Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

De situatie in Lebanon was ook al schrijnend de voorbije jaren natuurlijk. Zware economische crisis (devaluatie van hun munt van 90%) vooral sinds 2019. Onstabiele situatie, dus dat land is bij deze ook volledig om zeep subiet.

@Avondland bedoel je black swan event in de zin van dat dit WO III zal ontketenen?
De Israëli zelf zeggen al dat het Midden-Oosten er anders zal uitzien na wat zij van plan zijn, dus voor de regio ziet het er niet goed uit. Wereldwijd is iets anders, he... als Iran rechtstreeks betrokken raakt, dan wordt het misschien echt link (voor iedereen).

Terzijde: ik had bijna een vakantie geboekt naar Jordanië in de winter. Gelukkig niet gedaan uiteindelijk :unsure:
Ok, Jordanië is 1 van de weinige stabiele landen in die regio, maar de situatie is nu toch erg onzeker...
Wel ja, dat deze verrassingsaanval van Hamas wel eens potentiëel desastreuze gevolgen kan hebben. Niet alleen voor de regio, maar ook wereldwijd. Het is niet ondenkbaar dat islamterreur in het westen terugkeert, waarbij in eerste instantie de joodse minderheden worden geviseerd. Een gekraakte IDF betekent een existentiële bedreiging voor Israël, waardoor de VS zich opnieuw gaat moeten mengen in het Midden-Oosten. Body bags is voor geen enkele president goede reclame, zeker niet in aanloop van de zeer cruciale presidentsverkiezingen.

Het kan ook niet escaleren, voor alle duidelijkheid. Enfin, niet verder dan nu want dit is al behoorlijk wat. Op dit moment kan het echter alle kanten uit.

Israël heeft blijkbaar de watertoevoer afgesloten. Dan is het toch game-over? Ze zitten daar in Gaza op elkaar gepakt in een woestijnklimaat. Hoe lang kan een mens daar zonder water, een paar dagen max?

Wel ja, dat deze verrassingsaanval van Hamas wel eens potentiëel desastreuze gevolgen kan hebben. Niet alleen voor de regio, maar ook wereldwijd. Het is niet ondenkbaar dat islamterreur in het westen terugkeert, waarbij in eerste instantie de joodse minderheden worden geviseerd. Een gekraakte IDF betekent een existentiële bedreiging voor Israël, waardoor de VS zich opnieuw gaat moeten mengen in het Midden-Oosten. Body bags is voor geen enkele president goede reclame, zeker niet in aanloop van de zeer cruciale presidentsverkiezingen.

Het kan ook niet escaleren, voor alle duidelijkheid. Enfin, niet verder dan nu want dit is al behoorlijk wat. Op dit moment kan het echter alle kanten uit.

Wat je in je vorige post zei over Taiwan is ook zoiets natuurlijk.
Als China ziet dat de VS veel steun moet verlenen aan én Oekraïne én Israël, dan weet je maar nooit inderdaad.

De oorlogsindustrie doet ondertussen gouden zaken.

We zitten met een extreemrechtse regering in Israel. Ik vrees dat het dramatisch gaat worden en we vooral mogen hopen dat het niet te veel escaleert buiten Israel en de nabije regio.

Op de lange termijn zou het voor de Palestijnen misschien beter uitvallen dat Israel nu een zodanig disproportionele reactie geeft (zoals dat uithongeren/verdorsten van 2 miljoen mensen) dat de rest van de wereld zich gedegouteerd afkeert en men onder dwang van de rest van de wereld een einde maakt aan hun apartheidspolitiek omdat men er dan écht niet meer naast kan kijken. Zoals het uiteindelijk ook in Zuid-Afrika is gebeurd.

Maar zoiets komt met een enorme menselijke kost. En misérie is er daar nu ook al meer dan genoeg. En ik maak mij geen illusies, dit is veel te complex.

Overdrijf anders eens.
Twee miljoen mensen opsluiten, ze zonder water, elektriciteit, voeding, medicatie zetten, ze ondertussen platbombarderen (met blijkbaar o.a. ook verboden brandbommen) en straks ook nog een grondopperatie. Koppel dat aan de retoriek van de Israëlische leiders waarmee ze de retaliatie aankondigen, en dan weet ik niet hoe je het anders nog moet benoemen.

En vanuit het Westen geen enkele leider die zijn nek durft uitsteken tegen de disproportionele reactie. Integendeel, we gaan ze nog steunen ook. Het Palestijnse volk wordt weeral aan haar lot overgelaten. Er is een groot verschil tussen het terecht steunen (van de verdediging) van de Israëlische staat, en het afslachten van een hele bevolkingsgroep. Iets waar we nu gewoon ongegeneerd naartoe gaan.

Twee miljoen mensen opsluiten, ze zonder water, elektriciteit, voeding, medicatie zetten, ze ondertussen platbombarderen (met blijkbaar o.a. ook verboden brandbommen) en straks ook nog een grondopperatie. Koppel dat met de retoriek van de Israëlische leiders waarmee ze de retaliatie aankondigen, en dan weet ik niet hoe je het anders nog benoemen.

En vanuit het Westen geen enkele leider die zijn nek durft uitsteken tegen de disproportionele reactie. Integendeel, we gaan ze nog steunen ook. Het Palestijnse volk wordt weeral aan haar lot overgelaten. Er is een groot verschil tussen het terecht steunen (van de verdediging) van de Israëlische staat, en het afslachten van een hele bevolkingsgroep. Iets waar we nu gewoon ongegeneerd naartoe gaan.
Je kan dit eigenlijk vergelijken met 9/11 in de VS indien Afghanistan een buurland was. No remorse, no mercy, total destruction.

Israël heeft blijkbaar de watertoevoer afgesloten. Dan is het toch game-over? Ze zitten daar in Gaza op elkaar gepakt in een woestijnklimaat. Hoe lang kan een mens daar zonder water, een paar dagen max?

Vandaar dat ik (en nog iemand anders hier) het woord genocide gebruik.
Dat je als EU nu alle hulp aan de Gaza strook (of aan alle Palestijnen) stop wilt zetten, gaat er bij bij ook niet in.

2,3 miljoen mensen wonen daar. Dat zijn niet allemaal terroristen. Dat zijn ook geen untermenschen. En die mensen kunnen zelfs niet op de vlucht slaan.

Dat is de hypocrisie die we al altijd hebben gezien van onze politieke leiders. Op TV steun uitspreken aan Israel, een aalmoes aan ontwikkelingshulp uitgeven voor een paar scholen in Gaza, mondje dicht over wat Israel uitspookt (maar o wee als Poetin hetzelfde doet, behalve de Krim, dat mocht hij eerst wel) en gezellig samen met Israel liedjes zingen op Eurovisie.

Interessant artikel op deredactie.be over de levensomstandigheden in de Gazastrook, voor Israel besloot alles af te sluiten.

edit: ik zie dat @JorisBlack het reeds deelde

Ook aan drinkwater is er een tekort. Het kraantjeswater is te zout en vervuild om van te drinken. Gemiddeld heeft een inwoner van de Gazastrook minder dan 100 liter water ter beschikking om te drinken, te wassen, te koken en te baden, de minimumgrens die door de Wereldhandelsorganisatie werd bepaald. Na de gevechten dit weekend heeft Israël de watertoevoer volledig afgesloten.

Volgens de V.N. is 96% van de watertoevoer in Gaza niet geschikt voor menselijke consumptie.

Hopelijk is dit toch vooral een drukkingsmiddel, om zo tot onderhandlingen te komen maar ik vrees ervoor. Blijkbaar hebben ze uit de geschiedenis niet veel geleerd.
Rusland gaat ook zo tewerk, escalate to de-escalate maar Oekraïne heeft ons geleerd dat dit toch niet werkt.

Je kan dit eigenlijk vergelijken met 9/11 in de VS indien Afghanistan een buurland was. No remorse, no mercy, total destruction.
De Amerikanen waren bepaald geen heiligen in Afghanistan, maar zo doelbewust op zo'n grote schaal de bevolking zelf willen treffen zoals Israël nu (enfin, al veel langer dan nu eigenlijk) doet met de Gaza-strook? Dan zie ik eerder een parabel met hoe Rusland te keer gaat.

Israel bombardeert ziekenhuizen (= oorlogsmisdaad), bombardeert burgerdoelen (= oorlogsmisdaad), gebruikt fosforbommen (= oorlogsmisdaad) en sluit de watertoevoer voor burgerbevolking af (= oorlogsmisdaad). Maar hé, we gaan ze onze onvoorwaardelijke steun geven want Hamas begaat er ook.

Als we toch war crimes oplijsten: hier de officiële lijst. https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v2/rule97

Oh kijk, u verbergen in een civiele populatie mag niet. Raar hé, waarom zou dat toch zijn.
Er is hier niemand die ontkent dat Hamas eveneens oorlogsmisdaden begaat, dat Hamas zelf liters Palestijns bloed aan de handen heeft. Iedereen is hier geschokt en misselijk van de recente aanval door Hamas. Dat geeft Israël evenwel geen vrijgeleide om op een 10x grotere schaal oorlogsmisdaden te begaan, om op immense schaal onschuldige Palestijnen te vermoorden en een hele bevolkikg in complete, onmenselijke ontbering op te sluiten.

En we hebben het hier wel over de Gaza-strook. Dat heeft een oppervlakte gelijkaardig aan een stad als Rotterdam, maar dan met ongeveer 4x zoveel inwoners. Veel geluk met plekken te vinden waar je je in Gaza kan ophouden zonder burgers in de buurt.

Laatst bewerkt:

En dit wordt door een Joodse professor zelf getweet. Genoeg parallellen.
Finkelstein is gekend voor zijn antizionistische standpunten en is berucht geworden met het boek 'De Holocaustindustrie'. Intussen uiteraard persona non grata in Israël.
De Amerikanen waren bepaald geen heiligen in Afghanistan, maar zo doelbewust op zo'n grote schaal de bevolking zelf willen treffen zoals Israël nu (enfin, al veel langer dan nu eigenlijk) doet met de Gaza-strook? Dan zie ik eerder een parabel met hoe Rusland te keer gaat.
Ik stuurde eerder aan over de emotionaliteit van de aanval: het wraakgevoel moet immens zijn.
Als we toch war crimes oplijsten: hier de officiële lijst. https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v2/rule97

Oh kijk, u verbergen in een civiele populatie mag niet. Raar hé, waarom zou dat toch zijn.
In een dichtverstedelijkt gebied hebben zij geen keuze, lijkt me? Allez, 't zou wat raar zijn als Hamas gaat besluiten om zich enkel te schuilen in fluoroze tentjes met een groot blinkend kruis erop zodat ze zéker geraakt gaan worden. Luchtbombardementen gaan trouwens niet volstaan in de Gazastrook, omdat Hamas een tunnelnetwerk heeft uitgebouwd. Als ze Hamas effectief willen neutraliseren is een grondoffensief met een huis-aan-huis verovering noodzakelijk.

Nadat Israel eerder al aankondigde om Gaza af te sluiten van water, voedsel en elektriciteit gaat de Europese Unie ook ontwikkelingssteun intrekken.

Geen idee wat de langetermijngedachte hierachter is maar mijn eerste gevoel is toch schaamte om door deze mensen vertegenwoordigd te worden.

Lijkt mij logisch om een land dat een bondgenoot binnenvalt en oorlogsmisdaden pleegt niet economisch te steunen.

Je kan altijd zeggen dat de burgers onschuldig zijn en niks met oorlog die hun regering start te maken hebben. Maar je moet toch ergens kunnen reageren op wat een land doet. Net zoals in Noord Korea bv. En zeker als de regering nog is semi verkozen is door het volk.

Wat kan Izrael doen om de aanvallen te stoppen, buiten zelf binnenvallen ?

Lijkt mij logisch om een land dat een bondgenoot binnenvalt en oorlogsmisdaden pleegt niet economisch te steunen.

Je kan altijd zeggen dat de burgers onschuldig zijn en niks met oorlog die hun regering start te maken hebben. Maar je moet toch ergens kunnen reageren op wat een land doet. Net zoals in Noord Korea bv. En zeker als de regering nog is semi verkozen is door het volk.

Bombarderen van Hamasdoelwitten, ommuring herstellen en desnoods extra perimeters inleggen? Iron Dome doet de rest?

Verschil hier is wel dat Noord-Korea toch meer zelfvoorzienend is en dat ze daar niet met 2,3 miljoen mensen op 365km² zitten.

Terug
Bovenaan