bewusteloze/dode vrouw spuwt, dat beeld ga ik nooit vergeten.

Dat is eigenlijk het punt in die hele zaak en ook de reden waarom het quasi onmogelijk is om dat hele probleem nog op een menswaardige manier opgelost te krijgen. Aan de andere kant loopt er ook ene rond die nu zodanig hard in zijn hemd is gezet dat dat boeltje alleen nog maar kan escaleren, want zij die aan weerszijden aan de touwtjes trekken hebben enkel nog baat bij dat scenario.

Ik vind 't daarnaast wraakroepend dat er mensen zijn die het een paar pagina's terug absoluut nodig vonden om om bewijs te roepen dat er verkrachtingen zouden gebeuren/gebeurd zijn. Noem me 1 deftig gewapend conflict de laatste decennia waarbij verkrachting niet gewoon schering en inslag is. En dat ze op dat festival dan nog eens vrij specifiek jonge vrouwen bleken te viseren, da's ook geen toeval volgens mij.
Ga je daar direct bewijs van vinden, waarschijnlijk niet. En als het al te vinden is moet ik het alleszins niet zien, wat nu op reguliere media de ronde gaat is al walgelijk genoeg, die Palestijnse snotter die op die bewusteloze/dode vrouw spuwt, dat beeld ga ik nooit vergeten.

Ging die discussie niet vooral over of het incidenteel was of endemisch aan de strategie van Hamas?

Wie is Bibi?
En welk deel van zijn post is desinformatie?

edit: Ik zal een voorbeeld geven. In deze thread werd al zeer snel na de start van de Israëlische bombardementen gesproken over een genocide op de bevolking in de gazastrook omdat er veel burgerslachtoffers waren en dat de reactie disproportioneel was. Ondertussen staat het dodental (volgens de berichtgeving op HLN) op 1008 slachtoffers aan Israëlische kant en 830 aan Palestijnse kant. Als we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat dat allemaal burgers zijn dan kan je al niet claimen dat er een disproportionele reactie was. Van een genocide kan eveneens gesproken worden als er 830 dodelijke slachtoffers zijn op een totale bevolking van 2.3 mil (klopt dit cijfer? doe dit uit het hoofd). Dus veel blabla in desbetreffende posts maar eigenlijk weinig waarheid.
De reactie van Israël is nog niet ten eind, er wordt toch nog een grondoffensief verwacht , daarna zien we hoeveel burgerslachtoffers gemaakt worden. Wat te vroeg om daar nu al conclusies over te maken.

Wie is Bibi?
En welk deel van zijn post is desinformatie?

Dat tweede deel sloeg op de vele twitter posts die ik hier maar bijvoorbeeld ook in het Oekraïene topic zie passeren waar ongelooflijk veel onverifieerbaar materiaal de ronde doet en wanneer dat niet getoetst wordt aan de realiteit gaat dat een eigen leven leiden en is het hek (nog meer) van de dam

De reactie van Israël is nog niet ten eind, er wordt toch nog een grondoffensief verwacht , daarna zien we hoeveel burgerslachtoffers gemaakt worden. Wat te vroeg om daar nu al conclusies over te maken.
Het was eigenlijk de bedoeling dat ik sprak over de feiten die op dit moment gekend zijn maar met het herschrijven van mijn post ben ik dat er weer vergeten bijzetten. Mijn excuses, heb mijn post aangepast.

HLN en nieuwsblad beginnen nu ook te berichten over die 40 baby's. Wel nog steeds op basis van wat die ene zender i24News zei.

wtf Hamas zou volledige dorpen uitgemoord hebben, waarbij soms wel tot 40 baby's onthoofd zijn terug gevonden. Dit is terreur in de allerergste vorm indien waar en moet gewoon keihard aangepakt. Daar zijn geen verzachtende omstandigheden voor.

Ik hoop dat het fake news is maar ik vrees er voor.

Ik lees wel nergens iets over "40 baby's onthoofd".

Het uitmoorden van iedereen in een gans dorp is uiteraard vreselijk, en inderdaad zuiver terrorisme.
Maar op dit ogenblik moeten we wel opletten met dat soort tweets te geloven (en te delen). Ter herinnering: ongeveer 40% van alle tweets rond gevoelige onderwerpen bevat desinformatie. (zie topic over sociale media)

Ik wil maar zeggen dat gezinnen uitmoorden al verschrikkelijk genoeg is, maar daarbij baby's onthoofden zou zó boosaardig en onmenselijk zijn dat ik het niet kan geloven (en indien toch waar: dan is het niet te vatten).

De fog of war is duidelijk al neergedaald op dit conflict.

edit: DPG media (HLN en Nieuwsblad) springen er uiteraard al kwijlend op zonder na te denken bij de bron. Heerlijk, al die clicks en comments. Degoutante riooljournalistiek.

Vermoord of onthoofd maakt uiteindelijk niet uit, ze zijn dood. Als het klopt.

Baby’s vermoorden is toch heeft meest laffe wat je kan doen.

De vraag is hoe ga je dat effectief verifiëren?
Foto’s? Video’s?

Op een gegeven moment moet je gewoon ervan uit gaan dat de informatie klopt.
Maar laat dat nu net de voedingsbodem van fake news zijn natuurlijk.

Ik zou niet schrikken dat de terroristen effectief kinderen gedood hebben. Waarom zouden ze specifiek die sparen?

Ging die discussie niet vooral over of het incidenteel was of endemisch aan de strategie van Hamas?
Toen er wat tegenwind kwam is dat inderdaad die richting uit beginnen gaan ja, maar het doet er zelfs niet eens toen welk van de 2 het is. Als je die taferelen ziet van 'omstaanders' als ze terugkeren met gijzelaars en hoe daar tekeer wordt gegaan...zelfs al is het geen bewuste strategie die van bovenaf wordt opgedragen, het totale gebrek aan respect voor een mensenleven (nota bene van mensen op een vredesfestival) dat ze vertonen zegt genoeg.

De gruwel van Hamas.

Nu moet gewoon alles uit de kast gehaald worden om die uit te roeien. Koste wat kost.

Terug
Bovenaan