Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Hoe werkt da dan die tarieven innen vraag ik me af ? Komt daar iemand aan boord met zo een payconic kaske ofzo, of is dat per overschrijving naar 1 of andere rekening, en wat als Iran dat ook vraagt, 2 keer betalen ? Allez ... tis makkelijk zeggen van ge betaalt ons 20%, maar in praktijk ...
trumpcoins hé.

Of zoals Iran moest betaald worden:

Het stappenplan in de praktijk
  • Digitale aanmelding: Rederijen moeten schepen vooraf registreren via een speciaal Iraans online portaal en alle scheeps- en bemanningsgegevens doorgeven. (Al Jazeera)
  • Facturatie in Yuan: Iran stuurt een digitale factuur die volledig is opgesteld in de Chinese munt (RMB/Yuan) om Amerikaanse sancties te omzeilen. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/25/schepen-straat-hormuz-iran/)
  • CIPS-banknetwerk: De transactie vermijdt het westerse SWIFT-systeem en verloopt via het Chinese CIPS (Cross-Border Interbank Payment System) of alternatieve digitale tokens. (Chainalysis)
  • Iraanse offshore-rekeningen: Het geld wordt formeel beheerd door een nieuw opgerichte overkoepelende transitautoriteit die de betalingen structureert. (Euronews)
  • Vrijgave per QR-code & controle: Na ontvangst van de betaling krijgt de kapitein een digitaal certificaat. De Iraanse Revolutionaire Garde controleert het scheepsverkeer via dit nieuwe "toll booth"-systeem voordat schepen de straat fysiek mogen invaren. (Lloyd's List)

Amerika kan dus iets gelijkaardigs invoeren in Dollar en een Amerikaans online portaal via Swift...

Laatst bewerkt:
Trump en zijn cronies mogen bazelen wat ze willen, ze hebben geen enkele zeggenschap ovet de straat van Hormuz. Het is het maga-equivalent van dikke Hamza met zijn watergeweer die voorbijgangers geld probeert af te troggelen in de Port Saint Denis.

Een rederij weet ook niet per se wat de waarde van de lading is. Als het over een olietanker gaat is het dan nog 1 ding, maar begin er maar aan voor containerschepen.

Gaat de VS ook schepen kelderen wanneer ze niets betalen?

De sancties zijn onder meer een reactie op de onderzoeken van het ICC naar Israël, een bondgenoot van de VS, en op het arrestatiebevel tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, dat in 2024 werd uitgevaardigd.

We weten al langer dat subtiliteit niet in hun woordenboek staat.

Een rederij weet ook niet per se wat de waarde van de lading is. Als het over een olietanker gaat is het dan nog 1 ding, maar begin er maar aan voor containerschepen.

Gaat de VS ook schepen kelderen wanneer ze niets betalen?
Of omgekeerd: gaat de VS betalen als er schepen worden gekelderd terwijl zij voor de veiligheid dienen te zorgen?

Het is hoe dan ook een volkomen onrealistisch scenario en de zoveelste brainfart van die imbeciel in het Witte Huis

Trump en zijn cronies mogen bazelen wat ze willen, ze hebben geen enkele zeggenschap ovet de straat van Hormuz. Het is het maga-equivalent van dikke Hamza met zijn watergeweer die voorbijgangers geld probeert af te troggelen in de Port Saint Denis.
Ze zullen er vooreerst al in moeten slagen om de veilige doorvaart te garanderen. Zolang een schip het risico loopt aangevallen te worden, zal geen enkele rederij er nog maar aan denken om een cent te betalen aan captain Donny Sparrow.

Dat zijn gewoon klassieke maffia praktijken. Een veilige situatie destabilseren en dan geld vragen om de veiligheid te garanderen.

Dat zijn gewoon klassieke maffia praktijken. Een veilige situatie destabilseren en dan geld vragen om de veiligheid te garanderen.

Het verschil is dat ze Capone wel in de bak hebben gegooid voor belastingsontduiking en Trump met al zijn veroordelingen gewoon mag verder blijven doen.

De Straat van Hormuz claimen en daarop proberen te verdienen.
Het Internationaal Strafhof in de rij van de MAGA-vijanden zetten.
Vanavond een 'belangrijke' toespraak.
Morgen de olieprijzen weer door het plafond.

Ik weet niet wat mij het meest pissed maakt:
Die clown in het witte huis die zijn fratsen probeert door te drukken, ongeacht de collateral damage op wereldniveau.
OF
De wereld die maar ondergaat. Nodig die man nergens meer uit zolang hij/de VS zich niet fatsoenlijk gedragen, dit is geen bondgenoot meer. Ze beledigen, ze dreigen en ze voeren uit. De wereldleiders staan daar dan wat ongemakkelijk rond te draaien. Het gaat een korte pijn zijn i.p.v. nu een trage zeurende pijn die telkens opnieuw de kop opsteekt, maar dat lijkt me op dit moment het beste middel te zijn om hem pootje lap te doen.

Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Bahrein en Koeweit zullen miljarden en miljarden investeren in de VS ipv tolheffing ...

Mes een taks op de Arabische Zee, of het luchtruim, dat zal voor volgende week zijn want nog niet gehad dacht ik. Mss een deal met Musk om met SpaceX het zonlicht te blokkeren en geld te vragen voor zonlicht.

Mes een taks op de Arabische Zee, of het luchtruim, dat zal voor volgende week zijn want nog niet gehad dacht ik. Mss een deal met Musk om met SpaceX het zonlicht te blokkeren en geld te vragen voor zonlicht.

IMG-0792.gif

Terug
Bovenaan