Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

als ge reddit moet geloven is heel dat maneuver een afleiding van de epstein files 🤡 kzou daar niet teveel aandacht aan schenken. Of kijk dan toch tenminste in het Conservative subreddit...

en de democraten krijgen de wind vanvoor omdat er een deel protesteert tegen de dood van de dictator (gewoon om maar anti-trump te zijn)

Die clown-emoji suggereert dat dat een absurde gedachte is, terwijl dat een zeer reële factor kan zijn die heeft meegespeeld in het narcistische brein van iemand als Trump.

Ze zijn ergens aan begonnen waarvan ze überhaupt niet weten hoe het nu verder moet blijkbaar. Onze goeie vriend had blijkbaar gewoon hetzelfde scenario als in Venezuela in zijn hoofd, hij had zelfs een lijst met mogelijke opvolgers.. Alleen zijn die ondertussen ook allemaal dood en wil Iran überhaupt niet meer onderhandelen.

Ze zijn ergens aan begonnen waarvan ze überhaupt niet weten hoe het nu verder moet blijkbaar. Onze goeie vriend had blijkbaar gewoon hetzelfde scenario als in Venezuela in zijn hoofd, hij had zelfs een lijst met mogelijke opvolgers.. Alleen zijn die ondertussen ook allemaal dood en wil Iran überhaupt niet meer onderhandelen.
Uiteindelijk voert hij gewoon Netanyahu’s agenda uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Flashback naar Irak-periode: regime change denken zonder duidelijk plan voor wat erna komt.

Wag the Dog is a 1997 American political satire black comedy film starring Dustin Hoffman and Robert De Niro.[1] Produced and directed by Barry Levinson, the film centers on a spin doctor and a Hollywood producer who fabricate a war in Albania to distract voters from a presidential sex scandal. The screenplay by Hilary Henkin and David Mamet is loosely adapted from Larry Beinhart's 1993 novel American Hero.

Na idocracy mogelijks nog een film met een hoog profetisch gehalte... Alleen is Iran natuurlijk een iets "dankbaardere" kandidaat om aan te vallen dan Albanië of all places... nu goed de film is in het verleden nog al aangegrepen, want de aandacht afleiden van schandalen via andere (gewapende) conflicten kan natuurlijk standaard in een politiek speelboek staan, maar Trump gaat zoals gebruikelijk toch weer een stapje verder en is in tegenstelling tot pakweg een Clinton of W. Bush wél actueel in een gortiger seksschandaal verweven.

Daarnaast is de staart die met de hond kwispelt ook een mooie metafoor voor hoe Israël het (buitenlands) beleid van de V.S. stuurt... vreselijk om te moeten zeggen want het is gevaarlijk om met zo'n uitspraken je niet op antisemitisch conspiracy gebied te begeven, maar toch...

Een regime change zonder boots on the ground, dat gaat er toch niet inzitten in Iran. Ik vrees dat we vertrokken zijn voor een heel lang conflict waar het gewenste resultaat (van Trump) er niet zal zijn.

Een regime change zonder boots on the ground, dat gaat er toch niet inzitten in Iran. Ik vrees dat we vertrokken zijn voor een heel lang conflict waar het gewenste resultaat (van Trump) er niet zal zijn.
Oorlogen zijn onvoorspelbaar en we gaan de kat toch uit de boom moeten kijken. Ik vrees echter ook voor een zoveelste destabiliserende ingreep van de Amerikanen.

Meerdere Amerikaanse gevechtsvliegtuigen zouden trouwens neergestort zijn:

Bemanning Amerikaanse gevechtsvliegtuigen ongedeerd​

In Koeweit zijn "verschillende Amerikaanse gevechtsvliegtuigen" neergestort. De bemanning aan boord heeft het overleefd, zegt het leger van Koeweit.
De piloten zijn overgebracht naar het ziekenhuis en hun toestand is stabiel. Het Koeweitse ministerie van Defensie voegt eraan toe dat het overlegt met zijn Amerikaanse bondgenoot over de "omstandigheden en de oorzaak van het incident".(vrt nws)

Serieus alu hoedje op: maar als ik de olieprijzen zo zie gaan. Misschien wil agent Krasnov Poetin zijn economie een duwtje in de rug geven? Daar wil Poetin misschien wel een bondgenoot voor opgeven

Ik denk, als we een rally zien, dat ik een quasi volledige pullback overweeg en enkel nog een klein beetje kapitaal inzet als counters/gokken op Trump zijn moves achteraf/op de geruchten. Of ik ga terug meer focussen op Amerikaanse aandelen omdat Trumpo geen scheidsrechters/grenzen meer ziet en pakt wat hij wilt en niemand kan hem tegenhouden. Maar ik moet stilaan toch iets doen om dit sorrt debiele momenten te ontwijken.

Om eerlijk te zijn, ik versta de fuzz niet over deze aanval. Wat is het verschil met pakweg Bush of Obama die Irak aanvalt of ambras begint te maken in Yemen, Syrie, Libie ? Om nog te zwijgen over Afghanistan.

Daar is nu toch enkel extra fuzz over omdat het Trump is en niet iemand anders ?

Zijn we plots verrast dat de aanval er komt ? Ze zijn al maanden vliegtuigen en boten naar daar aan het sturen en de onderhandelingen gaan nergens heen.

Of de aanval terecht of onterect is, laat ik in het midden. Ik observeer enkel dat dit standaard US military playbook is.

Het is echt wel waanzinnig, de willekeur en straffeloosheid waarmee Amerika nu tekeer gaat. De laatste decennia was het grotendeels impliciet en half voorspelbaar. Nu zijn het beslissingen met amper bezinning die de wereld veranderen.

Zie hierboven

Ook al ben ik steeds een investeerder met hoog risico geweest, dit begint voorbij mijn grenzen te gaan en ik heb inmiddels toch wel kapitalen vergaard die ik niet meer wil verliezen... En ondanks dat ze hun oorlogen op vrijdagnamiddag plannen om de markt te sparen wanneer het hen uitkomt, ik haat de extra laag van onzekerheid.

Denk dat ze gewoon een window of opportunity zagen toen de sjarels allemaal samen zaten op een zaterdag en er paar bommen op gedropt hebben.

In de tijd van Bush zag je zijn Irakoorlog toch van mijlenver aankomen. Nu gaat het allemaal veel te snel. Trump verandert dan ook nog continu van gedacht en doet niet wat hij eerst belooft: zogezegd alle oorlogen stoppen, maar hij voert juist meer oorlog dan zijn voorgangers.

Ale ale ale. Deze zag je toch ook van mijlenver aankomen ?
- Hij heeft paar maanden geleden met de B2s zitten stoefen
- Ze sturen al maanden materieel naar daar
- Ambassades ontruimd/personeel terug
- Onderhandelingen die nergens heen gaat (Kushner en Witkoff, de nucleaire experts *kuch kuch*)

Dat Trump op tv niet zegt 'yo, ik ga je morgen aanvallen'. Dat lijkt me evident, ja.

Hoe vliegwaardig zijn die Tomcats nog en vooral: wat gaan die nog kunnen betekenen tegen alles wat de VS en Israël hebben rondvliegen? Hopelijk blijven er toch een aantal gespaard.

Hoe vliegwaardig zijn die Tomcats nog en vooral: wat gaan die nog kunnen betekenen tegen alles wat de VS en Israël hebben rondvliegen? Hopelijk blijven er toch een aantal gespaard.

Enkel IRIAF kan daar op antwoorden zeker of misschien een geïnfiltreerde Mossad agent, of er uberhaupt nog ergens vliegklare exemplaren, die niet volledig scavenged zijn voor spare parts, na de laatste B2 bomb run. Niemand die ook een zicht heeft wat die reverse engineerde AIM-54 Fakour 90 toe in staat is.

Ze gaan er uiteraard geen air dominance mee afdwingen tegen overvloed aan 4.5 & 5th gen materiaal, maar een laatste growling sortie, going down guns (weinig wrs) /missiles blazing, zou een passend afscheid zijn, op z’n minst toch beter dan volledige vernietiging door een bomb strike 😭

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn, ik versta de fuzz niet over deze aanval. Wat is het verschil met pakweg Bush of Obama die Irak aanvalt of ambras begint te maken in Yemen, Syrie, Libie ? Om nog te zwijgen over Afghanistan.

Daar is nu toch enkel extra fuzz over omdat het Trump is en niet iemand anders ?

Zijn we plots verrast dat de aanval er komt ? Ze zijn al maanden vliegtuigen en boten naar daar aan het sturen en de onderhandelingen gaan nergens heen.

Of de aanval terecht of onterect is, laat ik in het midden. Ik observeer enkel dat dit standaard US military playbook is.

Zie hierboven

Denk dat ze gewoon een window of opportunity zagen toen de sjarels allemaal samen zaten op een zaterdag en er paar bommen op gedropt hebben.
Ik vind de snelheid toch nog een ander paar mouwen. En je weet niet hoe of wat. De ene moment gaan ze een regeringsleider uit zijn bed lichten, de andere moment blaast men hem op. En wat nu verder? Heel de regio geniet een fallout. Geen enkele van de geallieerden was op de hoogte en krijgt zelf ook een raket op hun lokale basis. :')

Wie is next?

En dat is het oorlogsaspect maar pakweg de tariffs? Het USSC zegt dat het illegaal is en dezelfde dag staan er nieuwe illegale tariffs op het menu.

Daarnaast ook nog tal van andere bedrijven én landen die openlijk worden bedreigd door Trump. Dit is toch een compleet ander caliber? Zuivere marktmanipulatie at the push of a button. En rechtstreeks van de vingers van die kerel, er staat geen filter op. Er is geen volwassene in de zaal om het meer te sturen etc.

OpenAI gaat akkoord om de burgers te bespionneren, autonome moordmachines uit te werken en een bedrifj dat op morele basis weigert wordt afgeschoten openlijk... Op alle vlak zijn we op wereldvlak veel minder goed af dan voorheen. Ik was ook lang aan het zeggen dta het wel meevalt maar dit heb ik nog nooit gezien hoor. De laatste echt grote farce was de WMD-fabel.

Terug
Bovenaan