Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Intussen al 165 doden in die meisjesschool, voornamelijk kinderen. Als het klopt dat dit door een Amerikaanse of een Israëlische raket is, dan is dat wel een ernstige smet op de operatie. Dat is niet zomaar een beetje collateral damage.

Dit is letterlijk het plot van Homeland.

tzou mij eigenlijk nog niet verbazen, t'is alleszins niet uitzonderlijk van terroristen om zich te verbergen tussen het volk
Dan nog doet dit niets terzake. De VS en Israel hebben overmacht genoeg om niet iedere terrorist of lanceerinstallatie te hoeven raken als het gevaar voor onschuldige slachtoffers te groot is. Als je weken zit te leuteren over vrede en hoeveel slachtoffers het regime wel niet maakt mogen uw daden ook die woorden reflecteren. Het is nog altijd het doel om de burgers te bevrijden van het juk van dat regime maar zo te zien loopt men niet zo hoog op met de mensenlevens daar.

Social media-posts vereisen (onderbouwde) eigen inbreng.
Zijn er eigenlijk ergens goede objectieve documentaires te vinden over heel het midden oosten conflict die tot in de roots terug gaan ?

Heeft mij altijd al geboeid maar valt me op dat er langs onze kant ook heel wat censuur is. Gelijk alle wat je hier in school geleerd krijgt over wo2 is er precies niets gebeurd in Afrika, India of Burma
caspianreport is 1 van de beste kanalen op dat vlak imho, check de history tab

ondertussen in het eu parlement...

Op de wikipedia pagina (https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Israeli–United_States_strikes_on_Iran) van het conflict.
Het is wel opvallend om te zien hoeveel van de Iraanse leiders al zijn uitgeschakeld op twee dagen tijd.

mIiX8EA.png

Intussen al 165 doden in die meisjesschool, voornamelijk kinderen. Als het klopt dat dit door een Amerikaanse of een Israëlische raket is, dan is dat wel een ernstige smet op de operatie. Dat is niet zomaar een beetje collateral damage.
En er zou volgens ooggetuigen, nog geen officiële bevestiging, ook een ziekenhuis in Teheran gebombardeerd zijn. Over wat de Russen in Oekraïne uitsteken, klagen we dan. In het geval Iran is het dan weer een andere maat, ander gewicht. Elke burger die het slachtoffer is in zo'n conflict is er eentje te veel. Of die nu Iranees, Rus, Oekraïner of Amerikaan is.

toch ook al doden aan de kant van US blijkbaar. Vraag me toch af hoe men in de US zelf hier gaat op reageren, zeker nadat Trump ook heeft gezegd dat dit ging gebeuren (en ergens aangaf dat het een offer was dat hij bereid was omte maken)
Ja 3, na een Iraanse aanval op een basis in Koeweit.

En er zou volgens ooggetuigen, nog geen officiële bevestiging, ook een ziekenhuis in Teheran gebombardeerd zijn. Over wat de Russen in Oekraïne uitsteken, klagen we dan. In het geval Iran is het dan weer een andere maat, ander gewicht. Elke burger die het slachtoffer is in zo'n conflict is er eentje te veel. Of die nu Iranees, Rus, Oekraïner of Amerikaan is.
Moeilijk om daar een bevestiging van te krijgen op dit moment. Twitter is een zeer onbetrouwbare cesspool van desinformatie geworden en daar lees je dat het om een misfire gaat van een Iraanse ballistische raket, uiteraard gepost door een pro-Israëlische poster.

Het is verleidelijk om in whataboutismes te gaan, want dat het regime in januari zéér moordlustig is tekeer gedaan doet niets af van het feit dat een gebombardeerde meisjesschool met 165 uiteengereten schoolmeisjes iets is waar we bij moeten stilstaan. En helaas gebeuren dat soort tragedies wel vaker. Soms zie je het in de krant, in een piepklein artikeltje dat er weer een aanslag is gebeurd in Afghanistan of Irak met 100+ doden. Mocht dat in een Westers land gebeuren, staat de gazet er wekenlang vol van tot het onze strot uitkomt. Dat is nu eenmaal hoe we omgaan met het nieuws: een moord in je eigen straat is even erg als een moord in een andere gemeente, maar het doet ons veel meer. Zie maar hoeveel aandacht we geven aan de Soedanese burgeroorlog tegenover de oorlog in Oekraïne.

Om maar te zeggen: Trump zal op zijn borst kloppen dat de operatie perfect verloopt volgens plan maar in de praktijk blijft oorlog smeerlapperij.

Deze oorlog, en de doding van Khamenei lijkt mij een uitzonderlijk gevaarlijke beslissing. Ik snap dat de VS en Israël bloed hebben geroken na een reeks successen op Iran en dat ze het werk willen afmaken. Maar het zou mij niet verbazen mochten Israël en de VS zich hier in de voet schieten.

De aanval van vorig jaar op de nucleaire installaties, daar kon ik inkomen. Of die echt een nucleair programma hadden was wat mij betreft zelfs eerder bijzaak. Het was tegen het internationaal recht, maar 'fuck around and find out' is ook een belangrijk principe.

Maar een leider uitschakelen, een religieuze dan ook nog, gaat alle internationale principes voorbij. Ik denk dat zeer veel mensen zich daar gekrenkt gaan voelen in hun trots. Ik kan er goed inkomen dat iemand die 'on the fence' was in Iran, nu ook 'death to America' gaat beginnen roepen.

Maar ook buiten Iran zelf, want hoe gaat dit in die regio geïnterpreteerd worden? Khamenei, hoe veel er ook over die mens te zeggen valt, was geen Assad of Saddam. Veel landen daar zijn misschien gekant tegen Iran, en deel van de bevolking daar gaat Amerikaanse acties, mss zelfs Israëlische acties, nog tolereren zolang ze op een gemeenschappelijke vijand gericht zijn. Maar een 86-jarige religieuze leider en staatshoofd afmaken is next level. De hegemon uithangen zouden sommige hier het noemen. Misschien is het dat. Arabieren - en Islamieten vaak ook - zijn een trots volk en ik denk dat dit nog serieus kan nazinderen. Zeker wanneer het regime niet valt.

Laatst bewerkt:
We zullen zien. Een regime dat aan de lopende band 'andersdenkenden', aka gematigde moslims aka mensen met eeb beetje ratio, aan de lopende band afmaakt ja dat moet eens gestopt worden.

In Austin, US is er (weer) een mass shooting geweest en FBI is er bij gehaald want 'mogelijk terrorisme als reden'. Je ziet toch dat ze daar ook nu een beetje met de schrik zitten dat er het een en ander in gang gezet is en ze on higher alert zijn.
“Obviously, it’s still way too early in the process to determine an exact motivation, but there were indicators on the subject and then his vehicle that indicate a potential nexus to terrorism,” Alex Doran, acting special agent in charge of the FBI San Antonio Division, said at a news conference Sunday morning

We zullen zien. Een regime dat aan de lopende band 'andersdenkenden', aka gematigde moslims aka mensen met eeb beetje ratio, aan de lopende band afmaakt ja dat moet eens gestopt worden.

Maar is dat de reden waarom de VSA en Israël momenteel bombarderen? Zijn er enigszins objectieven/doelstellingen bekendgemaakt?

Hoezo? Ik dacht dat de aanvallen er kwamen omdat Iran geen kernwapens en balistische raketen mocht ontwikkelen?

Hoe ga je dat dan doen? Wat kopstukken uitschakelen met bombardementen en dan hopen dat alles vanzelf in orde komt?

Ik stel mij toch de vraag of Trump wel een plan heeft om een machtsoverdracht te organiseren om een democratisch Iran te realiseren.

Maar is dat de reden waarom de VSA en Israël momenteel bombarderen? Zijn er enigszins objectieven/doelstellingen bekendgemaakt?
Het regime heeft nooit zo zwak gestaan en dit is het moment om het proberen uit te schakelen. Kernwapenprogramma of de raketten zijn de vlag om die lading te dekken.

Natuurlijk niet. Wat denk je nu zelf?

Met deze zet snijden ze ook weer oil supply af van de grootste tegenstande, China, die reeds Venezuela heeft verloren.

en wat is dan nog het verschil met het nazisme in Oekraiene te bestrijden?

Rare vergelijking? Nazisme in oekraine was volledig vd pot gerukt in vergelijking met een streng islamitisch land met een kernwapenprogramma...

Het regime heeft nooit zo zwak gestaan en dit is het moment om het proberen uit te schakelen. Kernwapenprogramma of de raketten zijn de vlag om die lading te dekken.
Dat kernwapenprogramma hadden ze deze zomer toch al uitgeschakeld? En het succes waarmee ze dat gedaan hebben, heeft Iran terug de tijd ingezonden naar het stenen tijdperk. Of was het toch niet zo een succes?
Of heeft Trump dringend wat goede punten nodig? Nota bene de man die in 2013 paar keer verkondigd heeft dat Obama Iran zou aanvallen om de verkiezingen te winnen. Of is er weer iets nodig dat de aandacht van Epstein moet afleiden?

Terug
Bovenaan