Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Rare hoop. Op dat moment verdwijnt alle hoop op een resolutie en ontploft het kruitvat.

Ik hoop dan ook op een resolutie voor de rest van de wereld. Een status quo in Iran helpt daar niet bij.
Hierna gaat het eerst volgende vliegdekschip naar Cuba.

Al die conflicten van Trump mag je niet apart zien. Elk conflict of ruzie is een volgende stap op de escalatie ladder. De laatste trede is de EU.
Dus nee, ik zie de wereld liever in crisis omwille van vs/iran dan uiteindelijk eu/vs. Dat zou een van een volledig andere orde zijn met grotere gevolgen.

Ongelofelijk. Ik snap niet dat als zulke rapporten naar buiten komen men niet eens wat meer Trump ren Hegseth op de rooster legt in media en het congres. Hoe incompetent en leugenachtig kan je eigenlijk zijn.
Ik kan mis zijn maar volgens mij nadat Trump op de koffie gegaan is met Jinping is er weldra een deal.

Jinping wil dat de oorlog stopt en als hij zegt stop! Dan gaat Iran moeten inbinden hé. Of ze staan echt helemaal alleen en eigenlijk is het China dat Iran nu rechthoudt.

Iran moet dan extra veel slikken maar Jinping zal in ruil daarvoor ook aan Trump een paar toegevingen vragen.

Trump kan dat altijd weigeren maar hij gaat gewoon nooit of te nimmer nog een betere deal verkrijgen.
Hij is f**ked, zoekt een uitweg en die gaat hij -ironie en cynisme ten top- vinden bij de aartsvijand.

Lees: Op voorwaarde dat China echt er op staat 'genoeg is genoeg'. Dat wordt de sleutel.

Ongelofelijk. Ik snap niet dat als zulke rapporten naar buiten komen men niet eens wat meer Trump ren Hegseth op de rooster legt in media en het congres. Hoe incompetent en leugenachtig kan je eigenlijk zijn.
Iran beschikt nog over ongeveer 75 procent van zijn vooroorlogse voorraad mobiele lanceerinrichtingen en ongeveer 70 procent van zijn vooroorlogse rakettenvoorraden, zei een Amerikaanse functionaris.
Dat is nog wel een stevige voorraad, al zag je in de laatste weken toch een stevige vermindering aan raketaanvallen. Zou dat dan misleiding zijn geweest vanuit Iran? Zwakker voorkomen dan je werkelijk bent?

Dat is nog wel een stevige voorraad, al zag je in de laatste weken toch een stevige vermindering aan raketaanvallen. Zou dat dan misleiding zijn geweest vanuit Iran? Zwakker voorkomen dan je werkelijk bent?
Ik geloof dat het voor Iran momenteel niet nodig is om die voorraad aan te spreken. De aanvallen zijn gestopt en door de sluiting van de straat van Hormuz zitten die gewoon in een zetel, imo is dat een veel sterker wapen dan die raketten en hebben ze de tijd langs hun zijde.

Denk aan hoe Trump zich hopeloos vastrijdt en dat telkens weer in het nieuws komt. Denk dan hieraan en lach eens:

Het hele probleem getoond in een fragment van 10 seconden.

Ik geloof dat het voor Iran momenteel niet nodig is om die voorraad aan te spreken. De aanvallen zijn gestopt en door de sluiting van de straat van Hormuz zitten die gewoon in een zetel, imo is dat een veel sterker wapen dan die raketten en hebben ze de tijd langs hun zijde.
Correct. Die gaan er ook van uit dat ze dit mogelijk nog relatief lang moeten uitzitten. Ze moeten ze gewoon maar sporadisch gebruiken momenteel. En zolang ze op dat arsenaal zitten, blijft de dreiging intact en hebben ze de mogelijkheid om nog verder te escaleren.

Samengevat: de VS heeft nu een A4-tje met een resem punten aan Iran voorgesteld, dat als 2 druppels water lijkt op de Iran-deal van Obama die Trump indertijd introk ('want slechtste deal ooit'). Er is eigenlijk nauwelijks nog een verschil. Na het intrekken van die deal indertijd is Iran terug zwaar beginnen uranium verrijken. Ervoor stond het onder controle.

Dus wat is er allemaal gebeurd: er is een regeling, Trump schaft ze af, Iran kruipt als gevolg dichter bij atoomwapens, Trump gaat oorlog voeren en doet de hele wereld bloeden en betalen, en we gaan terug naar dezelfde regeling terwijl Iran nu beseft welke wapens het in handen heeft: het kan op heel eenvoudige manier de straat daar afsluiten en de hele wereld laten betalen als het dat wilt. Het heeft eigenlijk geen kernwapens nodig om iedereen pijn te doen.

Well played, Donald. The Art of the Deal.

Samengevat: de VS heeft nu een A4-tje met een resem punten aan Iran voorgesteld, dat als 2 druppels water lijkt op de Iran-deal van Obama die Trump indertijd introk ('want slechtste deal ooit'). Er is eigenlijk nauwelijks nog een verschil. Na het intrekken van die deal indertijd is Iran terug zwaar beginnen uranium verrijken. Ervoor stond het onder controle.

Dus wat is er allemaal gebeurd: er is een regeling, Trump schaft ze af, Iran kruipt als gevolg dichter bij atoomwapens, Trump gaat oorlog voeren en doet de hele wereld bloeden en betalen, en we gaan terug naar dezelfde regeling terwijl Iran nu beseft welke wapens het in handen heeft: het kan op heel eenvoudige manier de straat daar afsluiten en de hele wereld laten betalen als het dat wilt. Het heeft eigenlijk geen kernwapens nodig om iedereen pijn te doen.

Well played, Donald. The Art of the Deal.
Hallucinant als je verder denkt en enkel kan besluiten dat we al deze shit over ons krijgen omdat 1 man problemen heeft met de man Obama.

Zouden we op hetzelfde punt staan mocht DJT wel de Nobelprijs gekregen hebben, vraag ik me af...

Tuurlijk niet, voor Trump is 't nooit genoeg. Die zijn hele leven draait op het voeden van zijn ego.
De slijmerij heeft men geprobeerd, proberen de republikeinen nu ook nog elke dag, dat remt hem op geen enkele manier af is nu wel duidelijk.

Tuurlijk niet, voor Trump is 't nooit genoeg. Die zijn hele leven draait op het voeden van zijn ego.
De slijmerij heeft men geprobeerd, proberen de republikeinen nu ook nog elke dag, dat remt hem op geen enkele manier af is nu wel duidelijk.
Inderdaad, als je ego nog steeds niet tevreden is met president van het machtigste land ter wereld te zijn, dan is het toch duidelijk dat er geen bovengrens is. Hij wil zijn smoel op herdenkingsmunten, in de paspoorten, in de national parc passen, hij wil zijn naam op alelrlei dingen zoals dat Kennedy center, hij wil groenland/canada/ ... inlijven om de geschiedenis in te gaan als president die Amerika groter maakte, ...
Laat hem doen en hij hernoemt de USA naar United States of Trump en laat het vrijheidsbeeld bewerken zodat zijn gezicht erop staat.
Het stopt nergens voor die man. In hetzelfde bedje ziek als Kim Jong Un.

Inderdaad, als je ego nog steeds niet tevreden is met president van het machtigste land ter wereld te zijn, dan is het toch duidelijk dat er geen bovengrens is. Hij wil zijn smoel op herdenkingsmunten, in de paspoorten, in de national parc passen, hij wil zijn naam op alelrlei dingen zoals dat Kennedy center, hij wil groenland/canada/ ... inlijven om de geschiedenis in te gaan als president die Amerika groter maakte, ...
Laat hem doen en hij hernoemt de USA naar United States of Trump en laat het vrijheidsbeeld bewerken zodat zijn gezicht erop staat.
Het stopt nergens voor die man. In hetzelfde bedje ziek als Kim Jong Un.

Waarbij Kim Jong Un nog als de redelijke van de 2 beschouwd wordt :oi22:

Trump gedraagt zich als Stalin, op het einde van zijn "carriere". Overmatig compensatiegedrag. Zelfdestructief gedrag, dit eindigt sowieso in mineur (voor trump).

Ik had online ergens gelezen dat de long game van de US met de blockade zou zijn om Iran het onmogelijk te maken om olie te exporteren zodat ze de installaties moet stilleggen. Nu blijkt dat Iran toch al oude tankers weer in dienst neemt.

Uiteraard weer getriggerd om dit wat verder te onderzoeken en idd, dit kan potentieel wel langdurige effecten hebben op de hoeveelheid die iran kan oppompen nadien.
https://www.tgs.com/well-and-subsurface-intel/how-do-shut-ins-impact-well-performance
Maar volgens deze website was de 'shut-in' wel 6-24 maand. :eek: Midterms zijn wel binnen zeven maand.
Intussen kan Iran het bij wijze van spreken in emmertjes opvangen, of ontstaan er mogelijk milieurisico’s. Maar als dit effectief de strategie is, een waiting game tussen VS en Iran, dan dreigt Europa daar wel stevig de gevolgen van te voelen, zowel op vlak van energiebevoorrading als materiaalprijzen.

Achteraf bekeken had ik mijn energiecontract misschien toch beter aangepast.
Mezelf eens quoten.

Twee tankers die de blokkade proberen te omzeilen, aangevallen zijn en reeds een olielek in Karg... Die analyse online zal niet zo verkeerd geweest zijn.

https://x.com/CENTCOM/article/2052751945329242281

Satellietbeelden tonen vermoedelijke olieramp in de buurt van Iraanse eiland Kharg​

Op satellietbeelden is deze week een vermoedelijke olieramp waargenomen die zich uitstrekt over tientallen vierkante kilometers zee in de buurt van het belangrijkste Iraanse oliecentrum op het eiland Kharg.

“De vlek lijkt visueel op olie”, vertelt Leon Moreland, onderzoeker bij het Conflict and Environment Observatory, die schatte dat deze een gebied van ongeveer 45 vierkante kilometer besloeg. Louis Goddard, medeoprichter van adviesbureau Data Desk, dat zich richt op klimaat en grondstoffen, was het ermee eens dat de beelden waarschijnlijk een olievlek lieten zien. Volgens hem is het mogelijk de grootste sinds het begin van de oorlog tussen de VS en Israël tegen Iran 70 dagen geleden.

Met zo een pedant hebberig mormel kun je toch niet onderhandelen? Die wil het onderste uit de kan en een onrealistische deal die hem de volledige controle over alles geeft. Alles daaronder is niet goed genoeg en het discours komt neer op 'geef me wat ik wil, of anders...'

Terug
Bovenaan