Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

We mogen de kans niet uitsluiten dat Rusland/Iran hier achter zit. De strategie van de uitputting.
- Rusland opent al sinds 2008 het front in Oost-Europa, met uiteraard sinds vorig jaar een nieuw dieptepunt in Oekraïne.
- Rusland is de laatste jaren steeds actiever om Afrika te destabiliseren, wat een gigantische migrantenstroom op gang brengt. De achilleshiel van Europa wordt daarmee geraakt; dit is een onderwerp die heel gevoelig ligt bij de bevolking en ervoor kan zorgen dat extreem-rechts (die meeheulen met de Russen) op steeds meer plaatsen aan de macht komt.
- Een nieuw front in het Midden-Oosten. Ook hier geeft de VS hun volledige steun, wat minstens de aandacht kan afleiden van Oekraïne, of in het ergste geval ook militaire steun kan doen opdrogen
- En gecoördineerd of niet: ook China blijft rond Taïwan cirkelen als een aasgier.
- Enzovoort.

Ik herinner mij nog de jaren 2000, de VS was niet populair in Europa. Met Bush die eerst Afghanistan binnenviel en vervolgens ook Irak. En iedereen maar bashen op de VS, want ze waren arrogant. Want ze gedroegen zich als de politie-agent van de wereld. En moest dan een tegenargument zijn (want geen enkele politie-agent op de wereld is beter?). Boehoe.
Ik herinner mij nog toen ik als één van de weinigen de verdediging van de VS bleef opnemen, met als voornaamste argument dat we in Europa (en mijns inziens ook de rest van de wereld) niet beseffen hoeveel geluk we hebben met de VS als leidende natie op deze aardbol. Nu ze steeds meer uitgedaagd worden langs alle kanten door een axis of evil, kunnen we maar beter onze gordel goed vastklikken. Europa moet fors investeren in defensie en hardere lijnen aannemen in hun buitenlands beleid.
Onze appeasement-strategie was een nobele strategie. Maar ze bleek naïef te zijn, en is bijgevolg volledig mislukt. Landen zijn niet democratischer beginnen worden door er handel mee te drijven. Mensenrechten werden alleen maar gerespecteerd om de schone schijn hoog te houden zodat ze handel konden drijven met het Westen, maar van zodra anderen (ahum: China) op het toneel verschenen die er geen enkele rekening mee hielden, werden ze direct overboord gegooid. Etc. Of zoals Jonathan Holslag al altijd zei: geopolitiek werd, wordt en zal altijd (jammer genoeg) gedicteerd blijven door hard power.

Nogmaals: we gaan nog met veel heimwee terugkijken op de Pax Americana, die nog grotendeels stand houdt maar die steeds meer kloppen te verwerken krijgt. Het is nu zaak om schouder aan schouder weerstand te bieden.
De Pax Americana was leuk voor mensen in West-Europa en de VS en het handvol andere landen van de "Internationale Gemeenschap", maar die aanslagen van 2001 - de facto het einde van die Pax Americana - kwamen niet zomaar uit het niets of omdat er mensen zijn met een onbegrijpelijke irrationele haat voor het westen. Ik zou zelfs argumenteren dat de blinde arrogantie van Washington zelf een destabiliserende factor is geweest voor de wereldvrede. Dat spreekt andere grote spelers niet vrij.

Ik geef je wel gelijk dat we onze gordel beter goed vastklikken. We moeten onze eigen boontjes leren doppen zonder dat Uncle Sam onze handjes continu vastneemt. De tijd dat we in het Center Parcs van de wereld leefden is stilaan voorbij aan het gaan.

We mogen de kans niet uitsluiten dat Rusland/Iran hier achter zit. De strategie van de uitputting.
- Rusland opent al sinds 2008 het front in Oost-Europa, met uiteraard sinds vorig jaar een nieuw dieptepunt in Oekraïne.
- Rusland is de laatste jaren steeds actiever om Afrika te destabiliseren, wat een gigantische migrantenstroom op gang brengt. De achilleshiel van Europa wordt daarmee geraakt; dit is een onderwerp die heel gevoelig ligt bij de bevolking en ervoor kan zorgen dat extreem-rechts (die meeheulen met de Russen) op steeds meer plaatsen aan de macht komt.
- Een nieuw front in het Midden-Oosten. Ook hier geeft de VS hun volledige steun, wat minstens de aandacht kan afleiden van Oekraïne, of in het ergste geval ook militaire steun kan doen opdrogen
- En gecoördineerd of niet: ook China blijft rond Taïwan cirkelen als een aasgier.
- Enzovoort.

Ik herinner mij nog de jaren 2000, de VS was niet populair in Europa. Met Bush die eerst Afghanistan binnenviel en vervolgens ook Irak. En iedereen maar bashen op de VS, want ze waren arrogant. Want ze gedroegen zich als de politie-agent van de wereld. En dat laatste moest dan een tegenargument zijn (want geen enkele politie-agent op de wereld is beter?). Boehoe.
Ik herinner mij nog toen ik als één van de weinigen de verdediging van de VS bleef opnemen, met als voornaamste argument dat we in Europa (en mijns inziens ook de rest van de wereld) niet beseffen hoeveel geluk we hebben met de VS als leidende natie op deze aardbol. Nu ze steeds meer uitgedaagd worden langs alle kanten door een axis of evil, kunnen we maar beter onze gordel goed vastklikken. Europa moet fors investeren in defensie en hardere lijnen aannemen in hun buitenlands beleid.
Onze appeasement-strategie was een nobele strategie. Maar ze bleek naïef te zijn, en is bijgevolg volledig mislukt. Landen zijn niet democratischer beginnen worden door er handel mee te drijven. Mensenrechten werden alleen maar gerespecteerd om de schone schijn hoog te houden zodat ze handel konden drijven met het Westen, maar van zodra anderen (ahum: China) op het toneel verschenen die er geen enkele rekening mee hielden, werden ze direct overboord gegooid. Etc. Of zoals Jonathan Holslag al altijd zei: geopolitiek werd, wordt en zal altijd (jammer genoeg) gedicteerd blijven door hard power.

Nogmaals: we gaan nog met veel heimwee terugkijken op de Pax Americana, die nog grotendeels stand houdt maar die steeds meer kloppen te verwerken krijgt. Het is nu zaak om schouder aan schouder weerstand te bieden.
Axis of Evil is relatief natuurlijk en een vrij ongenuanceerde/nutteloze term in de context van geopolitiek. Gezien de lange waslijst aan oorlogsmisdaden die de V.S. in Korea, Vietnam, Irak en Afghanistan heeft gepleegd, neem ik aan dat inwoners uit die gebieden daar anders naar kijken.

Sky is het laatste deel van de quote nog vergeten toe te voegen dus dan doe ik het zelf maar.
Op Nieuwsblad wel volledig gequote. Dit is toch ook misselijkmakend. 2miljoen mensen afgesneden van alle levensnoodszakelijke zaken. Ook ziekenhuizen hebben er onder te lijden. Dat ge HAMAS beesten vind, ja, hun daden hebben dat wel bewezen, maar die 2milj. zijn niet allemaal HAMAS.
De bombardementen in Gaza worden steeds intensiever en ook ziekenhuizen worden niet gespaard, getuigt verpleegkundige Mattias Kennis. Hij werkt via Artsen Zonder Grenzen in een ziekenhuis in Gaza. "Ziekenhuizen hier hebben dringend medicatie nodig en medisch materiaal. Er is ook onvoldoende benzine om de noodgeneratoren te doen draaien.
Dat is toch ook wel iets waar ze zeker voor op het matje geroepen mogen worden. Volledige aanval op Hamas ja, maar efkes 2 miljoen mensen gijzelen en zelfs ziekenhuizen in gevaar brengen, dat moet toch ook wel tegen een aantal conventies zijn. Vraag me af of hier op gereageerd gaat worden.

Op Nieuwsblad wel volledig gequote. Dit is toch ook misselijkmakend. 2miljoen mensen afgesneden van alle levensnoodszakelijke zaken. Ook ziekenhuizen hebben er onder te lijden. Dat ge HAMAS beesten vind, ja, hun daden hebben dat wel bewezen, maar die 2milj. zijn niet allemaal HAMAS.

Dat is toch ook wel iets waar ze zeker voor op het matje geroepen mogen worden. Volledige aanval op Hamas ja, maar efkes 2 miljoen mensen gijzelen en zelfs ziekenhuizen in gevaar brengen, dat moet toch ook wel tegen een aantal conventies zijn. Vraag me af of hier op gereageerd gaat worden.
Er zouden al 91 Palestijnse kinderen gedood zijn door bombardementen volgens Palestijnse bronnen, dat aantal zal wel in crescendo gaan.

Gokje: Ze gaan ze uithongeren tot ze hun gijzelaars vrijlaten. Dat gaat voor interne verdeeldheid zorgen bij Hamas. En eens ze de gijzelaars terug hebben kunnen ze frontaal aanvallen.

Gokje: Ze gaan ze uithongeren tot ze hun gijzelaars vrijlaten. Dat gaat voor interne verdeeldheid zorgen bij Hamas. En eens ze de gijzelaars terug hebben kunnen ze frontaal aanvallen.
Zoek maar eens op wat het beleg van Leningrad betekende. Op een bepaald punt was er een mortaliteitsgraad van 100.000 mensen per maand. Anderhalf miljoen mensen woonden daar toen de stad werd omsingeld door de Duitsers en in 1944 bleven er maar 700.000 van over.

Zo'n beleg kan ook een omgekeerd effect hebben van interne verdeeldheid. Als er massaal beelden worden uitgestuurd van uitgemergelde kinderen en platgebombardeerde ziekenhuizen en scholen, zal de internationale druk op Israël immens hoog worden.

Of men houdt de gevangenen als pand voor ezn gevangenenruil (onwaarschijnlijk in mijn ogen) of men stelt Netanyahu voor een dilemma: indien je de Gazastrook binnenvalt, executeren we alle gevangenen. In het laatste geval ligt de bal én de gevolgen in het kamp van Netanyahu.

Het is een open deur intrappen: maar wat is oorlog toch een verschrikkelijk iets. Ik blijf het moeilijk te vatten vinden dat we als mens tot zoiets in staat zijn (algoed niet iedereen) en dan toch 's avonds zonder gewetensproblemen in bed kruipen.
We leren echt nul de ballen van geschiedenis en wreedheden en blijven ze maar opstapelen. Hoe triest toch. 1 leven heb je, daarna besta je nooit meer en dan gaan we zo doen. I really don't get it.
Sorry voor de post die niet veel bijdraagt, maar ik moest het even schrijven. Het maakt me zo verdrietig om te zien hoe we als mensheid zijn.

Het maakt me zo verdrietig om te zien hoe we als mensheid zijn.
De wereld zal vergaan in vuur en vlam he. Ik zeg niet dat dit nog gebeurt in ons leven (mischien wel misschien niet) maar vroeg of laat roeit de mensheid zichzelf uit. OF we krijgen een toestand zoals honderduizenden jaren geleden toen er nog amper +-2000 mensen overbleven en dat was het dan. De rest was uitgestorven.

Het is erg om dit te moeten zeggen maar ik zie het niet rooskleurig in voor de mensheid.

En nog zoiets: De opwarming van de aarde tegenhouden? Buiten het Westen: Nobody cares or gives a fuck.

We leren echt nul de ballen van geschiedenis en wreedheden en blijven ze maar opstapelen.
Jawel 99.99% leert er volgens mij wel van. Maar die 0.01% is al voldoende om ...

Of men houdt de gevangenen als pand voor ezn gevangenenruil (onwaarschijnlijk in mijn ogen) of men stelt Netanyahu voor een dilemma: indien je de Gazastrook binnenvalt, executeren we alle gevangenen. In het laatste geval ligt de bal én de gevolgen in het kamp van Netanyahu.

Former Israeli Prime Minister Yair Lapid says an incursion into Gaza is "not off the table"​

From CNN’s Elizabeth Wells
Israeli opposition leader and former caretaker Prime Minster Yair Lapid said a ground incursion into Gaza is "not off the table," but that Israel must consider the fate of the dozens of hostages that have been whisked into the enclave.

“On one hand everything is on the table, nothing is off, including an incursion. On the other hand, we have people there, and we are worried sick about them,” Lapid said in an interview with CNN's Becky Anderson.

It is unclear how many people have been kidnapped. Israeli authorities have said "dozens" are being held in Gaza, while Hamas claims to have more than 100. Islamic Jihad, another Islamist militant group, said it is holding 30.

Het is een open deur intrappen: maar wat is oorlog toch een verschrikkelijk iets. Ik blijf het moeilijk te vatten vinden dat we als mens tot zoiets in staat zijn (algoed niet iedereen) en dan toch 's avonds zonder gewetensproblemen in bed kruipen.
We leren echt nul de ballen van geschiedenis en wreedheden en blijven ze maar opstapelen. Hoe triest toch. 1 leven heb je, daarna besta je nooit meer en dan gaan we zo doen. I really don't get it.
Sorry voor de post die niet veel bijdraagt, maar ik moest het even schrijven. Het maakt me zo verdrietig om te zien hoe we als mensheid zijn.
Het is moeilijk te begrijpen vanuit een west-Europees standpunt: we kennen hier al vrede sinds 1945 en hebben geen benul van hoe gevoelig die breuklijnen liggen. Als je systematisch wordt onderdrukt en ze blijven je met stokken slaan, dan sla je op den duur terug. Joodse kolonisten, die illegaal land hebben gepikt van de Palestijnen, gaan regelmatig op strafexpeditie in Palestijns gebied en steken boomgaarden in brand of vallen Palestijnse burgers lastig en steken huizen in brand. Het IDF laat hen begaan, maar schiet dan wel op Palestijnen die zich verweren.

Ik vraag me af als er zwart op wit kan bewezen worden dat Iran actief meegeholpen heeft of het conflict gaat uitbreiden. Gezien de mobilisatie van Israel (+300.000) lijkt me dat nog niet zo onwaarschijnlijk.

Ik blijf het moeilijk te vatten vinden dat we als mens tot zoiets in staat zijn
Van nature is een mens een beest he ... jij bent goed opgevoed. Maar stel dat jij vanaf je geboorte opgegroeid bent in een wereld vol met haat - waarbij jijzelf elk dag honger lijdt en je amper een broek aan uw gat hebt.

Zelfs al ben je intelligent en kan je over de muur kijken - als je luidop uw mening zegt dan krijg je als straf 100 zweepslapen te verwerken en 2 dagen geen eten. Uw vader en moeder (en al je vrienden en familie) zeggen elke dag dat het volk in Israël (of omgekeerd in Israël ..) de duivel is. Elke dag opnieuw. Je kent niks anders.

Nu zeg ik misschien foute dingen (omdat ik zelf niet in de Gazastrook, Israël of waar dan ook in die buurt woon en ik ook maar moet raden hoe het daar aan toe gaat) maar je begrijpt wel waar ik naartoe wil gaan.

Het is allemaal moeilijk te bevatten als intelligente en goed opgevoede Westerling. Maar dat is ons 'geluk' he. (of ongeluk?)

Het is moeilijk te begrijpen vanuit een west-Europees standpunt: we kennen hier al vrede sinds 1945 en hebben geen benul van hoe gevoelig die breuklijnen liggen. Als je systematisch wordt onderdrukt en ze blijven je met stokken slaan, dan sla je op den duur terug. Joodse kolonisten, die illegaal land hebben gepikt van de Palestijnen, gaan regelmatig op strafexpeditie in Palestijns gebied en steken boomgaarden in brand of vallen Palestijnse burgers lastig en steken huizen in brand. Het IDF laat hen begaan, maar schiet dan wel op Palestijnen die zich verweren.
Ja dit dus ook.

Ik vraag me af als er zwart op wit kan bewezen worden dat Iran actief meegeholpen heeft of het conflict gaat uitbreiden. Gezien de mobilisatie van Israel (+300.000) lijkt me dat nog niet zo onwaarschijnlijk.
Iran ligt redelijk ver van Israël. In theorie kunnen beide landen elkaar bereiken als ze over Irak vliegen, maar ik weet niet of Irak dat gaat toestaan en ik weet ook niet of het veel zin heeft om op die afstand elkaar te gaan bestoken. Het zou ook wel een trigger kunnen zijn om Hezbollah in actie te doen schieten en de focus zal op dit moment wel op de Gazastrook liggen.

Mocht effectief bewezen worden dat Iran hierbij betrokken is zullen er wel extra sancties afgekondigd worden, maar of ze daar in Teheran van onder de indruk zullen zijn betwijfel ik. Sancties werken niet regimeverzwakkend, integendeel.

Wat met Fatah? Ik loop waarschijnlijk achter maar kunnen zij iets of wat bemiddelen met hun welgekende gematige en diplomatische aanpak? Heeft die partij nog enige invloed in Gaza?

Terug
Bovenaan