Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Ik zou denken als ze echt schade willen toebrengen dat een Shahed drone dat wel zou kunnen zonder veel weerwerk?
Een Shahed drone is een goedkope kruisraket (denk aan een V1, maar dan met een vorm van geleiding, doorgaans op sattellietbasis). Waarschijnlijk zijn die in regel niet geschikt om bewegende schepen aan te vallen, die worden tegen statische doelen ingezet, maar daar heeft Iran andere middelen voor:

-kleine kanonneerbootjes (waarvan de VS er een aantal vernield heeft, maar zeker nog niet allemaal)
-antischeepskruisraketten (à la Exocet, de Iraanse wapens zullen allicht van Chinese komaf of Iraanse kopieën daarvan zijn)
-antischeeps ballistische raketten (Iran en/of de Houthis hebben een aantal keer geprobeerd daarmee een vliegdekschip aan te vallen; allicht zijn ook deze wapens of Chinese leest geschoeid want dit is een Chinese specialiteit)
-maritieme drones (in bootvorm of onderzeevorm, of vliegende drones die aangepaste geleidingssystemen hebben om schepen te kunnen aanvallen)
-mogelijk torpedo's die vanop land kunnen afgeschoten worden
-zeemijnen
-kleine duikboten, voor zover de VS bombardementen deze niet allemaal uitgeschakeld zouden hebben
-commando's die via rubberboot of helicopter een schip enteren (de Houthis hebben dit ook een aantal keer gedaan) - dit is wel moeilijk uit te voeren met actieve VS strijdkrachten in de buurt

Veel van deze middelen vereisen geen inzet op zee; de kruis- en ballistische raketten kunnen vanop land worden afgevuurd, op voorwaarde dat een doelwit geïdentificeerd en gevolgd kan worden via radar of andere sensoren.

Belgie stuurt al mijnenveger.

De Vs gaat schepen enteren...

En Indië haalt verhaal bij iran waarom er twee schepen van hun aangevallen zijn.
Het begint daar weer serieus op te warmen na het heugelijke nieuws van deze week dat de straat weer open zou zijn.
Ik moet Theo wel feliciteren, zijn Engels is erop vooruit gegaan sinds zijn "drup in the emmer who is totally full" interview. Slechts een spelfout deze keer.

Iran heeft de blokkade terug geactiveerd en is actief schepen aan het aanvallen.
Geen idee of ze nog veel slagkracht hebben, of ze nog terughoudend zijn, allemaal moeilijk te zeggen.

Ik zou denken als ze echt schade willen toebrengen dat een Shahed drone dat wel zou kunnen zonder veel weerwerk?

De dreiging alleen al volstaat om de Straat van Hormuz weer dicht te krijgen. Rederijen en vooral hun verzekeraars zijn niet geneigd om tjokvolle olietankers te riskeren door de doortocht te wagen als er een drone of raket op kan vallen.

Ik wist eigenlijk niet hoeveel business er al in Dubai zat. Dacht dat het vooral influencers waren en Porta Potties.
Maar kennelijk ook Amazon met een groot datacenter en veel financiële instellingen.
Hoe langer deze oorlog duurt, hoe kleiner de kans dat die nog terugkomen. Ben benieuwd wat dat gaat geven.
Youtube is wel wat clickbait...

Dus je weet niet of het waar is, je hebt geen idee van de bron, je hebt geen idee wat je er moet mee van maken, waarom post je het dan? 0,0 meerwaarde voor dit topic lijkt me

De bron is duidelijk. Er zit een duidelijke politieke invalshoek achter, dus je moet dat gewoon in vraag stellen.
'An Iranian in exile | Secretary of the Human Rights of Iranian Liberal Women Organization | Member of ProRepublican Iranians supporting Prince Reza Pahlavi'

Maar stel dat dit effectief plaatsgevonden heeft dan spreek je toch over een bijzonder gruwelijk verhaal. Hulpverleners die gewonde demonstranten thuis verzorgen waarvoor de vrouw zonder proces ter plaatse geëxecuteerd wordt, en een man die via psychologische terreur tot zelfmoord wordt gedreven.
Ik vind dat nu ook niet “0,0 meerwaarde”, maar het is wel een verhaal waar je normaal gezien wél morele verontwaardiging over verwacht.

De bron is duidelijk. Er zit een duidelijke politieke invalshoek achter, dus je moet dat gewoon in vraag stellen.
'An Iranian in exile | Secretary of the Human Rights of Iranian Liberal Women Organization | Member of ProRepublican Iranians supporting Prince Reza Pahlavi'

Maar stel dat dit effectief plaatsgevonden heeft dan spreek je toch over een bijzonder gruwelijk verhaal. Hulpverleners die gewonde demonstranten thuis verzorgen waarvoor de vrouw zonder proces ter plaatse geëxecuteerd wordt, en een man die via psychologische terreur tot zelfmoord wordt gedreven.
Ik vind dat nu ook niet “0,0 meerwaarde”, maar het is wel een verhaal waar je normaal gezien wél morele verontwaardiging over verwacht.
en wat is de bron van het verhaal, is het gefactchecked, zijn dingen die het verhaal bevestigen,... moet ik nog doorgaan?

Nu is dit een twitterpost met een verhaal zoals er duizenden zijn. Dus ja ik stel me vragen bij de meerwaarde

Mocht het nu nog komen van een journalist of iets van bron uit Iran, maar om nu een biased persoon (die sowieso al tegen het huidige regime is) zomaar te gaan geloven of er waarheid aan hechten zonder iets van de enige andere info behalve deze twitterpost?
Wat is het volgende? Random twitterposts gaan posten met 1 of ander verhaal die mssn waar is en die absoluut niet kan geverifieerd worden? Ah nee wacht...

Terug
Bovenaan