Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

wtf Hamas zou volledige dorpen uitgemoord hebben, waarbij soms wel tot 40 baby's onthoofd zijn terug gevonden. Dit is terreur in de allerergste vorm indien waar en moet gewoon keihard aangepakt. Daar zijn geen verzachtende omstandigheden voor.

wtf Hamas zou volledige dorpen uitgemoord hebben, waarbij soms wel tot 40 baby's onthoofd zijn terug gevonden. Dit is terreur in de allerergste vorm indien waar en moet gewoon keihard aangepakt. Daar zijn geen verzachtende omstandigheden voor.
Jamaar israel doet ook foute dingen enzo zeker? :unsure:

https://www.businessinsider.com/idf...n-israel-2023-10?international=true&r=US&IR=T

De bron is israelisch leger en bewijs is niet gegeven (gelukkig maar) dus kan het propaganda zijn.

There hasn't been independent confirmation of what was found, though other Israeli media have reported the same claim and attributed it to soldiers.

Niet blijven doen staat er. Misschien wat meer steken in het begrijpend lezen. Ik zeg toch nergens dat alles direct na de oorlog koek en ei was.

Het is dit doorbreken van de negatieve spiraal die belangrijk is. Langs beide kanten overigens.

Je toon van reageren mag gerust wat rustiger.

Een spiraal die in het geval van Duitsland alleen maar doorbroken kon worden na capitulatie én na het (grotendeels) uitroeien van de nazi-ideologie.
Hamas is nog steeds een actief strijdende partij... jouw vergelijking gaat gewoonweg niet op in deze situatie.
De geallieerden en Soviet Unie zijn ook doorgetrokken tot Berlijn en hebben héél Duitsland tot op de knieën gebracht.

Zonder de atoomwapens was er ook een (gruwelijk bloedige) invasie van de Japanse thuiseilanden geweest (met een voorraad Purple Hearts die tot op de dag van vandaag niet uitgeput is).

386092616_852742049553254_9168930664469395731_n.jpg

Zover mijn bijdrage :unsure:

Er gaan hier nooit winnaars zijn, enkel verliezers.

@KnightOfCydonia: Israël heeft een dienstplicht voor mannen en vrouwen en na die dienstplicht ben je een reservist. Dus in de ogen van Hamas zijn burgers dus effectief soldaten. (Correct me if i'm wrong)
Klopt, maar laat ons wel wezen: bejaarden, kinderen en toeristen zijn overduidelijk geen militairen.

Aan beide zijden van het conflict heb je mensen die gewoon met hun dagdagelijkse leven bezig zijn. Je kan het apartheidsregime van Israël niet goedpraten maar de strategie van Hamas om de intifada om te vormen tot een regelrechte jihad is al even verwerpelijk. Ik begrijp trouwens niet dat er hier posts zijn die slachtoffers aan beide zijden in een weegschaal leggen. Elk onschuldig slachtoffer is er eentje teveel. Het gaat hier om mensen en niet om pasmunt.

Sorry maar baby's onthoofden is ronduit geschift en toont aan hoe fucked-up geïndoctrineerd je wel moet zijn.

Inderdaad. Welke andere oplossing? Hamas wilt Israel/Joden uitroeien. Daar valt niet mee te praten. Het is doden of gedood worden. Het is precies moeilijk voor velen onder ons om dat concept te begrijpen. Een ander volk zo haten dat men ze wilt uitroeien tot de allerlaatste. Dat soort standpunten vallen niet "uit te praten". Vroeger niet, nu niet, nooit niet.
Klopt en dat ze maar achter Hamas strijders gaan. De vraag is echter welke collaterale damage te verantwoorden is in die strijd?

Biden profileert zich ook wel zwak hier.

"Biden heeft niet aangedrongen op terughoudendheid bij Netanyahu"​

De Amerikaanse president Joe Biden zou in een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu de mogelijkheid ter sprake hebben gebracht om Gaza te infiltreren met grondtroepen. Dat zegt een hoge Amerikaanse functionaris tegen nieuwszender CNN.
Dat Biden er bij Netanyahu niet op aandringt zich terughoudendheid op te stellen, weerspiegelt volgens de CNN-bronnen hoe enorm de schok was na de brutale aanval van Hamas-militanten afgelopen zaterdag.
Het is volgens het Witte Huis de derde keer sinds zaterdag dat Biden en Netanyahu met elkaar telefoneren.

Klopt en dat ze maar achter Hamas strijders gaan. De vraag is echter welke collaterale damage te verantwoorden is in die strijd?
Dat is een heel moeilijke vraag , en het helpt niet dat het om een stedelijke context gaat. Maar Hamas is blijkbaar het nieuwe Islamitische Staat geworden dus moeten we er wel van af sowieso.

Biden profileert zich ook wel zwak hier.

Waarom?
Denk je dat er nu Westerse landen gaan zijn die Israël gaan tegenhouden?
Hamas heeft het slechtst mogelijke gedaan voor de palestijnse zaak. Het heeft Israël alle redenen gegeven om de Gazastrook plat te bombarderen.
Ja paar NGO's gaan zeggen dat het niet mag maar internationale druk gaat er totaal niet komen de volgende weken.
Als nog gaat blijken dat Iran en Rusland actief geholpen hebben is dan gaan we nog mogen opletten dat er geen oorlog daar van komt.

Dat is een heel moeilijke vraag , en het helpt niet dat het om een stedelijke context gaat. Maar Hamas is blijkbaar het nieuwe Islamitische Staat geworden dus moeten we er wel van af sowieso.

Hoe gaan we dat doen?

Ik raad iedereen aan het wikipedia-artikel over de tweede slag om Fallujah te lezen. Er zijn heel wat gelijkenissen. Uitgezonderd het feit dat een algemene evacuatie van Gaza een onmogelijkheid is. Beeld je dat eens in. Een dergelijke stadsoorlog met twee miljoen burgers ertussen.

Hier is geen militaire oplossing voor die compatibel is met de manier waarop het westen verwacht dat een oorlog gevoerd wordt.

Amai @Enforcer

Vind toch dat ge hier heel sterk in de aanval gaat voor iets relatief klein. Interessant om eens het completere plaatje te lezen maar aan de essentie is wat @phate_13 toch waar. Na WO1 -> crackdown op de Duitsers -> nazis en WO2 -> ingezet op heropbouw -> integratie in Europa. Dat is misschien heel erg zwaar in vogelvlucht en het Marshallplan is er misschien niet gekomen omwille van de meest nobele intenties, maar ik denk dat het punt is dat in het voorbeeld van de Duitsers dat 1 methode duidelijk beter heeft gewerkt dan de andere.
Het gaat mij dan ook niet over die foutieve informatie zelf, maar wel over het beeld dat men probeert te schetsen. Doe daar dan nog wat ad-hominem bij en dan heb je het vlaggen bij mij. De 2 methodes vergelijken met elkaar is intellectueel ook verkeerd want zoals iemand al eerder aanhaalde hebben de Duitsers nooit een meerjarige guerrilla campagne opgezet tegen de "bezetters". Als je dan zo'n methodes wilt vergelijken grijp dan naar voorbeelden zoals Irak en Afghanistan waar "de buitenlandse bezetter" ook getracht heeft om dit op de Duitse manier aan te pakken maar dan zonder succes.

Je hebt hier in deze thread 2 grote groepen, de pro-Israël groep die het eens zijn met eventuele wraakacties van Israël en de pro-Palestina groep die zeggen dat Hamas hier slecht is "maar...". Deze thread heeft veel weg van een café waar men al te graag met zwaarwichtige termen als genocide gooit en dat is momenteel niet aan de orde.

Dit conflict is een spijtige zaak voor de gewone burger, de vraag is natuurlijk in hoeverre je in bepaalde kampen nog gewone burgers hebt en dan kun je nog wel tientallen jaren teruggaan in de geschiedenis om bepaalde acties te verantwoorden uiteindelijk gaat er altijd iemand zijn die nog verder kan gaan zoeken.

Het gaat mij dan ook niet over die foutieve informatie zelf, maar wel over het beeld dat men probeert te schetsen. Doe daar dan nog wat ad-hominem bij en dan heb je het vlaggen bij mij.
Je hebt hier in deze thread 2 grote groepen, de pro-Israël groep die het eens zijn met eventuele wraakacties van Israël en de pro-Palestina groep die zeggen dat Hamas hier slecht is "maar...". Deze thread heeft veel weg van een café waar men al te graag met zwaarwichtige termen als genocide gooit en dat is momenteel niet aan de orde.

Dit conflict is een spijtige zaak voor de gewone burger, de vraag is natuurlijk in hoeverre je in bepaalde kampen nog gewone burgers hebt en dan kun je nog wel tientallen jaren teruggaan in de geschiedenis om bepaalde acties te verantwoorden uiteindelijk gaat er altijd iemand zijn die nog verder kan gaan zoeken.
De stem van de gematigden hoor je nooit in zulke conflicten.

Je hebt overigens gelijk. Bovendien vind ik dat soort cafépraat waarbij we vanuit ons veilige België even de brandhaard in het Midden-Oosten gaan analyseren aan de hand van onze eigen oorlog van 80 jaar geleden bijzonder ongepast. Veel posts hier getuigen van enorm weinig respect voor het leed dat er momenteel in Israël en Palestina heerst.

Er is nog een derde groep: degenen die het gewoon intriest vinden dat zulke zaken gebeuren.

Een spiraal die in het geval van Duitsland alleen maar doorbroken kon worden na capitulatie én na het (grotendeels) uitroeien van de nazi-ideologie.
Hamas is nog steeds een actief strijdende partij... jouw vergelijking gaat gewoonweg niet op in deze situatie.
De geallieerden en Soviet Unie zijn ook doorgetrokken tot Berlijn en hebben héél Duitsland tot op de knieën gebracht.

Zonder de atoomwapens was er ook een (gruwelijk bloedige) invasie van de Japanse thuiseilanden geweest (met een voorraad Purple Hearts die tot op de dag van vandaag niet uitgeput is).
Natuurlijk is het niet exact hetzelfde. Dat beweer ik ook nergens.

Ik ben er wel van overtuigd dat als er ooit stappen gezet worden tot een vreedzamer samenleven dit vanuit een positief mensbeeld moet komen. Als we de Duitsers nu nog altijd zouden wegzetten als nazi's, dan was er hier misschien ook geen vrede geweest.

Het gaat mij dan ook niet over die foutieve informatie zelf, maar wel over het beeld dat men probeert te schetsen. Doe daar dan nog wat ad-hominem bij en dan heb je het vlaggen bij mij. De 2 methodes vergelijken met elkaar is intellectueel ook verkeerd want zoals iemand al eerder aanhaalde hebben de Duitsers nooit een meerjarige guerrilla campagne opgezet tegen de "bezetters". Als je dan zo'n methodes wilt vergelijken grijp dan naar voorbeelden zoals Irak en Afghanistan waar "de buitenlandse bezetter" ook getracht heeft om dit op de Duitse manier aan te pakken maar dan zonder succes.

Het is met dit wereldbeeld van slechts twee kampen dat zo'n conflicten blijven bestaan natuurlijk.

Misschien vind ik het gewoon belangrijk een complexe realiteit te erkennen?

Eerst ga je hier wat op de man spelen:
Een zielige manier van discussiëren, ik counter jouw foutieve informatie en dan begin je zoals ik al aanhaalde maar wat te side-tracken en ad-hominem aanvallen uit te voeren omdat je mijn argumenten niet kunt weerleggen.
En daarna kom je zelf met dit soort zwart-wit zever af waar je efkes eigenhandig forumleden gaat opdelen in twee groepen:
Er is weinig pro één of andere partij aan het één en ander in een historische context te zien. Het blijft een puur horrorscenario voor alle partijen.

Waarom?
Denk je dat er nu Westerse landen gaan zijn die Israël gaan tegenhouden?
Hamas heeft het slechtst mogelijke gedaan voor de palestijnse zaak. Het heeft Israël alle redenen gegeven om de Gazastrook plat te bombarderen.
Hamas: Als je voortgaat met de aanvallen dan doden we alle gijzelaars
Israël: We dont give a shit
Hamas: Als je voortgaat met de aanvallen dan blijven we jullie bestoken met raketten
Israël: We dont give a shit
Hamas: Als je voortgaat met de aanvallen dan doden wij alle burgers
Israël: We dont give a shit we roken jullie uit tot de laatste man

Zoiets? Of ben ik nu verkeerd? Ik zie het gewoon erg somber in en de bevolking daar is de echte pineut.

Hopelijk stelt Egypte de grenzen open (dat waren ze aan het overwegen? Ik zag daarstraks iets van passeren) om onschuldige vluchtingen op te vangen.

Terug
Bovenaan