Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ban had ik niet opgemerkt. Vraag me af of er daar statistieken van zijn want die zitten precies in de lift.

Laatste bedenking op deze vrijdagavond: Israel lijkt zich niet te houden aan de rode lijn die Biden heeft getrokken in Rafah.
Of ze er daadwerkelijk overgaan, of enkel de Amerikanen willen jennen, valt nog te bezien. Maar het lijkt er op dat de rechterflank van de regering tevreden houden prioriteit heeft over de historische banden met de VS.

Als zelfs de VS, waarvan geen zinnig mens de zo goed als onvoorwaardelijke steun aan Israel kan ontkennen, het gedrag van Israel onaanvaardbaar vindt worden, wat zegt dat dan?

Laatste bedenking op deze vrijdagavond: Israel lijkt zich niet te houden aan de rode lijn die Biden heeft getrokken in Rafah.
Die arbitraire rode lijn was dan ook onnozel.
Wat gingen ze doen, Hamas daar laten zitten?

Als zelfs de VS, waarvan geen zinnig mens de zo goed als onvoorwaardelijke steun aan Israel kan ontkennen, het gedrag van Israel onaanvaardbaar vindt worden, wat zegt dat dan?
Verkiezingen.
Om 1 of andere reden zijn velen aan de linkse zijde compleet pro Palestina contra-Israël en zelfs soms pro Hamas.
En dat dateert al van voor 7 oktober, sinds de jaren 80 etc.

(Die zouden daar na 5 minuten in de gevangenis zitten met stokslagen wegens niet dragen van hoofddoek, en begin mij niet over de lgbtq+ rechten die de gemiddelde Palestijn ongetwijfeld hoog in het vaandel draagt.)

En Biden zit daardoor tussen 2 vuren.
Hij kan Israël niet laten vallen, maar moet tegelijkertijd ook zijn linkerzijde afdekken.

(Die zouden daar na 5 minuten in de gevangenis zitten met stokslagen wegens niet dragen van hoofddoek, en begin mij niet over de lgbtq+ rechten die de gemiddelde Palestijn ongetwijfeld hoog in het vaandel draagt.)

Bron voor deze populistische claim?
Niet enkel gevangenis maar zelfs stokslagen. Zeer benieuwd.

Niemand vindt dat leuk. Maar verwachten dat Israël niks doet tegen Hamas is ook onrealistisch. Hun enige keuze is Gaza opkuisen tot op de bodem.

Persoonlijk vind ik dat het aan de Arabische wereld is om hun grenzen open te zetten voor vluchtelingen.

Egypte heeft een bevolking van 110 miljoen.
Gaza is misschien 500.000 mensen.

Wij nemen hier in België 20.000 vluchteling aan PER jaar met onze bevindingen van 11 miljoen en wij grenzen niet aan oorlogsgebied en wij zijn ook helemaal geen moslims.

Alle landen daar willen niemand uit Gaza. Dat stelt niemand in vraag?
De enige manier om het conflict op te lossen is door beide naties een volwaardige eigen staat te gunnen. Israël heeft op een half jaar tijd 14.000 kinderen vermoord, wat denk je dat ze daarmee gaan bereiken? Dat de Palestijnen de komende 50 jaar wel de kumbayah gaan zingen met hen? Israël doet wat het al bijna een hele eeuw doet, en dat is net de reden waarom het conflict al bijna een hele eeuw duurt. Tenzij je met opkuisen tot op de bodem bedoelt dat ze de Palestijnen moeten uitroeien, dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn ... maar bedenk dan even in welk rijtje mensen je dan thuis hoort.

Israël laat niet toe dat vluchtelingen terugkeren naar Palestijns gebied. Dat is de facto een deportatie en etnische zuivering waarvoor je pleit. Naast het feit dat de omliggende landen niet over de welvaart, structuur en interne stabiliteit beschikken om zoveel vluchtelingen op te vangen (er wonen in Gaza overigens meer dan 2 miljoen mensen, geen 'misschien 500.000', en die landen hébben vaak al een veel grotere vluchtelingenpopulatie dan wijzelf) zonder zelf te imploderen, is het feit dat je zo meewerkt aan de etnische zuivering van Gaza door Israël een van de voornaamste redenen waarom de grenzen gesloten blijven.

Ik heb een ruime en diverse vriendenkring met zeer uiteenlopende meningen en visie. Altijd slagen we erin om daar rustig over te praten. Maar het goedpraten van wat Israël nu, en al langer doet, is toch wel iets anders.

Voor mij niet te begrijpen.

Die mensen hun eigen stukje geven zou inderdaad een oplossing zijn maar ze worden bestuurd of onderdrukt door hamas. Daar gewoon een muur tussen bouwen lost dus ook niks op voor die mensen.

70% van hen zou het ook eens zijn met de aanval van Hamas ze hebben daar dus een compleet geradicaliseerde bevolking gekweekt na al die jaren.

Dus ja 2 miljoen mensen deporteren naar omliggende landen is al even realistische als Hamas een eigen staat geven.
Het is wat vermoeiend omdat die cijfers voor de zogezegde steun voor Hamas al zo vaak besproken zijn. Maar eenzelfde speelt zich af in Israël, daar heb je ook een gelijkaardige goedkeuring van de genocide in de Gaza-strook. Compleet geradicaliseerd. Hoe moeten we dat oplossen? Ook de Israëlische staat maar opheffen ofzo? Waarom gebruiken we twee maten en twee gewichten?

Daarbovenop, hoe denken we dat op dit elan verder gaan dit probleem zou oplossen? We zien dat door de verdere escalatie alleen een verdere racidalisering. Dus misschien is de oplossing wel, minder escaleren. Schocker.

Hoe? Inderaad, ook niet gemakkelijk. Maar als, I know, heel wild idee, Israël nu eens de VN echt zou erkennen en bv. blauwhelmen zou toelaten in de regio. Dan zou er misschien een neutralere partij mee kunnen kijken en handhaven in de regio. Als dit goed gebeurt, zie ik weinig reden waarom acties tegen de blauwhelmen geduld zouden worden door de Palestijnse bevolking, van Hamas of elders. De Palestijnse bevolking is zelf gebaat bij rust. Maar het is duidelijk, dat zie je overigens ook op de Westbank waar Hamas niet zo actief is, dat Israël zelf actief deze rust verstoord en dit promoot.

Waarom gebruiken we twee maten en twee gewichten?
Wilde veronderstelling: de ene is een democratische bondgenoot.
De andere is een onderontwikkelde regio onder fundamentalistisch islam bewind, met als dichtste bondgenoot Iran, een land dat samen met Rusland en China Europa wil destabiliseren.

Laatst bewerkt:
Een onafhankelijk Palestina is toch een vogel voor de kat van Iran? Dan zitten de Iraniërs aan Jeruzalem. Dat zal nooit een optie zijn voor Israël en de VS.

geen bewijzen voor pro-Hamasbeweging
Een onafhankelijk Palestina is toch een vogel voor de kat van Iran? Dan zitten de Iraniërs aan Jeruzalem.
Dat is iets wat blijkbaar zeer moeilijk te begrijpen is voor de pro Palestina groep in dit topic.

Ik zie ook net dat Greta Thunberg mee protesteert in de pro Hamas beweging aan het Eurovisiesongfestival.

Rusland en Greta Thunberg aan dezelfde kant.
Iets zegt mij dat ik beter aan de andere kant ga staan, ook al zou ik zelfs niet weten waarover het gaat.

Dat is iets wat blijkbaar zeer moeilijk te begrijpen is voor de pro Palestina groep in dit topic.

Ik zie ook net dat Greta Thunberg mee protesteert in de pro Hamas beweging aan het Eurovisiesongfestival.

Rusland en Greta Thunberg aan dezelfde kant.
Iets zegt mij dat ik beter aan de andere kant ga staan, ook al zou ik zelfs niet weten waarover het gaat.
Pro Palestina beweging beschouw je automatisch als pro hamas beweging :unsure:, waar en wanneer heeft ze steun zitten uitroepen voor Hamas en Rusland??? wat zit ge daar toch allemaal uit te kramen gast?

Gewoon terzijde, elk dood kind is er 1 teveel uiteraard. Maar wat is er bij te winnen door die getallen gewoon te verdubbelen tov de officiele bronnen?

Gek, ik haalde het cijfer bij (o.a.) Unicef: https://www.unicef.org/press-releas...herine-russell-military-operations-and-border. Ook Save the Children rapporteert dat aantal: https://www.savethechildren.net/news/over-2-gaza-s-child-population-killed-or-injured-six-months-war#:~:text=Children in Gaza have been,in the 7 October attacks. De Verenigde Naties zelf maken hier ook gewag van dat aantal: https://news.un.org/en/story/2024/03/1147966

In jouw link tellen ze de meer dan 10.000 vermisten niet onder de doden, misschien dat dat het verschil verklaart, want uiteindelijk komen alle cijfers van dezelfde bron: het Ministerie van Gezondheid van Gaza.

Misschien kan je in het vervolg wel op een beleefde manier vragen waar ik aan mijn cijfers kom, in plaats van mij van leugens te beschuldigen?

Laatst bewerkt:
Gek, ik haalde het cijfer bij (o.a.) Unicef: https://www.unicef.org/press-releas...herine-russell-military-operations-and-border. Ook Save the Children rapporteert dat aantal: https://www.savethechildren.net/news/over-2-gaza-s-child-population-killed-or-injured-six-months-war#:~:text=Children in Gaza have been,in the 7 October attacks. De Verenigde Naties zelf maken hier ook gewag van dat aantal: https://news.un.org/en/story/2024/03/1147966

In jouw link tellen ze de meer dan 10.000 vermisten niet onder de doden, misschien dat dat het verschil verklaart, want uiteindelijk komen alle cijfers van dezelfde bron: het Ministerie van Gezondheid van Gaza.

Blijkt dat de UN hun getallen een paar dagen terug aangepast hebben van dat 14000 getal naar 7000, ik heb nog geen goede reden gevonden voor het waarom. ( Er zijn genoeg redenen te vinden maar die gaan snel in de richting van samenzweringstheorie in 1 van de 2 richtingen)

Misschien kan je in het vervolg wel op een beleefde manier vragen waar ik aan mijn cijfers kom, in plaats van mij van leugens te beschuldigen?

Ik had niet de bedoeling u van leugens te beschuldigen, mss van overdrijven en daarom nog niet moedwillig. Mijn excuses

Dit is bv. de data van een goeie maand geleden. Dan heeft OCHA recent inderdaad haar cijfers gereviseerd. Dus ik denk ook niet dat @Sir.Killalot hier de bedoeling had om moedwillig te overdrijven.

1746c84c-69f8-4170-b980-dd86d82738a8.png

Uit datzelfde rapport: 50.000+ kinderen leiden onder acute ondervoeding, 17.000 kinderen gescheiden van hun ouders en 1.000.000 kinderen heeft nood aan mentale gezondheidszorg en psychosociale ondersteuning. Dat is dus hoe de volgende generatie Palestijnen opgroeit.

Maar hoe zal een onafhankelijk Palestina die regio daar veiliger maken? Dat lijkt me toch zeer naief om te denken dat alles daarna dan beter zal worden. Palestina heeft banden met Iran. Die zullen er alleen maar op versterken daarna. Palestina gaat echt geen pro-Westers gebied worden moest het ooit onafhankelijk worden. Ik geloof oprecht niet in een 2 statenoplossing.

Betwist je dat in Gaza een fundamentalistische islam het leven beheerst, met de sharia als basis van de wetgeving zoals in Iran?

Ik vroeg een bron voor uw claim dat vrouwen zonder hijab gevangenisstraf en stokslagen krijgen in Gaza. Kan ik die krijgen aub.

Al zie ik dat ik weer een tijd ga mogen wachten gezien je weer geband bent. Misschien volgende keer wel bronnen verschaffen voor uw claims...

Terug
Bovenaan