Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Ge merkt wel dat er anders wordt gevochten onder Trump versus Bush. Bush ging voor een full scale invasie met troepen en het duurde relatief lang op Sadam te vinden.
Bij Trump weten ze exact waar de targets zitten en gaan ze gerichtere aanvallen uitvoeren. Nuja...we zitten ook met andere technologie.
Insane toch hoe efficiënt leiders worden uitgeschakeld: Venezuela, Iran ed.
Binnen de 24u zijn de belangrijkste mensen opgepakt/gedood.
Bij Bush was het doel ook effectief regimeverandering en een nieuw systeem op touw zetten.

Zover lijkt de VS niet te willen gaan. En Israël zal al content zijn met de vernietiging van Iran's kernprogramma en politieke leiderschap. Wat erna komt, zal hen worst wezen.

Ge merkt wel dat er anders wordt gevochten onder Trump versus Bush. Bush ging voor een full scale invasie met troepen en het duurde relatief lang op Sadam te vinden.
Bij Trump weten ze exact waar de targets zitten en gaan ze gerichtere aanvallen uitvoeren. Nuja...we zitten ook met andere technologie.
Insane toch hoe efficiënt leiders worden uitgeschakeld: Venezuela, Iran ed.
Binnen de 24u zijn de belangrijkste mensen opgepakt/gedood.
Het enige verschil is dat Bush tenminste nog een plan dacht te hebben voor erna. Trump daarintegen lijkt te geloven dat het kot eens kort en klein slaan en dan terug naar huis voor een veiligere wereld zal zorgen. Ongelofelijk efficiënt :sarcastic:

Het enige verschil is dat Bush tenminste nog een plan dacht te hebben voor erna. Trump daarintegen lijkt te geloven dat het kot eens kort en klein slaan en dan terug naar huis voor een veiligere wereld zal zorgen. Ongelofelijk efficiënt :sarcastic:
En twee keer raden waar de terroristen gaan toeslaan aangezien ze aan de VS niet aangeraken.

Misschien dan eerder aanslagen op Israëlische (of Amerikaanse) doelwitten in Europa?
Ik zou eerder dat verwachten dan ISIS-style blinde aanvallen. Al weet je het nooit.
Europese politici zouden beter zwijgen i.p.v. de kant van Israël en de VS te kiezen. Trump heeft ook niet overlegd met de EU om Iran aan te vallen.

Laatst bewerkt:
Zouden we ons niet beter het midden-noorden beginnen noemen? Geografisch gezien zou dat toch beter kloppen.
Ze gaan dan misschien denken: ah shit we zitten hier verkeerd :unsure:

Nu als ze rondwandelen in brussel gaan ze dat zowiezo al denken

Zijn er eigenlijk ergens goede objectieve documentaires te vinden over heel het midden oosten conflict die tot in de roots terug gaan ?

Heeft mij altijd al geboeid maar valt me op dat er langs onze kant ook heel wat censuur is. Gelijk alle wat je hier in school geleerd krijgt over wo2 is er precies niets gebeurd in Afrika, India of Burma

Zouden we ons niet beter het midden-noorden beginnen noemen? Geografisch gezien zou dat toch beter kloppen.

Dit is waarschijnlijk zo'n 9000 IQ post, maar dat is waarschijnlijk de reden ook waarom ik deze post niet snap?

Als het punt de woordspeling op “Midden-Oosten” is: die term is historisch eurocentrisch/koloniaal. Maar ik zie niet goed wat dat toevoegt aan de discussie hier.

Zijn er eigenlijk ergens goede objectieve documentaires te vinden over heel het midden oosten conflict die tot in de roots terug gaan ?

Heeft mij altijd al geboeid maar valt me op dat er langs onze kant ook heel wat censuur is. Gelijk alle wat je hier in school geleerd krijgt over wo2 is er precies niets gebeurd in Afrika, India of Burma
WO2 en de nazi’s kregen bij ons enorm veel aandacht (wat op zich logisch is gezien de impact op Europa), maar daarbuiten bleef het vaak vrij beperkt. Koloniale geschiedenis, Congo, andere genocides… werd veel minder diepgaand behandeld.

Jammer, want het wereldbeeld blijft dan nogal eurocentrisch.

Midden-Oosten is héél breed: Israel/Palestina, Ottomaanse Rijk & Britse mandaat, Arabisch nationalisme, Iran, proxy oorlogen...

The Ottomans, The Gatekeepers, The Oslo Diaries, Iran And The West, Bitter Lake om enkele op te noemen.

Laatst bewerkt:

Hopelijk zien ze u niet of ze denken dat ze in het thuisland van Genghis Khan zijn.

Intussen al 165 doden in die meisjesschool, voornamelijk kinderen. Als het klopt dat dit door een Amerikaanse of een Israëlische raket is, dan is dat wel een ernstige smet op de operatie. Dat is niet zomaar een beetje collateral damage.

Intussen al 165 doden in die meisjesschool, voornamelijk kinderen. Als het klopt dat dit door een Amerikaanse of een Israëlische raket is, dan is dat wel een ernstige smet op de operatie. Dat is niet zomaar een beetje collateral damage.
tegenover de 10duizenden doden die al gevallen zijn onder het regime in de laatste maanden valt dat wel in het niets

ergens gelezen dat op de dag van de aanval er ook alweer 800 gepland stonden om opgehangen te worden

tegenover de 10duizenden doden die al gevallen zijn onder het regime in de laatste maanden valt dat wel in het niets

ergens gelezen dat op de dag van de aanval er ook alweer 800 gepland stonden om opgehangen te worden
Ja, dat praat het droppen van een bom op een school natuurlijk wel goed. Waarschijnlijk zaten er tunnels onder de meisjesschool van waar men raketten ging lanceren.

Die school is blijkbaar nog 60 km verwijderd van een militaire basis van de Iraanse Revolutionaire Garde. Dan stond die raket toch serieus verkeerd afgeregeld ...

Ja, dat praat het droppen van een bom op een school natuurlijk wel goed. Waarschijnlijk zaten er tunnels onder de meisjesschool van waar men raketten ging lanceren.
tzou mij eigenlijk nog niet verbazen, t'is alleszins niet uitzonderlijk van terroristen om zich te verbergen tussen het volk

Terug
Bovenaan